1 - مقدمه:
در خودرو دوگانه سوز لوگان (L90) لازم است مخزن CNG در داخل صندوق عقب نصب گردد. فضای محدود درون صندوق عقب و ابعاد مخزن به نحوی است که مخزن بایستی با دقت زیاد و از مسیر مشخص وارد فضای صندوق عقب شده و در حالی که شیر آن در جهت معینی قرار گرفته، بر روی ساپورت نصب شود. با توجه به اینکه داخل پالت شیر مخازن CNG در جهت مشخص نمی باشد، لازم است که پیش از ورود به صندوق عقب، بر روی میز تنظیم قرار گرفته و پس از نهایی شدن زاویه شیر، از موقعیت کاملاً مشخص از روی میز برداشته شده و با کمک یک قطعه راهنما درون صندوق عقب خودرو نصب شود.
شرکت به اندیشی و فناوری فردا (بافکو) با بهره گیری از دانش و تجربه مهندسی و تولید در زمینه های هندلینگ و اتوماسیون، با تکیه بر تجارب قبلی در طراحی و اجرای سیستم های مشابه ، سیستم میز آماده سازی مخزن CNG را طراحی و اجرا نموده است .
برخی از ویژگی های بارز دستگاه عبارتند از:
استحکام سازه
طراحی ارگونومیک و مطابق با شرایط جسمی اپراتور
کاربری ساده به دلیل طراحی ارگونومیک و در دسترس بودن کلیدها
بکارگیری قطعات استاندارد از معتبر ترین شرکت های سازنده
تعمیر و نگهداری ساده به دلیل سادگی عملیات مونتاژ و دمونتاژ قطعات و مشخص بودن کد استاندارد، مشخصات فنی و سازندگان قطعات
انجام اتوماتیک فرایند
انعطاف پذیری بالا بدلیل استفاده از سیستم کنترل PLC
سازه اصلی
Ball Transfer
میکروسوئیچ تنظیم زاویه (مخزن قطر356)
میکروسوئیچ تنظیم زاویه (مخزن قطر406)
تفلون بازوی راهنما
بازوی راهنما
محفظه یاتاقان مکانیزم محرک
ستون راهنما
تفلون ضربه گیر ستون راهنما
چرخ سیستم محرک
سنسور تشخیص وجود مخزن روی یاتاقانها
پایه یاتاقان های (Ball Transfer stand)ابتدا و انتها
واحد مراقبت
سنسور تشخیص وجود مخزن روی مکانیزم ضربه گیر
مکانیزم ضربه گیر
قطعه راهنما (جهت تنظیم گریپر منیپولیتور با نقطه میانی مخزن)
پایه یاتاقان جانبی
تسمه تایمینگ
موتور گیربکس
سیلندر ضربه گیر
پایه تنظیم ارتفاع
شیر پنوماتیک
تابلو برق و کنترل
کلید روشن/خاموش
چراغ سیگنال
پایه نگهدارنده سیلندر ضربه گیر
کلید استپ اضطراری
کلید عملکرد دستی/reset
کلید سلکتوری انتخاب مخزن بزرگ/کوچک
کلید سلکتوری عملکرد اتوماتیک/دستی
1 - تجهیزات ایمنی :
کلید قطع اضطراری(ر.ک بخش 2- شماره 27):
برای توقف عملکرد سیستم در مواقع اضطراری، این دستگاه مجهز به یک کلید قطع اضطراری می باشد که به محض فشردن آن کلیه عملگرها در حالت غیر فعال قرار می گیرند.
سیلندر ضربه گیر(ر.ک بخش2- شماره20):
به منظور جذب اینرسی سیلندر در وضعیت قرارگیری روی میز و جلوگیری از صدمه دیدن یاتاقان ها ، دستگاه مجهز به یک سیلندر ضربه گیرمی باشد که این مکانیزم با حرکت نرم و روان خود مخزن را به آرامی بر روی یاتاقانها هدایت کرده و عملکرد ایمن دستگاه را تامین می کند.
ستون راهنما (ر.ک بخش 2- شماره 8):
به منظور افزایش ایمنی سیستم ، تنظیم موقعیت صحیح مخزن و همچنین کاربری ساده تر سیستم، یک ستون راهنما به همراه ضربه گیر تفلونی در قسمت انتهای میز تعبیه شده است.
سیستم بازوهای راهنما(ر.ک بخش 2- شماره6):
بازوی راهنما با هدایت مخزن در مسیر صحیح موجب قرارگیری صحیح مخزن روی سیلندر ضربه گیر شده و با حذف دقت های مورد نیاز اپراتوری باعث افزایش ایمنی و کاربری ساده تر سیستم می شود. قطعات تفلونی نصب شده بر روی بازوهای راهنما مخزن را در برابر خش و ضربه محافظت می کنند.
2 - کاربرد دستگاه :
سیستم میز آماده سازی مخزن CNG به منظور تنظیم زاویه و موقعیت و آماده سازی مخزن CNG جهت حمل با منیپولیتور مطابق با شرایط تعریف شده مشخص طراحی و ساخته شده است.
بدیهی است شرکت سازنده هیچ گونه مسئولیتی در قبال صدمات و خسارات مستقیم و غیر مستقیم ناشی از استفاده ناصحیح از این دستگاه و یا استفاده در موارد غیر مجاز آن را به عهده نمی گیرد.
تذکر:
این سیستم بر مبنای دو نوع مخزن با قطرهای 356,406mm طراحی شده است. لذا از قرار دادن مخازن با ابعاد دیگر بر روی میز بایدخودداری شود.
سیستم راهنمای تنظیم موقعیت بر اساس مکانیزم بازوی منیپولیتور نیوماتیک ساخت شرکت INDEVA طراحی شده است. در صورت استفاده از مکانیزمی به جز منیپولیتور مذکور سیستم راهنما تنظیم موقعیت صحیح را تضمین نمی کند.