سیستم روغنکاری
روغنکاری یاتاقانهای توربین گاز و ژنراتور
: وظایف سیستم روغنکاری
تهیه روغن سیستم TRIP OIL
تهیه روغن سیستم هیدرولیک
تهیهروغنسیستم STARTING
روغنک
اجزاء اصلی سیستم روغنکاری:
1- مخزن روغن
2- پمپ اصلی روغن
3- پمپ کمکی روغن
4- پمپ اضطراری روغن
5- کولرهای روغن
6- فیلترهای دوقلوی 5U
7- ریلف ولو VRI و ولوتنیظیم کننده VPRS2
8- انشعابات مختلف مربوط به سیستمهایی که از LUB OIL تغذیه میشوند.
9- سیستمهای حفاظت دما و فشار
10- سیستم ونت بخارات روغن
مخزن روغن:
این تانک در کف کوپه ACCESSORY قرار گرفته و دارای ظرفیت 3300 گالن یا 12492 لیتر میباشد ساکشن پمپهای اصلی و AUX و EMERJENCY در این تانک قرار دارد سطح روغن در آن توسط یک سطح سنج مورد سنجش قرار میگیرد که معیار سنجش برای آن قسمت خالی تانک میباشد نه قسمت دارای روغن، به این صورت که دارای 4 سطح 10",12",16",17" میباشد با توجه به توضیحات داده شده هنگامیه سطح سنج عدد 10" را اعلام میکند یعنی فقط 10" از سطح روغن تا سقف تانک جای خالی وجود دارد پس تانک دارای بیشترین سطح روغن از میان 4 سطح گفته شده میباشد و هنگامی که سطح سنج عدد 17" را اعلام میکند یعنی تانک دارای کمترین سطح روغن میباشد در ضمن برای 10" آرم HIGH LEVEL و برای 17" نیز آرم LOW LEVEL در نظر گرفته شده است و اعداد 12",16" نیز بترتیب بیانگر FILL, EMPTY میباشند.
این سطح سنج با مشخصه در نقشه مشخص شده است.
برای تامین دمای مطلوب روغن نیز از 2 THERMO SWITCH استفاده شده است این THERMO SWITCH با هیتر -1.2 23QT بعلت جلوگیری از افزایش ویسکوزیته روغن اینترلاک دارد به این صورت که با رسیدن دما به 15 درجه سانتی گراد هیتر 26QL-1روشن شده و هنگامی که دما به 21 درجه سانتی گراد هیتر (26QN-1) خاموش میشود نکتهای دیگری که در این رابطه میتوان به آن اشاره کرد اینرلاک سوئیچهای گفته شده علاوه بر هیتر با پمپ AXU است که به محض روشن شدن هیتر بعلت جلوگیری از سوختن روغن و بالا رفتن دما بصورت نقطهای در اطراف هیتر مربوطه روشن میگردد تا با ایجاد حرکت روغن در تانک از این پدیده جلوگیری کند.
پمپ اصلی روغنکاری:
این پمپ از نوع POSITIVE DISPLACEMENT (جابجایی مثبت) میباشد که با استفاده از نیروی جعبه دنده ACCESSORY میچرخد در فشار کاری CM2/7KG کار میکند و میتواند فلوی MIN/2725 LIT تولید کند.
پمپ کمکی روغنکاری:
این پمپ در زمان START UP , SHUT DOWN که پمپ اصلی قادر به تامین فشار لازم نیست و یا بطور کلی میتوان گفت با CLOSE شدن
63QA-1 (PRESSURE SWITH–[4.83 BAR] ) وارد مدار میگردد و همزمان آلارمی نیز به اتاق فرمان در رابطه با پایین بودن فشار LUB OIL ارسال میکند)
در دورهای زیر 95% دور نامی توربین یعنی تا دور 2800 RPM در هنگام START UP, SHUT DOWN که پمپ اصلی قادر به تامین فشار لازم LUB OIL نمیباشد و یا بطور کلی میتوان گفت با افت فشار و بسته شدن PRESSURE SWITH 63QL-1 این پمپ وارد میگردد در ضمن این پمپ از نوع سانتر یفوژ و غوطهور در سیال میباشد و انرژی آن بطور مستقل از یک موتور AC تامین میشود.
با نگاهی به فلو و فشار این پمپ (3218LPM, 8KG/CM2) در مییابیم برعکس نام این پمپ، که به پمپ کمکی معروف است پارامترهای فشار و فلوی آن بیشتر از پمپ اصلی میباشد که این امر به دلیل تامین فشار تجهیزات اضافی است که در زمان راهاندازی واحد در مدار روغن قرار دارند که میتوان در این زمینه به سیستم JAKINGها اشاره کرد.
پمپ اضطراری روغن:
این پمپ همانطور که از نامش پیداست در فشارهای بسیار پایین و شرایط اضطراری که به علت شرایط خاصی مثل قطع شدن برق AC و یا بعنوان مثال در شرایط BLACK OUT که هیچ گونه برق AC در واحد نداریم بوسیله برق DC با بسته شدن PRESSURE SWITH 63QL-1 وارد مدار میشود SET این پمپ پایینتر از 63QL-1 میباشد و تا رسیدن توربین به دور صفر در مدار باقی میماند.
36QL-1"LOW LUB OIL PRESS–EMRGENCY PUMP START
DECREASING:6.00+1.00PSIG OR 0.414 + 0.69 BARG
(INCREASING: 20.0+ 2.0 PSIG OR 1.38 +0.14 BARG)
کولرهای روغن:
این کولرها همانطور که در دیاگرام مسیر روغن کاری مشخص شده بعد از پمپهای روغنکاری قرار دارند که شامل 2 مبدل حرارتی است که به صورت موازی با هم قرار گرفتهاند که همیشه یکی از آنها در مدار می باشد که بوسیله سایت گلسهایی که در مسیرروغن آنها تعبیه شده میتوانیم تشخیص دهیم که کدام یک از آنها در مدار میباشند میزان خنککاری دمای روغن در این کولرها در حدود 4 الی 5 درجه سانتیگراد میباشد در آنها سیال گرماگیر آب میباشد به این صورت که آب از داخل یک سری لوله که در این کولرها قرار دارد جریان دارد و سیال روغن اطراف آنها بر اثر تبادل گرمایی خنک میشود در ضمن یک مسیر FILLING نیز بین 2 کولر تعبیه شده که در هنگام CHANGE کولرها برای جلوگیری از افت فشار اولیه کاربرد دارد.
فیلترها:
این فیلترها 2 عدد میباشندکه مانند کولرها بصورت موازی بعد از آنها قرار گرفتهاند و همیشه یکی از آنها در مدار است فیلتری که مدار است توسط چرخ دندهای که وظیفه تغییر فیلرها را دارد مشخص میشود در ضمن مانند سیستم کولرها یک مسیر FILLING به همراه یک ولو برای FILLING اولیه در هنگام CHANG بین این دو فیلتر تعبیه شده است ساختمان داخلی هر فیلتر مانند دستگاه PRESS FILTER میباشد یعنی در داخل هر کدام از مخازن چند عدد فیلتر کاغذی از این بامش میکرون قرار دارد درضمن سوئیچ اختلاف فشار 63QQ-1 نیز چنانچه اختلاف فشار 2 سر فیلتری که در مدار است به مقدار برسد آلارم شماره 13 را به اتاق فرمان میفرستد که به مراجعه پانل گیجها در کوپه اکسسوری میتوان از صحت عملکرد سوئیچ اطلاع پیدا کرد.
ریلف ولو VR-1 و ولو تنظیم کننده فشار VPR-2:
تنظیم فشار سیستم روغنکاری در دو مرحله توسط ریلف ولو VR-1 و کنترل ولو VPR-2 انجام میشود. ریلف ولو VR-1 بعد از پمپ اصی قرار رفته و فشار خروجی آنرا با برگرندان روغن اضافی به تانک اصلی محدود میکند و کنترل ولو VPR-2 نیز بعد از فیلترهای روغن قرار گرفته و با یک ORIFICE که اجازه عبور 80% فلوی نامی خط را میدهد بطور سری نصب گردیده است تنظیم فشار این کنترل ولو بوسیله یک دیافراگم انجام میشود FEED BACK فشار برای تنظیم این دیافراگم همانطور که در نقشه مشخص شده از فشار هدر اصلی روغن گرفته میشود.