تحقیق مقاله وظایف عمومی مربیان

تعداد صفحات: 64 فرمت فایل: word کد فایل: 6195
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله تربیت بدنی
قیمت قدیم:۹,۴۰۰ تومان
قیمت: ۶,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله وظایف عمومی مربیان

    مربی شخصی است که اطلاعات علمی پراکنده را متناسب با استاندارد رشته آموزشی خود تنظیم کرده و با شیوه های مناسب آن را به صورت مطالب ساده و قابل درک برای کارآموز تبدیل و با سرعت مناسب و در سطح استعداد او انتقال می دهد.

    حال با توجه به تعریف مربی می توان فرق بین مربی با کتاب را مقایسه و درک نمود. یعنی اینکه کتاب آنچه را که در خود دارد چه سخت باشد و چه آسان، بدون توجه به اینکه کارآموزی که آنرا مطالعه می کند می فهمد یا نه مطالب را انتقال می دهد، ولی مربی اطلاعات کتاب را درک و مطالب سخت و نامفهوم را همانند فیلتری به کنار گذاشته و جایگزین آن مطالب ساده تر و قابل درک و فهم کارآموز به کار می برد.

     

    شرایط مربی از نظر قوانین موثر در تدریس

    داشتن علاقه به رشته آموزشی خود

    داشتن صبر و حوصله در جهت انتقال اطلاعات

    تسلط کامل به علوم فنی مورد نیاز

    توانایی ایجاد نظم و انضباط در محیط آموزشی

    داشتن فن بیان مناسب

    توانایی ایجاد روابط خود و صمیمی با کارآموزان

    در چه شرایطی مربی می تواند اطلاعات علمی خود را به کار آموز موثرتر انتقال دهد؟

    کارآموز به او اطمینان و اعتبار را در نظر داشته باشد.

    داشتن نظم و انضباط در کلاس آموزش.

    داشتن فن باین تن صدای مربی بسیار تاثیر گذار است.

    توجه کردن مربی به افراد کم توجه و یا بی توجه.

    توجه به سطح اطلاعاتی کارآموزان و میزان استعداد و توانایی آنها.

    پرهیز از ایجاد سدهای ارتباطی.

    از نظر (مادی- معنوی- امنیت شغلی و ایمنی) تامین باشد.

    کارآموز در چه شرایطی مفاهیم آموزشی را بهتر درک می نماید؟

    داشتن علاقه و انگیزه و شناخت و درک علت فراگیری رشته آموزشی.

    فراهم بودن عوامل رفاهی (نور- گرما- سرما- صدا- زاویه دید کارآموز نسبت به مربی و کلاس به صورتی قرار گیرد که همه شاگردان قادر به دیدن و شنیدن حرفهای او باشند)

    نیاز بازار کار به حرفه آنها.

    آمادگی روحی و جسم و داشتن استعداد اولیه

    برخورد مناسب استاد.

    توضیح کامل و توجیه در مورد برنامه یا رشته آموزشی

    در نظام فنون تدریس به دو عامل مهم آموزش تئوری و هم عملی توجه بیشتری شده است و تاکید همیشه در تلفیق انها بوده است، چرا که باعث می شود خواسته های بیان نشده را در تئوری بتوان در علم بیان نمود و مسائل را با دیدی بازتر و ملموس تر به مشاهده کارآموزان گذارد.

    وظایف عمومی مربیان از دیدگاه سازمانی

    تقویت و پرورش قوه تفکر در کارآموزان:

    برداشتی که اکثر ما از تفکر داریم و کم و بیش در جامعه ما رواج دارد یک برداشت صد درصد صحیح و بدون اشکال نبوده. لذا باید ابتدا معنای صحیح آن روشن شود تا درباره تقویت و قدرت بخشیدن آن در افراد به طور صحیح گام برداریم.

    اصولا زمانی بانسان بهتفکر می پردازد که با مشکل و مسئله مهمی برخورد کند. و یا مطالبی را به خاطر آورده باشد. با این تعریف مشخص می شود که انسان به تفکر نمی پردازد و نمی اندیشد مگر در هنگامی که دچار مشکلی گردد و احتیاح به کار و تلاش یکی از عوامل مهم در امر تفکر و رسیدن به هدف است.

    2-ایجاد تفکر عملی:

    معمولا اینگونه تفکر در مسائل روزمره و عادی جریان دارد و بیشتر برای تنظیم کار و وظایفی که در قبال آن مسئولیت دارد معطوف می شود.

    4- ایجاد تفکر خلاق:

    در اینگونه تفکر بیشتر به مسائل و مشکلاتی که حل آن مشکل بوده و نیاز به تلاش فکری بسیار نیاز دارد پرداخته می شود و در این راستا برای حل مسائل مشکل راه حل های جدید کشف می گردد و معمولا در اینگونه اندیشه و تفکر است که به اختراعات بسیار مهم می انجامد. آنچه مد نظر است دقت نظر به تعاریف یاد شده تفکر خلاق است که باید مورد توجه قرار گیرد و همه مربیان و مسئولین در این رابطه تلاش کنند.

    اما آنچه ما در مراکز آموزش و پرورش و تمام مراکز آموزشی شاهد و ناظر آن هستیم غیر از آن چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد. و با یک بررسی بسیار سطحی متوجه خواهیم شد که مراکز آموزشی ما با اتخاذ روش های خشک و بی روح و طبق یک عادت دیرینه مشغول به کار هستند و از هرگونه راه حل جدید که از ناحیه دانشجو بخواهد ارائه شود مخالفت می ورزند و با ایجاد یک محیط انضباطی سخت موجب رکود هرگونه تفکر تازه می شوند و این تفکر در همه مراکز آموزشی سایه نیفکنده. اما باید توجه داشت که اینگونه روش ها هیچگونه پیشرفت و ترقی را به همراه ندارد.

    حتی ساکت کردن دانشجویان درمحیط آموزش، مجبور کردن آنها به پذیرفتن مطالبی که ازناحیه استاد بیان می شود یک نوع ارزش و نشانه اداره خوب کلاس شمرده می شود. باید به این نکته توجه داشت که انتقال فراوان مفاهیم علمی و تمرین های تکراری هرگونه فرصت اندیشیدن را از دانشجو سلب می کند و آنچه سبب پیشرفت و تعالی هر انسانی می گردد همان ایجاد فرصت هایی برای اندیشیدن است. در اینجا باید شرایط اندیشیدن را برای دانشجویان فراهم مناید و دانشجویان باید با اندیشیدن به شناخت صحیح دست یابند و این شناخت علمی صحیح آنان را به باور تثبیت شده برسانند. در اثر ایجاد باور تثبیت شده است که گرایش به سوی عمل تحقق می یابد و در نهایت به انجام عمل منجر خواهد شد.

    4- ایجاد یگانگی و حس همکاری:

    ایجاد حس همکاری و تعاون در کاراموزان را می توان یکی از محرک های اصلی پیشرفت در تمام ابعاد کارآموز دانست. به وسیله تعاون وهمکاری می توان فرصت هایی را برای ارتباط متقابل اجتماعی و روانی و نهایتاً تکامل افراد ایجاد کرد. با ایجاد حس همکاری است که خواسته های افراد آشکار شده و قابلیت های آنان بعنوان عضوی از جامعه نمودار می گردد. اب ایجاد حس همکاری می توان پیشرفت و تکامل کارآموز را سرعت بخشید. در این رابطه با بررسی هائی که انجام گرفته است عوامل موثر در ایجاد یگانگی و انسجام در سه مورد خلاصه کرد.

    الف- مربی:

    اساسی ترین نقش را در انسجام و یگانگی ایفا می کند، با تماس مداوم با دانشجویان فرصت بسیار زیادی برای ایفای نقش خوددارد او می تواند با ایجاد محیطی مناسب و فراهم آوردن امکانات و لوازم مورد نیاز موجبات انسجام و یگانگی را در بین دانشجویان فراهم آورد.

    ب- ایجاد روابط اولیه همراه با عواطف:

       درستی بین یک گروه از دانشجویان بهص ورتی که در راه اهداف آن منافع مصالح شخصی نادیده گرفته شود از نوع روابط نخستین است و می توان گفت که این بهترین نوع رابطه است. هیچ عاملی جز دوستی های بی شائبه و بر کنار ماندن از هدف های مادری و شخص نمی تواند همکلاسان را در یک موسسه آموزشی به یکدیگر ارتباط  دهد. به همین دلیل است که درستی هایی که از دوران تحصیل نشأت گرفته است عمیق و ریشه دار و مستمر است. و هرچه روابط نیکوتر و صمیمانه تر باشد استوارتر و از یگانگی بالاتری برخوردار است.

    ج- پرورش گفتاری در کارآموزان:

     از آنجائی که تمام حالات و کردار مربی در دانشجویان تاثیر می گذارد لذا گفتار و طرز بان مربی نیز از این مقوله خارج نیست و مربی باید توجه داشته باشد که در هنگام بیان مطالب به گونه ای عمل نماید که همزمان دانشجویان به طریقه سخن گفتن و بیان مطالب را نیز فرا بگیرند و سعی کند که بسیار روان و سلیس مطالب را باین نماید و کلمات قابل فهم و زیبا باشد تا دانشجویان با الهام از مربی در گفتار از وی پیروی نماید.

    تعریف مطالعه:

      مطالعه علمی است که با تفکر همراه است و پرورش و به کار انداختن تمام قوای فکری و اخلاقی چون قوه تمیز، استدلال، تصمیم، حکم، قضاوت می گردد و از طرف دیگر توانایی در خواندن سبب ورزیده شدن حافظه و مخیله خواهد شد و موجبات درک بهتر مواد درسی را فراهم می سازد. حال اگر مطالعه با درک معنا همراه باشد موجب پرورش شخصیت، کسب اطلاعات سودمند، برقراری رابطه حسنه با دیگران، لذت روحی و نشاط خاطر را موجب می شود.

    مطالعه و روش های آن:

    هر کارآموز قبلا مشتاق است که مطالعه کند و این شیوه بسیار پسندیده را در خود تقویت کند و به صورت عادت در زندگی خود درآورد. در این رابطه می بینیم که بسیاری از کارآموزان نگران این هستند که چگونه مطالعه کنند و می خواهند بدانند که روش های آن چگونه است تا به کار بستن آن راندمان تحصیلی خود را بهبود بخشد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله وظایف عمومی مربیان

    فهرست:

    فصل اول: تعاریف و مفاهیم

    مفهوم فنون تدریس و تعاریف آن

    شرایط مربی از نظر قوانین موثر در تدریس

    وظایف عمومی مربیان از دیدگاه سازمانی

    تعریف مطالعه و روش های آن

    فصل دوم: آیین کلاس داری

    هدف از بررسی آیین کلاس داری

    نقش انگیزه

    نقش انضباط و کنترل

    بحث انضباط شخصی و تاثیر آن در کلاس داری

    فصل سومن: روش های کلی تدریس در نظام آموزشی

    روش های فعال و غیر فعال و قوانین اثر و نتیجه

    هدف های آموزشی

    مهایت های فرایند تدریس

    الف) مهارت های پیش از تدریس- تعریف استاندارد- آشنایی با طرح درست و فواید آن و فرم

    ب) مهارت های بپمن تدریس: 1- تنظیم صدا و حرکات فیزیکی مربی 2- حفظ شخصیت و احترام مربی 3- فروتنی و ادب 4- بیان کافی مطالب درسی 5- اجتناب از ارائه مطالب غیر درسی 6- اجتناب از اختلاط موضوعات 7- کیفیت بیان مطالب

    بررسی فنون عرضه شده به کارآموز و بیان مطالب

    ارجاع اطلاعات کافی برای کارآموز

    انتظاراتی که کارآموز از مراکز فنی و حرفه ای دارد:

    تقاضا و نیازهای عمومی و کلی در پداگوژی و نحوه برخورد با دیگران

    طریق شناخت افکار و استعدادهای افراد

    مهارت های پس از تدریس

    فصل چهارم: کلیات روش های تدریس

    1- روش های تدریس غیر فعال- شیوه مکتبی- شیوه توضیحی- شیوه سخنرانی

    2- روش های تدریس فعال- شیوه پرسش و پاشخ- شیوه بحث- شیوه اکتشافی

    3- شیوه یا روش اکتشافی و روش حل مسائل

    4- شیوه یا روش اکتشافی و روش حل مسائل

    بحث پایانی

    منابع و مأخذ مورد استفاده

     

    منبع:

    1 – مهارت های آموزشی ( روشهای و فنون تدریس ) حسن شعبانی

                                                                         دانشگاه تهران – 1371

    2 – کلیات و روشهای فنون تدریس ( دروه کاردانی مراکز تربیت معلم ) –

                                                                           امام الله صفوی – 1377

    3 – رابرت اف می گر تدارک هدفهای  آموزشی ترجمه بهرام زنگنه و محمد حسین شمشیری

                                                                           دانشگاه آزاد ایران – 1355

    4 – میلر جرالدر ارتباط کلامی ( تحلیل معانی بیان ) ترجمه علی ذکاوتی قراگوزلو

                                                                              انتشارات سروش تهران – 1368

    5 – هیلگارد ارنست و آروباور نظریه های یاد گیری ترجمه محمد تقی براهنی

                                                                          مرکز نشر دانشگاهی تهران -1367

     

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت