چکیده تحقیق
در این تحقیق من تلاش کرده ام پرخاشگری غیر عادی یک دانش آموز را بررسی کرده زیرا اینگونه دانش آموزان هم برای خود و هم برای والدین و مربیانشان مشکل آفرین بوده که شناخت علل و انگیزه های این رفتار ضروری و لازم است برای ریشه یابی رفتارهای چنین دانش آموزانی باید علل مختلفی را که باعث پدید آمدن این دسته از اختلالات رفتاری می شوند مورد بررسی قرار داد. برای گرد آوری اطلاعات از مشاهده، مصاحبه، مشاوره و شواهد(1) استفاده کرده ایم.
مقدمه:
یکی از مسایل مورد بحث در تربیت کودکان و یکی از عوامل موثر در تعلیم و تربیت محیط سالم و پویایی است که افراد در آن زندگی می کنند. اما امروزه ما شاهد رفتارهای نابهنجاری هستیم که باعث بر هم زدن نظم جامعه می شوند از جمله این رفتارها می توان به پرخاشگری اشاره کرد.
روان شناسان علت اصلی این پدیده(پرخاشگری) شکستها و ناکامی های طولانی مدت
می دانند. و معتقدند در مورد پرخاشگری کودکان« از نو جهت دادن رفتار آنان»
به مراتب بهتر از تلاش برای سرکوبی آن می باشد. تنبیه های شدید و انضباط خشک و انعطاف ناپذیر از جمله علل پرخاشگری است.
اگر پرخاشگری کودک در مدرسه با خصومت پاسخ داده شود، سبب تشدید این رفتار شده و امکان دارد آن را بصورت یک رفتار دائمی درآید.
بیان مسئله:
پرخاشگری زیاد بیانگر آن است که کودک در یادگیری رفتارهای مطلوب در مواجهه با محرکهایی که خشم او را بر می انگیزد، دچار شکست شده است.
ولی بررسی می کنیم پرخاشگری در مقایسه با انزوا طلبی خطر کمتری دارد زیر حداقل نشان دهنده تلاش فعال کودک برای جبران ناکامیهایش می باشد.
معصومه دانش آموزی است که در کلاس دوم دبستان در یکی از روستاهای اطراف شهر خمین و در یک دبستان عادی مشغول به تحصیل است، هنوز چند روزی از آغاز سال تحصیلی نگذشته بود که شکایات دانش آموزان از معصومه شروع شد، کم کم کار به جایی رسید که وی در تمام اوقاتی که در مدرسه بود، بچه ها را کتک می زد و مقنعه آنها را پاره می کرد و داد و فریاد در مدرسه به راه می انداخت و کلا رفتار وی برای معلمان و دانش آموزان غیرقابل تحمل شده بود.
سعی کردم با معصومه رابطه صمیمانه ای برقرار سازم، که این کار در اوایل بسیار مشکل بود، ولی به مرور زمان توانستم نظر وی را جلب کرده و از او خواستم تا برایم بگوید چرا این کارها را انجام می دهد. ولی او هیچ چیز نگفت. ظاهری آرام داشت. و از نظر رشد جسمی متناسب با سن و سالش می باشد. وضعیت هوشی وی طبیعی بوده و بسیار پرتحرک و فعال است.
روشهای گردآوری اطلاعات
1- مشاهده 2- مصاحبه 3- مشاوره 4- شواهد(1)
آزار و اذیت معصومه هر روز بیشتر، بیشتر می شد. بطوری که در کلاس درس هم نظم کلاس را یکباره به هم می زد. بطوری که این رفتار روی دانش آموزان دیگر هم تاثیر گذاشته بود، به همین علت برای تشخیص نوع مشکل دانش آموز کارم را با مصاحبه شروع نمودم. از اولیاء معصومه دعوت کردم که به مدرسه بیایند. مادر معصومه به مدرسه آمد و اظهار داشت که در خانه هم همینطور است و پرخاشگری می کند. بررسی سوابق قبل از تولد، و بعد از تولد نشان می دهد که کودک مشکل خاص جسمانی ندارد. نمرات سال قبل(کلاس اول) در حد متوسط بوده و نمرات سه ماهه امسال وی نیز رضایت بخش نبود.
در نهایت با جلب اطمینان مادرش طی یک نامه رسمی از آموزشگاه معصومه به همراه مادرش به مشاوره ارجاع دادم.
نمونه فرم خلاصه مصاحبه
آیا به معلم خود علاقه دارد؟ بله
آیا از روش تدریس معلم خود راضی هست؟ بله
از معلم خود چه انتظاری دار؟ با من مهربان تر باشد.
آیا از محیط مدرسه و اولیا مدرسه رضایت دارد؟ بله
از مدیر مدرسه چه انتظاری دارد؟ ما را به اردو و سینما ببرد و من را مبصر کند.
آیا در محیط مدرسه به فعالیتهای ورزشی می پردازد؟ بله
آیا کتاب های غیردرسی استفاده می کند؟ بله داستان
تکالیف مدرسه را چه موقع انجام می دهد؟ شب ها
آیا در مدرسه دوست داری چه کسی است؟ بله رضوان جنتی
آیا در یادگیری دروس در خانه کسی به شما کمک می کند؟ خیر
آیا در خانه کسی شما را اذیت می کند؟ خیر