پیشگفتار
اینجانب پروژه کارآموزی خود را در شرکت فنی و مهندسی چادگذراندم .
این پروژه شامل گزارش ها ، و تجربیاتی است که در شرکت به مدت 240 ساعت کارآموزی ، ثبت شده است و مقایسه اطلاعات و تئوری های مختلف با عمل و اجرای کار صورت گرفته است.
اینجانب نیز در طی مدت حضور خود در محل کارآموزی استفاده های علمی و عملی خوبی نموده ، با توجه به زمان محدود 240ساعته تقریبا به همه ریزه کاریها ی اجرایی ونظارتی واقف شدم ، از اینرو شاید بهتر باشد واحد کارآموزی به دوقسمت تقسیم شده تا این نقیصه جبران گشته و ارتباط با محیط کار حفظ شود ، همچنین پیشنهاد می شود در صورت امکان تعامل بیشتری بین استاد کارآموزی و سرپرست و همچنین دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه بوجود آید تا دانشجو با تعهد بیشتری پا به عرصه عمل بگذارد .
فصل اول
( آشنایی کلی با مکان کارآموزی )
مشخصات کلی با مکان کارآموزی
شرکت فنی و مهندسی چاد واقع در بندر عسلویه که دفتراصلی این شرکت واقع در تهران خیابان استاد نعمت الهی که شروع کار این شرکت در تاریخ 1370 بوده است . ودر حال حاضر مشغول به انجام پروژه تاسیساتی در فازهای 6 و 7 و 8 پارس جنوبی می باشد .
ردیف |
پروژه |
عنوان پروژه |
کارفرما |
مبلغ میلیون ریال |
سال |
1 |
|
عملیات لوله کشی طرح توسعه صنایع شیمیایی فارس |
صنایع شیمیایی شیراز |
|
1370 |
2 |
|
طراحی سیستم توزیع برق به روش BUS-DUCT تابلوها ، نصب ماشین آلات ، تاسیسات جانبی و لوله کشی ، C.S CU و S.S از قطر 2/1 الی 12 کارخانه کمپرسور سازی شیراز |
شرکت پارس کمپرسور شیراز |
|
1373-74 |
3 |
|
ساخت مخازن ذخیره آب ، سوخت و لوله کشیها و سیستم برق کارخانه شیر پاستوریزه یاسوج |
شرکت سرمایه گذاری صنایع تبدیلی بنیاد |
161 |
1374 |
4 |
|
ساخت و نصب اسکلت فلزی کارخانه گلوکز یاسوج |
شرکت آرد و نشاسته و گلوکز یاسوج |
61 |
1374-75 |
5 |
|
ساخت و نصب سیستم تصفیه OINION&CATION EXCHANGER ،نصب ماشین آلات ، لوله کشی ها و بخصوص لوله ها C.S ، S.S. ، P.P (مقاوم در مقابل جوهر نمک و تجهیزات استنلس استیل 904L)و برق و ابزار دقیق عملیات پیش راه اندازی کارخانه گلوکر یاسوج |
شرکت آرد و نشاسته و گلوکز یاسوج |
166 |
1374-75 |
6 |
|
ساخت مخازن سوخت و آب ، نصب ماشین آلات ، لوله کشی ها و عایق کاری و سیستم برق و ابزار دقیق و عملیات راه اندازی کارخانجات مایعات پاکساز خرمشهر |
شرکت تولی برس |
384/2 |
1376-77 |
7 |
|
عملیات لوله کشی G.R.P و شیرآلات مربوطه به قطر 200MM خط انتقال آب یزد |
سازمان آب منطقه ای یزد |
119 |
1378 |
8 |
|
نصب و راه اندازی تاسیسات برقی و مکانیکی کارخانه ریخته گری شرکت آتمسفر |
شرکت آتمسفر تهران |
720 |
1379 |
9 |
EPC |
اجرای سیستم های مکانیکی ،برقی و ابزار دقیق و نصب راه اندازی طراح LABS خرمشهر به صورت EPC |
پاکینه شوی وابسته به سرمایه گذاری البرز |
850-3 |
1380 |
10 |
EPC |
طراحی و ساخت و نصب کارخانه نوشابه سازی |
بهنوش ایران |
420/2 |
1380 |
11 |
PC |
تهیه مصالح ، نصب و پیش راه اندازی تاسیسات جانبی کارخانه سیمان |
سیمان فارس نو |
359/14 |
1384 |
12 |
EPC |
طراحی ، تهیه مصالح و ماشین آلات داخلی احداث ساختمان های تولیدی و جانبی ، سازه های فلزی ، تهیه تاسیسات برقی ، مکانیکی ، ابزار دقیق و نصب و پیش راه اندازی کارخانه پشم شیشه اشتهارد با همکاری WOLTZ آلمان بصورت EPC |
شرکت آریاپارس |
500/74+ |
1384-85 |
000/700/3 |
EURO |
13 |
|
تهیه و ساخت تجهیزات خط تولید STPP (ساخت داخل ) اجرای تاسیسات مکانیکی ، برق و ابزار دقیق و نصب تجهیزات خط تولید STPP |
مجتمع فسفات کارون |
127/44 |
1384-85 |
14 |
|
در بخش تاسیسات و نصب پروژه پارس جنوبی فازهای 6 و 7 و 8 |
شرکت فنی مهندسی جنوب |
154 |
1386 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
فصل دوم
( ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموزی )
تشریح کلی از نحوه کار، وظایف و مسئولیتهای کارآموزی در محل کارآموزی و ارائه لیستی از عناوین کارهای انجام شده توسط دانشجو:
از جمله وظایف انجام شده در شرکت فنی ومهندسی چاد به شرح زیر می باشد.
1- آشنایی با کارهای که در شرکت انجام می دهند .
2- آشنایی کلی باراه اندازی موتورخانه و اصول کار در موتورخانه
3- آشنایی کلی با دیگ های بخار
فصل سوم
( آزمون آموخته ها، نتایج و پیشنهادات )
گزارش کار کارآموز
ابنجانب برای بدست آوردن این اطلاعات در قسمت نصب و راه اندازی موتورخانه شرکت فنی و مهندسی چاد حضور پیدا کرده ام و با نحوه کار موتورخانه و دستگاه مربوطه این شرکت آشنا شده و با حضور در کنار کارکنان این بخش به فعالیتهای تاسیساتی پرداخته ام ودر پایان گزارشی از کارهای انجام شده توسط خود در این شرکت که با آنها آشنایی پیدا کرده ام را ارائه داده ام .
همچنین از آقای مدیر امور مالی شرکت فنی و مهندسی چاد و دیگر همکارانش در این بخش که نهایت همکاری با این جانب را در فراگیری و انجام کارهای مربوط را داشته اند کمال تشکر و قدردانی را دارم.
موتورخانه
در حال حاضر میزان درجه حرارت آب گرم چرخشی و آب گرم مصرفی در موتورخانه ها بصورت دستی و تمام تنظیم درجه حرارت ترموستات دیگ و یا پمپهای سیرکولاسیون انجام می گردد و معمولاً برای تمام مدت بر روی یک عدد ثابت قرار دارد. تغییرات دمای هوا درطول روز موجب افزایش یا کاهش دمای داخل ساختمان شده که نتیجه آن انحراف دمای داخل ساختمان از محدوده آسایش و مصرف بیهوده سوخت و انرژی می باشد. همچنین در بسیاری از ساختمانهای غیرمسکونی با کاربری اداری- عمومی- آموزشی- تجاری که از فضای ساختمان بصورت غیرپیوسته و تنها در بخشی از ساعات روز استفاده می گردد و نیازی به کارکرد موتورخانه پس از اتمام ساعت کاری وجود ندارد.
روش فعلی تنظیم دستی ترموستات دیگها و پمپها، قابلیت اعمال خاموشی و یا کنترل تجهیزات در وضعیت آماده باش را ندارند.
بنابراین با توجه به عدم کارآیی دقیق و محدودیتهای کنترلی ترموستاتهای دستی، ضرورت استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه به منظور :
راهبری و کنترل صحیح تجهیزات موتورخانه شامل مشعلها و پمپها
بهینه سازی و جلوگیری از مصرف بیهوده سوخت و انرژی الکتریکی
تثبیت محدوده آسایش حرارتی ساکنین ساختمان
کاهش استهلاک تجهیزات و هزینه های مربوطه
کاهش هزینه های سرویس- نگهداری تاسیسات حرارتی
کاهش تولید و انتشار آلاینده های زیست محیطی آشکار
می گردد.
اصول بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی توسط سیستمهای کنترل هوشمند موتوخانه مبتنی بر کنترل گرمایش از مبداء و محل تولید انرژی حرارتی (موتورخانه) می باشد. این سیستم با دریافت اطلاعات از سنسورهای حرارتی که در محلهای زیر نصب می گردند :
ضلع شمالی ساختمان جهت اندازه گیری دمای سایه (حداقل دمای محیط خارج ساختمان)
کلکتور آب گرم چرخشی
خروجی منبع آب گرم مصرفی
لحظه به لحظه اطلاعات حرارتی موقعیتهای فوق را اندازه گیری و با تشخیص هوشمند نیاز حرارتی ساختمان تا برقراری شرایط مطلوب در تابستان یا زمستان تجهیزات حرارتی موتورخانه شامل مشعلها و پمپهای آب گرم چرخشی را راهبری می نماید. بدین صورت مصارف گرمایشی (گرمایش- آب گرم مصرفی) نیز متناسب با نوع کاربری ساختمان مسکونی یا غیرمسکونی (اداری- عمومی- آموزشی- تجاری) تامین و کنترل می شود. صرفه جویی مصرف انرژی حاصل از عملکرد سیستم به دو دسته تقسیم می شوند :
کنترل مصارف گرمایشی درزمان استفاده از ساختمان (مسکونی و غیرمسکونی)
خاموشی یا آماده باش موتورخانه پس از ساعت کاری ساختمان های غیرمسکونی (در ساختمانهای اداری-آموزشی- عمومی- تجاری)
هنگام استفاده از موتورخانه در ساختمانهای مسکونی و یا غیرمسکونی و با در نظر گرفتن شرایط کارکرد زمستانی تابستانی و برای کنترل گرمایش، مشعلها و پمپها توسط یک منحنی حرارتی کنترل می شوند. در این منحنی دمای آب گرم چرخشی در تاسیسات، تابعی از درجه حرارت محیط خارج ساختمان می باشد و به صورت لحظه ای و خودکار متناسب با تغییرات دمای خارج ساختمان کنترل می شود و باعث ایجاد دمای یکنواخت در داخل ساختمان می گردد. بدین صورت هنگام گرم شدن دمای محیط خارج ساختمان مشعلها و پمپها به اندازه ای کار می کنند که گرمایش در حد مورد نیاز و در محدوده آسایش حرارتی تامین شود و از تولید بیش از حد حرارت که موجب کلافگی و باز شدن پنجره ها بمنظور تعدیل دمای اتاقها می گردد جلوگیری می نماید.
برای تامین دمای آب گرم مصرفی مطابق با شرایط مطلوب تعریف شده نیز تجهیزات موتورخانه به اندازه ای کار می کنند که تنها دمای آب گرم مصرفی در ساعتهای مورد نظر به حد تعریف شده و مطلوب برسد و نه بیشتر.
در ساختمانهای با کاربری غیرمسکونی نظیر ادارات، مدارس، مجتمع های تجاری و ... نیز بدلیل غیرپیوسته بودن ساعت بهره برداری از ساختمان، سیستم کنترل هوشمند موتورخانه توسط یک تقویم زمانی پس از ساعت کاری و تا زمان پیش راه اندازی موتورخانه در صبح روز بعد، موتورخانه را کاملاً خاموش و یا در وضعیت آماده باش (کنترل دمای آب گرم چرخشی در یک دمای ثابت و پائین) قرار می دهد.
ویژگیهای منحصربفرد استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه در مقایسه با سایر روشهای بهینه سازی مصرف انرژی :
مستقل بودن عملکرد سیستم از مساحت زیربنای ساختمان:
با افزایش مساحت زیربنای ساختمان، مصرف سوخت و انرژی آن نیز به نسبت ساختمانهای کوچکتر افزایش می یابد و موجب می شود تا اجرای روشهای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمانهای بزرگتر، پر هزینه تر شود. بعنوان مثال درصورتیکه مساحت پنجره های هر ساختمان 15% مساحت کل ساختمان در نظر گرفته شود در یک ساختمان با مساحت 000/10 متر مربع، مقدار و هزینه اجرای پنجره دو جداره 5 برابر مقدار و هزینه اجرای آن در یک ساختمان با مساحت 2000 متر مربع می باشد و به همین ترتیب برای اجرای روشهای دیگری مانند : عایق حرارتی، عایق های حرارتی دیوار و کف و سقف، شیرهای ترموستاتیک رادیاتور.
برخلاف روشهای فوق، سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه دارای ویژگی منحصربفرد و متمایز "مستقل بودن عملکرد از مساحت بنای ساختمان" می باشند. به عبارت دیگر در موتورخانه هر ساختمان، صرف نظر از مساحت آن، تنها با نصب یک دستگاه با هزینه ای ثابت و حداقل، موتورخانه هوشمند می گردد. دلیل این ویژگی منحصربفرد در تعداد مشعلها و دیگهای هر موتورخانه است. تعداد و ظرفیت حرارتی مشعلها و دیگهای تاسیسات حرارتی هر ساختمان (مصرف کنندگان سوخت) با مساحت آن نسبت مستقیم دارد و همواره تعداد مشعلها و ترکیب ظرفیت حرارتی آنها به نحوی است که علاوه بر تامین بار حرارتی مورد نیاز ساختمان، موجب افزایش هزینه های اجرایی نیز نگردند. طبق تحقیقات انجام شده در سطح موتورخانه های کشور در بیش از 99% ساختمانهای موجود تعداد دیگها و مشعلها حداکثر 3 دستگاه می باشد. در ساختمانهای کوچک با مساحت زیر 2000 مترمربع، ظرفیت حرارتی مشعلها و دیگها پائین و در حدود kcal/h 150000 – 100000 می باشد و با افزایش مساحت ساختمان با ثابت ماندن تعداد دیگ و مشعل، ظرفیت حرارتی آنها افزایش می یابد و حتی به حدود kcal/h 1000000 و یا بیشتر نیز می رسد.
عملکرد هر خروجی مشعل یا پمپ در سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه به شکلی است که بصورت سریال (سری) در مدار برق این تجهیزات قرار گرفته و صرف نظر از ظرفیت جریانی و آمپراژ آنها با فرمان ON/OFF در زمانهای مقتضی آنها را کنترل می نماید. بنابراین با توجه به توضیحات فوق سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه با قابلیت کنترل تا 3 مشعل دارای ویژگی منحصربفرد مستقل بودن عملکرد از مساحت بنای ساختمان می گردند.
پیک زدایی مصرف سوخت در اوج سرما :
اوج مصرف گاز در فصل سرما از ساعت 17 تا ساعات اولیه بامداد می باشد. این محدوده زمانی مقارن با غروب خورشید و کاهش دمای هوا و نیاز به افزایش فرآیند گرمایشی ساختمان می باشد (افزایش درجه حرارت بخاریهای گاز سوز، افزایش درجه ترموستات دیگ در ساختمانهای دارای موتورخانه مرکزی و یا افزایش تعداد رادیاتورهای فعال در هر واحد ساختمانی). نکته قابل توجه دیگر، زمان پایان ساعت کاری ادارات، مجتمع های عمومی و تجاری و مدارس می باشد که دقیقاً همزمان با ساعت اوج مصرف گاز می باشد. این مهم در کنار قابلیت ویژه و منحصر بفرد سیستمهای کنترل هوشمند که توانایی خاموشی و یا اعمال دمای آماده باش مصرف موتورخانه ساختمانهای غیر مسکونی پس از پایان ساعت کاری را دارند مفهوم ویژه ای را پدید می آورد : پیک زدایی مصرف در اوج سرما از مصرف گاز سالانه تاسیسات حرارتی هر ساختمان در حدود 20% آن مربوط به فصل گرما (متوسط 7 ماه سال) و در حدود 80% آن مربوط به فصل سرما (متوسط 5 ماه یا 150 روز در سال) می باشد. همچنین در بسیاری از ساختمان های اداری و مدارس، موتورخانه در تابستان خاموش و تنها در زمستان مورد بهره برداری قرار می گیرد. بنابراین در این دسته از ساختمانها عملاً 100% صرفه جویی حاصل از عملکرد سیستمهای کنترل هوشمند موتورخانه مربوط به فصل سرما خواهد بود. که طبیعتاً میزان اثر بخشی آن بر روی جبران پیک مصرف نیز بسیار محسوس و قابل تامل می باشد. درحدود 80% از حجم گاز صرفه جویی شده حاصل از عملکرد سیستمهای کنترل هوشمند موتورخانه در فصل سرما مربوط به خاموشی یا دمای آماده باش موتورخانه پس از پایان ساعت کاری ساختمانهای غیرمسکونی و از ساعت 17 تا ساعتهای اولیه بامداد می باشد که همزمان با ساعت اوج مصرف گاز است.پیک های مصرف گاز در ساختمانهای غیرمسکونی و اداری طی دو نوبت یکی صبحها به هنگام شروع کار اداره و دیگری در هنگام ظهر و موقع نماز و ناهار و استفاده از آب گرم مصرفی می باشد که البته اثرات آن بر روی مصرف گاز شبکه ناچیز می باشد ولی با این وجود در صورت استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه با توجه به افزایش دمای هوا به هنگام ظهر و نیاز گرمایش کمتر در این مقطع زمانی نیز پیک زدایی صورت می پذیرد.