مقدمه
کارآموزی اینجانب در دو بخش دفتر منابع نیروی انسانی و برنامهریزی و طرح و نوسازی در امور برق گرگان بود. من کارم را از اواخر تیرماه شروع کردم. در بخش منابع نیروی انسانی کارهایی از قبیل تایپ نامههای اداری و بایگانی مدارک و درست کردن بانک اطلاعاتی و پرینت مدارک و کار با اتوماسیون آنجا بود.
در بخش طرح و نوسازی، کامپیوتری نمودن نقشههای ترسیم شده با استفاده از نرمافزار visio کار اصلی من بود که د ادامه به شرح بیشتری از کارم خواهم پرداخت.
فصل اول
آشنایی کلی با مکان کارآموزی
تاریخچه صنعت برق در استان گلستان
تا قبل از سال 1307 از نیروی برق در سطح استان خبری نبود و تامین روشنایی از طریق سنتی و با استفاده از نفت و روغن صورت میگرفت. در آن سال توسط مرحوم فلسفی و شرکاء نخستین مولد دیزلی برق با قدرت 150 کیلو وات در شهر گرگان نصب و راه اندازی شد. سپس در سایر شهرها با بهرهبرداری از واحدهای مشابه تامین برق انجام میشد که تکافوی نیاز مشترکین را در همه ساعات شبانه روز نمینمود و بعضاً در پارهای از ساعات به تامین برق میپرداخت. در سالهای دهه 20 حضور بخش خصوصی در صنعت برق استان کم رنگ شد و رفته رفته شهرداریها عهدهدار تولید و توزیع برق در نقاط زیر پوشش خود شدند. در سالهای دهه 30 کار نوسازی شبکههای برق با نصب مولدهای پرقدرتتر صورت پذیرفت. این وضع تا تشکیل وزارت آب و برق ادامه داشت و درسال 1343 دراجرای بند (ه) و (و) ماده 1 و 3 قانون تاسیس وزارت آب و برق که بعداً به وزارت نیرو تغییر نام داد، اساسنامه شرکتهای برق منطقهای به تصویب مجلس رسیده و جهت ارائه به هیات دولت ابلاغ که شرکت برق منطقهای مازندران و (گلستان) از سال 1345 آغاز به کار نمود. با شکلگیری این شرکت، تحویلگیری تدریجی برق شهرها از شهرداریها و بخش خصوصی آغاز و تحولات چشمگیری در صنعت برق منطقه بوجود آمد. در سال 1346خط فشار قوی 230 کیلوولتی تهران – گرگان احداث و در سال 1347 پست 63/230 کیلوولت گرگان نصب گردید. در همین سال یک خط 63 کیلو ولت از شهر گنبد در استان گلستان تا نوشهر در غرب مازندران به طول 370 کیلومتر و در مسیرهای شهرهای بین راه ایجاد و در همه این شهرها پست های ترانسفورماتور 20/63 کیلوولتی احداث شد و برق همه آنها تامین گردید.
از سال 1346 برق مازندران و گلستان به شبکه سراسری پیوست. از آنجا که شرایط اقلیمی ایجاب مینمود برقرسانی به روستاهای محدوده استان گلستان آسانتر و زودتر از سایر نقاط کشور انجام گرفت و این به خاطر نزدیکی و پیوستگی مناطق به یکدیگر بود. در سال 1349 با احداث 3000 متر شبکه توزیع و نصب یک دستگاه ترانسفورماتور به قدرت 50 کیلو ولت آمپر روستای اوزینه در شهرستان گرگان و در سال بعد با احداث 6350 متر شبکه توزیع نیرو و نصب یک دستگاه ترانسفورماتور به قدرت 160 کیلو ولت آمپر روستای ولاغوز واقع در شهرستان کردکوی برقدار گردیدند. تعداد آبادیهای برقدار استان در سال 57 به 316 و در سال تاسیس شرکت (1376) به 896 روستا رسید. از سال 1371 در راستای سیاستگذاریهای جدید دولت مبنی بر کوچک کردن حجم دولت و برونسپاری و خصوصیسازی قسمتی از فعالیتهای دولتی، شرکتهای توزیع نیرو به وجود آمدند. شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان در راستای اهداف وزارت نیرو و پس از تاسیس این استان در تاریخ 26/9/76 از شرکت توزیع برق مازندران منفک گردیده و از 1/1/77 به صورت رسمی آغاز به کار نموده و تاکنون مسولیت سرویسدهی و خدماتسانی به متقاضیان و مشترکین برق استان و بهرهرداری از تاسیسات و شبکهای توزیع موجود و توسعه و بهینهسازی آنها را به عهده دارد.
وظایف شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان
این شرکت برای انجام ماموریت و رسالت محوله در حوزه فعالیت خود، وظایف و مسوولیتهای زیر را برعهده دارد:
برقراری انشعاب برق از طریق شبکه موجود و یا توسعه و ایجاد شبکههای جدید؛
بهرهبرداری و نگهداری از شبکههای توزیع موجود؛
تحویل انرژی برق در محل پستهای 20/63 کیلو ولت از طریق برق منطقهای و تغذیه آن به خطوط 20 کیلو ولت پستهای توزیع و شبکه فشار ضعیف؛
توزیع مداوم انرژی برق در شبکه و حفظ کیفیت آن و تحویل به مشترکان در نقاط مصرف؛
برنامهریزی و تلاش مستمر برای بالا بردن پایداری شبکه، افزایش قابلیت اطمینان و کنترل شبکه در جهت کاهش انرژی توزیع نشده و کاهش زمان خاموشی؛
فروش انرژی برق به مشترکان از طریق نصب کنتورهای معمولی و یا چند تعرفه و وصول بهاء آن در دورههای زمانی مشخص؛
ایجاد شبکه و سیستم روشنایی معابر عمومی جدید در نقاط مختلف مورد نیاز و همچنین تعویض چراغها، طراحی و تعمیر و نگهداری از شبکه روشنایی موجود؛
انجام خدمات مشاورهای، طراحی و نیرو رسانی بر اساس درخواست متقاضیان؛
پاسخگویی به کلیه مطالبات مردم و ارباب رجوع مرتبط با خدمات توزیع برق و فراهم نمودن زمینههای لازم برای تحقق طرح تکریم؛
انجام فعالیتهای اقتصادی، تولید و معادلات بازرگانی برای تهیه کالا و تجهیزات مورد نیاز شبکههای توزیع نیروی برق استان؛
تلاش و بکارگیری فنون تکنولوژیهای نو برای بهبود مستمر فعالیتها، توسعه و ارتقاء منابع انسانی، به ویژه مدیران؛
ایجاد ارتباط و همکاری متقابل با سایر موسسات و ادارات در حیطه وظایف شرکت؛
ایجاد ارتباط و همکاری دوسویه با برق منطقهای در راستای انجام قرارداده و تحویل صورت وضعیتها و مبادلات پولی مربوطه؛
مسولیت پاسخگویی به مقامات و مسولین مجلس؛
مدیریت و کنترل شبکههای برق در شرایط بحران نظیر سیل، طوفان، زلزله و ... .
گسترش فرهنگ مصرف بهینه برق و اعمال مدیریت مصرف، بازرسی و کنترل لوازم اندازهگیری؛
برنامهریزی، طراحی، اجرا و نظارت پروژههای خاص؛
مکانیزاسیون شبکههای توزیع و اتوماسیون اداری؛
فراهم نمودن امکانات رفاهی و انگیزش در حد وسع شرکت برای کلیه همکاران؛
اخذ تسهیلات بانکی به منظور افزایش سرمایهگذاری و ارتقاء سیستم.
اهداف و برنامههای عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان
مشارکت در انتخاب و همکاری در استقرار نرمافزارهای عمومی و فنی مورد نیاز شامل:
ارتقاء برنامههای پرسنلی و احکام، مالی، انبار، اموال و حقوق و دستمزد از محیط DOS به WIN XP؛
استقرار نرمافزار جدید پذیرش با هدف بهبود و مکانیزه نمودن کامل فرآیندها و روشهای برقراری انشعاب تا مرحله ایجاد سابقه و صدور صورت حساب؛
استقرار اتوماسیون اداری در امورهای توزیع نیرو؛
برگزاری جلسات آموزشی شبکه و اتوماسیون اداری جهت کارکنان امورها در سطوح مختلف؛
توسعه و ارتقاء پایگاه اطلاعرسانی جهت اطلاعرسانی مطلوب به مخاطبان خارج از سازمان؛
اجرای دو برنامه بازدید و تعمیرات دورهای رایانهها و تجهیزات جانبی آنها با ارائه زمانبندی مربوطه؛
هماهنگی با شورای راهبری ICT شرکت جهت سیاستگذاریهای فعالیتهای مربوط به فنآوری اطلاعات و ارتباطات و اجرای کلیه فعالیتهای مربوط به این حوزه در چارچوب فرآیندهای مصوب؛
تواناسازی و افزایش دانش و مهارت رابطین خدمات رایانه در امورها با برگزاری کلاسهای آموزشی ویژه؛
تعیین شرح وظایف، آموزش و اختیارات جدید برای مسولین ارائه دهنده آمار و گزارشات امورها؛
نصب antivirus متمرکز و چند لایه در شبکه و آموزش کاربران در این مورد و تدوین برنامههای لازم برای مقابله با حوادث، اتفاقات و توقف فعالیتها و اعمال کنترلهای مناسب برای محافظت بیشتر اطلاعات از دسترسی غیرمجاز؛
نگهداری و پشتیبانی نرمافزارهای موجود و بازدیدهای به موقع به منظور پشتیبانی اطلاعات و کنترل صحت عملکرد آنها؛
تکمیل شناسنامه و بانک اطلاعاتی سختافزارهای شرکت؛
پوشش موثر و مناسب شبکه جهانی اینترنت در ادارات و امورها؛
تهیه و تنظیم گزارشهای ماهانه، دورهای و سالانه از عملکرد و فعالیتهای شرکت؛
تدوین کارنامه عملیاتی سال 85 شرکت.
اهداف دفتر برنامهریزی نیروی انسانی و آموزش
ارتقاء دانش شغلی کارکنان در بهبود فعالیتهای شرکت؛
تعیین شناسنامه آموزشی برای کلیه کارکنان؛
برنامهریزی آموزش؛
ارزیابی آموزشی؛
بازنگری فرم شناسنامه به آموزش کارکنان؛
تعیین و تکمیل و به روز رسانی شناسنامه آموزشی کارکنان؛
نیازسنجی (تعیین نیاز آموزش کارکنان)؛
نیازسنجی بوسیله شناسنامه شغلی کارکنان؛
نیازسنجی از سوی اعلام مدیران امورها و دفاتر؛
تطبیق دورههای کارکنان با شناسنامه شغلی و نمرات ارزیابی و امتیازات آموزشی؛
بازنگری نیازسنجی سالانه و گزارش وضعیت به مدیریت جهت تصمیمگیری؛
تهیه برنامه آموزشی طرح رشد و ارتقاء کارکنان و تصویب در کمیته نیروی انسانی؛
اجرای برنامههای آموزشی تعیین شده در طول سال؛
تهیه و تدوین دستورالعمل ارزشیابی شرکت طبق بخشنامه وزارت نیرو؛
ارزشیایی قبل از اجرای دوره؛
ارزشیابی حین دوره؛
ارزشیابی بعد از دوره؛