دینام ها
به منظور تأمین انرژی مورد نیاز موتور استارتر جهت سیستمهای جرقه و سوخت رسانی انژکتوری و همچنین به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) جهت کنترل تجهیزات الکترونیکی، سیستم روشنایی و نیز سیستمهای ایمنی و رفاهی خودرو، خودرو های موتوری نیازمند دینامی جهت تأمین مناسب منبع انرژی میباشند. این انرژی بایستی در تمامی زمانها در دسترس بوده و قابلیت استفاده و دسترسی در شب و روز را داشته باشد.
اصول طراحی دینام
اولویتهای زیر در رابطه با طراحی دینام از اهمیت خاصی برخوردار است:
نوع خودرو و شرایط عملکردی مربوطه
محدوده سرعت موتوری که دینام باید با آن مورد بهرهبرداری قرار گیرد
ولتاژ باتری سیستم الکتریکی خودرو
الزامات بارهایی که متصل خواهد شد (از نظر قدرت)
بارهای محیطی وارده به دینام (گرما، آلودگی، رطوبت)
عمر مفید استاندارد
ابعاد و فضای نصب
الزاماتی که بایستی در دینام رعایت گردد با توجه به کاربرد و معیارهای ذکر شده فوق بسیار متغیر است. از لحاظ بازده اقتصادی نیز معیار با توجه به زمینه کاربرد تغییر مییابد. به همین علت طراحی دینامی که تمامی الزامات را رعایت نماید بسیار نامحتمل میباشد. زمینههای مختلف کاربرد و محدوده قدرتی اتومبیلها و موتورهای آنها باعث توسعه مدلهای پایهای شده است.
اصول کار دینام
تئوری القاء الکترومغناطیس
میدانید که هرگاه یک سیم هادی را در میدان مغناطیسی بهگونهای حرکت دهیم که خطوط قوای مغناطیسی را قطع نماید، نیروی محرکهای در آن القا میشود که میتوان آن را توسط یک میلیآمپر مشاهده نمود. در صورتیکه جهت حرکت هادی عوض شود، جهت جریان نیز عوض میشود که در این صورت انحراف عقربه نیز عوض میشود.
نکته 1: اگر سیم هادی به موازات خط قوا حرکت کند، هیچگونه نیروی محرکهای در آن ایجاد نمیشود که در این صورت عقربه آمپرمتر نیز هیچ حرکتی نخواهد کرد. به عبارتی میتوان گفت که نیروی محرکه القایی تولید شده با تعداد خطوط قوایی که توسط هادی قطع میشود، متناسب است.
نکته 2: هرگاه یک الکترون از یک سیم هادی در مسیر عمود بر جهت میدان مغناطیسی حرکت نماید، نیرویی بر آن وارد میشود که امتداد این نیرو به جهت حرکت هادی و نیز جهت میدان بستگی دارد.
نکته 3: جهت نیروی ایجاد شده طبق قانون دست چپ مشخص میشود به طوریکه هرگاه سه انگشت شست، سبابه و وسطی دست چپ را همانند سه محور عمود بر هم طوری بگیریم که شست در جهت حرکت و انگشت وسطی جهت میدان و انگشت سبابه، جهت نیروی محرکه القایی و جریان حاصل از آن را نشان میدهد.
حرکت
جریان
میدان
اطلاعات الکتریکی و ابعاد
اندازه و ابعاد خودرو برای تعیین میزان بازده خروجی مورد نیاز دینام اهمیتی ندارد. مشخصات خروجی دینام مورد نظر تابعی است از تجهیزات الکتریکی نصب شده بر روی خودرو.
انتخاب دینام با توجه به شرایط زیر صورت میپذیرد:
< >ولتاژ دینام (v 28/v 14)خروجی قدرت به عنوان تابعی از ولتاژ جریان در محدوده سرعت دوران موتورحداکثر جریانسرعتی که پس از آغاز به کار موتور و افزایش دور آن، دینام برای مرتبه اول شروع به تولید و تحویل جریان میکند.با توجه به اطلاعات الکتریکی و ساختار الکتریکی، ابعاد دینام مشخص شده و اندازه، ابعاد مختلف دینام با حروف و افزایش ترتیب آن مشخص میگردد. یکی دیگر از مشخصات مهم و کاربردی سیستم مورد استفاده دینام یا روتور میباشد (همانند دینامهای نوع Claw – pole) که بعنوان یک دینام کم حجم با دیود کم حجم و روتوری که دارای قطب برآمدهای میباشد و یا بدون سیمپیچ میباشد. این مشخصات توسط اعداد یا حروف شناسایی میگردد. علاوه بر این انواع دینام با یک کد مشخص میشوند. سایر تغییرات نیز با توجه به نوع و نحوه نصب، شکل و ساختار پولی و اتصالات الکتریکی امکانپذیر خواهد بود.
انواع دینام
< >دینامهای نوع Claw – pole با رینگهای کلکتوردینامهای یکپارچه دیودی LITدینامهای یکپارچه استاندارد G1، K1 و N1دینامهای یکپارچه دیودی نوع T1دینامهای یکپارچه دیودی نوع DT1دینامهای یکپارچه نوع LICدینامهای یکپارچه نوع B (LIC-B)دینامهای یکپارچه نوع E و P (LI-P و LI-E)دینامهای یکپارچه نوع X (LI-X)دینامهای دارای روتور بدون سیمپیچ و حلقههای کلکتوردینامهای یکپارچه دیودی نوع N3دینامهای یکپارچه خنکشونده توسط سیال و بدون سیمپیچ روتور (LIF)دینامهای حلقه کلکتوری قطب برجسته نوع U2لیست قطعات بکار رفته شده (Part List)<
گامهای مونتاژ
< >شافت و آرمیچر را در یکدیگر جای میدهیم.مجموعه حاصل را همراه با بالشتک در بدنه قرار میدهیم.کاسه نمد و قاب را به وسیله سه پیچ به یکدیگر متصل کرده و روی شافت قرار میدهیم.مجموعه کاسه نمد و قاب را توسط سه پیچ به بدنه متصل میکنیم.بوش را بر روی شافت قرار میدهیم.پولی را روی شافت قرار میدهیم.قرقر را روی شافت قرار میدهیم.واشر را روی شافت قرار داده و مهره را روی شافت میپیچانیم.به وسیله ضربه چکش مجموعه حاصل را روی شافت محکم میکنیم.
کنترل نهایی
قرار گرفتن روی شافت
محکم کردن قطعات روی شافت
قرار گرفتن روی شافت
پیچ شدن روی بدنه
اصول اقتصادی حرکت در عملیات خط فرضی مونتاژ دینام
< >استفاده از حرکت متقارن دست هاایجاد فضای مناسب جهت نشستن کارگران روی میز و رعایت اصول آنتروپومتریرعایت اصول ارگونومیکی در محیط کار و میزکاریایجاد محل ثابت برای کلیه ابزار و ایستگاه های کاری و در نظر گرفتن ترتیب و تقدم و تاخر در خط مونتاژقرار گرفتن قطعات پیش مونتاژ در ناحیه نرمال دست هااستفاده از جیگ و فیکسچر در میز کاریرنگ کردن محیط کار و ایجاد شادابی و روحیه بیشتر در کارکنانطراحی میز کاری
میز کاری را میتوان بهگونهای طراحی کرد که در سمت چپ اپراتور نقاله قرار گیرد بهطوریکه اپراتور بدون نیاز به خم شدن بتواند با دو دست دو بدنه اصلی دینام را از روی نقاله بردارد و روی دو فیکسچر که بر روی میز کار قرار گرفته است جای دهد. در بالای این میز کاری طبقهای قرار گرفته بهطوریکه این طبقه در ناحیه نرمال دستها میباشد و دو جعبه از شافتها روی آن قرار میدهیم. که اپراتور هنگام کار زمانی که بدنه اصلی را روی فیکسچر قرار داد بتواند با دو دست، دو شافت را بردارد و روی بدنه اصلی میگذارد.