گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در تعمیرگاه آفتاب

تعداد صفحات: 33 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003131
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی مکانیک
قیمت قدیم:۶,۱۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در تعمیرگاه آفتاب

    موتور XU7 JP/L/Z

    این سیستم ترکیب شده از :

    کنترل یونیت سیستم سوخت رسانی و جرقه

    باک بنزین

    پمپ بنزین برقی

    رله دوبل

    فیلتر سوخت

    انژکتور

    رگولاتور فشار بنزین

    مجرای توزیع سوخت و مانیفولد هوای ورودی

    دریچه گاز

    پتانسیومتر دریچه گاز

    استپ موتور

    12.   سنسور فشار مانیفولدر

    13.   سنسور دمای مایع سیستم خنک کننده موتور

    14.   سنسور دور موتور

    15.   کویل دوبل

    16.   باتری

    17.   سوئیچ اصلی

    18.   لامپ عیب یاب سیستم سوخت رسانی و جرقه

    19.   کانکتور اتصال به دستگاه عیب یاب

    20.   سنسور دمای هوای ورودی

    21.   پیش گرم کن دریچه گاز

    22.   سنسور سرعت خودرو

    کنترل یونیت موتور (ECU) سیستم سوخت رسانی و جرقه 

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

    این دستگاه عملکرد خود را بر مبنای بسسیاری از اطلاعاتی که از سنسورهای مختلف دریافت می دارد تنظیم می کند و عملیات های زیر را تحت کنترل قرار می دهد .

    محاسبه زمان و مراحل تنظیم پاشش :

    - با تصحیح برنامه

    - خود انطباقی

    - موقعیت استارت زدن

    - تصحیح ارتفاع ( ارتفاع محل کارکرد خودرو )

    - قطع سوخت هنگام کاهش سرعت و اتصال مجدد

    - تصحیح ولتاژ باتری

    - تصحیح شرایط گذرا

    محاسبه زمان جرقه در کویل دوبل :

    - با تصحیح برنامه

    - تصحیح دینامیکی

    - کنترل ولتاژ کویل

    عملکرد کنترل کننده های کمکی :

    - پمپ بنزین برقی

    - کمپرسور کولر ( سیستم تهویه )

    - لامپ عیب یاب سیستم سوخت رسانی و جرقه

    - سرعت سنج

    - محدوده سرعت موتور

    استپ موتور در وضعیت های زیر عمل می کند :

    - در مرحله راه اندازی

    - در دور آرام

    - کنترل کردن شرایط گذرا

    - بعد از خاموش کردن موتور ، ولتاژ به مدت 4 تا 5 ثانیه به استپ موتور داده می شود.

    سنسور فشار مانیفولد هوای ورودی : این سنسور بطور مداوم فشار درونی مانیفولد هوای ورودی را اندازه گیری میکند و از نوع پیزو الکتریک می باشد 

    یعنی با تغییرات فشار ، مقدار مقاومت الکتریکی آن تغییر می کند )

    ولتاژ مثبت 5 ولت بوسیله ECU به این سنسور اعمال می شود و این سنسور به ازای هر فشاری ، یک ولتاژ متناسب به ECU بر می گرداند .

    این اطلاعات به ECU  اجازه می دهد تا جریان تزریق را متناسب با وضعیت های مختلف موتور ، و با ارتفاعات مختلف وفق دهد .

    همچنین این اطلاعات برای تغییر آوانس های زمان جرقه به کار می رود .

    تصحیح ارتفاع :

    مقدار مکش هوا در موتور نسبت به فشار اتمسفر تغییر می کند و همچنین فشار اتمسفر به ارتفاع محل کارکرد خودرو بستگی دارد . سنسور فشار ، در داخل مانیفولد هوا قرار دارد که تغییرات را محاسبه کرده و به تناسب آن زمان کنترل پاشش را تنظیم می نماید و بر اساس این تنظیم بنزین تزریق می کند . این اندازه گیری هنگامی صورت می گیرد که موتور روشن و تحت بار زیاد و در دور کم می باشد .

    سنسور فشار مانیفولد هوای ورودی ( 1312 ) در حالت سوئیچ باز و موتور روشن در حال کار می باشد و اطلاعات فشار هوای ورودی را به ECU (1320) می دهد . این سنسور با 5VDC کار می کند و این ولتاژ را از طریق پایه 14 و سیم شماره 1355 از  ECU ( 1320 ) دریافت می کند .

    سنسور دور موتور :

    سنسور دور موتور شامل یک پیچ است که دور یک هسته مغناطیسی پیچیده شده است . هنگامی که دنده های فلایویل در مقابل این سنسور قرار می گیرند ، تغییراتی در میدان مغناطیسی حاصل شده و باعث تولید یک ولتاژ متناوب a. .c  می شود ، مه فرکانس و دامنه این ولتاژ متناسب با دور موتور RPM می باشد . سنسور دور موتور روی پوسته کلاچ نصب شده که در برابر 60 دنده فلایویل قرار دارد . دو عدد از دنده‌های فلایویل برای تشخیص TDC حذف شده اند . این سنسور دور موتور را حس می کند و یک سیگنال سینوسی مطابق با دور فلایویل به ECU  از طریق سیم های 132 و 133 ارسال می کند و از طریق همین سنسور ECU متوجه روشن شدن موتور می شود ، لازم بذکر است که سیم های 133 و 132 دارای شیلد منفی ( بدنه ) می‌باشند تا روی سیگنال ارسالی به ECU نویز نیافتد . این سنسور در زمان موتور روشن کار می کند که از این سنسور برای محاسبه زمان های احتراق استفاده می شود.

    پتانسیومتر وضعیت دریچه گاز :

    این پتانسیومتر وضعیت دریچه گاز را به اطلاع ECU می رساند . این اطلاعات برای تشخیص دور آرام ( در حالت آزاد بودن پدال گاز ) ، تشخیص حالت تمام گاز ( فشرده بودن کامل ، پدال گاز ) کاهش سرعت و خاموش شدن بکار می رود همچنین در حالت اضطراری سنسور فشار مانیفولد هوای ورودی خراب شده عمل می کند .

    ECU به این پتانسیومتر یک ولتاژ 5VDC می دهد گه با تغییرات دریچه گاز یک ولتاژ متناسب به ECU بر می گرداند .

    این سنسور از طریق سیم های 1350 ، 1352 ، 1351 به پایه های 14 ، 30 و 16 ،

    ECU (1320) متصل می شود ، ضمنا این سنسور در حالت سوئیچ باز و موتور روشن کار می کند تا ECU (1320) دقیقا از موقعیت دریچه گاز مطلع می شود .

    سنسور دمای هوای ورودی :

    این سنسور روی بدنه دریچه گاز نصب شده و اطلاعات مربوط به دمای هوای ورودی به مانیفولد را به ECU می دهد . این سنسور از نوع                                  (Negative Temperature Coefficient ) NTC  می باشد ، و با افزایش دما ، مقدار مقاومت الکتریکی آن کاهش می یابد .

    پایه 1 سنسور ( 1240) به منفی ( بدنه ) احتیاج دارد که از طریق سیم شماره (1342) و پایه 16 (ECU)  تامین می شود و اطلاعات دمای هوای ورودی از طریق سیم شماره ( 1243) به پایه 31 (ECU)   داده می شود . این اطلاعات را به روش تغییرات ولتاژ بین  O.4V  تا 4.8V   به ECU بدهد و ECU (1320) بر طبق آن تصمیم گیری کند ، همچنین در زمان موتور روشن فعال می باشد و پس از خاموش شدن موتور از کار می افتد .

    سنسور دمای مایع سیستم خنک کننده موتور :

    این سنسور ( حرارت سنج ترمیستور ) در سیستم خنک کننده موتور قرار دارد ( بالای سیلندر ) و وضعیت حرارت حرارت موتور را به ECU  اطلاع  می دهد . این سنسور از نوع NTC  می باشد . این سنسور شامل دو پایه می باشد و پایه شماره 2 آن از طریق سیم شماره M125  به منفی ( بدنه ) متصل می باشد وپایه شماره 1آن از طریق سیم شماره 1235 به شماره ECU 13 منتقل می شود واین اطلاعات را با روش تغییرات ولتاژ بین 0.4 v تا  4.8 v به ECU می دهد.

    لازم به ذکر است این سنسور از زمان سوئیچ باز بکار می افتد ودر حالت موتور خاموش

    از کار می افتد.

    سنسور سرعت خودرو :

    این سنسور اثر هال ، روی کابل سرعت سنج در محور خروجی گیربکس قرار دارد و بوسیله ولتاژ 12V  تغذیه می شود . این سنسور اطلاعات را به ECU  ( 8 پالس در هر            دور – از سرعت 2Km/h به بالا ) می دهد ، که تعیین کننده ضریب نسبت دنده می باشد و برای بهبود عملکرد خودرو مورد استفاده قرار می گیرد .

    ولتاژ مثبت ورودی به پایه یک سنسور ( 1620) از طریق سیم شماره ( C C 17 ) و بعد از سوئیچ CA00  تامین می شود و این سنسور با تبدیل سرعت خودرو به پالس‌های الکتریکی آن را به پایه 27 (ECU) از طریق سیم شماره ( 1360 )اعمال  می کند.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در تعمیرگاه آفتاب

    فهرست:

    مقدمه

    موتور XU7 JP/L/Z                                                                     1

    کنترل یونیت موتور ECU                                                               2

    محاسبه زمان جرقه در کویل                                                             3

    سنسور دور موتور                                                                         5

    سنسور دمای هوای ورودی                                                               7

    کویل دوبل                                                                                   12

    انژکتورها                                                                                    14

    پیش گرمکن دریچه گاز                                                                  17

    لامپ عیب یاب سیستم سوخت رسانی و جرقه                                     20

    دانستنیهای عمومی خودرو                                                               22

    سیستم انژکتوری                                                                           26

    اجزاء سیستم سوخت رسانی انژکتوری                                                27

    ECU  و سیستم جرقه زنی اتومبیل                                                    31

     

    .

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت