رشته ماشین های کشاورزی
جهاد کشاورزی شهر ری
جهاد کشاورزی شهرری واقع در میدان مدرس میباشد. این اداره جهاد دارای 60 پرسنل کاری است. که در ادارههای مختلف مشغول به کار میباشند. ساعت کار این اداره از 8 صبح الی 2 بعدازظهر میباشد. جهاد کشاورزی شهرری شامل اداری همچون، اداره آب و خاک که وظیفه آن خدمات دهی به کشاورزان در رابطه با خاک است.
اداره زراعت و باغبانی: که وظیفه آن رسیدگی به زمین های کشاورزی در منطقه، پخش کود در منطقه، پخش بذور و رسیدگی باغهای موجود در آن منطقه میباشد.
اداره دامداری: که وظیفه آن توسعه دامداری و خدمات دهی به دامداران و آگاه ساختن آنان از هر گونه بیماری احتمالی و نحوه پیشگیری از بیماری میباشد. اداره جهاد کشاورزی شهر ری وابسته به دولت میباشد.
چکیده
کلیه کتابهای راهنمای کمباین ها دارای جداولی هستند که در آن نحوه انجام تنظیمهای مقدماتی کمباین شرح داده شده است. این تنظیمها فقط مربوط به شروع کار هستند. بسته به نوع گیاه و وضعیت زمین لازم است تنظیمات بیشتری انجام گیرد. کمتر کمپانی وجود دارد که فقط با تنظیمات اولیه به نحو رضایت بخشی کار کند. مگر این که وضعیت مزرعه خوب و کامل باشد.
همه قسمتهای جدا کننده کمباینها به وسیله کارخانه سازنده آنها به نحوی طراحی شدهاند. که بدون توجه به محصول برداشت شده در یک سرعت به خصوص کار کنند. هر کمباین دارای یک محور به خصوص به عنوان نقطه شروع کنترل سرعت کارکرد میباشد. در بعضی کمباینها محور استوانه کوبنده به عنوان نقطه شروع تنظیمات به کار میرود و در برخی دیگر سرعت محور انتقال یافته به عنوان نقطه شروع تنظیمات مورد استفاده قرار میگیرد.
همیشه برای آگاه شدن از نحوه کنترل سرعت کارکرد به کتاب راهنمای استفاده از کمباین مراجعه میکنیم این تنظیمات پیشنهادی صرفا نقاط شروع توصیه شدهاند و تنظیمهای نهایی باید با توجه به نوع محصول و شرایط مزرعه با دقت انجام میشود. در داخل گزارش کار به نحوه تنظیمات کمباین میپردازیم. که عبارتند از: تنظیمات هِد کمباین، واحد کوبنده و واحد جدایش که به تنظیم و نحوه تعیین تلفات در آنها میپردازیم
فصل اول
کمباین ها
دستگاه های درو و کوبنده سابق دستگاههایی سنگین و پر زحمت بودند که کاربا آنها نیاز به تجربه فراوان داشت. ظرفیت و بازده آنها کمتر از کمباینهای امروزی بود و بر خلاف این ماشینها توانایی برداشت محصولات مختلف را نداشتند.
کمباین های امروزی نه تنها کارهای معمولی را بهتر انجام میدهند بلکه دارای امکانات ذیل میباشند:
1-سیستم کنترل کامل که راننده با استفاده از آن میتواند تنظیمهای مختلف را انجام و سرعت را تغییر دهد.
2-سیستم هیدرولیک که راننده با استفاده از آن به کمک یک اهرم میتواند بارهای سنگین را حرکت دهد.
3-دستگاه کنترل سرعت دورانی و سرعت رو به جلو به راننده امکان زیر نظر گرفتن کار دستگاه را با یک نگاه میدهد.
4-اطاق راننده که تسهیلات لازم برای کار راننده در هر گونه شرایط جوی را فراهم میکند و درجه حرارت محیط کار به طور دلخواه تنظیم میشود.
5-تسهیلات دیگر که موجب شده است بتوان با زحمت اندک کمباین را مورد استفاده قرار داد و علاوه بر تامین سرعت مناسب در کار ، هزینه سرویس و نگهداری آن را کاهش داده است.
انواع کمباین برحسب ساختمان، شکل،اندازه – کمباینهای جدید با اندازهها و اشکال گوناگون و فراوان ساخته میشوند. تکنولوژی امروز ماشینهایی را به ما عرضه میکند که قابلیت تغییر زیاد دارند و میتوانند برای برداشت دانه عده زیادی از انواع گیاهان زراعی در وضعیتهای گوناگون مزرعه و محصول به کار برده شوند.
کمباین ها را میتوان بر حسب خودرو یا کششی بودن به دو دسته کلی تقسیم کرد، کمباینهای خودرو به دو دسته کمباینهای مخصوص اراضی شیبدار و کمباینهای مخصوص اراضی مسطح تقسیم میشوند.
کمباین های خودرو نیز برای برداشت گیاهان مختلف به صور متفاوت ساخته میشوند. این کمباینها تا قبل از دهه 1940 به طور گسترده متداول نشدند. انواع مختلف آنها در همان سالهای نخستین مورد آزمایش قرار گرفتند. انتخاب موتور با قدرت مناسب برای کمباین و جعبه دندههای انتقال نیرو برای آن کار دشواری بود. اینک کمباین در مراحل پیشرفت خود به جایی رسیده است که دارای یک موتور نیرومند میباشد. این موتور میتواند نیروی کافی برای کار در شرایط دشوار مزرعه با حداکثر بازده تولید کند، در عین حال کلیه کارها توسط یک نفر انجام میگیرد. راننده در جایگاه خود در بالای ماشین بر کار خود احاطه دارد و وسایل کنترل کمباین در اطراف وی به نحوی قرار گرفتهاند که میتواند کار کمباین را با شرایط مزرعه تطبیق دهد. بسیاری از کمباینهای جدید دارای کابین راننده است. این کابین راننده را از سرما،گرما،گرد و خاک و باران حفظ میکند.
طراحی اصلی کمباین خودرو برای ورود مستقیم به مزرعه و حرکت در امتداد خط مستقیم میباشد که درآن گندم درو شده در وسط سکوی برداشت جمع و از آنجا به قسمت کوبنده هدایت میشود. این امر بدان معنی است که هنگام شروع درو مزرعه هیچ ساقه گندمی به زیر کمباین نخواهد رفت و راننده از هر نقطه که بخواهد میتواند عمل برداشت را شروع نماید نقاطی را که محصول آنها نرسیده است باقی گذارد تا بعدا برداشت شوند.
کمباین خودرو به خصوص برای برداشت مزارع بزرگ در دشتهای وسیع مناسب است. تجهیزات خاص برای رویارویی با شرایط متفاوت موجود است به گونهای که در هر قسمتی از کشور که مزارع بزرگ وجود داشته باشد بتواند کار کند. انواع کمباینهای ویژه برای برداشت محصولات مختلف مانند برنج، لوبیا، ذرت، سویا و بذور گیاهان علوفهای به کار میرود. این انواع برای گیاهان بخصوص دارای تجهیزات ویژهای میباشند . به عنوان مثال کوبنده یک کمباین برداشت برنج با کمباین برداشت ذرت متفاوت است. همچنین وضع لاستیکهای آن نیز متفاوت است. و حتی ممکن است به جای چرخ مجهز به زنجیر باشد.
انواع کمباین
1-کمباین ویژه زمینهای مسطح
2-کمباین مخصوص اراضی شیب دار
کمباینهای زمین های مسطح
این نوع کمباینها در اراضی مسطح و شیبهای اندک مورد استفاده قرار میگیرند و دارای محور چرخ ثابت (اکسل ثابت) میباشند. هنگامی که در زمین شیبدار حرکت میکند. غربالها با وضعیت زمین تطبیق و در نتیجه غله در یک سمت (طرف گودی زمین) بیشتر از سمت بالا دست قرا میگیرد و سبب کندی کار و نامناسب شدن کیفیت جدا و تمیز نمودن بذور میگردد. مواد روی غربالها ممکن است سبب انسداد آنها شوند یا از عقب کمباین بیرون بریزند بدون این که در جدا شدن آن کاری صورت گیرد که البته موجب تلفات بیشتر محصول میشود.
اکثر سازندگان کمباینها ضمائمی برای کار کمباینهای ویژه زمینهای مسطح در اراضی شیبدار ساختهاند که با نصب آنها از تجمع مواد در آن قسمت از کمباین که در گودی قرار میگیرد ممانعت میشود. این ضمائم صفحاتی هستند که روی غربالها نصب میشوند. و از سرازیر شدن و تجمع مواد در قسمت گود غربالها جلوگیری مینمایند. با وجود این تمیز نمودن و جدا سازی دانه در اثر شیبدار بودن غربال به درست انجام نمیگیرد.
اخیرا موفقیتهایی در زمینه نصب وسائلی در روی شاسی در طرفین و عقب کمباین زمینهای مسطح به گونه ای که آنها را برای کار در زمینهای شیبدار آماده سازد به دست آمده است. ساختمان و طرز کار این ضمائم در فصول آینده این بخش شرح داده خواهد شد.
کمباین اراضی شیبدار
این نوع کمباین دارای محور چرخ با اتصال لولایی است که میتواند با شیب دامنه خود را تطبیق دهد و غربالها و جداکنندهها به طور اتوماتیک تا شیب 45 درصد تراز میشوند و به سبب توزیع یکنواخت غله کوبیده بر روی غربالها بهترین بازده از نظر تمیز نمودن و جدا کردن دانه به دست میآید. با به کارگیری دستگاههای برقی و هیدرولیکی ، قسمت محور و غربالها به حالت تراز در میآیند و بدون وقفه به کار ادامه میدهند. قسمت درو نیز حول محور اتصال لولایی وسط میچرخد و با شیب زمین خود را تطبیق میدهد.
مشروح ساختمان و طرز کار این دستگاهها نیز در فصل بعدی این بخش بیان میگردد.
کمباین کششی
این نوع کمباین به وسیله تراکتور کشیده میشود و به کمک محور انتقال نیرو تراکتور توان موتور به آن منتقل میشود یا این که به وسیله یک موتور کمکی انرژی لازم برای به حرکت در آمدن قسمتهای مختلف آن تامین میشود: کمباینهای قدیمی به وسیله موتور کمکی به کار میافتادند و تراکتور فقط وزن آنها را میکشید. با به کار افتادن تراکتورهای قوی استفاده از موتور کمکی متروک شده است. و اکنون محور انتقال نیرو تراکتور به کمباینهای کششی توان منتقل میکند. قسمت دروی کمباین کششی در سمت چپ یا راست غربالها نصب میشود حال آن که در کمباین خودرو این قسمت در وسط نصب میگردد. نصب قسمت درو در یک سوی غربالها در کمباین کششی ضرورت دارد، زیرا کمباین کششی به مالبند عقب تراکتور بسته و کشیده می شود. راننده تراکتور بر روی صندلی خود میتواند اعمال زیر را روی کمباین انجام دهد: قسمت درو را بند کند یا پائین بیاورد. قسمت درو را به کار اندازد و یا کار آن را متوقف کند، قسمت غربالها را به کار اندازد یا کار آن را موقف کند. مارپیچ تخلیه را به کار اندازد و یا کارآن را متوقف کند. (در کمباینهای دارای مخزن)
راننده تراکتوردر صورت نیاز به انجام سایر تنظیمها مثل تغییر وضع کوبنده، سرعت دورانی کوبنده، بادبزن، و تنظیم غربالهای زیرین باید تراکتور را متوقف کند، پیاده شود و تنظیمها را انجام دهد. کمباینهای کششی به لحاظ چگونگی جریان غله در داخل آنها به سه دسته تقسیم میگردند: جریان عمودی،جریان طولی، و جریان طولی و عمودی.
-در حالت اول غله توسط کمباین در جهت حرکت درو میشود ولی پس از آن جریان غله در کمباین عمود بر جهت حرکت کمباین و تراکتور میباشد. اولین سری کمباینهای کششی اکثرا از این نوع کمباینها بودند.
-در نوع دوم کمباینهای کششی مسیر حرکت غله مشابه کمباینهای خودرو است و جریان غله در طول کمباین به موازات جهت حرکت میباشد.
-نوع سوم ترکیبی از دو حالت فوق میباشد. بدین معنی که عمل درو و کوبیدن مشابه نوع اول به صورت عمود بر جریان حرکت و جدا سازی و بو جاری مشابه نوع دوم به موازات جهت حرکت انجام میگیرد.
برای کشش و به کار انداختن کمباینهای کششی لازم است که ، تراکتور کشنده حداقل 25 اسب بخار قدرت داشته باشد. این مقدار قدرت کمترین حد ممکنه توان تراکتوری است که میتواند یک کمباین را به کار اندازد. چنانچه دستگاه کمباینی که به کار میبریم بزرگ باشد و ادوات اضافی مثل کاه خرد کن، دستگاه بسته بندی کاه که به طور ضمیمه به کمباین متصل میگردند وجود داشته باشند تراکتوری با قدرت بیشتر مورد نیاز خواهد بود. علاوه بر آن در شرایط برداشت خاص و غیر معمول از قبیل کار در دامنه، سست و نرم بودن خاک، تراکتوری با قدرت بیشتر لازم خواهد بود. تراکتوری که کمباین را به کار میاندازد باید دارای جعبه دنده با سرعتهای متفاوت باشد زیرا فقط به این وسیله است که میتواند در شرایط مختلف برداشت با سرعت مناسب کار کند، از آنجا که اغلب تراکتورهای امروزی دارای محور انتقال نیرو با کلاچ مستقل میباشند. لذا انتقال نیرو از موتور تراکتور به کمباین از طریق محور انتقال نیرو بدون وقفه صورت میگیرد. حتی به هنگام تعویض دنده پی. تی. او بی حرکت نمیشود و این امر موجب میشود که هنگام توقف حرکت رو به جلوی تراکتور و کمباین سایر قسمتهای کمباین به کار خود ادامه دهند.
یکی از مهمترین نکات مربوط به کمباین کششی، اتصال صحیح کمباین به تراکتور میباشد. هنگام اتصال کمباین به تراکتورلازم است کمباین کاملا تراز باشد. همچنین نقطه اتصال باید وسط دو قلاب مالبند قرار داشته باشد.
قسمتهای مختلف کمباینهای کششی تقریبا مشابه کمباینهای خودرو هستند. تفاوتهای مختصری که در ساختار و طرز کار آنها وجود دارد هنگام تشریح ساختمان کلی آنها بیان خواهد شد.
کمباین های خودرو
این کمباین ها تا سال 1940 به طور محدود ساخته میشدند و مورد استفاده قرار میگرفتند. در دوران اولیه پیدایش و تکامل آنها انواع متفاوتی ساخته و به کار برده شد تا این که به تدریج قدرت مناسب برای موتور تعیین شد و شیوه مناسب و انتقال قدرت به قسمتهای مختلف آن به دست آمد. کمباینهای امروز دارای یک موتور قوی هستند که کلیه نیازهای کمباین در شرایط مختلف زمین و اوضاع جوی متفاوت را برآورده میکند. و علاوه بر آن با استفاده از تجهیزات و دستگاههای مختلف که در آن تعبیه شده است یک راننده میتواند آن را به راحتی به کار اندازد و تنظیمات مختلف را از جایگاه خود انجام دهد. طراحی اصلی کمباین خودرو بر این اساس است که غله پس از درو مستقیما وارد کمباین شود و در وسط قسمت درو به کوبنده ها منتقل گردد. بدین سبب هنگام ورود به داخل مزرعه و شروع به کار بدون اینکه باعث تلفات محصول شود کار خود را دنبال میکند و برای شروع کار درو نیازی به انجام اعمال به خصوص نیست .همچنین راننده میتواند از هر نقطه زمین کار خود را شروع نماید و در صورتی که نقاطی واقع در وسط مزرعه سبز باشد آنها را رها سازد.
کمباین خودرو به خصوص برای مزارع وسیع ساخته شدهاند و با ضمایم و تجهیزاتی دارند در تمام نقاط دنیا در مزارعی که وسعت زیاد دارند در هر شرایطی از لحاظ جوی و یا زمین یا نوع محصول به کار میپردازند.
برای محصولات خاص مثل برنج، لوبیا، ذرت، سویا و بذور انواع علفها کمباینهای ویژهای ساخته شدهاند این مدلها با تجهیزاتی که در آنها به کار رفته است مشخص میشوند. مثلا کوبنده ویژه کمباین برنج با کوبنده ذرت متفاوت است.
همچنین کمباین برنج به جای چرخ لاستیکی با زنجر چرخ حرکت میکن. کمباین لوبیای خوراکی دارای قسمت ویژهای برای تمیز نمودن لوبیا است. کمباینهای مخصوص ذرت و سویا دارای قسمت ویژه جمع آوری ذرت یا سویا هستند. در بعضی کمباینها تجهیزات خاصی برای کیسه کردن بذور جمع آوری شده تعبیه شدهاند.