چکیده
شرکت هایی که در زمینه های آموزش کارآفرینی مشغول به فعالیت می باشند با توجه به شرایط محیطی و قابلیت های کنونی و آینده خود باید استراتژی مناسبی را انتخاب نمایند تا به بقا و رشد آنها در عرصه بازار رقابتی کمک نماید . آمار فزاینده بیکاری در کشور ، فقر و تنگدستی ، مشکلات اجتماعی و خانوادگی و نهایتاً افزایش جرم و جنایت که حاصل آن خواهد بود قطعاً در سال های آینده چالش بسیار بزرگی را فرا روی دولتمردان قرار خواهد داد .
در عین حال ، کشور ما ظرفیتهای بسیار زیادی برای اشتغال و کارآفرینی و افزایش ثروت دارد که یا از نظرها دور مانده است و یا نیاز به اطلاع رسانی بیشتر و ایجاد انگیزه دارد .
در این پروژه کار با فصل اول که طراحی یک طرح کسب و کار می باشد شروع و در ادامه در فصل دوم تهیه یک طرح بازاریابی را داریم و در فصل سوم یک فصل از کتاب SIYB به شکل پاورپوینت چاپ شده که در کلاس به شکل حضوری ارائه گردیده است و در انتها در فصل چهارم مقاله ای در رابطه با کارآفرینی ترجمه و اضافه شده است . هدف از این کار آشنایی عملی و پیش بینی واقعی یک اجرای کامل از آموزش دوره کارآفرینی با الگوی SIYB در شرکت متبوع و منطقه جغرافیای انتخابی می باشد .
مقدمه
چرخهای توسعه اقتصادی همواره با توسعه کارآفرینی به حرکت در میآیند . در ایالات متحده ، هر سال یک میلیون فعالیت تجاری جدید شروع به کار میکند ، در حالی که در ایران حتی یک موسسه کارآفرینی موثر در دهه اخیر نداشته ایم .
واژه کارآفرین از کلمه Entrepreneur ( به معنای متعهد شدن ) که در اصل از زبان فرانسه به دیگر زبانها راه یافته است ، اقتباس شده است . انگلیسی ها سه اصطلاح به نامهای ماجراجو ، متعهد و کارفرما در مورد کارآفرین به کار میبرند . کارآفرین کسی است که متعهد میشود مخاطره های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی ، اداره و تقبل کند کارآفرین کسی است که نوآوری خاصی داشته باشد . این نوآوری میتواند در ارائه یک محصول جدید ، و یا یک خدمت جدید ، در طراحی یک فرآیند نوین و یا نوآوری در رضایت مشتری و . . . باشد .
کارآفرینان در واقع به تغییر ، به عنوان مقوله تعیین کننده مینگرند . آنها ارزشها را تغییر میدهند و ماهیت آنها را دچار تحول میکنند . آنان برای تحقق این ایده ، قدرت خطرپذیری خود را بکار میگیرند ، به درستی تصمیم گیری میکنند و از این رو هر کس به درستی اتخاذ تصمیم نماید ، به نوعی کارآفرین تلقی میشود .
طرح کسب و کار
BUSINESS PLAN))
مقدمه
گوناگونی طرحهای اقتصادی برای سرمایه گذاری از یک سو و محدودیت منابع تولید از سویی دیگر همواره سرمایه گذاران را در چند راهه تصمیم گیری قرار می دهد . سرمایه گذاران علاوه بر میل درونی و تعلق خاطر به فعالیتهای اقتصادی تمایل دارند تا آینده آن فعالیت را نیز پیش بینی کنند . پیش بینی وقایع آینده در خصوص طرح های اقتصادی کمک می کند تا تصمیم گیری صحیح انجام شده و در اجرای طرح ، تمهیدات لازم در نظر گرفته شود .
تجزیه و تحلیل اقتصادی طرح های سرمایه گذاری نه تنها کمک می کند تا مناسب ترین طرح انتخاب شود ، بلکه خود به تدوین طرح تجاری منتهی شود . بدین ترتیب سرمایه گذار می تواند مراحل اجرای طرح ، حجم منابع مالی مورد نیاز ، زمان اجرای طرح و سایر کمیتهای مربوط به آن را پیش بینی کند . امروزه تدوین طرح تجاری یا راهنمای سرمایه گذاری در بیشتر کشورها مرسوم است و در ایران نیز یکی از مراحل ادواری اخذ موافقت اصولی برای تاسیس بنگاه صنعتی می باشد .
از آنجا که تحلیل های اقتصادی برای دستیابی به راه حل یا راه حل هایی که در آینده مورد استفاده قرار می گیرند به کار می روند ، طبیعتاً مبتنی بر ارزیابی وقایعی هستند که در آینده اتفاق می افتند . مشکل ترین بخش از یک تحلیل اقتصادی ، ارزیابی کمیت های مرتبط با آینده می باشد . ارزیابی ها ، بیشتر مبتنی بر نتایج گذشته بوده و بهترین و معمول ترین منبع اطلاعات در مورد نتایج گذشته ، اطلاعات مربوط به گذشته تشکیلات اقتصادی مشابه است . بررسی سوابق به جهت حصول ارزیابی های مثمر ثمر و پرارزش ، می بایست مکرراً در مورد سوابق آمار اقتصادی و مهندسی ، با قضاوت صحیح و تحلیل معقول اجرا شود .
در این طرح سعی بر آن است تا با استفاده از مبانی و چارچوب نظری حاکم بر تهیه طرح تجاری فعالیت آموزش 25 نفره دوره کارآفرینی GYB و SYB تهیه و ارائه گردد .
لذا موضوع این طرح عبارتست از : برآورد هزینه آموزش 25 نفره دوره کارآفرینی 60 ساعته GYB و SYB .
بیانیه ماموریت
ارتقاء مستمر رفاه عمومی و کسب سود منصفانه با هدف آموزش ، پژوهش و مشاوره برای مشتریان استانی و ملی با اتکاء به توانایی های خلاق و سازنده کارکنان و با استفاده از فناوریهای روز جهان ، به منظور نیل به اهداف توسعه پایدار استان اردبیل .
بررسی های فنی محصول
1-1 ) کلیات
اصول آموزش کارآفرینی بر اساس متدهای متنوعی از قبیل متد گام به گام ، متد KAB و . . . قابل اجراست . ولی ما در این شرکت بنا داریم تا دوره کارآفرینی GYB و SYB را بر اساس متد استاندارد جهانی SHYB برگزار و امید آن داریم تا با استفاده از اساتید مبرز کیفیت آموزشی را ارتقاء داده و در نهایت باعث به ثمر رسیدن زحمات فراگیرانمان شویم .
1- 2 ) بررسی محصول
همانگونه که ذکر شد ، آموزش کارآفرینی محصول این طرح می باشد ( جدول 1/1 ) .
جدول 1/1- بررسی محصولات طرح
ردیف |
نام محصولات |
نوع محصولات |
عمرمحصولات |
واسطه ای |
نهایی |
پایدار |
ناپایدار |
1 |
آموزش کارآفرینی |
- |
* |
* |
- |
1-3 ) بررسی قسمتهای اصلی
1/3/1 ) قسمت آموزش
قسمت آموزش ، شامل مسئول آموزش که به پاسخ گویی نیز مشغول بوده و استاد مربوطه می باشد .
1/3/2 ) قسمت اداری
مسئولیت این قسمت را نیز مسئول آموزش بر عهده داشته و کارهای مربوطه را انجام می دهند .
1/3/3 ) قسمت پژوهش و مشاوره
در این طرح به دلیل ارزیابی هزینه های آموزشی از این قسمت صرف نظر می کنیم .
1-5 ) مشخصات محل اجرای طرح
1/5/1 ) زمین
به دلیل آنکه در این طرح از فضای آموزشی اجاره ای استفاده می شود لذا نیازی به بحث خرید زمین نمی باشد .
1/5/3 ) ساختمان های طرح
جدول 1/3 - ساختمانهای طرح و هزینه های مربوطه
فضای آموزشی اجاره ای که به طور روزانه هزینه ای برابر 000/500 ریال را شامل می شود .
ردیف |
شرح |
مساحت مورد نیاز ( متر مربع ) |
زمان کل اجاره ( روز ) |
هزینه واحد ( ریال ) |
هزینه کل ( ریال ) |
1 |
هزیه اجاره روزانه |
60 |
15 |
000/500 |
000/500/7 |
جمع |
000/500/7 |
1-6 ) بررسی تجهیزات
1/6/1 ) انتخاب فناوری مناسب
1/6/1/1 ) تجهیزات آموزشی و اداری
شامل لوازم اداری و آموزشی می باشد که این موارد نیز در بحث اجاره فضای آموزش لحاظ شده است .
1-7 ) تاسیسات و تجهیزات
1/7/1) با اجاره فضای آموزشی حل شده است .
1-8 ) مواد اولیه
1/8/1 ) مقدار مورد نیاز و محل تامین
با توجه به آموزش 15 روز دوره کارآفرینی در این طرح ، مشخصات مواد اولیه ، مقدار مورد نیاز و قیمت واحد و هزینه کل آنها در جدول 1/5 خلاصه گردیده است .
جدول 1/5 - مشخصات و مقدار مورد نیاز مواد اولیه
ردیف |
نام مواد اولیه |
مشخصات فنی |
مقدار مورد نیاز |
مصرف کل |
قیمت هر واحد ( ریال ) |
1 |
A4 کاغذ |
DOUBLE |
یک بسته |
یک بسته |
50/000 |
2 |
ماژیک وایت برد |
DRY- ERASE |
یک عدد |
یک عدد |
000/5 |
جمع
000/55
محل تامین مواد مذکور در این طرح از منابع داخلی در نظر گرفته شده است .
1-9 ) زمانبندی طرح
کل زمان مورد نیاز اجرای این طرح 15 روز است که به تفکیک مراحل و زمان مورد نیاز هر یک از مراحل در جدول 1/6 نمایش داده شده است .
جدول 1/6 - مراحل اجرای طرح و زمان مورد نیاز
ردیف |
شرح اجرا |
زمان مورد نیاز |
1 |
جهت ثبت نام و تبلیغات |
7 روز |
2 |
انجام دوره |
8 روز |
جمع |
15 روز |