فصل (1)
کلیات طرح
موضوع طرح
تولید سنگ مصنوعی در ابعاد مختلف ( 30 × 30 ؛ 60 × 30 ؛ 40 × 40 و 60 × 60 سانتیمتر)
اهداف طرح
ایجاد اشتغال مفید و مولد
توسعه و رشد اقتصادی کشور
تامین بخشی از نیاز داخلی به محصولات طرح
نوع طرح : صنعتی T کشاورزی £ خدماتی £ آموزشی £ سایر (با ذکر نام) £
وضعیت طرح: جدید T نیمهتمام £ توسعه £
فصل (2)
شناخت عمومی طرح
معرفی محصولات طرح
محصولات طرح در زمره محصولات ساختمانی برای پوشش کف ساختمان و محوطه محسوب میشود. با توجه به ویژگیها و مزایای این محصول، میتوان آن را جایگزین بسیار مناسبی برای سنگ، موزائیک معمولی و کاشی کف (سرامیک) قرار داد.
کیفیت و تنوع بالای سنگ مصنوعی نسبت به موزائیک معمولی و نیز قیمت مناسب آن، نسبت به سنگ و سرامیک؛ مطلوبیت آن را در نزد مصرفکنندگان افزایش میدهد.
ساده بودن تکنولوژی، یک مرحلهای بودن تولید محصول، سرمایهگذاری نسبتاً کم، سودآوری قابل قبول، بازار مناسب و نیز جذابیت و تنوع مشتریپسند محصول؛ از مزایا و محاسن دیگر طرح است که سرمایهگذاری در آن را از توجیه لازم فنی، مالی، اقتصادی و بازار برخوردار مینماید.
u مشخصات محصولات طرح
کالای جانشین محصول این طرح موزائیک معمولی (دولایه) و انواع سنگ طبیعی و سرامیک میباشد ولی هیچیک از محصولات مشابه، از نظر قیمت و کیفیت، جایگزین کاملی برای این محصول نمیباشند.
* مشخصهها و ویژگیهای فنی محصول
استحکام (مقاومت در خمیدگی) : 11.7 تا 12 N/Mm2
پایداری در برابر سایش : 430 تا 460 Mm2
وزن مخصوص : 2.50 تا 2.60 Kg/Dm3
فشردگی : 90 تا 100 N/Mm3
دوام : 18 تا 19 Cm3/50Cm2
جذب آب : 4 تا 4.5 درصد
واکنش در برابر آتش : پایدار
واکنش در برابر انجماد و گداختن : پایدار
مقایسه مشخصات محصول طرح نسبت به محصول مشابه (موزائیک معمولی)
ردیف |
مشخصه |
موزائیک معمولی |
سنگ مصنوعی |
1 |
تعداد لایهها |
دو لایه |
یک لایه |
2 |
ضخامت |
حداقل 3 سانتیمتر |
از 1.5 تا 5/2 سانتیمتر |
3 |
ساب و براقیت |
معمولی |
در حد ساب و براقیت سنگ |
4 |
فشار پرس |
از 100 تن به بالا |
از 300 تا 900 تن |
5 |
استحکام |
کم |
زیاد |
6 |
وزن یک عدد 30×30 سانت |
6 کیلوگرم |
3 کیلوگرم |
7 |
تنوع رنگ، طرح و ابعاد |
کم |
زیاد |
8 |
میزان نفوذ آب |
زیاد |
کم |
انواع سنگ مصنوعی عبارت است از: نوع ساده ؛ نوع طرحدار ؛ سنگ طبیعی ؛ سنگ پله. در این طرح فقط نوع ساده جهت تولید انتخاب شده است. میتوان با سرمایهگذاری بیشتر و خرید ماشینآلات مربوطه، نسبت به تولید انواع دیگر آن نیز اقدام نمود.
u بازار مصرف
مصرف انواع کاشی، سرامیک کف و سایر کففرشهای ساختمانی در احداث انواع ساختمان با کاربری مسکونی، اداری، آموزشی، خدماتی، صنعتی و ... میباشد. با توجه به رشد جمعیت و تحولات الگوی مصرف در امر ساخت و ساز، میزان مصرف انواع کاشی، سرامیک کف و سایر کففرشهای ساختمانی در سالهای اخیر روند رو به تزایدی داشته است. نیاز مبرم به ساخت فضاهای مسکونی، آموزشی، سرویسهای عمومی، هتلها و رستورانها، ایستگاههای راهآهن، فرودگاهها، واحدهای تولیدی و صنعتی، پایانههای حمل و نقل بار و مسافر و ... باعث افزایش تقاضا گردیده و علیرغم رکود نسبی حاکم بر بازار بعضی از کالاها، از رونق نسبتاً خوبی برخوردار بوده و بعضاً حتی توان پاسخگویی به تقاضای مشتریان را نیز نداشته است.
u صادرات و واردات
* صادرات : محصولات علاوه بر تامین نیاز داخلی، با توجه به مزیتهای نسبی آن قابلیت صدور قسمتی از تولیدات را به خارج از کشور (کشورهای همجوار) نیز دارد که ضمن افزایش سوددهی طرح، صرفهجویی ارزی نیز بهمراه خواهد داشت.
* واردات : در خصوص واردات نیز باید گفت که ویژگیهای محصول به گونهای است که واردات آن از کشورهای تولید کننده که با کشور ما فاصله زیادی دارند لذا از امکان واردات از کشورهای دوردست وجود ندارد. آمار موجود نیز حاکی از آن است که هیچ گونه محصول تولیدی مشابه وارد کشور نشده است.
u شرح فرآیند تولید
1 توزین، آمادهسازی و مخلوط کردن مواد : در این بخش از تولید، مواد اولیه طرح شامل سیمان، پودر سنگ و خردهسنگ به میزان کافی توزین و همراه با آب مخلوط میگردد و سپس رنگ مورد نظر به آن اضافه میشود.
2 پرس مواد : مخلوط آماده شده به قالبهای پرس تغذیه و توسط دستگاه پرس فشرده میگردد.
3 خشک کردن: در این بخش، محصول تولیدی خشک میگردد.
4 کالیبراسیون، ساب و پخ زدن : در این مرحله از تولید، اضافات محصول پرس شده گرفته و سطح روی محصول ساب و لبههای آن، پخ زده میشود.
نمودار فرآیند عملیات[1]
شروع
انبار مواد اولیه
آمادهسازی مواد اولیه
پرس کردن
خشک کردن
کالیبراسیون (گرفتن اضافات) و پخ زنی
ساب زدن
انبار محصول
پایان
مواد اولیه
مواد اولیه مصرفی طرح ، سیمان ؛ پودر سنگ ؛ خرده سنگ و رنگ میباشد.
میزان مصرف مواد اولیه برای یک متر مربع محصول 40 × 40 سانتیمتری با ضخامت 2 سانتیمتر، عبارت است از:
6.5 کیلوگرم سیمان.
10.5 کیلوگرم پودر سنگ.
18.2 کیلوگرم خرده سنگ.
10 گرم رنگ.
u ماشینآلات و تجهیزات طرح
خط تولید طرح که از کشور ایتالیا تامین میگردد به صورت یک سیستم واحد (خط پیوسته) عمل میکند و اجزای آن عبارت است از: توزین و مخلوط کننده مواد، مخلوط کننده رنگ، تغذیه مواد به قالب پرس، پرسکاری، میز نقاله، سیستم خشککن، انتقال دهنده موزائیک تازه به قفسه برای خشککن، میز خشککن نهایی، حدف کننده اضافات، برگرداندن موزائیک، میز نقاله جهت ساب، ساب و پولیش، ساب گرد (پله)، ردیف کننده موزائیک، پخ زدن، فیلتر کردن آب و مواد اضافه خارج شده از پرس
u کنترل کیفیت (مراحل و روشها)
بمنظور رسیدن به کیفیت مطلوب در تولیدات باید در موارد ذیل نسبت به کنترل کیفیت اقدام گردد:
1 کنترل مواد اولیه : برای تولید محصول مرغوب لازم است مواد ورودی به کارخانه بصورت مستمر مورد بازرسی و کنترل قرار گیرند تا از کیفیت مطلوب و یکنواخت برخوردار باشند. این کنترل باید از لحاظ دانهبندی، ناخالصیها و دیگر خواص صورت گیرد.
2 کنترل حین فرآیند : این مرحله شامل انواع کنترل از قبیل کنترل عملیات مختلف در حین تولید، کنترل ابعاد محصول خام خروجی از پرس، دمای خشککن و غیر آن میباشد.
3 کنترل محصول: محصول تولید شده باید از نظر ابعاد ظاهری، استقامت، مقاومت و خلل و فرج ظاهری مورد بررسی قرار گیرد تا در صورتی که عیوبی دیده شد نسبت به درجهبندی آن اقدام گردد.
u زمانبندی اجرای طرح
شرح فعالیت |
زمانبندی ماهانه |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
مطالعه، مشاوره و تهیه طرح |
* |
* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تصویب طرح در بانک و عقد قرارداد |
|
|
* |
* |
|
|
|
|
|
|
|
|
تهیه زمین |
|
* |
* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
احداث ساختمان ها |
|
|
|
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
|
|
اجرای تاسیسات |
|
|
|
|
|
|
|
* |
* |
* |
|
|
خرید، ساخت و نصب دستگاهها |
|
|
|
|
|
|
* |
* |
* |
* |
|
|
آموزش کارکنان |
|
|
|
|
|
|
|
|
* |
* |
|
|
راهاندازی و فعالیت آزمایشی |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* |
|
بهرهبرداری و شروع فعالیت عادی |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* |