مقدمه:
در جامعه ی امروزی تبلیغات جزء لاینفک اقتصاد و فروش به حساب می آید و هر دستگاه سازمانی که از آن به نحوه احسن استفاده برد به نتایج غیر قابل مقایسه ای با رقبایی که از آن بی بهره اند دست خواهد یافت. پس امروزه در جامعه یی که به سمت مردمی شدن پیش می رود لازم است هنرمند از برج عاج خویش به زیر آید و ابائی نداشته باشد که اثری مثلاٌ با سوژه یک مغازه قصابی نیز خلق کند . بلکه این موارد لازمه ای زندگی امروزی و نیاز جامعه است. لازم است هنرمند جنبه های خیالپردازانه صرف را رها کند و در میان سایر انسانها به انسانی فعال تبدیل شود و از فنون ، مواد و روشهای کار امروزی آگاه باشد وبدون رها کردن حس ذاتی زیبایی شناسی خود، با فروتنی و قدرت و کارآیی، پاسخگوی مسائلی باشد که در پیرامونش مطرح می شود و کاملاٌ روشن است تا زمانی که هر نسبت به مسایل زندگی بیگانه باشد به ناچار علاقمندان انگشت شماری نیز خواهد داشت.
جلوهی نمایان این امر در هنر گرافیک و تبلیغات آشکار می شود که رابطه ای بین اقتصاد و وسایل مورد نیاز مردم و هنری که این اطلاعات را به مردم می رساند به وجود آورده است در هر کاری جنبه های تبلیغاتی قوی باشد چه در فروش محصول ، چه در ارایه خدمات و ... و بر اصول علمی و اثبات شده ی هنر گرافیک، ارتباط شناسی ، روانشناسی، سواد بصری ، جامعه شناسی و در موارد مربوط به جنبه های خاص خود ، متکی باشد ، آن امر موفقیت بارز و آشکار در مقایسه با اموری که از این صنعت استفاده نکرده اند خواهد داشت در واقع تبلیغات فلشی دو طرفه است که یک سوی آن به طرف مردم و استفاده کنندگان است و روی دیگر به سمت تولیدکنندگان محصول و خدمات.
فصل اول:
بخش معرفی
-1- معرفی کالا:
برای تبلیغات تجاری صدها تعریف کوتاه و بلند از طرف افراد و متخصصین بیان شده است. شاید بتوان ادعا کرد که به تعداد افراد متخصص و اساتید تبلیغات برای این موضوع هم تعریف و شرح عنوان گردیده است. کتاب لغت فارسی (فرهنگ آموزگار صفحه 182- از انتشارات کانون معرفت) تبلیغ را رساندن پیغام یا خبر و همچنین امری را به دیگران شناساندن معنی نموده و نیز عمل آن را امری خوب یا بد وانمود کردن، چیزی را زیاد از حد جلوه دادن و امثال اینها تفسیر کردهاند. گرچه این امر درست یا کم و بیش با تعبیر کتب لغت و دائرهالمعارفها یکسان است اما به طور وضوح معنی و مفهومی را که ما امروز در ذهن داریم بیان نمیکند.
در کتاب دائرهالمعارف «آمریکانا» تبلیغ یا Advertising چنین معنی شده است: «تبلیغ شامل پیامهای دیداری – گفتاری است که از طریق وسائل تبلیغاتی با پرداخت وجه، مردم را به طریقی علاقهمند و موافق یک نوع محصول، یک خدمت، یک فکر، یک نقطه نظر و یا یک مارک بخصوص مینماید.»
کاظم متولی در کتاب روابط عمومی و تبلیغات، این تعریف را بکار برده است: «فرآیند روشمند ارایه اطلاعات مناسب در مورد کالاها و خدمات به مشتریان و ترغیب و متقاعد کردن مؤثر مصرف کنندگان به خرید کالاها و خدمات.» واژهها و عبارات «روشمند»، «اطلاعات مناسب» و «ترغیب و متقاعد کردن مؤثر»، همگی ناظر بر انجام برنامه ریزی در فرآیند تبلیغات است.
در جای دیگر چنین آمده که تبلیغا ت تجاری یکی از پنج عامل اساسی ارتباط است که به وسیله تجار و صاحبان صنایع برای ترغیب مردم در خرج کردن پول به خاطر کالا یا خدمت به کار میرود و چهار عامل دیگر، فروش شخصی، توسعه فروش، انتشارات و وسایل توزیع ذکر شده است.
بارنر، در کتاب تبلیغ نافع مینویسد: «تبلیغ مجموعهای است که اداره فعالیتهای مختلف که به اشکال و درجات متفاوت برای عملی ساختن هدفهای تجارتی مدیران شرکتها یا صاحبان کارخانجات انجام میگیرد»
در کتاب دیگری در مورد تبلیغ چنین آمده است: «تبلیغ شامل کلیه فعالیتهایی است که به وسیله آن پیامهای دیدنی و شنیدنی به اطلاع مردم رسانیده میشود تا به وسیله نفوذ در آنها، مردم را وادار به خرید کالا و یا خدمات نموده و تمایل و علاقه آنها را نسبت به افکار، نظرات، اعتبار و اشخاصی که مورد نظر است جلب نمائیم.»
در کتاب «موارد و متون تبلیغات» نویسنده میگوید: «تبلیغات فعالیت خاصی در بازاری کردن کالاها است که هدفش آگاه ساختن مردم از محصولات و خدماتی است که به فروش میرسد. تبلیغ در حالی که مردم را آگاه میسازد و کالا را مشهور میکند، آنان را نیز به امری ترغیب مینماید»
در کتب بازاریابی تعریف تبلیغات جنبه وسیعتری پیدا کرد. ویلیام.جی شولتس میگوید: «تبلیغات به کلیه اشکال ترغیب عمومی برای ایجاد تقاضا و بازار برای یک محصول یا خدمت اطلاق میگردد. این تبلیغات به وسیله صاحب کالا یا موسسه برای خریداران احتمالی به وسیله ارسال پیام مستقیم و یا از طریق وسائل تبلیغاتی انجام میشود. »
در کتاب بازاریابی و مدیریت بازار تألیف آقای دکتر پرویز زارعی تحت عنوان «تبلیغ یعنی چه؟» چنین آمده است: «به طور کلی تبلیغ یعنی دست یازیدن به اقداماتی، استفاده از راههائی و به کار بردن وسائلی به قصد جلب توجه گروههای انسانی به حقانیت آئینی یا اصالت پدیدهای و دعوت ایشان به گرویدن بدان آئین و بهره گرفتن از آن شیء که در فعالیتهای تبلیغاتی کوشش در صحت و برتری آن به عمل آمده است.»
تعریفی که به وسیله انجمن بازاریابی بینالمللی به عمل آمده به این شرح است: «تبلیغ»، معرفی غیرشخصی برای ارائه عقاید، کالاها و خدمات با پرداخت وجه از طرف یک مسئول میباشد، یکی از علل تنوع تعاریف، تغییرات عمدهای است که در امر تبلیغات به طور مداوم به وجود میآید زیرا هر تعریف پس از مدتی کهنه میشود و تبلیغ عوامل تازهتری را به خدمت میگیرد.
و بالاخره تعریفی که از نظر کلی بتواند جامع و شامل بوده و بتواند تبلیغات جاری را چنان توصیف کند که از نقطه نظر بازاریابی نیز مورد قبول اکثریت قرار گیرد، تعریفی است که در کتاب تبلیغات – Advertising – تألیف جون رایت و دانیل وارنر آمده: «تبلیغ عبارت از پیامی است که به منظور ترویج عقیده و یا کالائی از طرف یک منبع که به وسیله همان آگهی به جامعه معرفی میشود و نیز به وسیله وسائل تبلیغاتی به گروههای خاصی از جامعه منتقل گردد و برای انجام آن پول پرداخت شود.»
2-1- محل کار:
این شرکت تبلیغاتی در شهر کرمانشاه واقع می باشد. در میدان امام حسین (ع) – نبش بانک صادرات
3-1- سرمایه شرکت:
این طرح با سرمایه کل 1505840000 ریال را در بردارد که از این میان سرمایه ثابت 1224310000 ریال و سرمایه در گردش 281537801 ریال را در بردارد. برخی از هزینه های این طرح عبارتند از:
1100000000
هزینه مواد اولیه وبسته بندی
574000000
هزینه حقوق ودستمزد
28656000
هزینه انرژی(آب- برق- سوخت)
22100000
هزینه تعمیرونگهداری
86237800
هزینه پیش بینی نشده تولید
18109938
هزینه اداری وفروش
2446820
هزینه بیمه واحد تولیدی
53200000
هزینه استهلاک
24643600
هزینه استهلاک قبل از بهره برداری
4-1- مدیران:
مدیر این شرکت خود شخص اینجانب بوده و کارمندانی به عنوان طراح در این شرکت مشغول به کار می باشند.
5-1-خدمات:
این شرکت از نظر میزان و تنوع ارائه خدمات، بزرگترین نوع شرکتهای تبلیغاتی شناخته میشوند. شرکت ارائه دهنده کلیه خدمات تبلیغاتی، موسسهای است که تمام خدمات مورد نیاز مشتریان را به منظور اداره کلیه وظایف تبلیغاتی ارائه میکند. این وظایف عبارتند از:
· بازاریابی و برنامهریزی رسانهای
· فعالیتهای تحقیقاتی
· مفهوم سازی خلاق
· توسعه هویت و لوگو
· طراحی و تولید گرافیکی
· برنامههای هدایت بازار
· برنامهریزی وقایع خاص و ارتباطات عمومی
در نگرش سنتی شرکتهای ارائه دهنده کلیه خدمات تبلیغاتی وظایف فوق را بصورت مجزا و تفکیک شده انجام میدادند. در نگرش نوین این شرکتها به شیوه دیگری عمل میکنند. زمانی که یک محصول جدید به چنین شرکتی واگذار میشود.این شرکت فرایند کلی زیر را از ابتدا تا انتها در دستور کار خود قرار میدهد:
1- شناسایی مسئله بازاریابی محصول
2- تدوین استراتژی و ارائه واکنش خلاقانه
3- برنامهریزی جامع و رسانهای
4- آماده کردن آگهی تجاری
5- ارائه صورت حساب و دریافت وجوه