پروژه کارآفرینی کارگاه تولید اجزای سیستم فرمان خودرو

تعداد صفحات: 68 فرمت فایل: word کد فایل: 400003524
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع فلزی و خودروسازی
قیمت قدیم:۹,۶۰۰ تومان
قیمت: ۶,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کارگاه تولید اجزای سیستم فرمان خودرو

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی کارگاه تولید اجزای سیستم فرمان خودرو پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

     

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار میگیرد.

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید قطعات و اجزاء فرمان خودرو می باشد. این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید  اجزای سیستم فرمان خودرو

     

     

    محل اجرا :

     

     

    مشخصات متقاضیان :

     

     

    دلایل انتخاب طرح :

    قطعه سازی یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می آید. این قطعات خود به عنوان کالای واسطهای در تولید انواع خودرو یا بازار خدمات پس از فروش آن مورد استفاده دارند. از اینرو توسعه صنعت قطعه سازی به مفهوم توسعه صنعت خودروسازی کشور است و لذا مجموعه قطعه سازی را میتوان به عنوان یکی از محورهای توسعه کشورها تلقی کرد. در حال حاضر صد ها واحد صنعتی مشابه طرح حاضر در کشورمان مشغول قطعه سازی برای خودرو میباشند. خودرو های صنعتی و کشاورزی از دیگر موارد کاربرد قطعات طرح است و اهمیت این صنعت نیز برای همگان روشن و شفاف می باشد. بنابراین در مجموع ملاحظه می گردد که قطعات تولیدی طرح به عنوان زیرساختهای صنعت کشور به شمار میآیند و از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشند.

     

     

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 26 نفر میباشد .

     

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    نام و کد محصولات

    محصولات مورد نظر طرح حاضر، تولید قطعات و اجزاء فرمان خودرو میباشد. فرمان مجموعه ای از یک خودرو است که نقشتغییر جهت چرخ ها را بر عهده دارد که این امر خود سبب تغییر مسیر حرکت خودرو می گردد . فرمان ها در خودرو دارای انواع مختلف می باشند که ذیلا به آنها اشاره شده است :

    فرمان با جعبه فرمان ساچمه ای

    فرمان با جعبه فرمان حلزونی تاج خروسی

    فرمان با جعبه فرمان حلزونی غلطکی

    فرمان با جعبه فرمان انگشتی )بادامکی (

    فرمان با جعبه فرمان کشویی

    مجموعه فرمان از قطعات متعددی تشکیل یافته است که این قطعات ذیلا فهرست شده است .فلکه فرمان ، جعبه فرمان ، هزار خار فرمان ، اهرم هزار خار ، سگ دست ، بلبرینگ، کاسه نمد ، تاج خروسی ، پیچ تنظیم خلاصی ، میل فرمان ، شغال دست ، سیبکها نمدی فرمان میل تعادل که حرکت از فلکه فرمان به جعبه فرمان منتقل و در آنجا حرکت دورانی به کمک هزار خار فرمان به حرکت رفت وبرگشتی تبدیل می شود . هزار خار فرمان به کمک اهرم هزار خار به میله های رابط فرمان متصل است و حرکت را به اهرمی که به سگ دست متصل است منتقل می نماید . حرکت اهرم سگدست باعث حرکت چرخها حول محور سگدست می شود. قطعات فوق الذکر به لحاظ روش تولید ، ماهیت فنی قطعه ، تکنولوژی ساخت و غیره با همدیگر متفاوت است بطوریکه می توان دسته بندی های متعددی را برای آنها انجام داد . لذا با توجه بر دسته بندی فوق ، در طرح حاضر قطعات زیر برای تولید در نظر گرفته شده است .

    اهرم هزار خار

    هزار خار فرمان

    فلکه فرمان

    تاج خروسی

    میل فرمان

    میل تعادل

    مجموعه قطعات فوق الذکر بعنوان اجزاء سیستم فرمان محسوب و بعنوان محصول همگن فرمان در طرح حاضر مورد مطالعه قرار خواهد گرفت . در شکل زیر چند نمونه از قطعات فرمان آمده است.

     

        

      

     

    کد ISIC

    مطابق طبقهبندی وزارت صنایع و معادن، قطعات و اجزاء فرمان ، دارای کد آیسیک 34301316 می باشند.

     

    شماره تعرفه گمرکی

    شماره تعرفه گمرکی قطعات خودرو بر اساس سهم تولید داخل آنها تعیین شده است . و از آنجائیکه قطعات مورد مطالعه در قسمت های مختلف خودرو دارای کاربرد هستند ، لذا نمی توان قطعه خاصرا تعیین و شماره تعرفه دقیقی را برای آن عنوان کرد . از اینرو در جدول زیر شماره تعرفه بر اساس تقسیم بندی وزارت بازرگانی آورده شده است .

    قطعات مورد مطالعه نیز در قالب تقسیم بندی بالا قرار میگیرند .

     

    شرایط واردات محصول

    با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات قطعات مورد مطالعه وجود ندارد. لذا با پرداخت حقوق گمرکی به شرح میزان ذکر شده در جدول بالا ، امکان واردات وجودخواهد داشت.

     

    توضیح:

    همانطوریکه ذکر شد مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی، هیچگونه محدودیت قانونی برای واردسازی قطعات خودرو وجود ندارد، لیکن لازم است در این خصوصبه مورد بسیار مهم زیر توجه شود.

    الف - بازار قطعات خودرو درکشورمان به سه گروه  تقسیم میگردد

    و شرایط خرید این گروهها به صورت زیر است.

     

    بازار OEM

    در این بازار به طورکامل قطعات از داخل کشور تهیه میشود و لذا در صورتی که امکان ساخت داخل برای قطعهای موجود نباشد. خودروساز خود رأساً اقدام به واردسازی قطعه مورد نیاز می نماید. لذا واردات توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمی افتد. (خودروسازقطعات وارداتی را خرید نمی کند(

     

    بازار  OES

    شرایط این بازار نیز مشابه شرایط عنوان شده برای بازار OEM است.

     

    بازار AM

    در این بازار شرایط رقابتی برقرار است. لذا در صورتی که قطعات وارداتی قابلیت رقابت به لحاظ کیفی و قیمت به موارد مشابه داخلی را داشته باشند، امکان واردات وجود خواهد داشت. با توجه به مطالب ذکر شده ، می توان عنوان کرد که عملا" امکان واردات و فروش قطعات در بازار OES و OEM تنها برای شرکتهای خودرو ساز قابل انجام بوده ولی در بازار AMواحدهای مختلف امکان واردسازی و فروش قطعات منفصله خودرو را دارا هستند .

     

    ب - قطعات و اجزاء فرمان در گروه قطعات کند مصرف خودرو طبقهبندی میگردند، لذا مصرف آن در بازار خدمات پس از فروش بسیار پایین تر از بازار خودروسازان است بطوریکه بخش قریب به اتفاق این قطعات در بازار OEM مصرف می شود و از اینرو میزان واردات نیز در  سطح پائین خواهد بود.

     

    ج - با توجه به مطالب ذکر شده ، قابل نتیجهگیری است که علیرغم نبود محدودیت برای واردات، عملاً واردات این قطعات امکانناپذیر و یا در سطح بسیار پایین اتفاق میافتد.

     

    بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول

    محصول مورد مطالعه، قطعات و اجزاء فرمان خودرو است که از طرق مختلف تولید خواهد شد. این قطعات خود به عنوان یک محصول واسطه در تولید یا تعمیرات خودرو ها مورد استفاده دارند. از اینرو ماهیت این قطعات طوری است که نمیتوان استاندارد خاصی را برای آن تعیین کرد و لذا هیچگونه استاندارد ملی یا بین المللی برای این قطعات وجود ندارد. ولی باید گفت که تولید این قطعات تحت مشخصات فنی ارائه شده از طرف خودرو سازان صورت می گیرد که به نوعی نیز میتوانیم مشخصات فوق را به عنوان الزامات و استانداردهای مورد نیاز در تولید تلقی نماییم. مشخصات فنی قطعات در قالب نقشه فنی، برگ آنالیز مواد اولیه مصرفی و برگ مشخصات مکانیکی و متالوژیکی از طرف هر خودرو ساز تهیه و ارائه می گردد که رعایت تک تک آنها از طرف سازندگان امری اجتناب ناپذیر است .

    همچنین لازم به ذکر است که هر شرکت خودرو ساز استاندارد و الزامات فنی مخصوص به خود را دارا است .

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول بررسی قیمتهای داخلی

    هر قطعه از خودرو، با توجه به نوع قطعه و خودروی مورد استفاده از قیمت های متفاوتی برخوردار است . قطعات فرمان نیز همانند سایر قطعات خودرو به نسبت خودروی مورد استفاده دارای قیمت های مختلفی می باشند .

    بازار قطعات خودرو به سه گروه خودرو سازان ، خدمات پس از فروش خودرو و صادرات تقسیم بندی گردید . لذا می توان گفت که یکی دیگر از عوامل تعیین قیمت قطعات محسوب می گردد ، نوع بازار می باشد . لذا در اینجا قیمت چند نمونه قطعه جهت تفهیم موضوع آورده شده است .

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید اجزای سیستم فرمان خودرو

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 5

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 6

    کلیات........................................................................................................................................................................... 6

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 7

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 7

    محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 8

    مشخصات متقاضیان :.................................................................................................................................................. 8

    دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 8

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :...................................................................................................................................... 9

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 9

    نام و کد محصولات..................................................................................................................................................... 9

    کد ISIC................................................................................................................................................................. 11

    شماره تعرفه گمرکی................................................................................................................................................. 11

    شرایط واردات محصول........................................................................................................................................... 12

    توضیح:..................................................................................................................................................................... 12

    بازار OEM............................................................................................................................................................. 13

    بازار  OES............................................................................................................................................................. 13

    بازار AM................................................................................................................................................................ 13

    بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول...................................................................................................... 14

    مروری بر قیمتهای جهانی قطعات........................................................................................................................... 16

    معرفی موارد مصرف و کاربرد محصولات............................................................................................................... 17

    بازار OEM :........................................................................................................................................................... 18

    بازار OES :............................................................................................................................................................ 18

    بازار AM :.............................................................................................................................................................. 18

    بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول............................................................. 19

    کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول............................................................................................ 19

    در جدول زیر فهرست چند کشور عمده تولید کننده خودرو و میزان تولید آنها )به عنوان صنایع مصرف کننده قطعات مورد مطالعه ( آورده شده است.......................................................................................................................................................................... 20

    معرفی شرایط صادرات............................................................................................................................................ 20

    وضعیت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 21

    بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون.................................................................... 21

    بررسی ظرفیت های بهره برداری............................................................................................................................ 21

    همچنین علاوه بر واحدهای فوق ، واحدهایی نیز درحال تولید میل موج گیر فرمان می باشند که فهرست آنها در جدول زیر آمده است .    22

    بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید قطعات فرمان در کشور.............................................................................. 23

    بررسی روند تولید واقعی قطعات فرمان در کشور.................................................................................................. 23

    بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال................................................................................................... 25

    فرایند تولید قطعات فرمان به صورت زیر است :.................................................................................................... 25

    نگاهی به راندمان تولید )درصد استفاده از ظرفیت اسمی(  در واحدهای تولیدی فعال......................................... 26

    پیشبینی عرضه در بازار آینده کشور........................................................................................................................ 27

    الف)  پیشبینی تولید داخل واحدهای فعال............................................................................................................. 27

    ب ( پیشبینی تولید داخل واحدهای در حال ایجاد................................................................................................. 27

    بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 1385............................................................ 28

    جمع بندی عرضه..................................................................................................................................................... 29

    بررسی روند مصرف از آغاز برنامه سوم تاکنون...................................................................................................... 29

    الف ( برآورد مصرف در خودرو سازان................................................................................................................... 30

    ب-  برآورد روند مصرف در بازار خدمات پس از فروش خودرو......................................................................... 32

    جمع بندی میزان مصرف داخل قطعات فرمان خودرو........................................................................................... 33

    بررسی روند صادرات از آغاز برنامه توسعه سوم تا سال 85.................................................................................. 34

    بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم................................................................ 35

    برآورد میزان تقاضای داخل در آینده....................................................................................................................... 35

    برآورد قابلیت صادرات در آینده............................................................................................................................. 35

    برآورد تقاضای کل.................................................................................................................................................... 36

    بررسی اجمالی تکنولوژی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها..................................... 37

    نگاهی به روش تولید قطعات فرمان فرایند تولید قطعات فرمان به صورت زیر است:........................................... 37

    شرحی بر فعالیتهای مختلف فرایند تولید................................................................................................................ 37

    ماشینکاری................................................................................................................................................................ 37

    عملیات حرارتی....................................................................................................................................................... 37

    عملیات تکمیلی ماشینکاری..................................................................................................................................... 38

    رنگ و عملیات فینیشینگ........................................................................................................................................ 38

    فورج سرد................................................................................................................................................................. 38

    مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان................................................................................ 39

    تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مرسوم در تولید محصول.......................................................................... 39

    با توجه بر شرح تکنولوژی، نقاط قوت و ضعف آن در جدول زیر جمعبندی شده است:.................................... 39

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 40

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 40

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 40

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 40

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 41

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 41

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 42

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 42

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 42

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 43

    برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح..................................................................................................................... 44

    لحاظ کردن نقطه سربسر تولید................................................................................................................................. 44

    لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار....................................................................................................................... 44

    برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن...................................................................................... 45

    معرفی نوع ماده اولیه عمده...................................................................................................................................... 45

    معرفی منابع تأمین مواد اولیه.................................................................................................................................... 45

    برآورد میزان مصرف سالانه مواد اولیه..................................................................................................................... 46

    برآورد قیمتهای مواد اولیه مصرفی........................................................................................................................... 46

    بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده................................................... 47

    پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................. 48

    انتخاب محل اجرای یک طرح تولیدی عموما بًراساس معیارهای زیر صورت میگیرد :......................................... 48

    بازار خدمات پس از فروش خودرو......................................................................................................................... 48

    بازارهای فروش محصول.......................................................................................................................................... 49

    الف(  بازار خودروسازان.......................................................................................................................................... 49

    بازار تأمین مواد اولیه................................................................................................................................................ 51

    احتیاجات و نیازمندی های دیگر طرح.................................................................................................................... 51

    امکانات زیر بنایی مورد نیاز..................................................................................................................................... 51

    حمایت های خاص دولتی........................................................................................................................................ 52

    با جمع بندی مطالعات مکانیابی، محل اجرای مناسب اجرای طرح در جدول زیر آمده است.............................. 52

    وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی............................................................................................................. 53

    حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی................................................................................. 53

    حمایت های مالی...................................................................................................................................................... 53

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 54

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 54

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 55

    فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :.................................................................................................. 55

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :.................................................................. 56

    روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت جذب مشتریان................................................................................................ 56

    بررسی تأسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح............................................................................................. 57

    برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن............................................................................................................. 57

    برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن.............................................................................................................. 57

    برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن......................................................................................... 57

    برآورد امکانات مخابراتی و ارتباطی لازم و چگونگی تأمین آن.............................................................................. 58

    برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز.......................................................................................................................... 58

    نیازمندی طرح به راه را میتوان در حالت زیر مورد بررسی قرار داد:..................................................................... 59

    عبور و مرور کامیو نهای حامل مواد اولیه و محصول............................................................................................... 59

    عبور و مرور کارکنان................................................................................................................................................ 59

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 60

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 60

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 61

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 61

    هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 61

    هزینه محوطه سازی :................................................................................................................................................ 62

    هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................ 62

    هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 63

    هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 63

    هزینه تجهیزات آزمایشگاهی :.................................................................................................................................. 64

    وسایل اداری و خدماتی............................................................................................................................................ 64

    ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی....................................................................................................... 64

    هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 65

    هزینه های پیشبینی نشده......................................................................................................................................... 65

    هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 65

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 66

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 66

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 67

     

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت