فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو
فهرست:
خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 7
فصل اول..................................................................................................................................................................... 8
کلیات........................................................................................................................................................................... 8
مقدمه :......................................................................................................................................................................... 9
نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 9
محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 9
مشخصات متقاضیان :............................................................................................................................................... 10
دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................. 10
وضعیت و میزان اشتغالزایی :................................................................................................................................... 11
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :............................................................................................................................... 11
نام و کد محصولات.................................................................................................................................................. 11
در اشکال زیر چند نمونه از فیلترهای هوا نشان داده شده است........................................................................... 12
دسته بندی محصول.................................................................................................................................................. 12
در حالت کلی فیلترهای هوا به چهار گروه عمده زیر تقسیم بندی میشوند :......................................................... 12
شماره تعرفه گمرکی................................................................................................................................................. 13
شرایط واردات محصول........................................................................................................................................... 14
بازار OEM.............................................................................................................................................................. 14
بازار OES............................................................................................................................................................... 14
بازار AM................................................................................................................................................................ 15
بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول....................................................... 15
بررسی قیمتهای داخلی............................................................................................................................................ 15
در طرح حاضر قیمت متوسط انواع فیلتر بهصورت زیر در نظر گرفته شده است :.............................................. 16
بررسی قیمت های جهانی فیلترهوا......................................................................................................................... 16
معرفی موارد مصرف وکاربرد................................................................................................................................... 17
در جدول زیر جمع بندی موارد کاربرد این محصول خلاصه شده است............................................................... 18
همانطوربکه پبشتر نبز اشاره گردبد بازار قطعات خودرو که فیلتر هوا نیز در آن جای دارد خود به گروه های زیر تقسیم بندی میگردد: 18
بازار OEM :........................................................................................................................................................... 19
بازار OES :.............................................................................................................................................................. 19
بازار AM :............................................................................................................................................................... 19
بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول............................................................. 20
-1-9 کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول.................................................................................. 20
-1-9-1 کشورهای عمده مصرف کننده................................................................................................................. 20
در جدول بالا برای برآورد حجم مصرف به شیوه زیر رفتار شده است :.............................................................. 21
بازار OE :............................................................................................................................................................... 21
بازار AM :............................................................................................................................................................... 21
کشورها ی عمده تولیدکننده..................................................................................................................................... 21
شرایط صادرات........................................................................................................................................................ 22
وضعیت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 23
بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون.................................................................... 23
بررسی ظرفیت های بهره برداری............................................................................................................................ 23
با مراجعه به اطلاعات وزارت صنایع و معادن، ظرفیت بهره برداری در سطح کشور به صورت جدول زیر جمع بندی شده است: 23
بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید فیلتر هوا در کشور..................................................................................... 24
با توجه به جدول فوق و بااستناد بر تاریخ بهره برداری از واحدهای فعال کشور، روند ظرفیت نصب شده کشور درجدول زیر جمع بندی شده است:......................................................................................................................................................................... 24
بررسی روند تولید واقعی فیلتر هوا در کشور.......................................................................................................... 25
بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال................................................................................................... 26
فیلترهای مورد استفاده در انواع خودروها به گروه های زیر تقسیم بندی میشوند :............................................... 26
نگاهی به راندمان تولید )درصد استفاده از ظرفیت اسمی ( در واحدهای فعال..................................................... 26
کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید........................................................................ 27
بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرح های توسعه در دست اجرا...................................................................... 27
وضعیت کل طرحهای در حال ایجاد تولید فیلتر هوا در کشور............................................................................... 28
بررسی وضعیت طرحهایی که دارای پیشرفت بیش ازصفر هستند......................................................................... 29
پیشبینی عرضه در بازار آینده کشور........................................................................................................................ 30
الف ( پیشبینی عرضه واحدهای فعال...................................................................................................................... 30
ب ( پیشبینی عرضه واحدهای در حال ایجاد.......................................................................................................... 30
با توجه به جدول بالا ، ظرفیت طرحهای در حال ایجاد که در آینده به ظرفیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیشبینی است :....................................................................................................................................................................... 31
بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا آخر سال 1385................................................................... 31
بررسی روند مصرف از آغاز برنامه توسعه سوم تاکنون........................................................................................... 32
برآورد میزان مصرف درصنایع خودروسازی........................................................................................................... 32
برآورد روند مصرف در بازار خدمات پس از فروش خودرو.................................................................................. 34
بررسی روند صادرات از آغاز برنامه توسعه تا آخر سال 1385............................................................................. 34
بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم................................................................ 36
الف ( پیش بینی تقاضا در بازار خودروسازان......................................................................................................... 36
ب ( بازار خدمات پس از فروش خودرو................................................................................................................. 36
جمع بندی پیش بینی تقاضای بازار داخل در آینده................................................................................................ 37
با جمع بندی تقاضای بازار خودروسازان و بازار AM پیش بینی تقاضای بازار داخل در آینده به شرح جدول زیر آمده است : 37
جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید از نگاه توجیه پذیری بازار 37
نتیجه گیری نهایی امکان پذیری ایجاد واحدهای جدید از نگاه توجیه پذیری بازار.............................................. 38
با عنایت بر مطالعات صورت گرفته، نتیجه گیری میشود که احداث واحدهای جدید تولید فیلتر هوا، تنها در شرایط زیر توجیه پذیر خواهد بود:.................................................................................................................................................................................. 38
بررسی اجمالی تکنولوژی و روشهای تولید وعرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها................... 39
نگاهی به روش تولید فیلترهای هوا......................................................................................................................... 39
مجموعه فیلترهای مورد استفاده در صنعت خودرو به دو گروه عمده تقسیم میگردند :........................................ 39
روش تولید فیلترهای پلاستیکی............................................................................................................................... 39
روش تولید فیلترهای پلاستیکی را میتوان به صورت فرایند زیر نمایش داد :........................................................ 39
شرح هر کدام از مراحل تولید را میتوان به صورت زیر ارائه کرد :........................................................................ 40
آماده سازی مواد اولیه پلیمری (رزین (.................................................................................................................... 40
برش کاغذ به اندازه مورد نیاز.................................................................................................................................. 40
رم دهی کاغذ به شکل کنگره................................................................................................................................... 40
فرم دهی کاغذ کنگره شده به شکل رول................................................................................................................. 41
تزریق مواد پلیمری در قسمت فوقانی و تحتانی کاغذ کنگره و رول شده.............................................................. 41
روش تولید فیلترهای فلزی...................................................................................................................................... 42
روش تولید فیلترهای فلزی را میتوان به صورت فرایند زیر نمایش داد :............................................................... 42
برش ورق فلزی ..................................................................................................................................................... 42
فرم دهی ورق بریده شده به وسیله قالب و تولید رول فیلتر................................................................................... 43
جوشکاری ورق یا درزکوبی آن............................................................................................................................... 43
پانچ و فرمدهی قطعه بالا و پایین فیلتر.................................................................................................................... 43
تزریق قطعات پلاستیکی........................................................................................................................................... 43
فرم دهی کاغذ.......................................................................................................................................................... 44
مونتاژ فیلتر............................................................................................................................................................... 44
نگاهی به سطح تکنولوژی مورد استفاده در تولید فیلتر هوا.................................................................................... 44
الف( فیلتر خودروهای سبک.................................................................................................................................. 45
در این گروه از فیلترسازی دو تکنولوژی مورد استفاده قرار میگیرد :.................................................................... 45
تکنولوژی تمام اتوماتیک........................................................................................................................................... 45
تکنولوژی سنتی........................................................................................................................................................ 45
ب ( فیلتر خودروهای سنگین.................................................................................................................................. 45
ج ( فیلتر خودروهای صنعتی................................................................................................................................... 45
تکنولوژی بالا............................................................................................................................................................ 46
تکنولوژی متوسط..................................................................................................................................................... 46
تکنولوژی پایین......................................................................................................................................................... 46
معیار مهم در تعیین سطح تکنولوژی مورد استفاده در ساخت فیلترهای هوا را میتوان به شرح زیر دسته بندی کرد : 47
مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان................................................................................ 47
روش های تولید مورد استفاده در سایر کشورها مورد مقایسه قرار گیرد نتایج زیر حاصل خواهد شد :............... 47
تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مرسوم در تولید........................................................................................ 48
مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 49
مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 49
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 49
1- اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 49
2- اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 50
مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 50
اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 50
تعریف:...................................................................................................................................................................... 51
صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 51
مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 52
برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح..................................................................................................................... 52
لحاظ کردن نقطه سربسر تولید................................................................................................................................. 53
لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار....................................................................................................................... 53
الف – ظرفیت اسمی................................................................................................................................................ 53
ب – ظرفیت عملی.................................................................................................................................................. 54
فصل دوم.................................................................................................................................................................. 55
روش انجام کار......................................................................................................................................................... 55
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 56
فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :.................................................................................................. 56
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :.................................................................. 57
روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت جذب مشتریان................................................................................................ 58
فصل سوم................................................................................................................................................................. 59
امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 59
سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 60
خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 60
هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 60
هزینه محوطه سازی :................................................................................................................................................ 61
هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................ 61
هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 62
هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 63
هزینه تجهیزات آزمایشگاهی :.................................................................................................................................. 63
وسایل اداری و خدماتی............................................................................................................................................ 63
ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی....................................................................................................... 63
هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 64
هزینه های پیشبینی نشده......................................................................................................................................... 64
هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 64
مواد اولیه مورد نیاز :................................................................................................................................................ 65
برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و منابع تأمین آن...................................................................................... 65
معرفی نوع و میزان مواد اولیه عمده......................................................................................................................... 65
در جدول زیر مواد اولیه عمده مصرفی در فیلترها آورده شده است...................................................................... 65
معرفی منابع تأمین مواد اولیه.................................................................................................................................... 65
برآورد قیمت های مواد اولیه مصرفی....................................................................................................................... 66
بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده................................................... 66
رزین ها..................................................................................................................................................................... 66
فولادها...................................................................................................................................................................... 67
کاغذ صافی............................................................................................................................................................... 69
پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................. 69
انتخاب محل اجرای یک طرح تولیدی عموماً براساس معیارهای زیر صورت می گیرد :....................................... 69
بازارهای فروش حصول........................................................................................................................................... 69
الف ( بازار خودروسازان.......................................................................................................................................... 70
ب ( بازار خدمات پس از فروش خودرو................................................................................................................. 70
بازار تأمین مواد اولیه................................................................................................................................................ 71
احتیاجات و نیازمندی های دیگر طرح.................................................................................................................... 72
امکانات زیر بنایی مورد نیاز..................................................................................................................................... 72
حمایت های خاصدولتی........................................................................................................................................... 72
با جمع بندی مطالعات مکانیابی، محل اجرای مناسب اجرای طرح در جدول زیر آمده است.............................. 73
بررسی و تعیین میزان آب ، برق ، سوخت ، امکانات مخابراتی و ارتباطی............................................................ 73
برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن............................................................................................................. 73
برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن.............................................................................................................. 74
برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن......................................................................................... 74
برآورد امکانات مخابراتی و ارتباطی لازم و چگونگی تأمین آن.............................................................................. 74
برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز.......................................................................................................................... 74
نیازمندی طرح به راه را میتوان در حالت زیر مورد بررسی قرار داد :................................................................... 75
عبور و مرور کامیونهای حامل مواد اولیه و محصول................................................................................................. 75
عبور و مرور کارکنان................................................................................................................................................ 75
سایر امکانات مانند راهآهن، فرودگاه و بندر........................................................................................................... 75
وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی............................................................................................................. 75
حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی................................................................................. 75
حمایتهای مالی.......................................................................................................................................................... 76
فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 77
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 77
نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 78
عوامل مزیت رقابتی که در صنعت قطعه سازی امکان ایجاد آنها وجود دارد به شرح زیر است:........................... 80
منبع:
ندارد.