فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید قالپاق و رینگ خودرو
فهرست:
خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 5
فصل اول..................................................................................................................................................................... 6
کلیات........................................................................................................................................................................... 6
مقدمه :......................................................................................................................................................................... 7
نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 7
محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 7
مشخصات متقاضیان :.................................................................................................................................................. 8
دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 8
وضعیت و میزان اشتغال زایی :................................................................................................................................... 8
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 9
نام و کد محصولات..................................................................................................................................................... 9
شماره تعرفه گمرکی................................................................................................................................................... 9
شرایط واردات محصول........................................................................................................................................... 10
توضیح:..................................................................................................................................................................... 10
بازار OEM............................................................................................................................................................. 11
بازار OES............................................................................................................................................................... 11
بازار AM................................................................................................................................................................ 11
بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول...................................................................................................... 12
بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول....................................................... 12
بررسی قیمت های داخلی........................................................................................................................................ 12
مروری بر قیمت های جهانی................................................................................................................................... 13
معرفی موارد مصرف و کاربرد محصولات............................................................................................................... 13
لازم به ذکر است که بازار قطعات خودرو به بخش های زیر تقسیم بندی میگردد :.............................................. 14
بازار OEM :........................................................................................................................................................... 14
بازار OES :............................................................................................................................................................ 15
بازار AM :............................................................................................................................................................... 15
بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول............................................................. 15
کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول............................................................................................ 16
معرفی شرایط صادرات............................................................................................................................................ 16
وضعیت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 17
بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون.................................................................... 17
- بررسی ظرفیت های بهره برداری........................................................................................................................ 17
بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید قالپاق در کشور.......................................................................................... 18
بررسی روند تولید واقعی قالپاق در کشور............................................................................................................... 19
در نمودار زیر روند تولید واقعی نشان داده شده است........................................................................................... 20
بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال................................................................................................... 20
فرایند تولید قالپاق به صورت زیر است :................................................................................................................. 20
نگاهی به راندمان تولید )درصد استفاده از ظرفیت اسمی( در واحدهای تولیدی فعال.......................................... 21
نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول.................................................... 22
بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه در دست اجرا....................................................................... 22
پیشبینی عرضه در بازار آینده کشور........................................................................................................................ 23
الف ( پیش بینی تولید داخل واحدهای فعال........................................................................................................... 23
ب) پیش بینی تولید داخل واحدهای در حال ایجاد............................................................................................... 23
با توجه به جدول بالا ، ظرفیت طرحهای در حال ایجاد که در آینده به ظرفیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیش بینی است:......................................................................................................................................................................... 24
بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 1385............................................................ 24
جمع بندی عرضه..................................................................................................................................................... 24
بررسی روند مصرف از آغاز برنامه سوم تاکنون...................................................................................................... 25
الف( برآورد مصرف در خودرو سازان................................................................................................................... 25
گروه اول................................................................................................................................................................... 25
گروه دوم:................................................................................................................................................................. 25
ب- برآورد روند مصرف در بازار خدمات پس از فروش خودرو.......................................................................... 27
جمع بندی میزان مصرف داخل قالپاق خودرو........................................................................................................ 28
نمودار زیر روند مصرف در سالهای گذشته را نشان داده است ............................................................................ 29
بررسی روند صادرات از آغاز برنامه توسعه سوم تا سال 1385............................................................................. 29
بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم................................................................ 30
برآورد میزان تقاضای داخل در آینده....................................................................................................................... 30
برآورد قابلیت صادرات در آینده............................................................................................................................. 30
برآورد تقاضای کل.................................................................................................................................................... 31
جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید از نگاه توجیه پذیری بازار 31
بررسی اجمالی تکنولوژی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها..................................... 32
نگاهی به روش تولید قالپاق چرخ............................................................................................................................ 32
فرایند تولید قالپاق به صورت زیر است:.................................................................................................................. 32
روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان............................................................................................ 32
تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مرسوم در تولید محصول.......................................................................... 33
مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 33
مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 34
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 34
1- اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 34
2- اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 34
مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 35
اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 35
تعریف:...................................................................................................................................................................... 36
صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 36
مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 37
فصل دوم.................................................................................................................................................................. 38
روش انجام کار......................................................................................................................................................... 38
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 39
فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :.................................................................................................. 39
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :.................................................................. 40
روش های بازاریابی و تبلیغات جهت جذب مشتریان............................................................................................. 40
برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح..................................................................................................................... 40
لحاظ کردن نقطه سربسر تولید................................................................................................................................. 41
لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار....................................................................................................................... 41
برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن...................................................................................... 41
معرفی نوع ماده اولیه عمده...................................................................................................................................... 41
معرفی منابع تأمین مواد اولیه.................................................................................................................................... 42
برآورد میزان مصرف سالانه مواد اولیه..................................................................................................................... 42
برآورد قیمتهای مواد اولیه مصرفی........................................................................................................................... 43
بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده................................................... 43
پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................. 44
انتخاب محل اجرای یک طرح تولیدی عموما بًراساس معیارهای زیر صورت میگیرد :......................................... 44
بازارهای فروش محصول.......................................................................................................................................... 44
الف ( بازار خودروسازان.......................................................................................................................................... 44
بازار خدمات پس از فروش خودرو......................................................................................................................... 45
بازار تأمین مواد اولیه................................................................................................................................................ 46
احتیاجات و نیازمندی های دیگر طرح.................................................................................................................... 46
امکانات زیر بنایی مورد نیاز..................................................................................................................................... 46
حمایت های خاص دولتی........................................................................................................................................ 46
با جمع بندی مطالعات مکان یابی، محل اجرای مناسب اجرای طرح در جدول زیر آمده است............................ 47
بررسی تأسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح............................................................................................. 47
برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن............................................................................................................. 47
برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن.............................................................................................................. 48
برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن......................................................................................... 48
برآورد امکانات مخابراتی و ارتباطی لازم و چگونگی تأمین آن.............................................................................. 49
برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز.......................................................................................................................... 49
نیازمندی طرح به راه را میتوان در حالت زیر مورد بررسی قرار داد :.................................................................. 49
عبور و مرور کامیونهای حامل مواد اولیه و محصول................................................................................................. 49
عبور و مرور کارکنان................................................................................................................................................ 49
سایر امکانات مانند راه آهن، فرودگاه و بندر.......................................................................................................... 49
وضعیت حمایتهای اقتصادی و بازرگانی.................................................................................................................. 50
حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی................................................................................. 50
حمایتهای مالی.......................................................................................................................................................... 50
فصل سوم................................................................................................................................................................. 51
امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 51
سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 52
خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 52
هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 52
هزینه محوطه سازی :................................................................................................................................................ 53
هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................ 53
هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 54
هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 54
هزینه تجهیزات آزمایشگاهی :.................................................................................................................................. 54
وسایل اداری و خدماتی............................................................................................................................................ 55
ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی....................................................................................................... 55
هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 55
هزینه های پیش بینی نشده...................................................................................................................................... 55
هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 56
فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 57
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 57
نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 58
منبع:
ندارد.