فصل اول
معرفی طرح
فصل اول – معرفی طرح
1-2-مشخصات محصول
1-1-2- نام و کاربرد محصول:
ایجاد و راه اندازی شرکت خدماتی حسابداری و حسابرسی برای انجام کلیه فعالیت های حسابداری و حسابرسی در کلیه مقاطع
2-1-2-مشخصات فنی محصول
انجام فعالیت های حسابداری و حسابرسی
3-1-2-معرفی روشهای انجام فعالیت
حسابداری دولتی ، حسابداری صنعتی ، حسابداری شرکتی و ...
4-1-2-تشریح مختصر فرایند
حسابداری و حسابرسی
فصل دوم
تعیین ظرفیت
فصل دوم – تعیین ظرفیت
2-3-برآورد میزان مصرف مواد اولیه و قطعات خریدنی
ردیف |
نام ماده اولیه/ قطعات خریدنی |
مشخصات فنی |
مورد مصرف در محصول |
میزان مصرف |
مصرف سالیانه |
منبع تامین |
در محصول |
مقدار |
واحد |
داخلی |
خارجی |
1 |
نیاز های نرم افزاری |
- |
جهت حسابداری |
- |
6 |
|
* |
|
2 |
نیاز های سخت افزاری |
- |
جهت حسابداری |
|
3 |
|
* |
|
3 |
دفاتر ثبت |
- |
جهت ثبت و بایگانی اثناد |
|
3 |
|
* |
|
4 |
لوازم و امکانات دفتری |
- |
جهت فراهم نمودن دفتر شرکت |
|
6 |
|
* |
|
2-4-معرفی دستگاه ها و تجهیزات انجام فعالی
ردیف |
نام ماشین آلات/ |
مشخصات فنی |
تعداد |
منبع تامین |
تجهیزات تولید یا انجام فعالیت |
داخلی |
خارجی |
1 |
حسابداری تملک دارایی های سرمایه ای |
وزارت جهاد کشاورزی |
|
* |
|
2 |
حسابداری |
وزارت جهاد کشاورزی |
|
* |
|
3 |
اعتبارات |
وزارت جهاد کشاورزی |
|
* |
|
4 |
انبارداری |
وزارت جهاد کشاورزی |
|
* |
|
5 |
حقوق و دستمزد |
وزارت جهاد کشاورزی |
|
* |
|
6 |
اموال |
وزارت جهاد کشاورزی |
|
* |
|
5-معرفی تجهیزات و تاسیسات عمومی
ردیف |
عنوان تاسیسات |
به مقدار مصرف |
مقدار مصرف |
محوطه |
کارگاه |
اداری |
بنزین |
گازوییل |
1 |
برق |
|
* |
* |
|
|
2 |
آب |
|
* |
|
|
|
3 |
گاز |
|
* |
* |
|
|
4 |
تلفن |
|
|
* |
|
|
5 |
سوخت گرمایش |
|
* |
* |
|
|
شرح فرایند و اطلاعات فنی مورد نیاز
فصل پنجم – شرح فرایند و اطلاعات فنی مورد نیاز
شرح فعالیت های شرکت :
1 – فعالیت های حسابداری دولتی
- حسابداری تملک دارایی های سرمایه ای
- حسابداری مالی
- اعتبارات
- انبار داری
- اموال
- حقوق و دستمزد
و ...
2 – فعالیت های حسابداری شرکتی
حسابداری شرکتی – حسابداری صنعتی - انبارداری – انبارگردانی و ...
3 –حسابرسی
حسابرسی دولتی
حسابرسی شرکتی
و ...
برخی از اطلاعات فنی مورد نیاز :
یکی از مباحث اصلی و مطرح بخشهای اداری حسابداری و مالی و خدماتی اکثر موسسات ، سازمانها و شرکتها در روزهای پایان سال شلوغی و جنب و جوش است که برای انجام کارهای باقیمانده و ناتمام صورت می گیرد .
انگار که مسابقه ای در پیش است از کارکرد کارمند ساده گرفته تا مدیران و سرپرستان رده بالای در سازمان جهت رسیدن به نقطه پایان در تلاش هستند .
به راستی چرا اینگونه است ؟ و چه عواملی سبب این می شود که نتوانیم کارهایمان را در طی سال انجام دهیم ؟ عوامل فرهنگی موثرند یا عوامل اقتصادی ؟
آیا قوانین موجود کشور دارای اشکال و نقص هستند و یا عوامل محیطی و اجتماعی درون سازمانها؟
آیا از فن آوری سیستمهای اطلاعات مدیریت ( ) نتوانسته ایم بدرستی بهرهای ببریم ؟
آیا کارکنان سازمانها به موقع وظایف محوله را انجام نمی دهند ؟
و آیا مدیران از ابزارهای کنترلی مدیریتی خود به نحو مطلوب استفاده نمی کنند ؟
اینها سئوالات مطرحی هستند که می توان با حل آنها گره بسیاری از مشکلات موجود سازمانها و شرکتها باز شده و بدرستی از زمان بعنوان یک منبع محدود استفاده نمود .
بحثها و نظرات مختلفی در خصوص روزهای پایان سال با انبوه زیاد کارهای ناتمام مطرح است . عدهای از صاحبنظران بر این باورند که مدیران ما با توجه به عوامل فرهنگی و محیطی دارای ساختار مناسبی از لحاظ ترکیب زمان و شرایط آن و استفاده بهینه از وقت نمی باشند .
در این گزارش یه مسایلی در خصوص ریشه های بنیادی این مساله می پردازم و امیدوارم که بتوانم نگاه تازه ای در رفتار و کردار اجتماعی در مورد استفاده صحیح از وقت داشته باشم .
در این گزارش به عواملی از قبیل :
مهارتهای فردی و سازمانی
نقش عوامل فرهنگی و اقتصادی
عوامل درون سازمانها و برون سازمانی ،
وظایف کارکنان و نقص سیستمهای اطلاعاتی
وظایف مدیران و استفاده از ابزارهای مدیریتی
می پردازیم .
امروزه متخصصان و دست اندر کاران بحث جدیدی را تحت عنوان مدیریت اثر بخش مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار می دهند و بطوریکه در عصر حاضر کارایی و بهرهوری والاترین هدف و ارزشمندترین مقصد کلیه مدیران است . مهارت اعمال مدیریت زمان به دو مقوله کلی مهارت فردی و مهارت سازمانی قابل طرح و تقسیم بندی است از بعد مهارت سازمانی که به شش قسمت تقسیم میشود مدیریت ارتباطات مدیریت جلسات )– برنامه ریزی عملیاتی - تفویض اختیار –هدف گزاری اولویت بندی اهداف و برنامه ها و فعالیتها )و رابطه آن با مهارت فردی که آن هم با نقش وبژگیهای فرذی در موفقیت سازمانی در ارتباط است مورد بحث قرار می گیرد .
1 مهارتهای سازمانی فردی
الف - مهارت سازمانی :
بحث مهارتهای سازمانی مدیریت و سرپرستان از نقطه نظر اهداف تقریباً یکی است . شناسایی و تعیین اهداف از مباحث بسیار کلیدی می باشد . اولویت بندی این اهداف به شما کمک می کند که مطوئن تر به آنها برسید .
وقتی شما این برنامه و فعالیتها را برنامه ریزی می کنید در واقع از ابزارهای مدیریتی استفاده می کنید و چنانچه این مدیریت برنامه ریزی بصورت عملیاتی باشد شما یک مدیر عملیاتی به حساب می آیید و برای اینکه بتوانید برنامه های خود را اجرا کنید باید از مسئولیتهای اجرایی خود کم کرده و فقط نظارت و رهبری نمایند و قدرت دادن تفویض اختیار به دیگر کارکنان به شما کمک بسیاری خواهد کرد با این بینش شما دارای ارتباطات موثری با دیگر افراد خواهید بود و اینکه بتوانید از مقوله زمان هم حداکثر بهرهبرداری را بنمائید . پیتر دراکر پدر علم نوین معتقد است هرکس نتواند زمان خود را مدیریت نماید هیچ چیز دیگر را هم نمی تواند مدیریت کند .
بنابراین مهارت سازمانی مدیران موفق ارتباط بسیاری با مدیریت بهینه از زمان دارد .
ب مهارتهای فردی
کرت اوین رفتار افراد را تابعی از شخصیت انسان و محیط آنها می داند . ولی بر این اعتقاد بود که اعمال و رفتاری که از انسانها سر می زند احتمالاً هر دو عامل یعنی ویژگیهای فردی و عوامل محیطی در آن دخیل باشند .
وقتی به نظر کرت لوین در خصوص رفتار انساها تأمل می کنیم به این نتیجه می رسیم که رفتار انسان از دید خود فرد یعنی عامل اجرا و یا اینکه از دید دیگران مورد قضاوت قرار می گیرد دارای تفاوتهایی می باشد .
بر اساس تحقیقات انجام شده زمانی که فرد در موضع اقدام کننده قرار می گیرد رفتار خود را اکثراً به عوامل محیطی نسبت می دهد و عوامل شخصی و ویژگیهای فردی را نادیده می گیرد .
و بر عکس زمانی که در موضع مشاهده کننده و قضاوت کننده قرار می گیرد نقش عوامل محیطی را کمرنگ فرض نموده و بیشتر به عوامل شخصی تأکید می ورزد .
در حیطه بحث مهارتهای فردی تخصص و چگونگی نگرش به این قضیه می تواند در خور تأمل و اندیشه باشد .هر چه در انجام هر کاری فرد دارای تخصص و مهارت باشد بهتر و موثرتر میتواند در آن رشته فعالیت نماید . بی شک یکی از عوامل عقبماندگی کشورهای جهان سوم عدم وجود مردان و زنان با تخصص و با مهارت در زمینه های مختلف اقتصادی و فرهنگی می باشد .
2 نقش عوامل فرهنگی روی فعالیتهای اقتصادی مساله ای است که کارشناسان امر در مواجهه به آن به یک نکته اساسی توجه دارند و ان فرهنگ رفتاری افراد آن اجتماع می باشد .
در بیان تعریف مربوط به مسائل فرهنگی دیدگاه عالمان بطور قطع در یک راستا می باشد و ان اینست که در تعریف فرهنگ به اصول ثابتی معتقدند از انجمله مجموعه ای از ارزشها ، باورها ، اعتقادات ، هنجارها ، اخلاق ، دانش و سایر یافته ها و اکتسابات اجتماعی انسان .
در هر جامعه ای با توجه به خصوصیات فرهنگی ان مقولات ، معیارها و مفاهیمی با ارزش قلمداد می باشند وقتی از بایدها و نبایدهای یک فرهنگ حرف می زنیم از حد و حدودها و از مرزهای رفتاری آن اجتماع می گوییم به یک مجموعه از رفتارها و هنجارهای مسلم شده بر می خوریم که می تواند در پیشرفت و توسعه نقش بسزایی داشته باشد هر دوی عوامل فرهنگی و اقتصادی در مورد طرح این گزارش دارای اهمیت فوقالعاده می باشند .
نظم و ترتیب در اجتماع ، وفای به عهد ، عدم وجود فاصلههای طبقاتی ( عدالت اجتماعی به مفهوم واقعی ) ، داشتن امنیت و اسایش فکری و روحی و داشتن محیطی عاری از آلودگی های صوتی و فشارهای عصبی و ............ این مسایل تاثیر زیادی روی نظم اجتماعی دارد و نظم اجتماعی سبب می شود که کارها و امور جاری اجتماع به موقع و صحیح انجام شود . برای روشن شدن این بحث کمی بیشتر صحبت میکنیم :
- نظم و ترتیب در اجتماع ( نظم اجتماعی )
نظم اجتماعی سرآمد کلیه بحثهای این گزارش می باشد . نظم اجتماعی جهت دهنده اجتماع است .
تنظیم امور و داشتن برنامه مشخص برای اهداف تعیین شده در کمک به بهبودنظم اجتماعی مفید می باشد .
آگاهی اجتماع از چنین وضعی آنها را در خطی قرار می دهد که همانا توسعه فرهنگی و در نهایت توسعه اقتصادی می باشد .
- وفای به عهد ( تعهد )
بسیاری از مشکلات مردم ما عدم وجود تعهد و وفای یه عهد و پیمان است . وقتی ریشه این مشکل را مورد ارزیابی قرار می دهیم به بحث قبلی ( نظم اجتماعی ) بر می خوریم . انجام امور بموقع و تعهد داشتن به افراد و کارها و وظایف محوله انسانها را متعهد کرده و در قبال اجتماع مسئولیتپذیر می کند .
احساس مسئولیت اجتماعی ، از مهمترین عوامل حفظ و ضمانت اجرایی عدالت اجتماعی است و لذا آگاهی عمومی به حقوق و وظایف و مراقبت در حفظ و اجرای آن و اصل انتقاد سازنده و امر بمعروف و نهی از منکر در همه مراتب و حدود آن در جامعه ضرورت دارد .
عدم وجود فاصله های طبقاتی
تا انجا که مشاهدات عینی و تجارب اجتماعی در جامعه های مختلف با نظامهای اجتماعی و اقتصادی مختلف نشان داده ، افراد اجتماع از نقطه نظر کارآیی فکری و بدنی با یکدیگر تفاوت دارند . منظور از این تفاوتها ، تفاوتی است که در سرشت آنهاست ، نه تفاوتهایی که ناشی از نابسامانیهای و بی عدالتیهای اقتصادی و اجتماعی است و با برطرف کردن آنها برطرف می شوند .
یکی از موضوعات مهم عوامل فرهنگی ، بحث وجود فاصلههای طبقاتی در اجتماع می باشد . تاثیر نگرانی افراد اجتماع از وجود فاصلههای طبقاتی بطور حتم در رفتارهای اجتماعی اثر گذار است .
موضوع قشر بندی اجتماعی ( ) در فرهنگ جامعه شناسی ، عبارت است از دیدگاهی که افراد و گروههای اجتماعی که در یک جامعه وجود دارند را بصورت لایه ها و قشرهایی تلقی می کنند که در سطوح مختلف ، و بر روی هم چیده شده اند .
مفهوم نابرابری های اجتماعی یا قشر بندی اجتماعی از یک بار ارزشی برخوردارند که افراد و گروههای خاص را فراتر از افراد و گروههای دیگر قرار داده و قلمداد می کنند .
- عدالت اجتماعی به مفهوم واقعی و بر اساس بینش اسلام در ایه زیر خلاصه می شود
( بالعدل قامت السماوات و الارض ) آسمانها و زمین بعدالت بر پاست .
3 عوامل درون سازمانی و برون سازمانی
برای روشن شدن بحث عوامل درون سازمانی و برون سازمانی و ارتباط آن با این گزارش به نکاتی اشاره می شود .
الف ) دیدگاه سیستمی
قبل از بحث پیرامون دیدگاه سیستمی به تعریف سیستم می پردازم .
سیستم مجموعه ای است از اجزاء که با ارتباط و پیوند متقابل یک کل واحد را برای رسیدن به هدف مشخص و معیین تشکیل می دهند و هر کدام از اجزاء نقشی خاص را در این راستا ایفا می کنند .
دیدگاه سیستمی یک راه و روش فکر کردن ، نوعی جهان بینی و یک قالب ذهنی خاص است . این طرز فکر به مدیر سازمان چنین القاء می کند که سازمان ، سیستمی است که از قسمتهای مختلفی تشکیل شده و هر قسمت از ان علاوه بر هدف خاصی که برای خود دارد . در جهت تحقیق هدف کلی سازمان نیز فعالیت می کند . به این ترتیب . مدیر با شناخت کامل از سیستم سازمانی ، تصویری جامع در ذهن خود ایجاد می نماید و با دید خاصی که دارد سعی می کند وقت خود را مصرف جنبه های مهمتر سازمان کند .
بعبارت دیگر با چنین طرز تفکری ،مدیر قادر به شناخت ماهیت محیطی که در آن کار می کند خواهد بود و در نتیجه با آگاهی همه جانبه در موقعیتی شناخته شده وظایف خود را به موقع انجام خواهد داد .
ب ) سیستم سازمانی
با عنایت به آنچه درباره تعریف سیستم بیان شد ، سازمان نیز خود سیستمی است که دارای هدف خاصی است و لااقل از دو عامل ، که هدف مشترکی دارند تشکیل می شود .
در سیستم سازمان نوعی تقسیم کار در جهت نیل به هدف مشترک عوامل متشکله آن وجود دارد .
اجزای سیستم در قبال رفتار یکدیگر عکسالعمل نشان می دهند و بین خود ارتباطاتی رسمی یا غیر رسمی بر قرارمی کنند و لااقل یک جزء از سیستم ، وظیفه کنترل را بر عهده دارد و بازده سازمان را با معیارهای تعیین شده مطابقت می دهد و تعدیلات لازم را در کار سیستم بوجود می آورد . به این ترتیب ، سازمان سیستمی است با هدف خاص که از سیستمهای فرعی متعامل از قبیل تقسیم کار ، ارتباطات و کنترل تشکیل شده است .
اجرای تقسیم کار مناسب شرایط بوجود آمده در سازمان را بهینه می سازد و باعث بهبود روندکار و در نتیجه بازدهی بالا را فراهم می سازد .
ج ) ترکیب سیستم
همانطور که اشاره شد هر سیستم از اجزایمختلفی تشکیل می شود که این اجزاء هر یک نقش خاصی را در جهت تحقق اهداف سیستم ایفا می کند . ترکیب سیستم را می توان در شکل زیر نشان داد
حسابدار دولتی :
حسابدار دولتی کسی است که علاوه بر داشتن مهارت در حسابداری تکمیلی از عهده انجام امور مربوط به تشخیص حسابها ، تنظیم اسناد مالی ، بودجه ، عملیات حسابداری سپرده ها ، بانک و تهیه صورت مقادیر ، تنظیم حساب درآمد و هزینه اختصاصی ، بستن حسابها و تنظیم حسابهای نهایی ، تهیه انواع صورتهای مالی مهم در موسسات دولتی ، انجام عملیات مالی طرحهای عمرانی ، ادارات دولتی شهرستانها ، شهرداریها و تهیه لایحه تفریق بودجه برآید .