خلاصه) اجرایی (مدیریتی:
به منظور تاسیس یک آموزشگاه کامپیوتر می بایست ابتدا مجوزات مربوطه را از سازمان فنی و حرفه ای گرفت سپس می توان در مورد تهیه تجهیزات کار اقدام نمود مکان این مرکز می تواند اجاره شود زیرا آموزشگاه نیاز به مکانی با تجهیزات خاص ندارد و می تواند در هر مکانی احداث گردد سپس می توان به استخدام مربیان با تجربه پرداخت مربیان می بایست کارت مربی گری داشته باشند و در نهایت به ثبت نام کار آموزان و آموزش آنان می پردازیم پس از گذراندن دوره های آموزش کامپیوتر می توان به کارآموزان مدارکی از طرف سازمان فنی و حرفه ای داد .
بخش اولیه) نمای ذهنی):
بیان آرمانهای کسب و کار:
تاسیس یک مرکز آموزش کامپیوتر می تواند از سطح کوچک شروع شود و به مرور زمان در سطوح بزرگ تر ظاهر گردد همچنین در این مرکز می توان آموزش کارآموزان را به کمک CD های آموزش نیز انجام داد .
بیان ماموریت کسب و کار:
برای تاسیس مرکز مراحل متفاوتی باید طی شود که شرح این مراحل در صفحه ی 2 بخش خلاصه اجرایی (مدیریتی) ذکر گردید .
مزیت های رقابتی مدیریتی
آموزش در این آموزشگاه می تواند به دو صورت با مربی و بدون مربی و بنا گردد که آموزش بدون مربی از طریق CD های آموزشی بوده و افراد می توانند در آزمون های پایان دوره شرکت نمایند و این مزیت رقابتی این آموزشگاه به شمار می آید
توصیف کسب و کار
معرفی کسب و کار
این کسب و کار در واقع از طریق ارائه خدمات و آموزش کار آموزان انجام خدمت می نماید .
معرفی محصول یا خدمت
این آموزشگاه به تولید هیچ محصولی نمی پردازد بلکه به ارائه خدمات می پردازد خدمات این آموزشگاه شامل خدمات آموزشی کار آموزان به دو صورت با مربی یا بدون مربی خواهد بود .
تحلیل صنعت
این آموزشگاه می تواند با آموزش کار آموزان گامی در جهت آشنایی جامعه به خصوص نسل جوان با علم کامپیوتر می پردازد .
نقاط ضعف اساسی
گرفتن مجوزات با مشکلات روبه رو خواهد بود .
استقبال کار آموزان کم باشد .
نقاط قوت اساسی
آموزش می تواند در محدوده ای کوچک انجام گیرد .
به جز کامپیوتر نیاز به امکانات خاص دیگری ندارد .
تهدیدات قابل ملاحظه
عدم همکاری مربیان با کار آموزان با آموزشکده
اخذ مجوزات با مشکل رو به رو باشد
فرصت های قابل ملاحظه
قابلیت رقابت با دیگر آموزشکده ها
آموزش بدون مربی از طرفی یک ایده جدید و از طرفی آموزش بدون هزینه است
تحلیل SWOT ( قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید )
الف : SO ( قوت ، فرصت )
آموزش می تواند در محدوده ای کوچک انجام شود
به جز کامپیوتر به امکانات خاص دیگری نیاز نداریم
ب : ST ( قوت ، تهدید )
ج : WO ( ضعف ، فرصت )
قابلیت رقابت با دیگر آموزشکده ها سطح شهرستان
آموزش بدون مربی
د : WT ( ضعف ، تهدید )
عدم همکاری مربیان و کار آموزان با آموزشکده
اخذ مجوزات یا مشکلات رو به رو باشد
برنامه بازار و بازاریابی
توصیف بازار (شامل بخش بندی بازار، بازار هدف، جایگاه محصول و .... )
این آموزشکده با توجه به تولید محصول نمی پردازد بنابراین در بازار نیز جایگاه خاصی نخواهد داشت .
تحلیل رقبا (تعداد رقبا، رقبای بالقوه، توان رقبا، موانع ورود و خروج و ...)
رقبای این آموزشکده کلیه ی آموزشگاه های سطح شهرستان محسوب می شود که آموزشکده هایی که از سابقه ی کاری بیشتری برخوردارند می توانند از رقبای بالقوه این آموزشکده محسوب گردند و توان بالایی در جذب کار آموزان خواهند داشت .
استراتژی بازاریابی
-1 استراتژی خدمات
خدمات این مرکز می تواند در سطح کوچک انجام گیرد ولی به مرور زمان افزایش پیدا کرده و دارای شهرت شود .
-2 استراتژی قیمت
قیمت خدمات این مرکز می تواند همانند دیگر آموزشکده ها باشد اما مسلما خدمات بدون مربی از قیمت کمتری برخوردار خواهند بود .
-3 استراتژی مکان
از نظر مکانی با توجه به آنکه این آموزشکده به امکانات مکانی جدایی نیاز ندارد این آموزشکده می تواند در هر مکانی دایر گردد .
-4 استراتژی توزیع
توزیع خدمات بین تمام کار آموزان ثبت نام شده در مرکز خواهد بود .
-5 استراتژی جذب مشتری
به منظور جذب مشتری می توان از تبلیغات درون شهری و برون شهری استفاده نمود .
برآورد میزان تقاضای بازار (برای یک و دو سال آینده)
مقدار |
میزان بازار بالقوه |
میزان بازار بالفعل |
میزان بازار بالفعل سال جاری |
میزان بازار بالفعل یکسال آینده |
تعدیل بر مبنای تحقیق و مشاهده |
نام محصولات |
سال قبل |
-1خدمات با مربی |
150 |
100 |
150 |
200 |
150 |
-2خدمات بدون مربی |
150 |
125 |
150 |
175 |
150 |
برآورد میزان تولید رقبا )برای یک و دو سال آینده(
برنامه عملیاتی (تولید)
توصیف محصولات و خدمات(از بعد فنی)
این آموزشکده همانطور که قبلا نیز گفته شد به تولید محصول خاصی نمی پردازد ولی خدمات بین مرکز می تواند در دو سطح با مربی یا بدون مربی به طور کامل انجام گیرد
توصیف فرآیندهای تولید یا ارائه خدمات (مزایای رقابتی فرآیند و پرسنل تولیدی)
به منظور ارائه خدمات می بایست مربیان با تجربه ای را استخدام نمود همچنین به تهیه ی CD های آموزشی پرداخت سپس می توان کار آموزان را ثبت نام کرد و بر اساس نوع خدمات دهی درخواستی آنان به کار آموزان خدمات داد در نهایت می توان از آنها آزمونی گرفت که توانایی آنان ثابت گردد .