طرح توجیهی احداث کارخانه 250 تنی گچ جابر

تعداد صفحات: 26 فرمت فایل: word کد فایل: 400003143
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع ساختمانی و مصالح ساختمانی
قیمت قدیم:۵,۴۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی احداث کارخانه 250 تنی گچ جابر

    طراحی، ساخت و بهره برداری از کارخانه 250 تنی خودکار گچ جابر متکی به دانش فنی خارجی نیست و بر اساس فناوری و توان سخت افزاری و نرم افزاری داخلی، مطالعه، طراحی و با مدیریت اصولی، این پروژه اجراء خواهد شد.

    چون اساس این گونه طرح ها در ایران، بر خود اتکائی نهاده شده است، باید متذکر شد که:

    1- تنها راه رسیدن به خود اتکائی، علم است.

    2- علم، که بذر هر فناوری است، اکتسابی بوده و قابل خرید و فروش نیست.

     

    3- بذر هر فناوری فقط از راه پژوهش، پردازش و آزمایش بدست

    می آید.

    4- فناوری، که ثمره علم است، قابل معامله می باشد.

    لذا بدیهی است برای هر کشوری که از نظر سیاسی مستقل است، خرید فناوری در حکم خوردن ثمره ای است که بذر تولید آن، همراهش نیست و این، یعنی خوردن سم مهلک.

    این طرح بر پایه تفکری منطقی و علمی تدوین شده تا اعتماد به اطلاعات آن ممکن شود و در احداث کارخانه، مورد بهره برداری قرار بگیرد.

    سرآغاز

    منابع طبیعی، خصوصا مواد کانی، یکی از بزرگترین موهبت و نعمت های الهی است که برای ایجاد انگیزه، در جهت تلاش و سخت کوشی بیشتر و بهره برداری و به کار گرفتن درست آن، در ساختن زندگی بهتر، جامعه شادابتر، به همراه برخورداری عادلانه همه مردم از ثروت های ملی و زدودن گرد فقر از چهره جوامع و ملت ها، در اختیار نسل بشر گذارده شده است.

    بعضی از این منابع طبیعی، اعم از روباز و یا زیرزمینی، خصوصا مواد کانی، علاوه بر محدود بودن نوع و مقدار ذخیره، تجدید ناپذیر بوده و بعد از دستیابی انسان به آن، به صورت مستمر از ذخیره اش کاسته می شود و در چرخه حیات طبیعت، بازسازی و جایگزین نخواهد شد و یا فرایند بازسازی و جایگزین شدن آن بسیار، بسیار کند و طولانی است. لذا با بهره برداری اصولی و استفاده بهینه از منابع طبیعی و فرآوری فناورانه محصولات و جلوگیری از هدر رفتن و ضایع شدن مواد خام، می توان شکر یک نعمت از هزاران هزار نعمت الهی را بجا آورد و این وظیفه  دینی و ملی را پاس داشت.

    بر تمام افراد فرهیخته و توانمند، صاحبان حرفه و صنعت، مهندسان و معماران این جامعه، که فکر اقتصادی و اندیشه مدیریتی دارند و رسالت حفظ پویایی و پیشبرد معماری و هنر ساختمان ایرانی را به عهده دارند، لازم است با نگاه کارشناسانه و دقیق، به نمادهای موفق و غیر موفق، در زمینه بهره برداری، تولید و مدیریت و پیش رو قرار دادن عوامل موفقیت های بزرگ و بلند آوازه و شکست های تلخ و ناگوار در این نمادها، که در طول تاریخ پر فراز و نشیب بشری، مصداق بارز و عینی عبرت و درس آموزی است، نقاط ابهام آمیز و بحران زا را شناسایی و با لحاظ اصول کیفی، کمی، ایمنی، مهندسی، اقتصادی و اجتماعی، مورد بررسی و مطالعه تطبیقی قرار داده و به سمت درک بهتر حقایق سوق یافته و به رهیافت های جدید دست یابند و با تدوین برنامه های راهبردی و کاربردی و اجرای طرح های منبعث از رهیافت های جدید و روشهای نو و استفاده از آخرین پدیده های تکنولوژیک و فناورانه و به چنگ آوردن گوهر مدیریت و رهبری و تسلط بر ادبیات مدیریت مدرن و ایجاد ساز و کار فنی و علمی و حاکم نمودن فرآیند منطقی و شفاف، این موهبت و نعمت الهی را در جهت ایجاد رونق در زندگی مردم، بهبود وضعیت معیشتی آنان، ایجاد رفاه عمومی، کاهش نرخ بیکاری، افزایش سطح درآمد ملی و تسریع در تحقق اهداف توسعه همه جانبه و سیاست های کلان کشور، به کار بگیرند.

    با توجه به اهمیت منابع طبیعی، به خصوص مواد کانی تجدیدناپذیر و تاثیرگذاری آن در زندگی مردم و بهبود وضعیت معیشتی آنان و سیاست های کلان اقتصادی کشور و اهمیت بهره برداری از این منابع، در طبقه بندی کشورهای برخودار، اجرای طرح های مدرن، با استفاده از آخرین پدیده های فناورانه در این رشته و در اختیار گرفتن ابزار مناسب و به کارگیری روشهای صحیح، نه تنها موجه می باشد، بلکه لازم و بسیار ضروری به نظر می رسد.

    در حال حاضر کشور ایران با در اختیار داشتن منابع طبیعی فراوان و غنی، در طبقه جهانی، جزو کشورهای برخوردار محسوب می شود. لذا می بایست در یک حرکت و عزم ملی و به صورت فراگیر و همه جانبه و با اجرای برنامه های اصولی، میزان و نحوه بهره برداری از این منابع سرشار خدادادی را بهبود بخشید و با تولید گسترده صنعتی مصالح ساختمانی و فراهم آوردن امکانات بسیار وسیع برای مهندسان و معماران، استفاده از آن را به حداکثر رساند. به همین جهت باید با اجرای طرح های تولیدی مدرن علمی و اجرای سیستم های مدیریتی و کنترلی، پا را از مرحله استعداد و قوه بیرون گذاشت و با شکستن پوسته های پوسیده خودباختگی، به مرحله فعلیت رسید و بنای رفیع توسعه یافتگی را بنا نهاد و از هدر رفتن منابع و مصرف بی رویه منابع جلوگیری نمود و فرهنگ استفاده صحیح از آن را به وجود آورد.

    2-1- نامه نگاریهای که در این رابطه صورت گرفته است.

    1- سازمان مسکن و شهرسازی استان ایلام.

    2- شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام.

    3- مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام.

    4- محیط زیست و منابع طبیعی استان.

    فصل یکم: مشخصات متقاضی

    1-1- مشخصات اشخاص حقوقی

    نام متقاضی: یونس عزیز مرادی

    موضوع فعالیت: استخراج و تولید سنگ گچ.

    شماره ثبت: 710/122

    محل ثبت: شهرستان ایلام

    تاریخ ثبت: 29/1/84

    میزان سرمایه درخواست شده 5/5 میلیارد ریال

     

    فصل دوم: اطلاعات کلی مربوط به محصول تولیدی

    1-2- نام و نوع محصول

    محصول تولیدی، گچ ساختمانی می باشد. این محصول جزو مصالح اصلی برای ساخت و ساز محسوب شده و از نظر اقتصادی بسیار ارزشمند است. این محصول می تواند علاوه بر تامین نیازهای مردم به مصالح ساختمانی، بخصوص در جامعه، فرهنگ و هنر ایرانی به عنوان مکمل در صنعت ساختمان استفاده گردد.

    2-2- مواد اولیه یا واسطه ای بودن محصول

    محصول تولیدی، به دو روش متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد:

    1) اصلی

    2) واسطه ای

    در روش اول، محصول گچ، در برنامه ساخت و ساز سازندگان مسکن قرار دارد و به مصرف نهائی می رسد. اما در روش دوم، محصول گچ، به صورت پخته و یا خام، جزو مواد واسطه ای برای صنایع دیگر محسوب شده و کاربرد فراوان دارد، از قبیل:

    1) کارخانجات دیوار پیش ساخته سازی.

    2) کارخانجات گچ بری پیش ساخته سازی.

    3) نمونه و الگوسازی برای قطعات در صنعت، خصوصا در متالورژی.

    4) کارخانجات تولید لوله، اتصالات و پروفیل pvc.

    5) کارخانجات تولید سیمان خاکستری و سفید.

    6) کارخانجات تولید خوراک طیور.

    3-2- مزیت محصول تولیدی

    محصول تولیدی، دارای مزیت های نسبی بسیار زیاد می باشد که بخشی از آن مزیت ها عبارت است از:

    1) فرآیند تولید کمترین وابستگی را به خارج دارد و یا اصلا هیچ گونه وابستگی ندارد.

    2) داشتن بازار داخلی و جهانی اشباع نشده و گسترده تر از عرضه محصول.

    3) اقتصادی بودن محصول و تناسب با توان اقتصادی اقشار جامعه.

    4) فراوانی مواد اولیه، با کیفیت و قیمت مناسب.

    5) ارزآور بودن محصول برای کشور و امکان صادرات آن.

    6) استراتژیک بودن محصول در زمینه صنعت ساختمان سازی.

     

    4-2- هدف از تولید محصول

    در تولید این محصول و محصولات مشابه هدفهای متعددی مورد نظر می باشد. مهمترین این هدف ها می تواند به شرح زیر باشد:

    1) تولید مصالح ساختمانی برابر با اصول مکانیک و مقاومت مصالح.

    2) تولید مصالح ساختمانی به صورت گسترده و صنعتی و حضور قوی و موثر در بازار مصالح.

    3) به فعلیت رساندن توانمندی های فنی و اقتصادی و شکوفایی هر چه بیشتر آن.

    4) ایجاد بازار کار، با درآمدزائی مناسب و کاهش نرخ بیکاری.

    5) نزدیک شدن هر چه بیشتر به نقطه تعادل و ایجاد توازن بین نرخ رشد جمعیت کشور و نرخ رشد درآمد ملی.

    6) افزایش تولید ناخالص ملی.

    7) کمک به تقویت بنیه اقتصادی کشور و تسریع در حرکت رو به رشد توسعه.

    5-2- ارزش ا ین محصول از نظر اشتغال زائی و ایجاد بازار کار

    اجرای این طرح، قطعا در منطقه ثمرات مفیدی را به بار خواهد آورد. پیش بینی می شود با اجرای این طرح و تولید محصول مورد نظر، پنجاه واحد شغل جدید به صورت مستقیم و بیش از دویست واحد شغل جدید به صورت غیر مستقیم در استان ایجاد شود. این مشاغل جدید می تواند در وضعیت معیشتی کارکنان موثر واقع شده و موقعیت اقتصادی و اجتماعی بهتری را پی ریزی و ایجاد نماید و منشأ تحولی در زندگی آنان شود. با توجه به نزدیک بودن دو شهرستان ایلام و دره شهر و یک بخش بنام بدره در محل اجرای طرح و وجود روستاهای بزرگ و کوچک در اطراف آن، زمینه اشتغال را برای روستائیان فراهم نموده و از مهاجرت احتمالی آنان به شهر جلوگیری خواهد شد.

    6-2- ویژگیهای فنی و امکانات مورد نیاز، برای تولید محصول به صورت مکانیزه و کلان

    برای اجرای این طرح و تحقق تمامی هدف ها و موفقیت آن، به موارد مشروح زیر نیاز می باشد:

    1) زمین مناسب برای احداث کارخانه و تاسیسات جانبی.

    2) سرمایه مورد نیاز برای تحقق اهداف.

    3) تخصص های مورد نیاز برای احداث و اداره کارخانه.

    4) نیروی کار با تجربه و آموزش دیده برای خطوط تولید.

    5) تهیه ماشین آلات و ابزار مورد نیاز.

    6) خط تولید مکانیزه.

  • فهرست و منابع طرح توجیهی احداث کارخانه 250 تنی گچ جابر

    فهرست:

    سرآغاز

    فصل یکم: مشخصات متقاضی

    فصل دوم: اطلاعات کلی مربوط به محصول تولیدی

    فصل سوم: اطلاعات مربوط به بازار محصول

    فصل چهارم: اطلاعات مربوط به دانش فنی

    فصل پنجم: اطلاعات مربوط به تولید محصول

    فصل ششم: پیش بینی اجزاء و مقدار دارایی ثابت و جاری

    ضمیمه های طرح

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت