طرح کسب و کار شرکت سهامی ایران خلیج کو - گروه بهمن

تعداد صفحات: 84 فرمت فایل: word کد فایل: 400003131
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع فلزی و خودروسازی
قیمت قدیم:۱۱,۲۰۰ تومان
قیمت: ۸,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح کسب و کار شرکت سهامی ایران خلیج کو - گروه بهمن

    مقدمه:

    شالوده ثروت هر سازمانی ، کارکنان آن می باشد که مجموعه ای از دانش ، مهارت و انگیزه های متفاوت را شکل داده اند و موثرترین راه بدست آوردن مزیت رقابتی در شرایط فعلی هستند . طبیعی است که اتخاذ تدابیری موثر در جذب و نگه داری ، بهسازی و کاربرد مطلوب منابع انسانی ، انسان های توانا با شخصیت و خلق و خوی متناسب با فرهنگ و ما موریت سازمان به وجود می آورد که به جای نیاز به کارگیری ابزار کنترل و نظارت مستمر ، خود آن ها از وجدان و فرهنگ کاری عمیقی برخوردار هستند .

    در حقیقت ، حیات و پویایی سازمان در گرو رشد و تعالی نیروی انسانی و رشد این نیرو منوط به شناخت و درک صحیح وی از محیط به عنوان یک کل و دریافت جایگاهش در این کل خواهد بود . در این میان نیروی انسانی جوان به عنوان پر انرژی ترین و مستعد ترین نیروی کار نقش و جایگاه حساس را داراست . شناخت این نیروی ارزشمند نسبت به سازمان ، قوانین حاکم و امکانات موجود در آن علاوه بر تسهیل در انجام امور و افزایش بهره وری در سازمان ، زمینه ساز پویایی او خواهد بود .

    تاریخچه تاسیس:

    گروه بهمن در سال 1331 تحت عنوان ((شرکت سهامی ایران خلیج کو))با سرمایه اولیه 600 هزار ریال به منظور انجام عملیات حمل و نقل از جمله حمل و نقل دریایی و حق العمل کاری نمایندگی های تجاری تاسیس و شروع به کار نمود .                         

    این شرکت از سال 1338 با اخذ مجوز ساخت از سوی وزارت صنایع و معادن اقدام به مونتاژ وانت سه چرخ مزدا با ظرفیت 200کیلوگرم نمود و سپس در سال 1350 با افزایش سرمایه ، ُموضوع فعالیت خود را به ساخت و مونتاژ انواع وانت های مزدا تبدیل کرد و وانت مزدا  با      cc 1000 با ظرفیت 500 کیلوگرم را به مرحله تولید رسانید . ُدر این سال نام شرکت به کارخانجات اتومبیل سازی مزدا تغییر یافت . بعد از آن در سال 1363 وانت مزدا 1600 cc نیز به انواع تولیدات شرکت اضافه و نام شرکت به ایران وانت تبدیل گردید . در سال های  66-65 ، شرکت به مونتاژ وانت مزدا  cc 1800 پرداخت و از اواخر سال 1372 در پی واگذاری سهام به بخش خصوصی ، دگرگونی قابل ملاحظه ای در روند فعالیت شرکت به وجود آمد  ، به طوری که موضوع فعالیت شرکت به تولید و بهره برداری ، طراحی و ساخت خودروی وانت دو کابین cc  2000 و آمبولانس cc 1600 تغییر داده شد .  

    در تاریخ 28/4/1378  و بر اساس  مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام و با تغییر اساسنامه ، نقطه عطف حیات شرکت در زمینه های مختلف از جمله تولید انواع سواری مزدا   323F ، 323GLX ، 323FL ، تولید خودرونده اتوماتیک ، تولید انواع شاسی و شاسی قابل حرکت ، تولید قطعات ریخته گری ، تولید انواع موتور سیکلت و انواع دوچرخه در دستور کار قرار گرفت .

     

    اهداف و راهبردهای کلان گروه بهمن :

    1- ایجاد ارزش افزوده اقتصادی

     1-1- افزایش مستمر بهره وری سرمایه های موجود

     2-1- توسعه فضا های جدید فعالیت

     3-1- دگرگونی مستمر فعالیت های اقتصادی گروه

     4-1- شکار فرصت ها

     5-1- توسعه تفکر مدیریت بر سرمایه

    2- ایجاد یک قدرت اقتصادی

    1-2- پیش تازی در فعالیت ها

      2-2- ارتباط قوی با مر اکز اقتصادی ایران و جهان

     3-2- ارتباط مستحکم با طرف های تجاری

     4-2- ایجاد ارتباط با بازارهای جدید

     5-2- ارتباط مستمر با اتحادیه های صنفی

    3- کادر سازی

    1-3-  نهادینه سازی ارزش ها و کرامات انسانی     

    2-3-  تربیت مدیران شایسته

    3-3- توسعه فعالیت های گروهی

    4-3- توسعه شایسته سالاری

     

    4- رشد شاخص کلان جامعه ایران

    1-4- فعالیت مثبت اقتصادی  

    2-4- تلاش برای اصلاح مقررات اقتصادی شرکت

    5- مدیریت ریسک دارائیها 

    1-5- تنوع دارائیها با توجه به اصل مزیت یا بلدیت

    2-5- انجام سرمایه گذاری های مالی

    گروه بهمن بطور کلی در سه سطح به شرح زیرTop chart طراحی گریده است:

     

     سطح اول :

     

    راس کاربردی (راس هرم) می باشد که مدیران عالی و ارشد گروه شامل هئیت مدیره و مدیران عامل در این سطح قرار می گیرند .

     

    سطح دوم :  

    ستادهای تخصصی و عمومی ، شامل مدیران میانی گروه با عنوان های معاونت و مدیریت مستقل ، قسمت های مختلف ستاد گروه را تشکیل می دهند و عبارتند از : معاونت اقتصادی و برنامه ریزی ، معاونت اداری و منابع انسانی ، معاونت مالی و معاونت طرح و توسعه و مدیریت مستقل امور حقوقی و مدیریت مستقل حسابرسی داخلی و مدیریت مستقل فناوری اطلاعات

     

    سطح سوم :

     شامل مرکز بهمن واحدهای کسب و کار استراتژیک در فضاهای مختلف فعالیت گروه ((SBU

    استاندارد و همچنین شرکت های تابع و وابسته . 

     

    درصد مالکیت گروه

    نوع فعالیت

    واحد

    100

    تولید انواع  خودرو وانت و سواری مزدا

    مرکز بهمن موتور

    79

    تولید قطعات ریخته گری خودرو

    شرکت صنایع ریخته گری

    82

    تولید انواع موتور سیکلت و دوچرخه

    شرکت ایران دوچرخ

    100

    تولید انحصاری شاسی قابل حرکت

    شرکت شاسی ساز ایران

    100

    ارائه خدمات پس از فروش خودرو

    شرکت مزدا یدک

    100

    فعالیت های بازرگانی بین المللی

    شرکت بازرگانی عصر بهمن

    49

    فعالیت بازرگانی خارجی

    شرکت بازرگانی ریسپکت

    100

    فعالیت های بازرگانی

    شرکت بازرگانی سروش بهمن

    100

    فروش اقساط انواع خودرو از طریق قراردادهای اجاره به شرط تملیک

    شرکت بهمن لیزینگ

    24

    انواع سرمایه گذاری های مالی

    شرکت سرمایه گذاری بهمن

    16

    تولید انواع خودرو سواری

    شرکت سایپا

    12

    تولید قندو شکر

    شرکت قند پارس

    17

    ارائه خدمات بیمه ای

    شرکت بیمه ملت

    100

    تولید و ساخت خودروهای سنگین

    مرکز بهمن دیزل

    15

      فعالیت در زمینه IT

    شرکت فن آوا

     

    5S نحوه پیدایش:

    در دنیا سازمان های بسیار زیادی وجود دارند که در زمینه های متفاوتی فعالیت می نمایند . این سازمان ها کاملا متفاوتی دارند و نظام های سیاسی و فرهنگی گوناگونی بر محیط آن ها حاکم است . اما با وجود این تمایزهای آشکار ، نقاط مشترک زیادی در بین آن ها وجود دارد . برخی از این نقاط مشترک مربوط به عوامل برون سازمانی است . مانند جهانی شدن اقتصاد و شدت یافتن رقابت و افزایش سرعت تغییرات و مشتری سالاری و برخی دیگر مربوط به عوامل درون سازمانی است  مانند :تغییر ترکیب نیروی کار ، تلاش سازمان ها برای بقا و رشد ، تغییر در روش های انجام کار ، تغییر در روش های جذب و نگه داری ، افزایش بهره وری و... . برای تحقق این نیازها و اهداف مشترک نیز از روش ها ، سیستم ها و ابزارهای نسبتا مشابهی استفاده می شود . تعداد قابل توجهی از سازمان ها نیز مدلی را به  و TQM  ترکیبی از این روش ها و ابزارها در خود دارد . متداولترین این مدل ها ، مدل. Business Excellence می باشد.

     

    پیاده سازی این مدل ها نیز مستلزم رعایت تقدم و تاخر خاصی در به کار گیری این ابزارها و روش ها می باشد .5S از جمله سیستم های می باشد که پایه اولیه و سنگ بنای سایر سیستم های کیفیتی و بهره وری می باشد .

     برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم ، در ژاپن شکل گرفت . ولی ایده اولیه این سیستم 5S ژاپنی نمی باشد . ژاپنی ها با الگو برداری از برخی صنایع آمریکایی و اروپایی ، و پس از توسعه و سیستماتیک نمودن آن ، این سیستم را ارائه نمودند. الگوهای اولیه ای که مورد استفاده ژاپنی ها قرار گرفت شامل سه دسته از صنایع آمریکایی و اروپایی می باشد . دسته اول صنایعی می باشد که رعایت بهداشت ، تمیزی و نظم از زیر ساخت های اساسی آن می باشد . مانند صنایع بهداشتی و دارویی که عموما نیازمند محیطی تحت عنوان ((اتاق تمیز))یا clean room می باشند .

    دسته دوم سازمان های خدماتی مانند هتل ها می باشد که مشتری با محیط سازمان تماس مستقیم و نزدیک دارد . حساسیت بالای مشتریان اینگونه از سازمان ها به تمیزی ، نظم و سرعت باعث شده که رعایت اینگونه اصول را در ((خانه داری خوب))یا   Good Hous Keeping نامیده می شود .

    دسته سوم شامل سازمان های پیشروی می باشد که به اهمیت مباحثی مانند انسان – ماشین ، انسان – کار ، انسان – محیط توجه خاصی نموده و تلاش نموده اند که ارتباط منطقی و سالم بین ((انسان – ماشین –کار ))پدید آورند .

    5S از پنج کلمه ژاپنی ، Seiri به معنای تفکیک ، seiton به معنای ترتیب ،  seiso به معنای تمیزی ،  seiketsu به معنای تداوم و shitsuke به معنای تعلیم گرفته شده است .

    برای توسعه مفهومی و اجرایی بهره وری در ژاپن از شش برنامه استفده شد :

     

    1- 5s (تفکیک ، ترتیب ، تمیزی ، تداوم ، تعلیم )

    2- KSS (سیستم پیشنهادات کایزن )

    3- QCC ( حلقه های کنترل کیفیت )

    4- TQC (کنترل کیفیت فراگیر )

    5- TPM (نگه داری بهره ور فراگیر )

    6- JIT (تولید به موقع )

    در واقع می توان گفت 5S نقطه شروع دیگر برنامه ها می باشد و اجرای 5S نسبت به بقیه سیستم ها تا حدودی آسان تر است و باعث افزایش طول عمر ماشن آلات ، کاهش هزینه ها ، سرعت دست یابی و ... می شود . 

  • فهرست و منابع طرح کسب و کار شرکت سهامی ایران خلیج کو - گروه بهمن

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت