جدول (1-1) جمعبندی مشخصات اصلی طرح تولید دستمال کاغذی (روول و بستهبندی)
1-Jan |
مشخصه طرح |
6-Jan |
دستگاهها و تجهیزات خط تولید : |
ظرفیت تولید سالیانه: |
بخش داخلی : 0/0 100% 3/312 میلیون ریال |
نام محصول ظرفیت واحد |
بخش خارجی : 0/0% ده هزار دلار |
|
|
|
دستمال کاغذی (رول و بسته بندی) 1000 تن |
|
زمین و ساختمانها : |
مساحت زمین 5600 متر مربع |
سطح زیربنا 1612 متر مربع |
سالن تولید 267 متر مربع |
انبار 1030 متر مربع |
تأسیسات و تعمیرگاه 90 متر مربع |
اداره رفاهی 185متر مربع |
فضای باز : 0 متر مربع |
2-Jan |
شاخصهای عملیاتی |
|
سرمایه گذاری : |
تعداد روز کاری: 270 روز |
7-Jan |
دارائیهای ثابت 7/2386 میلیون ریال |
تعداد نوبت کاری: 1 روز |
|
سرمایه در گردش 9/2377 میلیون ریال |
زمان هر نوبت کاری: 8 ساعت |
|
کل سرمایه گذاری 6/4764 میلیون ریال |
|
|
سرمایه گذاری مجری طرح 2/1430 میلیون ریال |
|
|
وام کوتاه مدت 3/1902 میلیون ریال |
3-Jan |
درصد تأمین مواد اولیه |
8-Jan |
هزینه های تولید |
داخلی : %100% (5/12193 میلیون ریال |
هزینههای ثابت 2/1300 میلیون ریال |
خارجی : % % ده هزار ریال |
هزینه های متغیر 1/13147 میلیون ریال |
|
کل هزینههای سالیانه 2/13147 میلیون ریال |
4-Jan |
تعداد کارکنان |
9-Jan |
شاخصهای اقتصادی طرح : |
مدیریت : 1 نفر |
نرخ بازده مالی طرح 5/33 % |
مهندس : 0 نفر |
درصد افزوده بر مبنای فروش 2/16 % |
نکنسین : 3 نفر |
درصد سهم منابع داخلی 0/100% |
کارگر ماهر : 8 نفر |
درصد تولید در نقطه سربه سر 9/50% |
کارگر ساده : 12 نفر |
سالهای برگشت سرمایه 3 سال و 9 ماه |
کل پرسنل : 30 نفر |
سرمایه گذاری ثابت سرانه (میلیون ریال) 6/79 |
|
درصد کارکنان تولید به کل کارکنان 7/76% |
|
نسبت سود به سرمایه نقدی 8/43% |
5-Jan |
تأسبسات عمومی : |
10-Jan |
|
برق مصرفی سالیانه واحد (مگاوات ساعت) 0/257 |
آب مصرفی سالیانه واحد (متر مکعب) 0/175 |
سوخت مصرفی سالیانه واحد |
گاز طبیعی (هزار متر مکعب) 0/0 |
گازوئیل (متر مکعب) 7/32 |
بنزین(متر مکعب) 4/16 |
برج خنک کننده (متر مکعب ساعت) 0/0 |
تصفیه شیمیایی آب (متر مکعب ساعت) 0/0 |
دیگ بخار (تن / ساعت) 0/0 |
هوای فشرده : ندارد |
پاسکول : ندارد |
تصقیه پساب : فاضلاب انسانی |
اطفاء حریق : سیستم اطفاء حریق متمرکز |
فصل دوم
کلیاتی در راستای شناسائی محصول
و ارتباط منطقی آن با زنجیره تولید
مقدمه
اصل پیشگیری بیماری و رجحان آن به درمان موضوعی است که همگام با پیشرفت در علوم باعث اهمیت فوق العاده در بکارگیری بهداشتی گردیده است، آمار و ارقام ارائه شده توسط کارشناسان و متخصصین در مورد بیماریهای حاصله بر اثر استفاده از لوازم غیر بهداشتی ضرورت اهمیت کاربرد انواع بهداشتی اینگونه محصولات را به وضوح نشان می دهد. به ویژه در این زمان که آلودگیها بر اثر کثرت جمعیت، بیماریهای جدید نامناسب و هزاران علل اجتماعی دیگر سیر صعودی یافته است. به همین علت نیز همه روزه شاهد روند فرایند مصرف محصولات بهداشتی می باشیم.
توجه به امر بهداشت در جامعه نشانه پیشرفت و تمدن تلقی می شود و در جهت ترویج بهداشت موضوع پیشگیری به عنوان یک اصل مسلم مطرح می گردد و با استفاده از وسایل بهداشتی دلیره شیوع بیماریهای گوناگون در نیم قرن گذشته مؤثر قرار گرفته، استفاده از محصولات بهداشتی بوده است. در طی دو دهه، گذشته تولید انبوه و انتخاب مواد اولیه طبیعی و لرزان بهای تمام شده را به نحو چشمگیری کاهش داده و در نتیجه استفاده از محصولات بهداشتی به طور روز افزون جهت عموم مردم امکان پذیر گردیده است و با گذشت زمان و بالا رفتن سطح آگاهی ها مصرف و محصولات بهداشتی جنبه ضروری به خود گرفته و هم اکنون در این رشته از صنایع سرمایه گذاریهای قابل توجهی بکار گرفته شده است و گذشته از اینکه ظرفیتهای فعلی پاسخگوی نیاز نمی باشد در سنوات گذشته در حال بخشی از تولیدات به منظور لرزی به خارج از کشور صادر می گردد.
1-2 تعریف، ویژگیها و مشخصات فنی محصول
هر محصول ویژگیها و مشخصات خاصی دارد که پیش از هر گونه بررسی فنی و مالی طرح، لازم است این خصوصیات به درستی شناخته شوند. شناخت صحیح مشخصات و انواع مختلف محصول بدون تردید، راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیری های لازم در انتخاب روش و عملیات تولید و محاسبات بعدی مورد نیاز خواهد بود. در این ارتباط یکی از مؤثرترین روشهای قابل استفاده به کارگیری استانداردهای مدون ملی و جهانی هر یک از محصولات می باشد. علاوه بر این جهت بررسی بازار لازم است که شماره تعرفه گمرکی (نامگذاری بروکسل) محصولات نیز مشخص گردد تا درباره روند واردات و صادرات محصول و مقررات آن شناخت لازم حاصل شود.
در این بخش نام و کاربرد، طبقه بندی، مشخصات فنی، بسته بندی، شماره تعرفه گمرکی و استانداردهای محصول مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
1-1-2 نام کاربرد محصول
محصول تولیدی این واحد دستمال کاغذی رولی بوده و جهت مصارف بهداشتی کاربرد دارد جنس این دستمال از نوعی کاغذ مخصوص تولید شده از الیاف سلولزی و ضمیر کاغذ می باشد.
2-1-2 طبقه بندی محصول
محصول به صورت بسته بندی رول تهیه می شود که وزن هر بسته حدود 300 گرم می باشد.
ضخامت کاغذ تیشو هر رول تقریباً 10 سانتیمتر می باشد. هر جفت رول در یک نایلون پلی اتیلن بسته بندی می گردد. که طول آنها تقریباً 22 سانتیمتر می باشد. این نوع صنعت جزء صنعت، جزء صنایع بسته بندی می شود و محصول تولیدی هر جزء دستمال کاغذی حوله ای می باشد که برای استفاده بهداشتی به کار برده می شود.
3-1-2 ویژگیها و مشخصات فنی محصول
ویژگیهای فنی محصول؛ نرم و لطیف و یکنواخت باشد دو برابر کشش، مقاومت مناسب داشته باشد. از نظر ابعاد مناسب باشد و نیز قابلیت جذب آب را داشته باشد. ویژگیهای شیمیایی محصول؛ از لحاظ میکروبیولوژی استاندارد بوده و لکه بر باشد و از الیاف طبیعی سفید رنگ تهیه گردد.
4-1-2 بسته بندی محصول
محصول تولیدی پس از اتمام مراحل و برش به عرض مناسب رول پیچی می گردد. برای بسته بندی کالا تعداد دو عدد از رولهای تولیدی داخل پوشش پلی اتیلن قرار گرفته، سپس هر 12 جفت آن در یک کارتن مقوایی سه لایه بسته بندی و آماده ارائه به بازار مصرف می گردد.
ابعاد هر رول تولید شده 1223 سانتیمتر و کارتن مقوایی که برای بسته بندی نهایی مورد استفاده قرار میگیرد دارای ابعاد سانتیمتر خواهد بود.
5-1-2 شماره تعرفه گمرکی
در دادوستدهای بین المللی جهت کدبندی کالاها در امر صادرات و واردات و تعیین حقوق گمرکی و سود بازرگانی، بیشتر از دو نوع طبقه بندی استفاده می شود. یکی از این طبقه بندیها نامگذاری بروکسل و دیگری طبقه بندی مرکز استاندارد تجارت بین المللی میباشد.
روش طبقه بندی مورد استفاده در بازرگانی خارجی ایران، طبقه بندی بروکسل است که بنا بر نیازها و کاربردهای خاص موجود، بعضاً تقسیم بندیهای بیشتری در زیر تعرفه ها انجام گرفته است.
در جدول (1-2) شماره تعرفه گمرکی، کد سیستم هماهنگ شده (زیر تعرفه) نوع کالاها، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و شرایط ورود محصول درج گردیده است.
جدول (1-2) مشخصات گمرکی کالا
شماره تعرفه |
کد سیستم هماهنگ شده |
نوع کالا |
حقوق گمرکی |
سود بازرگانی |
شرایط ورود |
18/48 |
10/4818 |
کاغذ توالت، دستمال کاغذی، دستمال پاک کردن آرایش، دست پاکن از ورقه های الیاف سلولزی |
15 |
15 |
* |
* ورود کالا ممنوع می باشد.
6-1-2 استاندارد محصول
جهت جلب اعتماد مصرف کنندگان محصول تولیدی و نیز رعایت کلیه نکات مربوط به کنترل کیفیت محصول، توجه به استانداردهای موجود ضروری است. به طور کلی در مورد هر محصول، استانداردهای مختلف ملی و بین المللی وجود دارد. استانداردهای ملی توسط مؤسسه استانداردها و تحقیقات صنعتی ایران تهیه میگردد و کلیه تولیدکنندگان محصول ملزم به رعایت این استانداردها می باشند. با توجه به اینکه مؤسسه استاندارد از اعضاء سازمان بین المللی استاندارد (LSO) می باشد و از آخرین پیشرفت های علمی و فنی و صنعتی جهان استفاده می نماید، همچنین شرایط کلی و نیازمندیهای خاص کشور را مورد توجه قرار می دهد، استانداردهای ذکر شده در این مورد مطابق با استانداردهای جهانی بوده و کاملاً قابل قبول و لازم الاجراء است.
در جدول (4-2) نوع، شماره و موضوع استانداردهای یافت شده برای محصول تولیدی درج شده است.