پیشگفتار
چند سال قبل از حکومت رضاخان در زمانی که مستشاران نظامی سوئدی در ایران بودند در اداره نظمیه آن روز شعبه ای به نام تامین عبور و مرور تاسیس گردیداین شعبه در ضلع چپ خیابان باب همایون با 20 افسر و درجه درا یونیفرم پوش که وظیفه آن نظم و ترتیب 500 ارابه و درشکه که جزو وسایل نقلیه آن روز تهران بود تشکیل شدمامورین موظف بودند درشکه هایی را که بر خلاف نظامنامه ، چراغ فنر و صندلی نداشتند از کار باز دارند . در ضمن طبق نظامنامه رانندگان درشکه های عمومی باید دارای نشان و تصدیق باشند و این تصدیق حتما باید ممهور به مهر و امضا رئیس شعبه تامین عبور و مرور باشد چهار سال بعد برای اولین بار اتومبیل هایی از نوع سواری فورد و چند دستگاه اتوبوس با اطاق های فابریکی از نوع شورولت وارد تهران شد . در زمان حکومت رضاخان با زیادشدن تعداد اتومبیل شعبه تامین عبور و مرور که زیر نظر نظمیه بود تحت نظر شهربانی آن وقت قرار گرفت. مدتی بعد کمپانی های بزرگ مشغول وارد کردن تعداد زیادی اتوبوس ، اتومبیل باری ، اتومبیل سواری در ایران شدند و این شعبه تبدیل به دایره گشت شد و دو نفر متخصص فرانسوی به نام های پطروس و وایر جهت معاینه اتومبیل و آزمایش رانندگی و دادن گواهینامه به رانندگان استخدام شدند این دو نفر تابلوهایی را که بر گرفته از علائم راهنمایی و رانندگی در خارج از کشور بود نظیر تابلوایست ، آزادی راه ، ممنوعیت راه ، سرعت سیر و توقف را تهیه و به مامورین تعیلم دادند . پاسبان هایی را که جهت فرمان دادن انتخاب کردند همه افراد قد بلند ، رشید و تعلیم یافته ای بودند که با یونیفرم تمیز و زیبا بر سر چهار راه ها و به خصوص میادین تهران ( میدان حسن آباد ،چهار راه مخبر الدوله ، بازار ، چهار راه سید علی) با سوت و دست کش های و کفیگرک سفید به اتومبیل ها و درشکه ها فرمان می دادند و این قضیه و این قضیه در ابتدا برای مردم آن چنان تازگی داشت که مردم دسته دسته برای تماشا می رفتند و ساعت ها آژان ها و فرمان دادن آنها را تماشا می کردند.اکنون با گذشت نزدیک به یک صد سال آن شعبه کوچک در نظمیه به نام تامین عبورو و مرور ، به دلیل پیشرفت جوامع بشری و استفاده روز افزون از اتومبیل تبدیل به سازمانی گسترده به دانش روز و تجهیزات مدرن و پیشرفته و هزاران نیروی متخصص و تحصیلکرده به نام معاونت راهنمائی و رانندگی زیر نظر نیروی انتظامی ایران فعالیت می نماید که وظایف و فعالیت آن به شرح زیر است :کلیه وظایف مرتبط با امور حمل و نقل و ترافیک شهری شامل ، کنترل تنظیم و تسهیل عبور و مرور کنترل معاینه فنی وسیله نقلیه ، امور مربوط به تصادفات ، اجرائیات و اخذ جرائم رانندگی ، آموزش همگانی و سایر مواردی که به موجب قوانین و مقررات به عهده نیروی انتظامی واگذار شده یا خواهد شد .
از جهت آنکه جان انسانها به علت عدم رعایت موارد راهنمائی و راهنمائی به راحتی از دست می رود و بیشتر این موارد بر اساس سرعت زیاد و بیش از حد بوده در همین راستا با تاسیس آموزشگاه راهنمایی و رانندگی تلاش شده تا بتوان در حد امکان جان انسانها و بویژه کودکان و سالمندان و افراد ناتوان را نجات داد .
مقدمه :
افزایش جمعیت، رشد شهر نشینی و تمایل به مهاجرت به شهرها موجب رشد بی رویه شهرها شده است و به تبع آن مسافت مسافرت های درونشهری شهروندان افزایش یافته و آنان را ناگزیر به استفاده از وسایل نقلیه موتوری نموده است. از دیگر سو، فرسودگی ناوگان محدود حمل و نقل عمومی موجب عدم تمایل افراد به استفاده از این گونه وسایل شده و موجبات استفاده وسیع تر از وسایل نقلیه شخصی را فراهم میآورد.
از طرف دیگر، با توجه به عدم وجود فرهنگ صحیح ترافیک در سطح کلانشهرها و رعایت نشدن آیین نامه رانندگی که ناشی از ناکافی بودن آموزش عملی رانندگی پیش از صدور گواهینامه است، شاهد اتلاف وقت شهروندان در ساعات پرازدحام رفت و آمد هستیم که منجر به تحمیل هزینه های بسیار سنگینی بر اقتصاد ملی میگردد. علاوه بر این مطلب، رعایت نکردن اصول صحیح رانندگی، موجب شده است آمار تصادفات رانندگی ایران، بالاترین رتبه را در بین ملل جهان کسب کند. چنانکه مطابق آمار رسمی در سال 1380 بیش از هفده هزار نفر از هم میهنانمان در تصادفات رانندگی جان باخته اند.
مطالب فوقالذکر لزوم آموزش کامل و صحیح رانندگی برای متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی را آشکار میسازد. ضمن اینکه با توجه به ترکیب جوان جمعیت کشور و تعداد زیاد این متقاضیان از یک سو و قوانین نوین اداره راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی مبنی بر آموزش اجباری رانندگی در آموزشگاهها برای صدور گواهینامه توسط این اداره و یا آموزشگاههای رانندگی از دیگر سو، بازده مناسب اقتصادی برای این فعالیت متصور است. همچنین با عنایت به نرخ بیشتر دختران در دوره های آموزشی این آموزشگاهها ، اجرای چنین طرحی در قالب تعاونی های بانوان دارای مزیت بیشتری خواهد بود.
طرح مساله
تاسیس آموزشگاه راهنمایی و رانندگی تلاش شده تا بتوان در حد امکان جان انسانها و بویژه کودکان و سالمندان و افراد ناتوان را نجات داد .
روش تحقیق
این پروژه به بررسی اهمیت آموزشگاه راهنمایی و رانندگی در کشور با جمع آوری و تهیه این پروژه از طریق اداره راهنمایی و رانندگی از آموزشگاه های مختلف ومطالبی از سایتهای اینترنت سئوالاتی از مردم و با بررسی به بخش مالی این طرح و نتیجه گیری از طرح پیشنهادی مورد بررسی و جمع آوری گردد .
فرضیات تحقیق
اهمیت اموزشگاه راهنمایی و رانندگی
تاثیر افزایش جمعیت بر آموزشگاه راهنمایی و رانندگی
3 – میزان درآمد طرح موسس در قبال شهریه افراد
تاریخچه آموزشگاه
این آموزشگاه واقع در شیراز بلوار عدالت جنوبی آخرین ایستگاه عادل آباد انتهای 16متری کوچه طالقانی قراردارد که در تاریخ 1385 به نام آموزشگاه آریا تاسیس شده است .
شرایط و تعداد نوبت کاری :
* این مرکز در تمام روزهای سال به جز ایام تعطیلی مشغول به فعالیت می باشد . به علت حساسیت کار و برای جلوگیری از ضرر و زیان فعالیت به صورت یک شیفت 8 ساعته می باشد و در این مقدار حداکثر بهره بری از کار می شود . و در کنار این مدت یک نفر بطور مستمر در این مرکز مراقب اوضاع می باشد .
معرفی خدمات طرح :
*خدمات این واحد آموزش رانندگی و صدور گواهینامه پایه 2 و کاهش مشکلات رانندگی می باشد .
* جامعه مراجعه کننده داخلی هستند . به علت استقبال از این فعالیت و نیز احتیاج جامعه به این بخش جواب خوبی را میدهد .
نحوه بازاریابی و کسب و تجارت و افزایش سود در کار آفرینی
بازار یابی در کسب و کار امروز یک امر ضروری است ودر مو قعیت ساز مانها نقش اساسی ایفا می کند.بازاریابی به فروش از طریق ویزیتوری یا تهیه آگهی های تبلیغاتی محدود نمی شود و مفهوم بسیار جامع تری دارد و به همین دلیل گفته می شود تفکر بازار یابی باید در کلیه ی بخش ها و فرایند های سازمانی نفوذ کند و مورد توجه قرار گیرد.خلق نام تجاری مناسب ، تبلیغات مناسب ، توجه به تغیر دائم در نیازها ودر نهایت بهره گیری ازفناوری روز از الزامات اساسی است.بازاریابی نتیجه ناگزیرو دوری ناپذیر وضروری سرمایه داری است.البته این بدان معنا نیست که بازاریابی تنها به کشورهای دارای نظام سرمایه داری محدود می شود ، تکنیک های بازاریابی در تمام نظامهای سیاسی و بسیاری از جنبه های زندگی کاربرد دارد.
روشهای بازاریابی و تبلیغات
1- بازار یابی :
بازاریابی اثر بخش به عنوان ساختن چیزی که بتواند بفروشد و نه فروش آنچه که می توانید بسازید تعبیر می شود.
سازمانهایی که آنجه را که تولید می کنند می فروشند محصول مدار هستند یعنی ابتدا محصول را تولید می کنند و سپس برای محصولات خود به دنبال مشتری هستند و به بازار یابی بعنوان وسیله ای برای ترغیب مشتریان به خرید می نگرند. موفق ترین سازمانها آنهایی هستند که آنجه را که می توانند بفروشند تولید می کنند ، آنها مشتری مدار هستند یعنی در پاسخ به نیازهای مشتری محصولات و خدمات خود را عرضه می کنند.
در نتیجه بازاریابی را می توان ، به عنوان فعالیتی لازم برای تطبیق کالاها با نیازها و خواسته های بازار تعریف کرد و بازاریابی فعالیت هایی چون برنامه ریزی و قیمت گذاری و توزیع تبلیغات و معرفی محصولات را شامل می شود.
شر کتها در زمینه بازار یابی سه دسته اند :
1) شرکت های پیشرو
2) شرکت های پیرو
3) شرکت های ایستا
شرکت های پیشرو:
شر کتی فعال است ودرک درستی از بازار یابی دارد.در تحقیقات و رشد محصولات سرمایه گذاری می کند و راهکارهای بد یهی ارائه می دهد.
شرکت های پیرو:
خالی از هرگونه روحیه جسورانه است ممکن است موفق شود اما امکان موفقیت خیلی کم است چون تمایلی به خطرپذیری ندارد و ترجیح می دهد خود را به خطر نیاندازد و برای انتخاب راه منتظر بازار می ماند.
شرکت های ایستا:
همواره به یک شکل کار خود را ادامه می دهدو دلیلی برای تغیر ندارد و منزوی و بی تفاوت است.
ابزار اصلی تشکیل دهنده ی بازار یابی به چهار P معروفند :
1) محصولات product
2) قیمت price
3) مکان place
4) تبلیغات promation
یعنی بازاریابی شامل طراحی و تولید محصول به شکلی که نیاز مصرف کننده را رفع کند. تعیین قیمت واقعی یعنی قیمتی که علاوه بر تضمین سود مشتری را راضی نگه دارد. عرضه محصولات در مکان مناسب (جایی که مشتریان بتوانند محصول را بخرند).تبلیغات برای تشویق مشتری ها برای خرید محصول است.اجزای تشکیل دهنده این آمیزه در تمام سازمان ها مشابه است و تنها نسبت آنها متفاوت است.برای مثال در جایی که قیمت برای مشتریان اهمیت زیادی دارد این قیمت است که بر آمیزه تسلط دارد.
قیمت پایین در اغلب موارد نشانگر کیفیت پایین محصول است ومشتریان یک محصول را به دلیل ارزانی آن نمی خرند آنها به خاطر نیاز خود خرید می کنند. توجه خود را به فروش مبتنی بر ارزش معمطوف کنید نه فروش بر مبنای قیمت.
2- تبلیغات :
شما از چه طریقی به مردم اطلاع میدهید و تبلیغات خود را انجام میدهید؟
ما یک یا دو نفر را انتخاب میکنیم تا در سرتاسر کشور برگههای تبلیغاتی را پخش کنند و مردم از طریق این برگههای تبلیغاتی میتوانند با شماره تلفن تماس بگیرند و با مراجعه به آن برگه به مرکز آموزشی مراجعه کرده . در ضمن ما در ایام عید نیز با پخش سر رسید و تقویم تبلیغاتی را انجام میدهیم که مسمر ثمر می باشد . گاهی وقتها نیز با چاپ آگهی در روزنامه و یا مجلات اقدام به تبلیغات می کنیم . هرچند که تبلیغات از طریق رادیو و تلوزیون کمی گران می باشد ولی برای پیشرفت در کار و فروش محصولات گاهی وقتها به این دو رسانه متوسل شده و از این طریق به تبلیغات دست می زنیم . در مورد بازاریابی نیز از طریق روزنامه و با درج آگهی مبنی بر اینکه به چند بازاریاب نیاز داریم این افراد را پس از تست انتخاب کرده و آنها را به صورت در صدی یا پورسانتی به کار می گیریم تا هم آنها بیکار نباشند و هم محصولات ما با قیمت مناسب به فروش برسد .