کلیات و معرفی طرح :
طرح حاضر عبارت است از احداث یک واحد خدمات و تعمیر موبایل . محل اجرای طرح در یک باب مغازه تجاری به مساحت تقریبی 25 متر مربع در محدوده 4 راه آزادشهر در نظر گرفته شده . البته با ذکر این موضوع که مغازه باید ازچشم انداز و نمای خوبی برخوردار باشد.دیوارهای داخل ازجنس کنیتکس و یا طرح چوب میتواند باشد.کف هم از جنس سرامیک در نظر گرفته شده. ارزش تقریبی مغازه ریال 8،000،000،000 تخمین زده شده که ماهیانه 20،000،000 ریال بابت اجاره پرداخت میگردد. عملیات اجرایی طرح شامل خرید تجهیزات فنی و لوازم اداری ورفاهی است که با احتساب هزینه های مقدماتی و سرمایه درگردش مجموع سرمایه گذاری مورد نیاز طرح بالغ بر 952،125،000 ریال سرمایه گذاری پیش بینی و برآورد شده است.
درآمد سالیانه طرح از محل خدمات تعمیر و نگهداری انواع موبایل و همچنین فروش لوازم جانبی بالغ بر 1،027،500،000 میلیون ریال پیش بینی شده است. با توجه به جداول سودو زیان و نرخ بازگشت سرمایه 16.6 درصدی و دوره بازگشت سرمایه 6 ساله طرح توجیه نسبتا خوبی برای اجرا دارد.
اهداف اجرای طرح :
ایجاد کسب و کار مناسب بر مبنای نیاز اجتماع که اصلی ترین هدف از اجرای این طرح میباشد.
هدف ازاجرای این طرح ایجادبستری مناسب برای جذب افرادمتخصص ودوره دیده درزمینه تعمیرات تلفن همراه میباشد.
با توجه به مشکلات فرهنگی ایجاد شده در زمینه سوء استفاده های افراد سودجو از مطالب محرمانه داخل موبایل ایجاد مکانی امن تا مردم جامعه فارغ از هر دغدغه ای بتوانند با اطمینان تلفن خود را جهت تعمیرات بسپارند.
از آنجا که تلفن همراه به یک وسیله ضروری جهت زندگی تبدیل شده بنابراین نیاز به ایجاد مراکزی جهت تعمیرات و خدمات کاملا محسوس است .
ایجاد این مکان به منظور تامین بخشی از نیاز جامعه می باشد .
شرح فرآیند:
جهت راه اندازی و احداث هر واحد تجاری نیاز به کسب مجوزهایی از سازمان ها یا مراکز وابسته میباشد.برای راه اندازی این حرفه ابتدا با مراجعه به اتحادیه تلفن همراه درخواست کسب مجوز میدهیم. اما جواز کسب با چه شرایطی صادر میشود و چه امتیازی دارد؟
برای گرفتن جواز کسب، داشتن محل کسب و سرمایه کافی است که به سرمایه زیادی هم نیاز ندارد، اما فرد متقاضی جواز باید در اتحادیه آزمون بدهد و هر خدمات را که قرار است ارائه دهد یک نمونه آن را در اتحادیه برای متخصصان مورد تایید انجام دهد .
برای جواز مغازه ، شناختن جنس کافی است و علاوه بر این 5 خبره صنف باید توانایی متقاضی جواز را تایید کنند.
علاوه برگرفتن جواز کسب مجوز شهرداری و اماکن نیز ضروری است.جهت تمامی تابلوهای تبلیغاتی که در خارج از ساختمان نصب میشوند نیاز به اخذ جواز از شهرداری دارند. قبل از اخذ مجوز باید مکان یابی صورت بذیرد.انتخاب مکان بسته به میزان سرمایه گذاری طرح و ظرفیت منطقه همچنین تخصص و تجربه فرد دارد. مسلم فردی که در مناطق متوسط و پایین شهر اقدام به ایجاد چنین مرکزی میکند نیاز به آشنایی با گوشیهای خیلی مدل بالا و تکنولوژی جدید را ندارد.
اما اگر محل طرح در مناطق بالای شهر باشد فرد حتما باید با تکنولوژی روز کار کند.پس از مکان یابی مدتی برای تغییر نمای محل و تجهیز محل کار صرف میشود .تجهیزات مورد نیاز بخشی رفاهی و بخشی کاربردی تخصصی میباشند. تجهیزات رفاهی که شامل یخچال – کولر – بخاری – آب سرد کن میباشد و در سرمایه گداری ثابت طرح منظور میشود. اما علاوه بر این تجهیزات ادوات و تجهیزات کاربردی دیگری نظیر کامپیوتر – صندلی و...نیاز میباشد.و در نهایت مرحله آخر طرح که راه اندازی میباشد صورت میپذیرد.
مراحل راه اندازی :
راه اندازی جذب نیروی انسانی تجهیز دفتر مکان یابی دریافت مجوز
مجوزات قانونی مورد نیاز :
* جواز / پروانه کسب از اتحادیه موبایل
جهت گرفتن مجوز مراحل زیر باید طی و مدارک زیر اخذ شود.
گذراندن دوره آموزشی 4 روزه که توسط مجمع (مافوق اتحادیه تلفن همراه) برگزار میشود و شرکت در آزمون مجمع
بهداشت (آزمایش عتیاد)
انگشت نگاری (جهت نداشتن سابقه کیفری)
اماکن
شهرداری
دارایی
2- ظرفیت :
ظرفیت متوسط سالانه مرکز فوق در تعمیرات مطابق جدول مقابل 8،600 دستگاه در سال میباشد. در زمینه فروش لوازم جانبی نیزظرفیت 24،000عدد در سال را دارا میباشد.در مجموع ظرفیت اسمی این مرکز 32،400دستگاه در سال میباشد.
3 – نظارت :
از سوی اتحادیه تلفن همراه بر روی قیمتها نظارت میشود و کلیه لوازم جانبی باید اتکت داشته باشند.هم چنین از سوی اماکن و شهرداری و دارایی نظارت صورت میگیرد.
تعمیرات |
فروش لوازم جانبی |
|
|
سخت افزار |
نرم افزار |
نوع خدمات |
2,400 |
6,000 |
24,000 |
( سالیانه) |
32,400 |
جمع کل |
|
|
|
|
زمان بندی اجرای طرح
زمان بندی اجرای طرح |
|
|
مدت زمان (روز ) |
ردیف |
شرح وظایف |
7روز |
10 روز |
30 روز |
60 روز |
90 روز |
1 |
اجاره محل |
|
|
* |
|
|
2 |
دریافت مجوز |
|
|
* |
|
|
3 |
خرید تجهیزات |
* |
|
|
|
|
4 |
جذب و استخدام نیرو |
|
* |
|
|
|
5 |
آموزش نیروی انسانی |
|
* |
|
|
|
6 |
بازار یابی و تبلیغات |
|
|
* |
|
|
7 |
بهره برداری کامل طرح |
|
|
|
|
* |