تحقیق مقاله حجاب

تعداد صفحات: 34 فرمت فایل: word کد فایل: 3811
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: حجاب - عفاف
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله حجاب

    مقدمه

    انسان فطرتی خدا خواه وخواهان رشد وکمال دارد وبا کسب شناختی نسبی از پروردگار عالم آوای بر دست سر می دهد وبا صل اشتیاق در برابر دستورات ونواحی الهی سر تسلیم فرود می آورد.

    پوشیدگی زن یکی از ارزش های بزرگ اسلام است که اگر به سبک زیبایی  جامع وقطعی به شیوا ورسا به آن پرداخته شود ازآن استقبال می کرد و از برکات فراوان حجاب بهره مند می گردد و از آفت های متعدد و زیانبار بی حجابی و بد حجابی مصون می ماند

    حجاب همواره مورد بحث قرار گرفت مسله حجاب زن از اهمیت وی÷ه ای برخوردار است که نا چار باید توجه خاصی به آن داشت وکتابهایی در این زمینه به زیور طبع آراسته گردیده اند که هر کدام در بر دارنده بحثی از مباحث این حکم الهی است زن با عنصر حجاب اسلامی به تهذیب و تزکیه ء نفس پرداخته و قرب الهی را فراهم ساخته در زمینه ی رشد مردان را در  جامع تامین می کند

    ناموس این عالم چنین است که هر چیزوجودش از نقص شروع می شود ومسیرش مسیر کمال است

    مکان واقعی انسان هنگامی است که خویشتن را از تنگنای غرور وشهاوت ولذایذ جسمی بیرون کشد

    امام عزیزمان (ره)می فرماید : از دامن زن مرد به معراج می رود

     

     

    مظلومیت زن در جهان اسلام

    مظلومیت زن در جهان اسلام قبل از اسلام را در دو دوره می توان تقسیم کرد:

    دوره وحشیگری :که زن به عنوان انسان شناخته نمی شد.بلکه با صفتهای خشونت بار رفتار می کرد ومشکل ترین کارها به عهدهء زن بود ومرد می توانست زن خود را کرایه بدهد

     دورهء تمدنهای یونان.مصر. روم. ایران:در این دوره زن تنها شریک زندگی شناخته می شد وهیچ  شخصیت حقوقی نداشت(1)

    * یونان :زن جزء کالاهای تجارتی در بازارها خرید و فروش می شد(2).

    *روم :پدر خوانواده نه تنها از حق فروش دخترش برخوردار بود .بلکه می توانست در موقع لزوم به حیاتش خاتمه دهد.

    *استرالیا :زنان همچون حیوانات اهلی محسوب می شدند وبه هنگام قحطی آنان را می کشدند وگوشتشان را می خوردند

     

     

     فلسفه حجاب:

    فلسفه حجاب از مسائل مهمی است که آگاهی از آن می تواند یکی از پایه های تحقیق فرهنگ پوشش اسلامی باشد و محقق به آن معنا بخشد زیرا به این سئوال مهم بانوان که چرا باید با حجاب باشیم پاسخ دهد؟

    زن این موجود ظریف مظهر جمال خلقت  است واسلام می خواهد این        گوهر

    گران بها در گنجینه حجاب مستور باشدتاازافات هوس مصون بماند.

    از طرفی حجاب نوعی ارزش واحترام برای زنان به دنبال می آوردتا نامحرمان

    1-حقوق زن در اسلام واروپا ص127

    2حقوق زن در اسلام واروپا ص41

    هوسرانان آنهارا به دیده حیوانی ننگرند قرآن درباره فلسفه حجاب می فرماید:

    حجاب برای این است که زنان شناخته نشوند و مورد اذیت وآزا رقرار نگیرند

    زن تا زمانی که غنچه حجاب است هیچ کس هوس چیدن آن  را نمی کند اما همین که این حجاب کنار رفت واین غنچه باز شد آن را خواهند چید و پس از چند روز که پزمرده  وپرپرشد به کناری خواهند افکند0

    وازه حجاب :

    معنای لغوی حجاب که در عصرما این کلمه برای پوشش زن معروف شده است چیست؟

    کلمه حجاب هم به معنی پوشیدن است وهم به معنی پرده وحجاب 0بیشتر استعمالش به معنی پرده است این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می دهدکه پرده وسیله پوشش است شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوشش حجاب نیست آن پوشش حجاب نامیده می شودکه از طریق پشت پرده واقع شدن صورت

    گیرد0

    استعمال کلمه حجاب در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتا" جدید است در قدیم و مخصوصا" در اصطلاح فتهاء که به معنی پوشش بوده به کار می رفته0

    پوشش زن دراسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را

    بپوشاند وبه جلوه گری نپردازد 0 در سوره مبارکه نور و در سوره مبارکه احزاب حدود وپوشش ومقامهای زن ومرد را ذکر کرده است بدون آن که کلمه حجاب را به کار برده باشد 0

    حقیقت امر این است که در مساله پوشش و به اصطلاح عصر اخیر حجاب سخن دراین نیست که آیا زن خوب است پوشیده در اجتماع میشود یا عریان 0

     

    علت پیدا شدن حجاب:

    علت و فلسفه پیدا شدن حجاب چیست؟چطور شد که در میان همه یا بعضی ملل

    باستان پدید آمد؟ اسلام دینی است که در همه دستورهای خوش فلسقه و منظور

    دارد چرا وروی چه مصلحتی حجاب را تایید وتاسیس کرده0

    مخالفان حجاب سعی کرده اندجریانات ظالمانه ای را به عنوان علت پیداشدن حجاب ذکر کنند ودر این جهت میان حجاب اسلامی وغیر اسلامی فرق نمی گذارندچنین وانمود می کنند که حجاب اسلامی نیز از همین جریانات ظالمانه

    سر چشمه می گیرند0 در باب علت پیدا شدن حجاب نظریات گوناگونی ابراز شده است وغالبا" این علتها برای ظالمانه یا جاهلانه جلوه دادن حجاب ذکر شده است ما مجموع آن را ذکر می کنیم نظر یاتی که به دست آوردیم بعضی فلسفی

        وبعضی اجتماعی وبعضی اخلاقی وبعضی اقتصادی وبعضی هم روانی است

    که  ذیلا" ذکر می شود :

    1-میله به ریاضت ورهبانیت (ریشه فلسفی)

    2-عدم امنیت وعدالت اجتماعی (ریشه اجتماعی )

    3-پدرشاهی وتسلط مرد بر زن استمثار نیروی وی در جهت منافع اقتصادی مرد (ریشه اقتصادی )

    4-حصادت وخود خواهی مرد (ریشه اخلاقی )

    حجاب سنگر مبارزه بانوان:

    در برابر شرمزدگان حجاب وپوشش بانوان راعکس العملی در مقابل بی بندوباری ها  اکثریت زنان ودختران طبقات مرفه می دانند وتصور می کنند

    که(( زنان تنها بدین علت خود را می پوشانند که  مانند آنان نشوند وبا این عمل قسمتی ازنیروهای لازم برای پیکار با طبقات مرفه را در بند نگاه میدارند و

    ندانسته  به دشمن کمک می کنند)) (1)در حالی که فلسفه حجاب به مفهوم در غفس کردن زنان نیست بلکه به مشابه آزاد کردن آنها از زندان شهوات ورساندن بانوان به مقام والای خودمی باشد 0

    حجاب به عنوان وسیله کمک به دشمن بلکه هم چون سلاحی برنده در مبارزه علیه دشمن ستمکار بکار گرفته می شود چنانکه زنان الجزایر وایران با حجاب خود کاریتراز هر سلاحی برنده در مبارزه علیه دشمن ستمکار بکار گرفته بر استعمارگران ضربه وارد ساختند0

    در مقابل این بی حجابی است که به امپریالیسم کمک می کند0

    چنان که استعمارگران الجزیر به این نتیجه رسیده بودند که اگر بخواهیم به تار و پود بافته جامعه الجزایر ی هجوم بریم واستعداد مقاومت آنها را معلوم سازیم باید آنها را تحت تسلط قرار دهیم (2)

    اماحجاب زنان الجزایرهم چون دز تسخیر ناپذیری دربرابر آنها بود دستگاههای

    استعماری برای تغییر زنان با حجاب مبالغ هنگفتی رااختصاص می دهند آنان

    ابتدا خود را مدافع زنان معرفی می کنند لطیفه ها ومثالهاوشعارهایی می سازند

    تا زنان با حجاب ومردان معتقد ومدافع آنان را به عنوان بازماندگان دوران توحش وقرون وسطی تحقیر کنند 0

    نیروی اشتغالگر که حد اعلای فعالیت روانی خود را در مسلهِء حجاب زنان تمرکز کرده است در گوشه وکنار موفق می شود یک زن را باصطلاح رهایی

    بخشد اروپایی ها که از این پیروزی کاملا"به هیجان آمده انداز نگرانی این که

    1-درباره مسله زن-ص8 2 ***      2 -انقلاب الجزایر یا بررسی جامعه شناسی یک انقلاب ص 14      

    زن به وضع اولیه بر نگردد او رامانند مذهب جدید گرویده است احاطه می کنند و

    بعد از هرموفقیت معتقد می شوند که نفوذ در دز مستحکم زن الجزایری تکیه گاهی

    برای نفوذ غریبان در جامعه اسلامی است0

    به تعبیر فرانس فاندن:هر چادری که دور انداخته می شود افق جدیدی را که استعما گرممنوع بود در برابراو می گشاید وبدن الجزایر را که عریان شده است مقاما"به او نشان می دهدوپس از دیدن هر چهرهءبی حجابی امید حمله ور شدن اشغالگرده برابر می شود0

    هربار که یک زن کشف حجاب می کند در واقع وجود جامه الجزایری را با سیستم دفاعی   سست بنیاد وباز ومتلاشی وبه اشغالگر اعلام می داد0

    هر چادری که رها می شود گویی جامعه خویشتن را به مکتب ارباب تسلیم کرده وتصمیم می گیرد تحت رهبری اشغالگر عادت ورسوم خویش را تغییر دهد 0

    هر چادری که می افتد وهر چهره ای که به نگاه جسور ونا آرام اشغالگرعرضه می گردد برگرداندن این معنی است که الجزایربه انکار وجود خویشتن آغازکرده

    وهدک ناموس را از جانب اشغالگرپذیرفته است 0

    کشف حجاب زن یعنی آشکار کردن زیبایها  عریان کردن نهفته ها واسرار یعنی شکستن مقاومت او یعنی او را برای آتیه در اختیار خویش گرفتن .وبلعکس حجاب یعنی مخفی کردن یک راز وایجاد یک دنیای اسرار ونهفته ها .این زن که بیرون و دیگران را می بیند ولی خود دیده نمی شود به استعمارگر محرومیتی را تحمیل می نماید زیرا این دیدن یک طرفه است وطرف مقابل نمی تواند او را ببیند وزنی که دیده نمی شودتسلیم نمی گرددوخود را عرضه نمی کند به تعبیر بهتر آنها که قیام کردند همین زنهای محبوبه جنوب شهر بودند وآنهاکه تربیت آریا مهری داشتن آنها

    در این امور دخالت نداشتند وتجربه کنونی شان داده که زنان بیش از پیش آزادی خود را در پوششی که اسلام می گوید یافته اند0

    وسعت حجاب:

    حجاب تنها مخصوص زن نیست مردها هم باید حساب شده حرکت کنند وگرد و خاک بالا نیاورند دل ها را به خود کره نزنند که هر کس در سر راه دل ها بنشیند او راهزن است وطاغوت . واین مسئله در آن وسعت مطرح می شود که حتی زن وشوهر را هم می گیرد که هیچ یک نباید بر دیگری حکومت کنند وهیچ کدام نباید صاحبدل این وآن باشند که دلدار دیگری است وهر کس خلق را درخود نگه  دارد   وباتلاق استعدادهای عظیم اوبشود او هم طاغوت است0

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله حجاب

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    منابع:

    اکبری محمود –مروارید عفاف-انتشارات ظهر-چاپ اول-سال 1380     

    اکبری محمد رضا-حجاب درعصرما-انتشارات پیام آزادی –چاپ اول1380

    بی آزارشیرازی عبدالکریم-رساله نوین .مجله3مسائل   خانواده –دفتر نشر فرهنگ اسلامی –چاپ15-سال 1374

    جمعیت زنان جمهوری اسلامی –نگرش گذرا به مقام زن در جهان آفرینش-انتشارات هاد –چاپ اول-اسفند1368

    روحانی شهریار -  آیا حجاب ضرورت دارد –چاپ اول -   سال 1369

    صفایی حایری علی – روابط تکامل زن  و مرد – انتشارات لیله القدر – چاپ اول – پاییز 81

    محمدی اشتهاردی –پوشش زن در اسلام –قم انتشارات

    ناصر – چاپ 13 – 1384

    استاد مطهری مرتضی – فلسفه  حجاب ناشر انتشارات صدرا 1366

    مکارم شیرازی  ناصر – تفسیر نمونه –  چا پخا نه مدرسه امیر المومنین قم –شهریور 62

    آیت الله العظمی منتظری – خطبه حضرت فاطمه زهرا (س) وماجرای فدک – چاپ باقری قم – چاپ دهم – 1374

    محمدی نیا اسد الله – آنچه باید یک زن بداند – چاپ دهم 1382

     

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت