تحقیق مقاله تفسیر سوره قدر آیات ۱ - ۵

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: word کد فایل: 3765
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: تفسیر سوره قدر - سوره قدر
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تفسیر سوره قدر آیات ۱ - ۵

    تفسیر سوره قدر

                به نام خداوند رحمان و رحیم.ما این قرآن عظیم الشان را(که رحمت واسع و حکمت جامع است) در شب قدر نازل کردیم....          

    سوره قدر مکی است و پنج آیه دارد

    سوره قدر آیات ۱ - ۵

    بسم الله الرحمن الرحیم انا انزلناه فی لیلهٔ القدر (۱) و ما ادراک ما لیلهٔ القدر (۲) لیلهٔ القدر خیر من الف شهر (۳) تنزل الملئکهٔ و الروح فیها باذن ربهم من کل امر (۴) سلام هی حتی مطلع الفجر (۵).

    ▪ترجمه آیات

    به نام خداوند رحمان و رحیم.ما این قرآن عظیم الشان را(که رحمت واسع و حکمت جامع است) در شب قدر نازل کردیم(۱).

    و تو چه می‏دانی شب قدر چیست؟(۲).

    شب قدر(در مقام و مرتبه)از هزار ماه بهتر و بالاتر است(۳).

    در این شب فرشتگان و روح(یعنی جبرئیل)به اذن خدا از هر فرمان(و دستور الهی و سرنوشت‏خلق) نازل می‏شوند(۴).

    این شب رحمت و سلامت و تهنیت است تا صبحگاه(۵).

    ▪بیان آیات

    این سوره نزول قرآن در شب قدر را بیان می‏کند، و آن شب را تعظیم نموده از هزار ماه بالاتر می‏داند، چون در آن شب ملائکه و روح نازل می‏شوند، و این سوره، هم احتمال مکی بودن را دارد، و هم می‏تواند مدنی باشد، و روایاتی که درباره سبب نزول آن از امامان اهل بیت (علیهم السلام) و از دیگران رسیده خالی از تایید مدنی بودن آن نیست، و آن روایاتی است که دلالت دارد بر اینکه این سوره بعد از خوابی بود که رسول خدا(ص)دید، و آن خواب این بود که دید بنی امیه بر منبر او بالا می‏روند، و سخت اندوهناک شد، و خدای تعالی برای تسلیتش این سوره را نازل کرد(و در آن فرمود شب قدر بهتر از هزار ماه حکومت‏بنی امیه است).

    "انا انزلناه فی لیلهٔ القدر"

    ضمیر در"انزلناه"به قرآن برمی‏گردد، و ظاهرش این است که: می‏خواهد بفرماید همه قرآن را در شب قدر نازل کرده، نه بعضی از آیات آن را، مؤیدش هم این است که تعبیر به انزال کرده، که ظاهر در اعتبار یکپارچگی است، نه تنزیل که ظاهر در نازل کردن تدریجی است.

    و در معنای آیه مورد بحث آیه زیر است که می‏فرماید: "و الکتاب المبین انا انزلناه فی لیلهٔ مبارکهٔ" (۱) ، که صریحا فرموده همه کتاب را در آن شب نازل کرده، چون ظاهرش این است که نخست‏سوگند به همه کتاب خورده، بعد فرموده این کتاب را که به حرمتش سوگند خوردیم، در یک شب و یکپارچه نازل کردیم.

    پس مدلول آیات این می‏شود که قرآن کریم دو جور نازل شده، یکی یکپارچه در یک شب معین، و یکی هم به تدریج در طول بیست و سه سال نبوت که آیه شریفه"و قرآنا فرقناه لتقراه علی الناس علی مکث و نزلناه تنزیلا" (۲) ، نزول تدریجی آن را بیان می‏کند، و همچنین آیه زیر که می‏فرماید: "و قال الذین کفروا لو لا نزل علیه القرآن جملهٔ واحدهٔ کذلک لنثبت‏به فؤادک و رتلناه ترتیلا" (۳) .

    و بنا بر این، دیگر نباید به گفته بعضی (۴) اعتنا کرد که گفته‏اند: معنای آیه"انزلناه" این است که شروع به انزال آن کردیم، و منظور از انزال هم انزال چند آیه از قرآن است، که در آن شب یکباره نازل شد نه همه آن.

    و در کلام خدای تعالی آیه‏ای که بیان کند لیله مذکور چه شبی بوده دیده نمی‏شود بجز آیه"شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن" (۵) که می‏فرماید: قرآن یکپارچه در ماه رمضان نازل شده، و با انضمام آن به آیه مورد بحث معلوم می‏شود شب قدر یکی از شبهای ماه رمضان است، و اما اینکه کدامیک از شب‏های آن است در قرآن چیزی که بر آن دلالت کند نیامده، تنها از اخبار استفاده می‏شود، که ان شاء الله در بحث روایتی آینده بعضی از آنها از نظر خواننده می‏گذرد.

    در این سوره آن شبی که قرآن نازل شده را شب قدر نامیده، و ظاهرا مراد از قدر تقدیر و اندازه‏گیری است، پس شب قدر شب اندازه‏گیری است، خدای تعالی در آن شب حوادث یک سال را یعنی از آن شب تا شب قدر سال آینده را تقدیر می‏کند، زندگی، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چیزهایی دیگر از این قبیل را مقدر می‏سازد، آیه سوره دخان هم که در وصف شب قدر است‏بر این معنا دلالت دارد: "فیها یفرق کل امر حکیم امرا من عندنا انا کنا مرسلین رحمهٔ من ربک" (۶) ، چون"فرق"، به معنای جدا سازی و مشخص کردن دو چیز از یکدیگر است، و فرق هر امر حکیم جز این معنا ندارد که آن امر و آن واقعه‏ای که باید رخ دهد را با تقدیر و اندازه‏گیری مشخص سازند.

    و از این استفاده می‏شود که شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و آن سالی که قرآن در آن شبش نازل شد نیست، بلکه با تکرر سنوات، آن شب هم مکرر می‏شود، پس در هر ماه رمضان از هر سال قمری شب قدری هست، که در آن شب امور سال آینده تا شب قدر سال بعد اندازه گیری و مقدر می‏شود.

    برای اینکه این فرض امکان دارد که در یکی از شبهای قدر چهارده قرن گذشته قرآن یکپارچه نازل شده باشد، ولی این فرض معنا ندارد که در آن شب حوادث تمامی قرون گذشته و آینده تعیین گردد. علاوه بر این، کلمه"یفرق"به خاطر اینکه فعل مضارع است استمرار را می‏رساند، در سوره مورد بحث هم که فرموده: "شب قدر از هزار ماه بهتر است"و نیز فرموده: "ملائکه در آن شب نازل می‏شوند"مؤید این معنا است.

    پس وجهی برای تفسیر زیر نیست که بعضی (۷) کرده و گفته‏اند: شب قدر در تمام دهر فقط یک شب بود، و آن شبی بود که قرآن در آن نازل گردید، و دیگر تکرار نمی‏شود.و همچنین تفسیر دیگری که بعضی (۸) کرده و گفته‏اند: تا رسول خدا(ص) زنده بود شب قدر در هر سال تکرار می‏شد، و بعد از رحلت آن جناب خدا شب قدر را هم از بین برد.و نیز سخن آن مفسر (۹) دیگر که گفته: شب قدر تنها یک شب معین در تمام سال است نه در ماه رمضان.و نیز سخن آن مفسر (۱۰) دیگر که گفته: شب قدر شبی است در تمام سال، ولی در هر سال یک شب نامعلومی است، در سال بعثت در ماه رمضان بوده در سال‏های دیگر در ماههای دیگر، مثلا شعبان یا ذی القعده واقع می‏شود، هیچ یک از این اقوال درست نیست. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تفسیر سوره قدر آیات ۱ - ۵

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    - سوگند به کتاب مبین، ما آن را در شبی مبارک نازل کردیم.سوره دخان، آیه ۳.

    ۲- ما قرآنی بر تو نازل کردیم که به صورت آیات جدا از هم می‏باشد، تا آن را تدریجا و با آرامش بر مردم بخوانی.و به طور قطع این قرآن را ما نازل کردیم.سوره اسراء، آیه ۱۰۶.

    ۳- آنانکه کافر شدند گفتند: چرا قرآن یکباره بر او نازل نشد، بله یکباره نازل نکردیم، تا قلب تو را ثبات و آرامش بخشیم، و بدین منظور آیه آیه‏اش کردیم.سوره فرقان، آیه ۳۲.

    ۴- مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۵۱۸.

    ۵- سوره بقره، آیه ۱۸۵.

    ۶- در آن شب هر حادثه‏ای که باید واقع شود خصوصیاتش مشخص و محدود می‏گردد، این امری ست‏خلف ناپذیر، امری است از ناحیه ما که این ماییم فرستنده رحمتی از ناحیه پروردگارت.سوره دخان، آیه ۶.

    ۷- تفسیر قرطبی، ج ۲۰، ص ۱۳۵.

    ۸- مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۵۱۸.

    ۹- تفسیر قرطبی، ج ۲۰، ص ۱۳۵.

    ۱۰- روح المعانی، ج ۳۰، ص ۱۹۰.

    ۱۱ و ۱۲- مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۵۱۸.

    ۱۳- خدا هر چه را که از مقدرات بخواهد محو، و هر چه را بخواهد اثبات می‏کند، و کتاب تغییر ناپذیر نزد او است.سوره رعد، آیه ۳۹.

    ۱۴- ما آن را در شب مبارکی نازل کردیم.سوره دخان، آیه ۳.

    ۱۵- بگو روح از امر پروردگار من است.سوره اسراء، آیه ۸۵.

    ۱۶ و ۱۷ و ۱۸- روح المعانی، ج ۳۰، ص ۱۹۶.

    ۱۹- فرمان نافذ خدا(در عالم)چنین است که وقتی اراده خلقت چیزی را بکند به محض اینکه بگوید باش، موجود می‏شود.سوره یس، آیه ۸۲.

    ۲۰- مفردات راغب، ماده"سلم".

    ۲۱- روح المعانی، ج ۳۰، ص ۱۹۷.

    ۲۲- تفسیر البرهان، ج ۴، ص ۴۸۸، ح ۲۶.

    ۲۳- الدر المنثور، ج ۶، ص ۳۷۱.

    ۲۴ و ۲۵ و ۲۶ و ۲۷- مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۵۱۹.

    ۲۸- الدر المنثور، ج ۶، ص ۳۷۳.

    ۲۹- فروع کافی، ج ۴، ص ۱۵۹، ح ۹.

    ۳۰- نور الثقلین، ج ۵، ص ۶۲۷.

    ۳۱- الدر المنثور، ج ۶، ص ۳۷۱.

    ۳۲- الدر المنثور، ج ۶، ص ۳۷۱.

    ۳۳- نور الثقلین، ج ۵، ص ۶۲۱ - ۶۲۳.

    ۳۴- فروع کافی، ج ۴، ص ۱۵۷، ح ۴.

    ۳۵- فروع کافی، ج ۴، ص ۱۵۷، ح ۶.

    ۳۶- مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۵۲۰.

    ۳۷- تفسیر برهان، ج ۴، ص ۴۸۱، ح ۱.

    تفسیر المیزان جلد ۲۰ صفحه ۵۵۹

    علامه سید محمد حسین طباطبائی            

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت