تحقیق مقاله بودا

تعداد صفحات: 33 فرمت فایل: word کد فایل: 3711
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۶,۳۰۰ تومان
قیمت: ۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: بودا
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بودا

    مقدمه

     

    ما هنگامی که واژه روانشناسی را میشنویم ناخودآگاه دانش روانشناسی آنگونه که در باخترزمین تکامل یافته و امروزه در دانشگاه های جهان آموخته میشود به ذهنمان خطور میکند.

    این نتیجه غرب-محوری غربیان و نفوذ اینگونه نگرش به ماست. یعنی ما هم بخاطر اینکه تنها دریچه اطلاع یابی خود را اروپا و امریکا قرار داده ایم با اینکه خود شرقی هستیم ولی در افکارمان غرب-محور شده ایم. غربیها معمولآ دستاوردهای هند و ایران و چین و روسیه و عربها و دیگران را نادیده میگیرند و کوشش دارند تا ریشه همه دانشها را به حق یا ناحق به یونان و افسانه های یونانی و رومی پیوند بزنند.

    نمونه این روند همین دانش روانشناسی است. سده ها پیش از اینکه باخترزمینیان چیزی از روان و روانشناسی دریافته باشند بوداییان در خاور سامانه پیشرو و مفصلی برای کندوکاو روان و روانشناسی پدید آورده بودند.

    این مسئله بخوبی در کتابی با عنوان زیر بازشکافی شده است:

    Goleman, D., & Thurman, R. A. F. (Eds.). (1991). Mind science: An East-West dialogue. Boston: Wisdom Publications. From a conference at Harvard University; participants included: the Dalai Lama, Herbert Benson, Robert Thurman, Howard Gardner, Daniel Goleman, and participants in the Harvard Mind Science Symposium

    دانش روان: گفتمانی میان خاور و باختر

    مجموعه نوشتارهای بودایی که به تفاسیر آیین (Abhidharma) معروفند یک سامانه و سیستم کامل روانشناختی هستند. بوداییان از دو هزار و پانصد سال پیش بر روی درک روان آدمی تمرکز کرده اند و به نتایج پیشرفته ای دست یافته اند. آنها یارای آن را دارند تا با روشهای خود بسیاری از مشکلات روانی را از پیش پا بردارند. آنها حتی با روشهای دیگری سررشته های روان خود را در دست میگیرند و آنرا هدایت میکنند.

    البته رهیافت و رویکرد بوداییان به روان با رویکرد دانش رایج روانشناسی (غربی) از پایه متفاوت است. به همین روی، برخورد و تبادل نظر میان روانشناسان باختر و خاور که چند سال پیش در همایش هاروارد صورت گرفت حالت برخورد نزدیک از نوع سوم (برخورد خیالی آدمیان و موجودات فرازمینی) را داشت. غربیان که از وجود یک روانشناسی دیگر در جهان بیخبر بودند طی آن همایش و پس از آن چشم بعضی از ایشان به این موضوع باز شد و شگفت زده شدند.

    جالب میشود اگر این دو گونه دانش روان با گذشت زمان درک و فهم بهتری از هم پیدا کنند و با همکاری و همراهی به آزمودن روشهای یکدیگر پرداخته به نتایج و برآیندهای بهتری دست یابند.

    شرح جزئیات اینکه روشها و تفاوتهای این دو گونه روانشناسی چیست به درازا می انجامد و از حوصله این یادداشت بیرون است. (کتاب دانش روان)

     

    پیروان آیین بودا 'مردمان شادتری هستند'

    دانشمندان می گویند می توانند به کمک شواهد نشان دهند که پیروان آیین بودا براستی از مردم دیگر، شادتر و آرام تر هستند.

    آزمایش هایی که در آمریکا انجام شده است نشان می دهد که بخش هایی از مغز که با روحیه خوب و احساسات مثبت در پیوندند در بودایی ها فعال تر است.در همین حال یک بررسی دیگر نشانگر آنست که ذکر و ژرف اندیشی یا مراقبه در آیین بودا می تواند به پدید آوردن آرامش روانی یاری برساند.

    پژوهشگران در کانون پزشکی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سان فرانسیسکو پی برده اند که بودایی های کهنه کار که معمولا مراقبه می کنند، در همسنجی با مردم دیگر کمتر دچار تکانه های روحی، دلهره و خشم می شوند.

    فعالیت مغزی

    در پژوهشی جداگانه، دانشمندان در دانشگاه ویسکانسین در مدیسون برای بررسی کارکرد مغزی گروهی از بودایی ها از فنون نوین بُرش بینی (اسکن) مغز استفاده کردند. آزمایش های آنها نشان داد فعالیت بخش چپ جلویی مغز در بودایی های باتجربه بیش از دیگر مردمان است. این بخش از مغز با عواطف مثبت، چیرگی بر خود و خو و منش پیوند دارد.

    آزمایش های این دانشمندان نشان داد که این بخش از مغز بودایی ها نه تنها به هنگام مراقبه بلکه در دیگر سانها و احوال نیز فعال است.

    دانشمندان گفتند این بدان معنی است که احتمال تجربه احساسات مثبت و روحیه خوب در این افراد بیشتر است. اوئن فلاناگان، استاد دانشگاه دوک در کارولینای شمالی گفت اکنون می توان با اطمینان نسبی این پنداشت را پذیرفت که بودایی هایی که انسان اغلب در نقاطی مانند دارماسالا، هند، با آنها روبرو می شود انسان هایی براستی خوشبخت هستند.

    دارماسالا پایگاه دالای لاما، رهبر تبعیدی تبت است.

    این رشته بررسی ها در گاهنامه "نیو ساینتیست" چاپ شده است.

    درباره زندگانی بودا

     

    افراد خاندان شاکی در کناره رود روهی نی که در دامنه های جنوبی هیمالیا روان است، می زیستند. پادشاه آنها بنام شودودانا گائوتاما پایتخت خود را در کاپیلاواستو نهاد و دستور داد تا در آنجا دژی بزرگ ساختند، و خود خردمندانه فرمان راند، چنانکه ستایش مردم را دریافت. بانوی این پادشاه، مایا، دختر عموی شاه بود. پدر ملکه نیز پادشاهی یک سرزمین همسایه از قلمرو همان خاندان شاکی را داشت. شاه و بانوی او تا بیست سال فرزندی نیافتند. اما ملکه مایا یک شب رویایی شگرف داشت، و در خواب دید که پیلی سپید از سوی چپ سینه اش به درون زهدان او رفت، و او آبستن شد. پس، پادشاه و مردم زایش شاهزاده ای را چشم داشتند. بر پایه آیین این سرزمین، ملکه برای دنیا آوردن فرزند خود به خانه پدر و مادرش رهسپار شد، و در راه سفر به آنجا، در باغ لومبینی در آفتاب زیبای بهاری دمی آسود. در همانجا بود که بودا زاده شد.

     

     

    سراب از دید بودا و افلاطون

     

    از دیدگاه افلاطون، خِردوَرز یونانی، مشاهدات ما در این جهان سرابی مبهم است از جهان واقعی. به باور او هرکدام از پدیده ها و مفاهیم این جهان، مانند گربه، انسان، میز، کوه و جز اینها که در اینجا بسیار گوناگون و متغیر و ناقص اند در آن جهان واقعی الگویی ثابت و مشخص و تکمیل دارند. یعنی مثلآ یک الگوی ثابت با تعریف مشخص از مفهوم گربه وجود دارد که تمام گربه های این جهان کپی های ناقص آنند. جهان ما از روی آن جهان اصلی ساخته شده است. این نظریه افلاطون، نظریه جهانِ الگوها یا عالم مُثُل نام دارد. به باور او درک آن جهان الگوهای ثابت با حواس پنجگانه ممکن نیست بلکه با اندشیدن منطقی امکان پذیر است. خردورز میبایست تمرکز خود را از این جهان ظواهر و سرابها گردانده و متوجه جهان الگوها کند.

    بودا نیز این جهان را سرابی میداند که با جهان راستین فرق دارد. اما او جهان راستین را جهان الگوها نمیداند بلکه آن را جهان تهی مینامد. اما خواست او از تهی خالی بودن مطلق نیست بلکه خالی بودن از هرگونه وصف و نسبیت و ویژگی. جهان راستین بودا جهانی است که در آن همه مرزها ناپدید میشوند و با اوصاف معمول اینجهانی توصیف پذیر نیست. بودا راه درک آن جهان را از طریق شهود و فراشناخت میداند یعنی دیدن روشنایی و فهمیدن رازها در یک آن.

    این فراشناخت تنها از راه درک مفاهیم بودایی و تمرین و تمرکز و مراقبه پیوسته امکان پذیر است. همان کاری که راهبان بودایی سرگرم آنند.

     

     

    باید نباید

     

    اخلاقیات بودا یعنی شایست و نشایستها (همان حرام و حلال) به نصیحت بودا اینها هستند:

    الف : نشایستها:
    ۱ موجودات زنده را نباید کشت .
    ۲ دارایی دیگران را نباید تصاحب کرد.
    ۳ به ناموس دیگران نباید تجاوز کرد.
    ۴ دروغ نباید گفت .
    ۵ نوشیدنی سکر آور نباید نوشید.
    ب : شایستها:
    ۱ باید رنج فردى را ترک کرد.
    ۲ باید به رنج زندگان اندیشید.
    ۳ باید در رنج جامعه جهانى انباز بود.
    ۴ باید حسن نیت داشت .
    ۵ باید دلسوز دیگران بود.
    ۶ باید گذشت و بخشش داشت .
    ۷ باید فداکار و خدمتگزار مردم بود.
    ۸ باید از حیله و فریب پرهیز کرد.
    ۹ باید از پرخورى و شکم پرورى دور کرد.
    ۱۰ باید از شادخواری افراطی دورى کرد.
    ۱۱ باید از زیب و زیور و بو افزارها پرهیز کرد.
    ۱۲ باید از خوابیدن در بستر نرم دورى کرد.
    ۱۳ باید از پذیرش سیم و زر و مال دنیا دست برداشت .

     


    خلاصه اینکه بودا ما آدمیان را گرفتار در پیله ای چند لایه از باززایی و رنج کشیدنها میبیند و انظباط اخلاقی، خوب بودن، و تمرکز برای درک حقایق جهان هستی را، از راهی که او میگوید، تنها کاردی میداند که با آن میتوان این پیله را شکافت و به آزادی و مقصد رسید.
    او به ما این مژده را میدهد که او خود این پیله را شکافته و به فراسو رفته و میگوید که این ارزش امتحان کردنش را دارد. او راه شکافتن پیله را جلوی پای ما گذاشته و خوشحال میشود تا ما را در بیرون از آن ببیند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بودا

    فهرست:

     

     

    فهرست مطالب

     

     

    دانش روان: گفتمانی میان خاور و باختر


    کتاب دانش روان: گفتمانی میان خاور و باختر.

    ویراسته: د. گلمن و ر.آ.اف ثورمن.

    نشر ویزدام، بوستون امریکا

    از یک همایش در دانشگاه هاروارد با شرکت دالایی لاما، هربرت بنسون و دیگران.


    پیروان آیین بودا 'مردمان شادتری هستند

     

    خبرگزاری بی بی سی

     

    فعالیت مغزی

     

    گاهنامه "نیو ساینتیست"

     

    درباره زندگانی بودا

    سراب از دید بودا و افلاطون

    باید نباید

    پرستشگاه غاری

    بوداگرایی و یارسان

    بوداییان و خدا

    بوداییان و خدا: درباره جایگاه خدا و یکتاپرستی در کیش بودا

    آموزه های بودا

    شاخه های بوداگرایی

    خاستگاه اندیشه های بودا

    بوداگرایی و ایران

    چنین گفت بودا ترجمه دکتر هاشم رجب زاده از رشته کتابهای متون بودائی

    http://buddha.blogfa.com

     

    سوره دل

    متن

    http://buddha.persianblog.com...

     

    مفهوم نیروانه در آیین بودا

               اشاره

             

     

      1. خاستگاه‏ها و ریشه‏شناسى واژه نیروانه

                2. گزارش‏هاى کهن‏تر

                3. برداشت اروپایى از این اصطلاح

                4. مکتب‏هاى جریان اصلى آیین بودا

                5. در نظام‏هاى مهایانه

                6. مترادف‏هاى نیروانه 

    منبع:

     

      ال. اس. کازینز

                على‏رضا شجاعى

    http://www.al-shia.com/html/far/books/majalat/12/06/08.htm

     

     

    سه کالبد بودا

      از ویکی‌پدیا، دایره المعارف آزاد.

      برگرفته از: راه بودا، نوشته‌ی ب. ل. سوزوکی، ترجمه‌ی ع. پاشایی، صفحه‌ی ۷۴.

                گرفته شده از

    «http://fa.wikipedia.org/wiki/سه_کالبد_بودا»

    http://buddha.persianblog.com/

     

    اینجا هم ده تا!

      اشته 17 / 324 (گ34).از متون بودایی

    http://med.persianblog.com...

     

    الماس راه

    اهریمن در کیش بودا

    عطار و کیش بودا

    گوشه ای از نقش ایرانی تبارها در گسترش بوداگرایی

    http://buddha.persianblog.com

     

    معرفی کتاب

      در جستجوی ریشه های آسمانی بودا

      نویسنده: امیر حسین رنجبر
      ناشر: مروارید
      تاریخ نشر: ۱۳۸۱

      فهرست کتاب

    http://buddha.persianblog.com

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت