مشخصات فنی سمند:
کارایی
مدل موتور : XU7JP/L3
حد اکثر سرعت : 185 KM/HR
نسبت تراکم : 9.3:1
تعداد سیلندر : خطی 4
حجم موتور : 1761cc
سیستم سوخت رسانی : انژکتوری پاششی (MPFI)
حداکثر توان موتور : 100 HP در6000 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور: 153 Nm در 3000 دور در دقیقه
قطر سیلندر : 83mm
کورس پیستون : 81.4mm
گیربکس : اتوماتیک 5 سرعته + دنده عقب
نسبت دنده 1 : 0.2894
نسبت دند ه 2 : 0.5384
نسبت دنده 3 : 0.7812
نسبت دنده 4 : 1.0512
نسبت دنده 5 : 1.3428
دنده عقب :0.3
کلاچ
نوع کلاچ : تک صفحه ای خشک
قطر خارجی کلاچ : 200mm
قطر داخلی کلاچ : 132mm
دیفرانسیل : دیفرانسیل جلو و دنده خورشیدی
وزن
وزن خودرو : 1200 (KG)
وزن روی اکسل جلو : 716 (KG)
وزن روی اکسل عقب : 468 :(KG)
سوخت
ظرفیت مخزن سوخت: 70 لیتر
عدد اکتان : 95 RON
درجه آلودگی : Euro II
مصرف خارج از شهر : براساس استاندارد : 9.2 ECE R84
ترکیبی بر اساس استاندارد : 8.5 ECE R101
با سرعت ثابت 90 : 6.8Lit
با سرعت ثابت 120 : 9.2Lit
آلودگی منواکسید کربن با کاتالیست کانورتور : %0.5
سیستم خنک کننده : 7.4
روغن گیربکس : 2
روغن سیستم فرمان : 1
سیستم الکتریکی
باطری : 12 V 35 Ah
دینام : 80A
استارت : 0.9 KW
نوع باطری : اسید سرب
سیستم فرمان
شعاع چرخش با هیدرولیک 5.5 متر
جعبه فرمان هیدرولیک - شانه ای
زاویه چرخش چرخها به سمت داخل/ به سمت خارج : 6.0-5.0 mm
زاویه چرخش چرخها به سمت داخل : 5.43mm
تعلیق
مستقل از نوع مک فرسون : جلو
مستقل از نوع فنر پیچشی : عقب
ترمز
دو مداره تحت کنترل با بوستر : سیستم ترمز
دیسکی با پره های خنک کننده : ترمز جلو
توپی : ترمز عقب
سیستم ترمز ضد قفل ABS : انتخابی
توع سیستم ضد قفل :4 کانال با سیستم قدرتی EBD توزیع ترمز الکترونیکی
مدل : MK 20E (Continental Teves) ABS
چرخها
تایر : 65/185 88H R15
چرخهای استاندارد : فولادی 6J15
چرخهای انتخابی : آلومینیومی 6.5J15
ECU (واحد کنترل الکترونیکی): S2000
تاریخچه ی سمند
از اواسط دهه 70، چند سالى از واردات خودرو مىگذرد، خودروهاى کرهاى به تعداد فراوان و با مدلهاى متنوع وارد شدهاند. معلم اجتماعى سر کلاس درس رو به شاگردان خود مىگوید:دما مردمى هستیم با فرهنگى غنى ولى مدتهاست فرهنگ خود را فراموش کردهایم و به قوانین اجتماعى اهمیت نمىدهیم، سر یکدیگر کلاه مىگذاریم و فرهنگ کار گروهى را نداریم. بچهها! مردم کره را نگاه کنید، همه با هم کار مىکنند و تولیدات خود را مصرف مىکنند، تولیدکنندگان نیز به حقوق مردم احترام مىگذارند، مثال ساده هم صنعت خودروى کره است. حال ما مدتها پیکان انگلیسى را بدون کوچکترین تغییر با ایرادات فراوان تولید مىکنیم ولى خودروسازى مانند دوو، خودروهاى مدرن ارزان و با قیافههاى جذاب تولید مىکند، همه بچههاى کلاس، به فکر فرورفتهاند که ناگهان زنگ مدرسه به صدا درمىآید. دصنعت خودروى ایران که پس از پایان جنگ، یک دهه رکود راتجربه کرده بود و همه از آن به عنوان صنعت مرده نام مىبردند و بسیارى نیز عقیده داشتند کارخانههاى خودروسازى باید تعطیل شوند و ضرورتى براى حضور صنعت خودرو در کشور وجود ندارد، در این میان، این صنعت دوباره راه خود را با پیکان شروع کرد و حال پس از واردات خودرو و ورود اتومبیلهاى متنوع کرهاى، فشار دوباره بر روى این صنعت، تشدید شده بود که چرا ما نمىتوانیم خودرویى طراحى کنیم و چرا حتى چراغهاى پیکان نیز تغییر نکرده، از همه جالبتر آن بود که پژو 405 که در ابتدا به صورت مونتاژ کامل وارد بازار مىشد، حتى اطلاعات فنىاش در اختیار مهندسان ارشد ایران خودرو نیز قرار نمىگرفت.
طرح خودروى ملى که ایده آن نیز چندان در ایران تازه نبود، دوباره مدتى پس از پایان واردات خودرو، براى تولید یک پیکان جدید آغاز شد تا به همه ثابت شود ما هم مىتوانیم مانند کره، خودمان به طراحى خودرو بپردازیم. نخستین بار مردم در بازىهاى جام ملتهاى آسیاى 96 شاهد تیزرى بودند و طراحى خودروى ملى، آغاز شد اما تا چندى پیش از شروع تولید سمند، از این خودروى ملى خبرى نبود. در آغاز، طرح خودروى ملى چندان مشکل به نظر نمىرسید اما پس از شروع طرح، عظمت آن کاملا مشخص شد. طراحى پلتفرم که در ابتدا غیرممکن به نظر مىرسید، پس روش پروتن مالزى که خودروى خود را با طراحى بدنه بر روى پتلفرمهاى میتسوبیشى، قرار مىداد، انتخاب شد. حال آنکه پس از مدتى، مشخص شد حتى طراحى بدنه نیز کار بسیار دشوارى است. در همین زمان در کشور تایوان شرکت فراست اتوموتیو انگلستان، طراحى نمونه اولیه خودرویى بر روى شاسى و قواى محرکه خودرو پژو 405 براى تولید در شرکت تایوانى را به پایان رسانده بود، ناگهان شرکت تایوانى ورشکست شد و شرکت فراست اتوموتیو که براى طراحى خودرو، بسیار هزینه کرده بود این طرح را به شرکتهایى در ایران، آرژانتین و چین پیشنهاد کرد، این پیشنهاد با اقدامات اولیه براى تولید خودروى ملى، همزمان بود و ایرانخودرو، این طرح را با اشتیاق پذیرفت. مرکز تحقیقات ایرانخودرو با جمعآورى فارغالتحصیلان ممتاز دانشگاهها، ازجمله امیرکبیر و شریف و چند دانشگاه دیگر، پروژه طراحى خودروى ملى را آغاز کرد. طراحى شرکت فراست اتوموتیو در ایران، معایب فراوانى داشت، این خودرو اتاقى به نسبت کوچک و ارگونومى متناسب با افراد قدکوتاه شرق آسیا داشت. کارشناسان مرکز تحقیقات ایرانخودرو در کنار کارشناسان فراست اتوموتیو و بعضى کارشناسان خارجى بدنه، ارگونومى و تا حدودى سیستم تعلیق را دوباره طرحى کردند، این طرح را حتى تا امروز شاید بتوان جدىترین طرح کارآموزى کارشناسان داخلى در زمینه طراحى خودرو قلمداد کرد، در طرح سمند، مهندسان ایرانى به صورت مشترک با تیمى خارجى به انجام محاسبات مهندسى خودروى سمند پرداختند، طراحى بدنه با گروه فراست اتوموتیو انگلیسى و با همکارى گروهى از مهندسان آلمانى، اتریشى، کرهاى و ایرانى انجام شد. طراحى قالب، در کره صورت گرفت. داشبورد خودرو نیز با الهام از خودرو فولکس واگن و توسط تیمى مشترک از مهندسان آلمانى، اتریشى و ایرانى طراحى شد. ساخت قالب نیز در تایوان انجام شد و در نهایت تغییراتى نیز در سیستم فنربندى و فرمان خودرو به دلیل تغییر گرانیگاهها و ایجاد تعادل انجام شد. د
خودروى سمند در ابتدا، قرار بود پیکان جدید باشد و جایگزین این خودرو با همان قیمت شود اما با ادامه کار و مشخص شدن هزینههاى فراوان، قیمت خودرو را به گونهاى افزایش مىدهد که دیگر نمىتوانست جایگزین پیکان شود و نام آن به X7 و در نهایت سمند تغییر کرد. این خودرو به دلیل نشان ایرانى تاکنون مورد قضاوتهاى مختلفى قرار گرفته؛ عدهاى آن را خودرویى اسطورهاى مىدانند و عدهاى بر این عقیدهاند پژو 405 بسیار بهتر از این خودروست؛ اما واقعیت فنى این خودرو چیست؟ د
بدنه خودرو، 1.5 برابر خودرو پژو 405، نقطه جوش دارد، این خودرو در انگلستان توسط شرکت مایرا، استاندارد ایمنى اروپا را کسب کرد و بدنه آن آیرودینامیکتر از پژو 405 است. فرمانپذیرى این خودرو نیز از نظر قدرت مانور، بسیار بالاتر از پژو 405 بوده و در پیچها با سرعت بالا، قدرت مانور ایدهآلى دارد؛ به همین دلیل توسط نظرسنجىهاى اخیر، بهترین سیستم فرمان را حتى بین خودروهایى مانند زانتیا و ماکسیما، از آن خود کرده است، سیستم ترمز این خودرو با نصب ABS ایمنتر مىشود. مردم معتقدند این خودرو در مقایسه با پژو 405، بدنه سنگینترى دارد و این افزایش وزن را علت افزایش سر و صداى بدنه در مقایسه با پژو 405 عنوان مىکنند؛ در حالى که ورقه بدنه این خودرو، مشابه 405 است و صداى بدنه خودرو نیز به دلیل قاب ستونهاى کنارى است که به درستى مهار نشدهاند. سیستم فنربندى این خودرو، نسبت به پژو 405 سختتر است، حال آنکه ایمنى آن نیز بیشتر از پژو 405 است، البته بعضى از ایرادات ازجمله صداى کمکفنر و یاتاقان زدن موتورهاى JPK ، ایرادات ترمز و طراحى نامناسب صندلى، تا حدودى درست است که در مدلهاى جدید با استفاده از موتور L3 و برقى شدن صندلى و حل مشکل ترمز، تا حدودى برطرف شده است و صداى بدنه نیز با مهار قاب ستونها کنترل شده؛ اما شاید بزرگترین عیب ، نشان ایرانى این خودرو باشد که این خودرو را در کانون توجه قرار داده است. این خودرو با آنکه نخستین تجربه ما در زمینه طراحى بوده ولى با مشارکت مهندسان ایرانى در کنار مشاوران خارجى، سبب کارآموزى جدى شده است. ساخت داخل بالاى این خودرو در ابتدا و انتخاب بهترین قطعهسازان وحرکت آنها براى تولید قطعات این خودرو، نیز جهشى را حداقل در بخشى از قطعهسازان ایرانى به وجود آورده است. این خودرو قرار بود با ساخت داخل بالاى 70 درصد تولید شود، به این دلیل بهترین قطعهسازان انتخاب شدند و در این زمینه، سرمایهگذارىهاى هنگفتى نیز انجام شد. براى طراحى خطوط تولید، کارهاى عجیب و در عین حال طاقتفرسایى صورت گرفت. پردازنده کامپیوترى به کار رفته در ماشینآلات عظیم کارخانه، آنقدر قوى بودند که فروش آنها به خاطر ممنوعیت فروش تکنولوژى با کاربردهاى نظامى، منوط به تایید کابینه انگلستان شد. ظرفیت تولید نهایى این خودرو 200 هزار دستگاه پیشبینى شد. خط رباتى با همکارى کارخانه هیوندایى کره ساخته شد و امکانات نرمافزارى و قطعات الکترونیک آن را نیز شرکت زیمنس تامین کرد. د