تحقیق مقاله اصول مدیریت کیفیت

تعداد صفحات: 22 فرمت فایل: word کد فایل: 1597
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله مدیریت
قیمت قدیم:۵,۲۰۰ تومان
قیمت: ۳,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اصول مدیریت کیفیت

    چکیده

    این سند هشت اصل مدیریت کیفیت که در استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای سری ایزو 9000-2000 کاربرد دارد را معرفی می‌نماید. مدیریت ارشد هر سازمان می‌تواند از این اصول بعنوان چارچوبی برای راهنمایی سازمان خویش به منظور بهبود عملکرد ها استفاده نماید.

    منبع : Intrnational Organization for Standardization. 2006. Quality management principles. http://www.iso.ch/iso/en/iso9000-14000/understand/qmp.html

    کلیدواژه : کیفیت؛ مدیریت کیفیت؛ استاندارد کیفیت؛ سیستم مدیریت کیفیت؛ ایزو؛ بهبود عملکرد

    اصل اول: تمرکز بر مشتری (Customer Focus)

    هر سازمانی به مشتریان خود وابسته است و باید نیازهای حال و آینده آنان را درک نماید و نیازمندی های مشتریان خود را برآورده نماید. علاوه بر این سازمان ها باید برای عبور از انتظارات مشتریان خود برنامه ریزی و تلاش نمایند.

    تمرکز بر مشتری و درک نیازهای حال و آینده او باعث پاسخگویی منعطف و سریع سازمان به فرصت های بازار و در نتیجه افزایش سود سهام و سهم بازار برای سازمان خواهد شد.

    رضایت مشتریان با افزایش اثربخشی بکارگیری منابع سازمان، افزایش یافته و بهبود وفاداری مشتری به سازمان باعث ماندگاری در تجارت می گردد.

    بکارگیری اصل تمرکز بر مشتری عموما باعث می گردد که سازمان:

    برای درک نیازها و انتظارات مشتریان تحقیقات لازم را صورت دهد.

    از ارتباط اهداف سازمانی با نیازها و انتظارات مشتریان اطمینان حاصل نماید.

    ارتباطات درون سازمانی را در راستای نیازها و انتظارات مشتریان هدایت نماید.

    رضایت مشتریان را اندازه گیری نموده و بر مبنای نتایج حاصل از آن اقدام نماید.

    ارتباطات با مشتریان را به صورت سیستمی مدیریت نماید.

    از وجود توازن بین رضایتمندی مشتریان و سایر ذینفعان سازمان (نظیر مالکین، کارکنان، سرمایه گذاران، انجمن ها و مجامع محلی) اطمینان حاصل نماید.

    اصل دوم: رهبری در مدیریت (Leadership)

    مدیر سازمان که از منش رهبری برخوردار است باید مقاصد و جهت گیری یکنواختی را در سازمان ایجاد نماید و  محیط داخلی سازمان را به گونه ای ایجاد و نگهداری نمایند که کارکنان بتوانند در دستیابی به اهداف سازمانی کاملا مشارکت نمایند.

    مدیریت سازمان با منش رهبری باعث می گردد کارکنان مقاصد و اهداف سازمانی را درک نموده و برای دستیابی به آنها از انگیزه کافی برخوردار شوند. علاوه بر این با بکاربستن منش رهبری فعالیت های سازمان ارزیابی شده و در مسیری یکسان، منظم گردیده و استقرار می یابد و در نتیجه فقدان ارتباط بین سطوح مختلف سازمان به حداقل خود خواهد رسید.

    بکارگیری اصل رهبری در سازمان عموما باعث می گردد که:

    نیازهای تمامی ذینفعان سازمان شامل مشتریان، مالکین،‌کارکنان،‌ تامین کنندگان، سرمایه گذاران، انجمن هاو مجامع محلی در نظر گرفته شود.

    اهداف چالش برانگیز با زمانبندی مشخص تنظیم گردد.

    ارزش های مشترک، مدل های اخلاقی و جوانمردی در تمامی سطوح سازمان ایجاد شده و تقویت گردد.

    اعتماد ایجاد گردیده و ترس از میان برود.

    کارکنان با منابع مورد نیاز،‌ برخوردار از آموزش و آزادی عمل با داشتن مسوولیت و پاسخگویی فعالیت نمایند.

    کارکنان برای نقش و سهم خود امیدوار و دلگرم گردیده و آنرا تشخیص دهند.

    اصل سوم: مشارکت کارکنان (Involvement of people )

    کارکنان جوهره سازمان بوده و مشارکت آنها باعث خواهد گردید تا توانایی هایشان  مزیت سازمان محسوب گردد. ایجاد انگیزه،‌ تعهد و مشارکت کارکنان نسبت به سازمان،  نوآوری و خلاقیت در پیشبرد اهداف سازمان را به ارمغان خواهد آورد.

    ایجاد مسوولیت پاسخگویی کارکنان در رابطه با عملکردشان و همچنین ایجاد اشتیاق در مشارکت و همکاری ایشان زمینه ساز بهبود مستمر در سازمان خواهد بود.

    بکارگیری اصل مشارکت کارکنان در سازمان عموما باعث می گردد که:

    کارکنان اهمیت همکاری و نقش خود را در سازمان درک کنند.

    کارکنان محدودیت های عملکردشان را شناسایی کنند.

    کارکنان مالکیت مسایل را پذیرفته و مسوولیت حل آنها را عهده دار شوند.

    کارکنان عملکرد خود را در راستای مقاصد و اهداف شخصی ارزیابی نمایند.

    کارکنان فعالانه فرصت های افزایش صلاحیت،‌ دانش و تجربه خود را جستجو نمایند.

    کارکنان آزادانه دانش و تجربیات خود را به اشتراک گذارند.

    کارکنان آشکارا در خصوص مسایل و عواقب آن بحث کنند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اصول مدیریت کیفیت

    فهرست:

    بخش اول : اصول مدیریت کیفیت .....................................................................2

    اصل اول تمرکز بر مشتری ............................................................................2

    اصل دوم رهبری در مدیریت ...........................................................................3

    اصل سوم مشارکت کارکنان ............................................................................4

    اصل چهارم رویکرد فرآیندی ..........................................................................5

    اصل پنجم رویکرد سیستمی به مدیریت ..............................................................6

    اصل ششم بهبود مستمر ................................................................................7

    اصل هفتم تصمیم گیری بر مبنای واقعیت ها .........................................................7

    اصل هشتم ارتباط سودمند و دو طرفه با تامین کنندگان ............................................8

    بخش دوم : چگونه تغییر سازمانی را رهبری و مدیریت کنیم؟...................................10

    رهبری تغییر چیست؟ .................................................................................10

    فرآیند تغییر چیست و چه کسی باید در این فرآیند دخالت داده شود؟ ............................15

    چگونه با مقاومت در برابر تغییر برخورد کنیم؟ ...................................................19

    منابع و مآخذ ..........................................................................................21

     

    .

    منبع:

     

    آذر، عادل. و مومنی، سفور. 1380. آمار و کاربرد آن در مدیریت،‌ جلد دوم. تهران: سمت.

    پرهیزکار، کمال. 1382. مدیریت منابع انسانی و اداره امور استخدامی. تهران: آگاه.

    تیموری نژاد، حسین. منابع انسانی با کیفیت کلید طلایی رقابت. تدبیر 160.

    خاکی، غلامرضا. 1379. روش تحقیق در مدریت. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی .

    رحمان پور، لقمان. شناسایی عوامل موثر در حفظ و نگهداری منابع انسانی. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.

    رضایی، حمیدرضا. و صانعی، مهدی. مزیت رقابتی پایدار. فصلنامه اطلاع رسانی. شماره 3 و 4.

    سعادت، ا. 1381. مدیریت منابع انسانی. تهران: سمت.

    سکاون، ا. 1381. روشهای تحقیق درمدیریت. ترجمه محمد صبائی و محمود شیرازی. تهران: مؤسسه مدیریت وبرنامه ریزی.

    سید جوادین، سیدرضا. 1383. مدیریت رفتار سازمانی. تهران: نگاه دانش.

    میر سپاسی، ناصر. 1381. مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار. تهران: میر.

    Baker, Kathryn A. and Branch, Kristi M. 2002. Concept underlying Organizational Effectiveness. Ch. 1. http://WWW.SC.DOV/SC-5/BENCHMARK/.

     

    دفت، ریچارد ال. 1382. تئوری و طراحی سازمان. ترجمه پارساییان و اعرابی. تهران: فرهنگ و مدیریت.

    کتلر، فیلیپ و آرمسترانگ، گری. 1383. اصول بازاریابی. ترجمه بهمن فروزنده. تهران: آتروپات.

    Atilgan, E. et. al. 2005. Determinants of brand equity : A verification apporoachin the beverage industry in Turkey. Marketing intelligence& Planning 23(3).

    Garrigab, M. et. al. 2001. The myth of ethical consumer. Journal of consumer marketing 18(7).

    Creen, E. H. et. al. 1997. The influence of firm behavior on purchase intent. Journal of consumer marketing 14(6).

    Kanter, J. 2002. Ethical attitudes and ethical behavior. International Journal of Manpower 23(8).

    Pierdre, S. et. al. 2003. Ethic in consumer choice. Europan Journal of marketing 37(10).

    Fan, Y. 2005. Ethical branding and corporate reputation. Corporate Communication: An international Journal 10(4).

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت