تحقیق مقاله رابطه پرخاشگری فیزیکی و کلامی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهرستان اردبیل

تعداد صفحات: 13 فرمت فایل: pdf - word کد فایل: 1583
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله روانشناسی
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رابطه پرخاشگری فیزیکی و کلامی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهرستان اردبیل

    پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بهزیستی روان شناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه بود. پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش شامل کلیه ی معلمان شهر اردبیل بود. نمونه پژوهش، 100 نفر به ازبین معلمان ناحیه یک شهر اردبیل انتخاب بود. به صورت خوشه ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین بهزیستی روان شناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد. با توجه به مقادیر بتا، بهزیستی روانشناختی (322/0) به عنوان متغیری برای پیش- بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشند. لازم به ذکر است که بهزیستی روانشناختی ارتباط مثبت با پیشرفت تحصیلی دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که  بهزیستی رونشناختی معلمان می تواند نقش مهمی را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان باشد.

     

     

     

    واژه‌های کلیدی: بهزیستی روان شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

     

    مقدمه

    انسان در مراحل مختلف رشد مجبور به فراگیری اموری است که زندگی بدون آنها برای وی امکان پذیر نیست، از لحاظ اجتماعی یاد می گیرد که چگونه در یک جمع صحبت کند و آداب معاشرت را رعایت کند. در بعد اخلاقی می آموزد که خوب و بد را از هم تشخیص دهد که این امور مستلزم یادگیری از محیط پیرامون و به ویژه والدین است. چون یادگیری امری است دائمی و مثبت و نسبت به افراد مختلف فرق می کند. در جریان یادگیری کل شخصیت فرد دخالت دارد یعنی جنبه های بدنی، خصوصیات روانی، هدف ها و تمایلات فرد، نحوه ارتباط آنها با هم که کل شخصیت فرد را تشکیل می دهد، تاثیر دارند. از آنجا که هر یک از افراد از لحاظ بدنی، روانی با دیگران متفاوت است. از این رو جریان یادگیری در افراد مختلف متفاوت است. علاوه بر شخصیت فرد، موقعیت یادگیری نیز در جریان یادگیری مؤثر است، منظور از موقعیت یادگیری، اوضاع و احوال و شرایطی است که در جریان یادگیری نفوذ دارد. شرایط عادی مثل هوا، نور، محل نشستن و... شرایط غیر عادی مثل تمایل یادگیرنده نسبت به امور یادگیری، نظر او نسبت به معلم، تمایل معلم، موقعیت یادگیری را تشکیل می دهند که در جریان یادگیری تاثیر دارد (عباس زاده، 1388؛ به نقل ازعبادی، 1391). از پیشرفت تحصیلی به عنوان یکی از ابعاد پیشرفت در نظام آموزشی تعاریف متعددی ارائه گردیده است که به یکی از آنها پیشرفت تحصیلی را میزان یادگیری آموزشگاهی فرد -به صورتی که توسط آزمونهای مختلف درسی مانند دیکته و ریاضی سنجیده می شود- می داند (سیف، 1390). یکی از مباحث مهم و مرتبط با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بحث بهزیستی روانشناختی معلمان است، ریف بهزیستی روان شناختی را تلاش فرد برای تحقق توانایی‌های بالقوه واقعی خود می‌داند. این مدل از طریق ادغام نظریه‌های مختلف رشد فردی (مانند نظریه خود شکوفایی مزلو و شخص کامل راجرز) و عملکرد سازگارانه (مانند نظریه سلامت روانی مثبت جاهودا) شکل گرفته و گسترش یافته است (کامپتون[1]، 2001). ویسینگ و وان ادن[2] (1997، به نقل از آریا پوران، 1390) یک عامل بهزیستی روانشناختی کلی را شناسایی کرده‌اند و آن را به صورت ترکیبی از کیفیت‌های ویژه، از قبیل احساس انسجام، رضایت از زندگی، تعادل عاطفه و نگرش کلی نسبت به خوش بینی یا جهت گیری مثبت نسبت به زندگی توصیف کرده‌اند. بر اساس الگوی ریف بهزیستی روانشناختی از شش عامل تشکیل می‌شود: پذیرش خود[3] (داشتن نگرش مثبت به خود)، رابطه مثبت با دیگران[4] (برقراری روابط گرم و صمیمی با دیگران و توانایی همدلی)، خود مختاری[5] (احساس استقلال و توانایی ایستادگی در مقابل فشارهای اجتماعی)، زندگی هدفمند[6] (داشتن هدف در زندگی و معنا دادن به آن)، رشد شخصی[7] (احساس رشد مستمر) و تسلط بر محیط[8] (توانایی فرد در مدیریت محیط) (ریف و کیس[9]، 2002). بهزیستی روانشناختی به عنوان بازتابی از طرز فکر و واکنش های هیجانی واحساسات مثبت به رویدادهای زندگی تعریف شده است (بارترام و بونایول[10]، 2007؛ به نقل ازمیکائیلی، 1388). در سالهای اخیر، گروهی از پژوهشگران حوزه ی سلامت روانی با الهام از روانشناسی مثبت نگر، رویکرد نظری وپژوهشی متفاوتی برای تبیین ومطالعه ی این مفهوم برگزیده اند. آنان سلامت روانی را معادل کاکرد مثبت روان شناختی تلقی وآن رادر قالب اصطلاح بهزیستی روان شناختی مفهوم سازی کرده اند. این گروه نداشتن بیماری را برای احساس سلامت، کافی نمی دانند بلکه معتقدند که داشتن احساس رضایت از زندگی، پیشرفت بسنده، تعامل کارآمد وموثر با جهان، انرژی وخلق مثبت، پیوند ورابطه ی مطلوب با جمع واجتماع و پیشرفت مثبت از مشخصه های فرد سالم است (میکائیلی، 1388). ملتفت و خیر (1391) طی پژوهشی به بررسی رابطه بین ادراک دانش آموزان از سبک زندگی رفتاری معلمان با بهزیستی روانشناختی در آنها پرداختند، نتایج نشان داد که سبک کنترلی معلمان به صورت منفی تمام مولفه های بهزیستی روانشناختی را پیش بینی می کند. در حالی که ادراک ساختار مولفه های استقلال، رشد شخصی و تسلط بر محیط را بصورت مثبت پیش بینی می نماید. همچنین ادراک مشارکت بصورت منفی مولفه استقلال از بهزیستی را پیش بینی می کند. از آنجایی که  نظریه های روان شناسی اعتقاد دارند که برخی ویژگیهای روانشناختی و شخصیتی معلمان همچون پرخاشگری وافسردگی معلمان باپیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه ارتباط دارد، لذا هدف از این بررسی ارتباط بین متغیرهای تعیین میزان ارتباط بین پرخاشگری، افسردگی وبهزیستی روان شناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه است.

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رابطه پرخاشگری فیزیکی و کلامی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهرستان اردبیل

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    - اکبری، منصوره. (1390). بررسی اثر بخشی آموزش ایمن سازی در مقابل استرس برسازگاری بیماران مبتلا به سرطان سینه. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی.

    - پازنده، فرزانه؛ شرقی، نرگس و کرمی نوری، رضا. (1383). بررسی رابطه ی ناباروری با بهزیستی روان شناختی ورضایت مندی از زندگی وپرخاشگری. فصلنامه پژوهنده، سال 9، شماره 355 . ص: 360-342.

    - زرگر، یلدا؛ نجاریان، بهنام و نعامی، علی. (1387). بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی (هیجان خواهی، ابراز وجود، سرسختی روان شناختی)، نگرش مذهبی و رضایت زناشویی با مشکلات تحصیلی . مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه  شهید چمران اهواز، سال 3، شماره 1. ص 120– 99.

    - سیف، علی اکبر. (1390). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: نشر روان.

    -گل پرور، محسن؛ عریضی، حمید رضا. (1389). رابطه بهزیستی معلمان با باور به دنیای عادلانه ورفتارهای پرخاشگرانه دانش آموزان در مقابل آنها. فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره سوم، شماره 3. ص:35-25.

    - میکائیلی، فرزانه. (1388). روابط ساختاری بین بهزیستی روانشناختی با هوش هیجانی ادراک شده، توانایی کنترل تفکر منفی وافسردگی مادران کودکان کم توان ذهنی ومقایسه ی آن با مادران کودکان عادی. مجله پژوهش در حیطه ی کودکان استثنایی، سال نهم، شماره ی 2. ص: 120-103.

    - میرکی زاده، مهدی. (1391). رابطه مشارکت والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی مدارس پسرانه شهر گرگان. پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته مدیریت آموزشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات اردبیل.

    - هالچین، ریچارد پی و ویتبورن، سوزان کراس. (2003). آسیب شناسی روانی. دیدگاههای بالینی درباره اختلالات روانی. ترجمه: سید محمدی، یحیی. (1383). تهران: نشر روان، جلد دوم، ص،122-69.

    -Dzuka, J. & Dalbert, C. (2007). Studenef,s violence against teacher,s well- being and the belig in a just wordt European  Psychologist, 12,(4)253-260.

    -Ryff, C.D., Keyes, C. (2002). Know they self and become what you are: A eudemoninc approach to psychological well-being. Jourrnal happiness studies.9:13-3

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت