تحقیق مقاله تاثیرآموزش جرات ورزی بر سازگاری اجتماعی کودکان بی سرپرست تحت پوشش بهزیستی شهرستان اردبیل

تعداد صفحات: 17 فرمت فایل: word کد فایل: 1582
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله روانشناسی
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تاثیرآموزش جرات ورزی بر سازگاری اجتماعی کودکان بی سرپرست تحت پوشش بهزیستی شهرستان اردبیل

    چکیده

      این پژوهش با هدف بررسی تاثیرآموزش جرات ورزی بر سازگاری اجتماعی کودکان بی سرپرست اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل که شامل یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود.   جامعه آماری شامل 500کودکان تحت پوشش بهزیستی شهر اردبیل در سال  1392 بودند که از میان آنهابا استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، ابتدا60 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره(گروه آزمایش و گروه کنترل) قرار گرفتند. ابزارهای سنجش، شامل پرسشنامه سازگاری بل بود. مهارت های جرات ورزی در هشت جلسه یک ساعته هفته ای دو بار به گروه آزمایش آموزش داده شد، ولی گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس تک متغیره(مانووا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش جرات ورزی در افزایش سازگاری اجتماعی کودکان بی سرپرست تاثیر معنادار دارد.

     

     

    واژه‌های کلیدی: آموزش جرات ورزی، سازگاری اجتماعی و کودکان بی سرپرست

     

     

     

     

    مقدمه

    سازگاری[1] به عنوان مهمترین نشانه سلامت روان، از مباحثی است که جامعه شناسان و روانشناسان در دهه های اخیر توجه خاصی به آن مبذول داشته اند (منینگر[2] و همکاران، 2003)، آموزش جرات ورزی روشی است که در آن رفتارهای مناسب اجتماعی برای ابراز وجود، بیان احساسات، نگرشها، آرزوها، نقطه نظرات و علایق به افراد یاد داده می شود تا بتوانند به راحتی و بدون ترس و نگرانی، عقاید، باورها، احساسات و عواطف خود را ابراز کنند. آموزش قاطعیت یک روش چند محتوایی است که شامل راهنمایی، ایفای نقش، بازخورد، مدلسازی، تمرین و مروری بر رفتارهای آموخته شده می باشد (بونوما، 2000). آموزش جرات ورزی به کودکانی که از نظر عاطفی آسیب دیده اند کمک می کند تا آسان تر به خود شناسی فردی و گروهی دست یابند، قابلیتهای ارتباطی آنها گسترش یابد و خود را بهتر بروز دهند (کربی و ساقدن، 2007).  کودکان بی سرپرست و بد سرپرست که از عاطفه مادرانه و عشق و روابط صمیمی والدین محروم بوده اند غالباً از اختلالات عاطفی، نا ایمنی، احساس وابستگی یا طرد، گروه گریزی یا گروه گرایی حاد رنج می برند. و به طور جدی نیازمند ارتباط صمیمانه و عاطفی هستند، و به روشهای فرافکن و ابرازهای توانبخشی که بروز مشکلات آنها را تسهیل سازد علاقه نشان می دهند. از این رو روشهای درمانی برای ایجاد ارتباط و تشخیص و درمان ناراحتی های روانی و عاطفی کودکان، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. روش ها و شیوه های مختلفی شکل گرفته از جمله آن ابراز وجو است که به عنوان یک مهارت و کفایت در ارتباط بین فردی تلقی می شود. برنامه ی آموزش ابراز وجود می تواند اطلاعات، باورها و رفتارهای عزت نفس، خودکارآمدی، سلامت عمومی و جرات ورزی را بهبود بخشد به طوری که آنها بتوانند دیدگاه خود را تغییر دهند و روابط بین فردی ایجاد نمایند (وستون و ونت[3]، 1999؛ لاندازابال[4]،2001). در بین مهارت های زندگی، قاطعیت (جرات ورزی) معنی دفاع از حقوق خود و بیان افکار و احساسات به شیوه مستقیم، صادقانه و مناسب است. افراد قاطع برای خود و دیگران احترام قائلند، منفعل نیستند و اجازه نمی دهند دیگران از آنها سوء استفاده نمایند (کلینک[5]،2005). بر اساس پژوهشهای انجام شده کودکان بی سرپرست در سازگاری اجتماعی-روانی نیز مشکل دارند (چن[6] و همکاران، 2009؛ بلو[7] و همکاران، 2008؛ کربی[8] و ساقدن، 2007). سازگاری[9] به عنوان مهمترین نشانه سلامت روان، از مباحثی است که جامعه شناسان و روانشناسان در دهه های اخیر توجه خاصی به آن مبذول داشته اند (منینگر[10] و همکاران، 2003). سازگاری اجتماعی بر این ضرورت متکی است که نیازها و خواسته های فرد با منافع و خواسته های گروهی که در آن زندگی می کنند، هماهنگ و متعادل شود و تا حد امکان از برخورد مستقیم و شدید با منافع و ضوابط گروهی جلوگیری شود (اسلامی نسب، 1994). فرایندهای سازگاری در زمینه ارتباطات مفید اجتماعی شکل می گیرد و اجتماعی شدن و یادگیری مهارتهای جرأت ورزی زمینه افزایش سازگاری را فراهم می نماید (کایرنز و همکاران، 1995). از آنجا که میزان سازگاری برای کودکان بی سرپرست متغیر مهمی در زندگی تلقی می شود و پژوهشی اختصاصی در این مورد برای کودکان بی سرپرست انجام نگرفته است، بنابراین مساله اساسی تحقیق حاضر، مطالعه اثر بخشی آموزش جرات ورزی بر سازگاری اجتماعی است. رحیمیان بوگر و همکاران (1386)، در طی پژوهشی که بر روی دانش آموزان پسر و دختر شهر ضا انجام شد، مشخص گردید که دانش آموزانی که آموزش جرات ورزی دریافت کرده بودند با دانش آموزانی که آموزش جرات ورزی دریافت نکرده بودند در مولفه سازگاری اجتماعی تفاوت معنی داری با یکدیگر داشتند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ) WHO2004)، آموزش مهارت های زندگی باعث افزایش و بهبود بهداشت روانی معلولان جسمی می شود که به منظور پیشگیری اولیه و ارتقای سطح بهداشت روانی انجام گرفته است. هلگسون (2004)، در مطالعه های، یافته ها نشان دادآموزش مهارت های ارتباط کلامی و غیرکلامی، به رفتارهای خود ابرازی واجتماعی دانش آموزان معلول کمک می کند. بنابراین با توجه مواردی که ذکر شد هدف اصلی پژوهش، نخست ارزیابی تعیین میزان اثر بخشی آموزش جرات ورزی بر  سازگاری اجتماعی کودکان بی سرپرست است. انتظار می رود که این پژوهش بتواند پاسخگوی سئوالات در زمینه مسایل مرتبط با سازگاری اجتماعی کودکان بی سرپرست از جمله احساس جرات ورزی همراه با توصیف و شناسایی آن از نظر شدت و شیوع، در میان کودکان بی سرپرست باشد.

    روش

    جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی کودکان بی سرپرست  شهرستان اردبیل در سال 1393 می باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع تصادفی ساده است که تعداد 60نفر از کودکان بی سرپرست را شامل می­شود. این افراد به دو گروه 30 نفره (گروه کنترل و گروه آزمایش) تقسیم می شوند. این پژوهش بصورت آزمایشی است که از طرح گروهی گسترش یافته پیش آزمون–پس آزمون و پیگیری با سه گروه استفاده خواهد شد. بعد از انتخاب گروه­ها به صورت دو گروه آزمایشی و کنترل، نخست از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد که شامل اجرای پرسشنامه­های سازگاری بود. در مرحله بعد گروه آزمایشی تحت آموزش مهارت جرات­ورزی به مدت 8 جلسه یک ساعته و دو بار در هفته قرار گرفت. نهایتا در مرحله آخر پس­تست بر روی هر دو گروه آزمایشی و کنترل صورت گرفت تا تفاوت مداخله مشخص شود. برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (مانووا) استفاده شده است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تاثیرآموزش جرات ورزی بر سازگاری اجتماعی کودکان بی سرپرست تحت پوشش بهزیستی شهرستان اردبیل

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    - بیان زاده، اکبر و ارجمندی، زهرا (1382). تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازشی کودکان عقب مانده ذهنی خفیف. ماهنامه اندیشه و رفتار.شماره 1، صص:34-27.

    - بیان زاده، س ید اکبر؛ نوری قاسم آبادی، ربابه، و بوالهری، جعفر. (1382). مشاوره ساخت رفتار سالم به منظور پیشگیری از ایدز در نوجوانان. واحد انتشارات انستیتو روانپزشکی تهران – مرکز همکاری­های مشترک سازمان جهانی بهداشت در بهداشت روان.

    - ساجدی، سهیلا (1387). اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی بر روابط بین فردی، ابراز وجود و عزت نفس دختران نابینای مجتمع فاطمه الزهرا(س). پایان نامه کارشناسی ارشد.رشته روانشناسی عمومی. اصفهان، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان.

    - ساجدی، سهیلا؛ آتش پور؛ کامکار، منوچهر وصمصام شریعت، محمد رضا. (1387). تاثیر آموزش مهارت های زندگی برروابط بین فردی، عزت نفس وابزار وجود دختران نابینا. مجله دانش وپژوهش در روانشناسی کاربردی، سال یازدهم، شماره 39. ص: 26-14.

    -شکر پور، مریم. (1390).رابطه بین  سبک های تربیتی والدین با سازگاری اجتماعی و حل مسله در بین دانش آموزان دبیرستانی شهر تبریز. دانشگاه محقق اردبیلی.

    - ثابتی، فهیمه و شهنی ییلاق، منیجه. (1377). تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی درکاهش ناسازگایهای اجتماعی - عاطفی دانش آموزان پسر ناسازگار دبستانی اهواز. مجله علوم تر بیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال پنجم، شماره 3، صص 6-1.

    - کارتلج، جی اف (1990). آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان. ترجمه: پور سید، سید رضا (1369). مشهد: آستان قدس رضوی.

    - کلنیکه، کریس ال (2005). روانشناسی اجتماعی. ترجمه: محمدخانی شهرام(1384). تهران: اسپند هنر.

    - رحیمیان بوگر، اسحق؛ شاره، حسین؛ حبیبی عسگرآباد، مجتبی وبشارت، محمد علی. (1386). بررسی تاثیر شیوه های جرات ورزی برسازگاری اجتماعی. فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال ششم، شماره 23. ص: 54- 30.

    - ملکی تبار، علیرضا، خدابخشی، آناهیتا، خوش کنش، ابوالقاسم (1390). مقایسه خودپنداره و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان پسر سالم و معلول(نابینا). مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، شماره 13، ص 33.

    -Bonomi A., Patric D., Bushnell D (2001). Validation of the United States, Version of the World Health Organization Quality of life (WHOQOL) instrument. Journal of clinical Epidemiology 2001; 53: 2.

    -Bonomi A.E., Patrick D.L., Bushnell D.M and Martin M (2000). Validation of the United States’ version of the World Health Organization Quality of Life (WHOQOL) instrument. Journal of Clin Epidemiol. 2000.53(1): 19-23.

    -Dijkers, MP. (2003). Individualization in quality of life measurement instruments and approaches. Journal of Arch Phys Med Rehabil. 84: 3-14.

    -Dijkerso, M. (2007).  A meta-analysis of the effect of disablement components. Journal Adapted Physical Activity Quarterly. 15(3), 829-840.

    -Karbala'i Noori, A. (1997). Needs and quality of life in chronic schizophrenic patients for outpatient services based at the psychiatric center, Shaheed Ismaili community in Tehran. Journal of Psychiatric occupational therapy master’s thesis. IUMS, 26.   

    - Chen,O., Saunders, C., & Dickson, D (1995). Social Skills in interpersonal Communication. Third edition. London: Rutledge.

    - Menninger, R. E (2003). Experimental Design: procedure for the Behavioral sciences, Brooks/Cole, Belmont. C. A.

    -Landazabal, M.G. (2001). Assessment of a cooperative-creative program of assertive behavior and self-concept. Spanish Journal of Psychology, 2 (1), 3–10.

    -Lent RW, Brown SD, Hackett G. (2000). Contextual supports and barriers to career choice. Journal of Counseling Psychology. 47(6): 36-49.

    -Lin, Y. R., Shiah,I. S., Chang, Y.C., Lai, T.J., Wang, K.Y., & Chou, K.R (2004). Evaluation of an assertiveness training program on nursing. Journal of American psychologist 4(2): 331-340.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت