فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر معلولیت جسمی ، حرکتی ( ناشی از فلج مغزی ) بر میزان هوش بهرکودکان
فهرست:
پیشگفتار ......................................................................................................... 1
چکیده .............................................................................................................. 2
فصل اول : کلیات
مقدمه ............................................................................................................... 4
بیان مسئله ...................................................................................................... 6
فرضیه تحقیق ................................................................................................. 7
متغیرها ............................................................................................................ 7
تعریف معلولیت جسمی – حرکتی ................................................................. 8
تعریف هوش بهر ............................................................................................ 8
تعریف معلولیت ............................................................................................... 9
تعاریف عملیاتی .............................................................................................. 10
اهداف تحقیق .................................................................................................. 11
اهمیت و ضرورت تحقیق ............................................................................... 11
فصل دوم : ادبیات تحقیق
تاریخچه .......................................................................................................... 14
فلج مغزی ........................................................................................................ 15
علل فلج های مغزی ......................................................................................... 19
علل ناتوانی جسمی و معلولیت های حرکتی .................................................. 20
عدم هماهنگی حرکتی ...................................................................................... 21
ویژگی های کودکان مبتلا به ناتوانی های جسمی- حرکتی و معلولیت های حرکتی 23
برنامه های آموزشی کودکان معلوم حسی- حرکتی..................................... 25
ارزیابی و نتیجه گیری..................................................................................... 28
تاریخچه مربوط به مطالعات هوش................................................................. 30
ماهیت هوش..................................................................................................... 31
هوش................................................................................................................ 33
تعریف تربیتی هوش....................................................................................... 35
تعریف تحلیلی هوش........................................................................................ 36
تعریف کاربردی هوش.................................................................................... 36
طبقات هوش..................................................................................................... 36
ویژگیهای عمومی هوش.................................................................................. 37
عوامل موثر بر هوش....................................................................................... 38
تاثیرات محیطی در هوش................................................................................ 39
تفاوت های جنسیتی در عملکرد هوش............................................................ 40
هوش از دیدگاه رشد....................................................................................... 42
انواع هوش از دیدگاه کتل................................................................................ 43
انواع هوش از دیدگاه ثراندیک......................................................................... 46
انواع هوش از دیدگاه اسپیرمن....................................................................... 47
انواع هوش از دیدگاه ترستون........................................................................ 47
انواع هوش از دیدگاه اشترن برگ.................................................................. 48
انواع هوش از دیدگاه گاردنر........................................................................... 49
رهیافت روان سنجی........................................................................................ 50
هوش آزمایی................................................................................................... 51
مقیاس های هوش وکسلر................................................................................ 53
ارزیابی و نتیجه گیری..................................................................................... 56
فصل سوم : روش تحقیق
جامعه آماری .................................................................................................. 59
نمونه و شیوه نمونه گیری .............................................................................. 59
ابزار اندازه گیری ............................................................................................ 59
پایایی و اعتبار ................................................................................................ 59
روش جمع آوری اطلاعات ............................................................................. 62
روش آماری ................................................................................................... 64
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات
نمرات IQ افراد سالم و معلول ....................................................................... 66
محاسبات آماری ............................................................................................. 68
جدول و نمودار توزیع فراوانی IQ افراد معلول ............................................ 69
جدول و نمودار توزیع فراوانی IQ افراد سالم .............................................. 71
نمودار توزیع فراوانی نمرات IQ افراد عادی در مقایسه با افراد معلول ...... 73
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری......................................................................................... 75
خلاصه تحقیق ................................................................................................ 76
محدودیت ها ................................................................................................... 77
منبع:
افروز غلامعلی، مقدمه ای بر روان شناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی – تهران- انتشارات دانشگاه تهران – زمستان 1377- چاپ شانزدهم.
حاج بابایی، مرتضی- دهقانی هشتجین- یاور- آشنایی با ویژگی ها و مسائل کودکان استثنایی – رشته آموزش استثنایی- سال اول مراکز تربیت معلم- سال 1372.
دژکام- محمود- نظریه های عمده روان درمانی- انتشارات کروز- سال 1361.
دونالدس- ایلینگورث- کودک و مدرسه – ترجمه دکتر نوابی نژاد- انتشارات رشد.
شریفی درآمدی- پرویز- کودکان استثنایی- اصفهان – انتشارات فدن- زمستان 1376.
شناخت کودکان استثنایی- رشته آموزش ابتدایی- سال دوم مراکز تربیت معلم .
فرقانی رئیسی- شهلا- شناخت مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان – تهران – معاونت پرورش وزارت آموزش و پرورش – سال 1374- چاپ دوم.
گنجی- حفره- روان شناسی عمومی- تهران- نشر دانا- سال 1376- چاپ 6.
روانشناسی معلولین، تالیف منصور یوسف زاده دوانی- نشر سرور سال 1376.
آموزش و درمان معلولین- تالیف : دکتر ماروین روزن- دکتر جرالد کلارک – دکتر مارتین کیوتز- ترجمه: دکتر سیداکبر میرحسینی- نشر رشد- سال 1370.
اثرات معلولیت ذهنی فرزند بر خانواده – تالیف- تقی داورمنش- ناصر شریعتی- سال 1375.