پروژه سنجش میزان رضایتمندی از تحصیل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان (در سال تحصیلی 85-1384) و عوامل موثر بر آن

تعداد صفحات: 166 فرمت فایل: word کد فایل: 1000956
سال: 1385 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۲۳,۲۰۰ تومان
قیمت: ۲۱,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه سنجش میزان رضایتمندی از تحصیل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان (در سال تحصیلی 85-1384) و عوامل موثر بر آن

    پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی

    رشته علوم اجتماعی – پژوهشگری

    1 مقدمه:

    دانشگاه به عنوان یک نهاد اجتماعی- فرهنگی یکی از ارزشمند‌ترین منابعی است که جامعه برای پیشرفت و توسعه در اختیار دارد، این نهاد به جهت نقش تعیین کننده‌ای که در تولید دانش (پژوهش)و انتقال دانش (آموزش) دارد به عنوان یکی از شاخص های تعیین میزان توسعه کشورها مد نظر قرار گرفته است.

    همانطور که می‌دانیم جوانان در مقطع پیش دانشگاهی تلاش زیادی برای ورود به دانشگاه می‌کنند و شاید بتوان گفت که یکی از آمال و آرزوهای جوانان امروزی ورود به دانشگاه می‌باشد با ورود جوانانی که با امید و آرزو به دانشگاه راه یافته‌اند اگر تلاش کنیم که رضایتمندی این دانشجویان تازه وارد را بطور نسبی فراهم کنیم می‌توان انتظار داشت که این دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل تعهد داشته بیشتری نسبت به شغل ، زندگی، دیگران درآینده داشته باشند زیرا زمانیکه افراد تعهد داشته باشند دیگر رشوه خواری، ریاکاری، دروغ‌گویی برای رسیدن به اهداف خوب یا بد، فقر فرهنگی ، بی سوادی جوانان تحصیل کرده، ... وجود نخواهد داشت . بر اساس نظریه تسری Spill-over Theory رضایت از یک بخش از زندگی بروی رضایت از بخشهای دیگر زندگی مؤثر است.

     (از کمپ، 278:1369)

     مثلا در این تحقیق زمانیکه دانشجویان از تحصیل راضی باشند از حوزه‌های دیگر زندگی اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی، سیاسی نیز راضی خواهند بود.

     

    2/1 طرح مساله:

    دانشگاه مکانی فرهنگی و اجتماعی می‌باشد و هر ساله جمع کثیری از جوانان برای گذراندن تحصیلات عالیه وارد آن می‌شوند و هر یک از این جوانان با در نظر داشتن اهداف خاص خود (ارتقاء سطح علمی، کسب شغل بهتر، رندگی بهتر ، گرفتن مدرک،...)به این مکان مقدس قدم می‌گذارند.

    اکنون با ورود این جوانان با نشاط و امیدوار به آینده و همچنین علاقمند به تحصیل مسئولیت سنگینی به عهده مسئولین دانشگاه می‌باشد ، از این جهت که این مسئولین محترم باید از پرسنل و اساتید متعهد و کارآمد بهره گیرند، زیرا این دو قشر تماس بیشتری را با دانشجویان که آینده سازان جامعه هستند دارند، که توجه بیشتر این تحقیق به نقش اساتید متمرکز است آنچه از یک استاد وظیفه شناس و شایسته انتظار می‌رود این است که بکوشد از ناکامیهای درسی دانشجویانش جلوگیری کند و آنها را علاقمند به تحصیل،مطالعه، پژوهش سازد.

    همانطور که می‌دانیم دانشجویان اغلب در سن جوانی به تحصیل می‌پردازند و دوران جوانی بسیار حساس می‌باشد زیرا پایه‌های شخصیتی افراد در این دوران شکل می‌گیرد فردی که مشغله ذهنی جز تحصیل نداشته باشد و تحصیل دانشجو با رضایت باشد البته که این فرد در تحصیل موفق‌تر خواهد بود و آیندۀ تضمین شده‌تری نسبت به دیگران دارد زیرا در آرامش به سر می‌برد و این دانشجویان مسلماً در آینده فرد مفید و شایسته‌ای برای خود، خانواده وجامعه خواهند بود.

    در مصاحبه اکتشافی که با چند تن از اساتید و دانشجویان انجام دادیم به نظر می‌رسید که مقداری نارضایتی در بین دانشجویان وجود دارد به دلایلی همچون عدم وجود امکانات مختلف ، عدم وجود کارکنان دلسوز و متعهد ، هزینه‌های سنگین دانشگاه آزاد، عدم وجود اساتید با تجربه و با انگیزه ، تبعیض اساتید بین دانشجویان ، وجود مقررات آموزشی نامناسب ، ... بخاطر عدم نظارت و دقت کافی مسئولین که موجبات نارضایتی دانشجویان را فراهم می‌کند.

    بنابراین رضایت عبارت است از: حالت خوشایندی است که بخاطر فاصله کم انتظارات با واقعیت ، ارضای نیاز حاصل می‌شود و دست یابی به هدف در موقعیت‌های مختلف برای فرد حاصل می‌شود. کسب سعادت در زندگی به عنوان هدف والای وجود انسانی تلقی شده است که باعث رشد و شکوفایی و پیشرفت انسان می‌شود، و بالعکس عدم کسب سعادت اغلب به عنوان مانعی در راه انجام وظایف فرد تلقی می‌شود، همانگونه که ذکر شد رضایت از زندگی بازتاب توازن میان آرزوهای فرد و وضعیت فعلی او می‌باشد. (کمبل و دیگران 1976 به نقل از اینگلمارت 1373 ص 244)

    به عبارتی هر چه فاصله بین سطح آرزوهای فرد و وضعیت فعلی وی بیشتر گردد رضایتمندی کاهش می‌یابد و بالعکس هر چه فاصله بین سطح آرزوهای فرد و وضعیت فعلی وی کمتر گردد رضایتمندی افزایش می‌یابد.

    بنابراین در این پژوهش اولا درپی سنجش میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی- واحد قوچان ثانیاً می‌کوشیم که عوامل مؤثر بر این امر را بیابیم.

     

    3/1 اهمیت و ضرورت تحقیق

    رضایت حالت خوشایندی است که بخاطر دست‌یابی به هدف در موقعیت‌های مختلف به فرد دست می‌دهد. رضایت انواع مختلفی دارد که عبارتند از رضایت از زندگی خانوادگی، رضایت از زندگی زناشوئی، رضایت از وضعیت اقتصادی ، رضایت از خود، رضایت مشتری ، رضایت کارگر، رضایت کافرما، رضایت از محل زندگی، رضایت مردم از سازمانهای اداری رضایت مشترکین (از شرکت برق، آب، گاز، تلفن)رضایت از شغل ، رضایت از درآمد و رضایت از تحصیل که ما بنا به دلایل زیر درصدد بر‌آمدیم تا تحقیقی در مورد رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی- واحد قوچان از تحصیل انجام دهیم:

    همانطور که مشهود است عده زیادی از جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند تعداد نسبتا زیادی از جوانان ایرانی را دانشجویان تشکیل می‌دهند واین جوانان هستند که باید فردای کشور را به آنها سپرد و این امر زمانی تحقق پیدا می‌کند که دانشجویان از وضعیت تحصیلی خود راضی باشند که این رضایت از تحصیل هم برای دانشجو و هم برای جامعه ضرورت دارد. اما اگر رضایت در این سن جوانی و دوران دانشجویی برای دانشجو فراهم نشود آثار سوء فراوانی در سطح خرد، میانه، کلان خواهد داشت.

    در سطح خرد

     افزایش تنش ، مشکلات رفتاری ، ناامیدی ،اضطراب ، افسردگی و ... از جمله آثار منفی نارضایتی از تحصیل می‌باشد.

    به عنوان مثال فردی که تصمیم دارد تمام سعی و تلاش خود را در دانشگاه بکار گیرد و سخت درس بخواند و در راستای همین هدف نیز گام بر می‌دارد بعد مشاهده می‌کند افرادی که به درس کمتر توجه کرده‌اند ، کمتر در کلاس حاضر شده‌اند و ... با استفاده از طرح دوستی با استاد نمره‌شان بالاتر یا مانند فرد اول می‌شود در اینصورت اگر آن دانشجو از نظر روحی حساس باشد ممکن است که افسرده و ناامید از عدم پاداش در مقابل زحمتهایش سرکوب شود.

    در سطح میانه

    نیز پیامدهایی چون کاهش روحیه مشارکت جویی، همکاری و  تعاون ، عدم اعتماد و ... را در پی دارد.

    مثلا دانشجویی که از وضعیت تحصیلی خودناراضی باشد دیگر انگیزه‌ای ندارد همانطور که مشاهده می‌شود بعضی اوقات چند دانشجو با هم یک تحقیق را انتخاب می‌کنندو در نهایت فردی که علاقمندتر و با انگیزه‌تر از بقیه است ممکن بیشتر کار تحقیق را انجام دهد و بقیه فقط در نمره گرفتن شریک باشند در این صورت دانشگاه که یک مکان اجتماعی شدن است دانشجویان مشارکت را در کار گروهی نمی‌‌آموزند پس یک مشکل کاهش روحیه مشارکت جویی به جامعه تحمیل می‌شود. 

  • فهرست و منابع پروژه سنجش میزان رضایتمندی از تحصیل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان (در سال تحصیلی 85-1384) و عوامل موثر بر آن

    فهرست:

     

    فصل اول.. 1

    کلیات پژوهش..... 1

    1/1 مقدمه: 2

    2/1 طرح مساله: 3

    3/1 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5

    4/1 اهداف تحقیق.. 7

    فصل دوم. 8

    مبانی نظری تحقیق... 8

    1/2 تعریف رضایت از دیدگاه صاحبنظران جامعه شناسی.. 9

    2/2- پیشینه تحقیق.. 11

    ا1/ 2/2 -بیشینه پژوهش های داخلی.. 12

    2/ 2/2- نقد و بررسی پیشینه های داخلی.. 27

    3/2/2- پیشینیه پژوهش های خارجی: 27

    4/ 2/2 نقد وبررسی پیشینه‌های خارجی.. 39

    3/2 مبانی نظری تحقیق.. 40

    1/ 3/2  نظریه تسری(spill over theory) 41

    2/ 3/2  نظریه هدف گذاری «ادوین لاک» E.A.lock.. 42

    3/ 3/2 نظریه مبادله. 43

    4/3/2 نظریه نیازها 45

    4/2 چهارچوب نظری تحقیق.. 48

    5/2 مدل تئوریکی تحقیق: 50

    فصل سوم. 51

    روش تحقیق... 51

    3/1 مقدمه. 52

    2/3روش تحقیق: 53

    1/2/3: پرسش آغازی: 54

    2/2/3 مطالعات مقدماتی و اکتشافی: 54

    3/2/3 طرح نظری مسئله تحقیق: 55

    4/2/3 ساخت و ارائه مدل تئوریک: 57

    5/2/3 تبدل نظریه ها به فرضیه ها: 57

    6/2/3 تعریف عملیاتی متغیرها و یافتن معرفهای مناسب برای سنجش آنها: 59

    7/2/3 تهیه پرسشنامه برای سنجش متغیرها 61

    8/2/3 آزمون مقدماتی.. 66

    3/3 جامعه آماری.. 67

    1 /3/3حجم نمونه: 67

    فصل چهارم. 71

    یافته‌های پژوهش..... 71

    *تحلیل جداول توزیع فراوانی.. 72

    جدول و نمودار 1-4 : توزیع پاسخگویان برحسب جنس............................. 73

    جدول و نمودار 2-4: توزیع پاسخگویان برحسب مقطع تحصیلی.............. 74

    جدول و نمودار 3-4: توزیع پاسخگویان برحسب وضعیت شغلی............. 75

    جدول و نمودار 4-4: توزیع پاسخگویان برحسب وضعیت تاهل .............. 76

    جدول و نمودار 5-4: توزیع پاسخگویان برحسب شهر محل سکونت ...... 77

    جدول و نمودار 6-4: توزیع پاسخگویان برحسب تحصیلات مادر............. 78

    جدول و نمودار 7-4: توزیع پاسخگویان برحسب شغل مادر .................... 79

    جدول و نمودار 8-4: توزیع پاسخگویان برحسب تحصیلات پدر............... 80

    جدول و نمودار 9-4: توزیع پاسخگویان برحسب شغل پدر....................... 81

    جدول و نمودار 10-4: توزیع پاسخگویان برحسب نوع مالکیت منزل....... 82

    جدول و نمودار 11-4: توزیع پاسخگویان برحسب سن.............................. 83

    جدول و نمودار 12-4: توزیع پاسخگویان برحسب معدل............................ 84

    جدول و نمودار 13-4: توزیع پاسخگویان برحسب ترم.............................. 85

    جدول و نمودار 14-4: توزیع پاسخگویان برحسب تعداد اعضای خانواده........... 86

    جدول و نمودار 15-4: توزیع پاسخگویان برحسب درآمد خانواده............ 87

    *تحلیل جداول توزیع فراوانی و نمودار میانگین برای متغیر وابسته و متغیرهای مستقل مربوطه ................................................................................................................................... 88

    جدول و نمودار 16-4: مقایسه میانگین های معرف های شاخص تسلط به درس         89

    جدول و نمودار 17-4: مقایسه میانگین های معرف های شاخص مسئولیت پذیری90

    جدول و نمودار 18-4: مقایسه میانگین های معرف های شاخص ایجاد انگیزه   91

    جدول و نمودار 19-4: مقایسه میانگین های معرف های شاخص مقررات آموزشی     92

    جدول و نمودار 20-4: مقایسه میانگین های معرف های شاخص رضایت از تحصیل

    .............................................................................................................................. 93

    جدول و نمودار 21-4: مقایسه میانگین های معرف های شاخص امیداوری به آینده شغلی     95

    جدول و نمودار 22-4: مقایسه میانگین های معرف های شاخص احترام به دانشجو    96

    جدول و نمودار 23-4: مقایسه میانگین های معرف های شاخص عدالت در سطح دانشگاه      97

    جدول و نمودار 24-4: مقایسه میانگین های معرف های شاخص رسیدن به هدف       98

    جدول و نمودار 25-4: مقایسه میانگین های معرف های شاخص رضایت از زندگی    99

    *تحلیل رابطه متغییر وابسته «رضایت از تحصیل» با متغییرهای مستقل مربوطه  100

    جدول  26-4 وابستگی بین دو متغیر رضایت از تحصیل و امیدواری به آینده شغلی    101

    جدول  27-4 وابستگی بین دو متغیر رضایت از تحصیل و احترام به دانشجو    102

    جدول  28-4 وابستگی بین دو متغیر رضایت از تحصیل و عدالت در سطح دانشگاه     103

    جدول  29-4 وابستگی بین دو متغیر رضایت از تحصیل و رسیدن به هدف       104

    جدول  30-4 وابستگی بین دو متغیر رضایت از تحصیل و رضایت از زندگی    105

    *تحلیل رابطه متغیر وابسته « رضایت از تحصیل » با متغیرهای زمینه‌ای دو مقوله‌ای   106

    جدول 31-4 تحلیل واریانس یک طرفه بین دو متغیر رضایت از تحصیل و جنس         107

    جدول 32-4 تحلیل واریانس یک طرفه بین دو متغیر رضایت از تحصیل و مقطع تحصیلی      108

    جدول 33-4 تحلیل واریانس یک طرفه بین دو متغیر رضایت از تحصیل و وضعیت شغلی     109

    جدول 34-4 تحلیل واریانس یک طرفه بین دو متغیر رضایت از تحصیل و شهر محل سکونت ................................................................................................................................... 110

    تحلیل رابطه متغییر وابسته «رضایت از تحصیل» با متغییرهای زمینه‌ای چند مقوله‌ای   111

    جدول 35-4 تحلیل واریانس دو طرفه بین دو متغیر رضایت از تحصیل و رشته تحصیلی      112

    جدول 36-4 تحلیل واریانس دو طرفه بین دو متغیر رضایت از تحصیل و وضعیت تاهل        114

    جدول 37-4 تحلیل واریانس دو طرفه بین دو متغیر رضایت از تحصیل و تحصیلات مادر      115

    جدول 38-4 تحلیل واریانس دو طرفه بین دو متغیر رضایت از تحصیل و شغل مادر   116

    جدول 39-4 تحلیل واریانس دو طرفه بین دو متغیر رضایت از تحصیل و تحصیلات پدر        117

    جدول 40-4 تحلیل واریانس دو طرفه بین دو متغیر رضایت از تحصیل و شغل پدر118

    جدول 41-4 تحلیل واریانس دو طرفه بین دو متغیر رضایت از تحصیل و نوع مالکیت منزل   119

    فصل پنجم. 120

    خلاصه و نتیجه گیری.. 120

    منابع و ماخذ. 128

    پرسشنامه ................................................................................................................. 130

    .

    منبع:

    رفیع پور ، فرامرز- سنجش گرایش روستاییان به جهاد سازندگی، پژوهش در سه استان اصفهان، فارس، خراسان- ناشر و مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی) زمستان 1372 نشر ارغنون

    آبراهام ک. کورمن- روان شناسی صنعتی و سازمانی – ترجمه دکتر حسین شکر شکن- بهار 1373 – انتشارات رشد.

    ترنس – آرمیچل- مردم در سازمانها – ترکجه دکتر حسین شکر شکن – تابستان 1373- انتشارات رشد

    استوارت از کمپ روانشناسی کاربردی – ترجمه فرهاد ماهر – 1369- انتشارات آستان قدس رضوی

    خضر نجات حمید – مفاهیم جامعه شناسی – بهار 1396- انتشارات شیراز

    ویلیام آسیکومور – تفکر نظری در جامعه شناسی – ترجمه علی محمد حاضری و دیگران – بهار 1372- نشر سفیر

    پارسا فلسطین محمد – روان شناسی تربیتی – بهار 1371- انتشارات بعثت

    رفیع پور ، فرامرز- آنوهی یا آشفتگی اجتماعی، پژوهش در زمینه پتانسیل آنوهی در شهر تهران، 1378- انتشارات صدا و سیما

    کندوکاوها و پنداشته‌ها – رفیع پور، فرامرز – مقدمه‌ای بر روشهای شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی 1382- شرکت‌های انتشار

    بیرو (آلن) : فرهنگ علوم اجتماعی ، مترجم باقر ساروخانی ،تهران، انتشارات کیهان 1366

    عبدالهی فلسطین محمد، (1374) روشهای تحقیق در علوم اجتماعی . تهران. دانشکده علامه طباطبایی

    پاک سرشت، سلیمان (1381) مجله پژوهشی بازتاب شماره 3

    کیوی ، ریمون و کامپنهود ، لوک وان (1381) روش تحقیق در علمو اجتماعی  ترجمه دکتر عبدالحسین نیک گهر ، نشر توتیا

    ساروخانی- باقر، درآمدی بر دایره‌المعارف علوم اجتماعی – تهران- انتشارات کیهان – 1370-

    نصفت – مرتضی – اصول و روشهای آمار- انتشارات دانشگاه تهران – 1366

    سرایی- حسین – نمونه‌گیری در تحقیق – انتشارات سمت- زمستان 1375

    ساروخانی – باقر – روشهای تحقیق در علوم اجتماعی – تهران – انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی – 1377

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت