پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس مقابل

تعداد صفحات: 71 فرمت فایل: word کد فایل: 100094
سال: 1387 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۳,۷۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس مقابل

     

    چکیده:

    هدف از انجام پژوهش حاضر این است که بررسی شود آیا بین رابطه پنهانی با جنس مقابل و میزان اضطراب رابطه معناداری وجود دارد؟ یک فرضیه در این کارپیشنهاد شد: بین ارتباط پنهانی با جنس مقابل و میزان اضطراب رابطه معنادار وجود دارد نمونه گیری از روش نمونه گیری در دسترس از جامعه شهر تهران است. 2 گروه 30 نفره از دختران ( 25-18) سال یک گروه کسانی که با جنس مقابل رابطه پنهانی دارند و گروه دیگر کسانی که با جنس مقابل رابطه پنهانی ندارند آزمون خودسنجی اضطراب زانگ ابزار اندازه گیری بود که در مورد 2 گروه بصورت جداگانه انجام شد. نتایج و نمرات بدست آمده از این آزمون مورد بررسی قرار گرفت. و فرضیه پیشنهادی تایید شد. با توجه به مقدار میانگین های محاسبه شده 2 گروه می توان گفت که میزان اضطراب در دخترانی که با جنس مقابل رابطه پنهانی دارند. نسبت به دخترانی که رابطه ی پنهانی ندارند، بطور معناداری بیشتر است.

     

     

     

     

     

    فصل اول:

    مقدمه:

    واژه اضطراب در روان  شناسی بالینی مقام خاصی دارد. و مکرر مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا بدون تردید در اغلب ناهنجاری های روانی اضطراب نقش مهمی ایفا می کند. اضطراب یک احساس رنج آور است. با موقعیتی ضربه آمیز کنونی یا انتظار خبری که به شیء نامعینی وابسته است. مستلزم مفهوم تهدید یا ناامنی است که در افراد مختلف به گونه های متفاوت بیان می شود(پور رجب، 1385).

    اضطراب بخشی از زندگی هر انسانی است و در حد اعتدال پاسخی سازش یافته تلقی می شود به گونه ای که می توان گفت: اگر اضطراب نبود همه ما پشت میزهایمان به خواب می رفتیم. اضطراب است که ما را به تلاش وا می دارد همه قدم هایی که انسان را به جلو می برد وهمه کشف های علمی، هنری و ادبی بر اساس اضطراب انجام می گیرد(کارلسون، 1378).

    فقدان اضطراب ما را با مشکلات و خطرات قابل ملاحظه ای مواجه می کند. زیرا با وجود اضطراب است که برای معانیه ای کلی به پزشک مراجعه می کنیم. و در یک جاده لغزنده با احتیاط رانندگی می کنیم و زندگی طولانی تر سازنده تر و بارورتری خواهیم داشت(پور رجب، 1385).

    در واقع می توان گفت اضطراب به معنای واکنش یک فرد در یک موقعیت تهدید آمیز، یعنی موقعیتی که در آن فرد توانایی مهار محرکات بیرونی یا درونی را ندارد، است. اگر اضطراب عکس العمل نسبت به شرایط زمان و مکان باشد. نه تنها بیماری نبوده، بلکه ممکن است سازنده باشد. مانند دلهره امتحان و ...(آقا محمدرضا، 1387)

    انسان به ویژه جوان به ارتباط اجتماعی نیازمند است، و ارتباط با دیگران پاسخ آن به نیاز درونی به شمار می آید. انتخاب همسالان می توانند نشان دهنده درایت و تحول در فرد باشد و زمینه رشد فکری و اجتماعی و علمی اش را فراهم آورد تمام انسان ها به دنبال یافتن کسانی هستند که با آنهااحساس خوشبختی کنند و از زندگی با آن ها لذت ببرند و در کنارشان منفعت بیشتری کسب کنند، در بین ارتباطات انسانی، نیاز به ارتباط با جنس مقابل هم در مقطعی از زندگی انسان مطرح می شود(احمدی، 1380).

    منظور از رابطه پنهانی دختر و پسر، رابطه ی صمیمانه و گرم و پنهانی که احساسات و عواطف طرفین در این ارتباط، دخالت جدی دارد و نگاه آن دو به هم نگاه جنسیتی باشد، نه نگاه پاک انسانی و اغلب از طریق دیدارهای مخفیانه، رد و بدل کردن نامه، تلفن و ... ایجاد می گردد(احمدی، 1380).

    هم چنین بر اساس قواعد کلی حاکم بر ارتباط میان فردی، نمی توان هر ارتباطی را دوستی دختر و پسر نامید، بلکه می توان گفت«دوستی دختر و پسر» یعنی ارتباطی که بین دو جنس مقابل وجود دارد و این ارتباط، محبت، صمیمیت، عشق و علاقه قلبی ویژه وجود دارد و در این رو، ارتباط دو کودک یا ارتباط تحصیلی یا ارتباط معلم و شاگرد و مانند آن، که برای اهداف خاصی است. نمی تواند از مقوله دوستی دختر و پسر باشد .( وبلاگ دانشجویان ترکمن 1344) 

     اضطراب، تشویش و احساس نگرانی در دوستی های پنهانی موجود بین دختران و پسران از آن جا که مقاومتی قوی از طرف پدر و مادر یا جامعه برای ممانعت از برقراری این دوستی ها وجود دارد، این گونه دوستی ها با مخاطرات گوناگونی از جمله اضطراب و تشویش همراه است. وجود افکار دیگری، چون احساس گناه، نگرانی از تهدیداتی که توسط پسر برای فاش کردن روابطش با دختر صورت می گیرد یک تعارض درونی و مستمر را به دنبال دارد(دانشجویان ترکمن، 1386).

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس مقابل

    فهرست:

    فصل اول

    مقدمه............................................................................................................... 9

    بیان مسئله..................................................................................................... 10

     اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................ 13

    هدف تحقیق................................................................................................... 14

    سوال تحقیق.................................................................................................. 14

    فرضیه .......................................................................................................... 14

    تعیین متغیرها................................................................................................ 14

    متغیر وابسته................................................................................................. 14

    متغیر مستقل.................................................................................................. 14

    متغیر کنترل................................................................................................... 14

    تعریف مفهومی.............................................................................................. 14

    تعریف عملیاتی.............................................................................................. 16

    فصل دوم(ادبیات تحقیق

    مقدمه (واژه اضطراب چیست؟).................................................................... 17

    ریشه تاریخی اضطراب................................................................................ 19

    تعاریف عمده در باب اضطراب.................................................................... 22

    علائم اضطراب.............................................................................................. 23

    منشأاضطراب................................................................................................ 24

    شیوه های بیان اضطراب در جوانان............................................................ 25

    تبینهای مبتنی بر عوامل فرهنگی- اجتماعی................................................. 25

    مهم ترین علل اضطراب در افراد بزرگسال.................................................. 27

    نظریه های اضطراب...................................................................................... 28

    انواع اختلالات اضطرابی............................................................................... 30

    رابطه چیست؟............................................................................................... 32

    انواع ارتباط................................................................................................... 33

    ویژگیهای مهم ارتباط.................................................................................... 35

    ارتباط با جنس مقابل.................................................................................... 37

    مقدمه.............................................................................................................. 37

    اهمیت دوستی............................................................................................... 38

    ارتباط پنهان با جنس مقابل.......................................................................... 40

    ارتباطات پنهانی بین دختر و پسر ایرانی..................................................... 40

    دیدگاه های ارتباط پنهانی دخترو پسر........................................................ 42

    ارتباط با جنس مقابل از دیدگاه روان شناختی............................................ 43

    رابطه اضطراب با جنسیت............................................................................ 45

    اضطراب، تشویش، و احساس  نگرانی در ارتباط پنهان با جنس مقابل.... 45

    پیشینه تحقیق................................................................................................ 48

    فصل سوم:

    جامعه............................................................................................................. 50

    روش پژوهش................................................................................................ 50

    نمونه.............................................................................................................. 50

    ابزار نمونه گیری........................................................................................... 50

    پایایی............................................................................................................. 54

    اعتبار............................................................................................................. 53

    شیوه نمره گذاری.......................................................................................... 55

    روش اجرا..................................................................................................... 56

    فصل چهارم

    مقدمه ............................................................................................................ 57

    بخش اول: تجزیه و تحلیل توصیفی...............................................................

    توصیف گروه های مورد بررسی................................................................ 58

    توصیف نمرات دخترانی که ارتباط پنهانی دارند........................................ 58

    توصیف نمرات آزمون اضطراب زانک........................................................ 58

    توصیف نمرات دخترانی که ارتباط پنهانی ندارند....................................... 59

    توصیف نمرات آزمون اضطراب زانک........................................................ 59

    شاخص هایی گرایش مرکزی و پراکندگی................................................... 60

    بخش دوم: تجزیه و تحلیل استنباطی........................................................... 61

    فصل پنجم

    بحث و نتیجه گیری....................................................................................... 65

    محدودیت ها.................................................................................................. 66

    پیشنهادات...................................................................................................... 68

    فهرست منابع................................................................................................. 69

    ضمائم............................................................................................................ 71

    .

    منبع:

    احمدی، علی اصغر(1380) ، روابط دختر و پسر در ایران، نشر رودکی

    بهرامی تتماج، اعظم(1386)، عشق های خیابانی و پیامدهای آن، نشر رسالت

    پورافکاری، نصرت اله (1373)، فرهنگ جامع روان شناسی در روان پزشکی و زمینه های وابسته، نشر فرهنگ معاصر

    فرجاد، محمد حسین(1377)، بررسی مسائل اجتماعی ایران، چاپ اول، نشر اساطیر.

    آزاد، حسین (1379)، آسیب شناسی روانی، نشر رودکی

    بک (1976) نظریۀ شناختی و اختلالات هیجانی، ترجمه : اسدی، تهران، نشر ارسباران.

    دادستان، پریرخ (1370)، روان شناسی مرضی تحولی، تهران، انتشارات ژرف

    شفیع آبادی ، عبدالله (1375)، نظریه مشاوره و روان درمانی، تهران مرکز نشر دانشگاهی

    ناصری، غلامرضا (1375) ، نظریه های مشاوره، نشر دانشگاهی

    شاملو، سعید (1387)، بهداشت روانی، نشر رشد تهران

    منتظرالظهور ، کرم (1387)، اضطراب، نشر ژرف

    کریمی، یوسف (1378)، روان شناسی اجتماعی، نشر روان

    هابجین و ویتبورن، (1385)، آسیب شناسی روانی، نشر روان

    حسینی ، داود (1375)، روابط سالم در خانواده، نشر بوستان

    اخوان، (1387)، مرکز انجمن های تخصصی

    علی محمدی ، فریبرز (1387)، خانواده و مشکلات جوانان و نوجوانان ، نشر راستین.

    گلی زواره، غلامرضا (1377)، سایه در سایه، نشر گل واژه.

    عشری، مصطفی (1385)، علوم اجتماعی و پیوند آن ، علوم شرعی، نشر رشد

    آذربایجانی ، مسعود (1373)، روابط اجتماعی و جذابیت، نشر راستین

    وبلاگ ها و سایت های استفاده شده :

    اولین پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران.

    www.Torkmanstudent.com

    وبلاگ دانش جویان روان شناس زاهدان / شاملو

    www.psychologyusb.worldpress.com

    سایت جامعه شناسی ارتباطات کریمانی، 1385

    وبلاگ آسیب شناسی دختر و پسر/ موسوی کافی 1387

    سایت ارتباطات اجتماعی/ مهاجرانی 1383

     

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت