پایان نامه بررسی وضعیت فروش محصولات چرمی‌ سبک (داخلی – خارجی)

تعداد صفحات: 204 فرمت فایل: word کد فایل: 1000886
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه هنر
قیمت قدیم:۲۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی وضعیت فروش محصولات چرمی‌ سبک (داخلی – خارجی)

    بیان موضوع یا تعریف مسأله:

    کشور ایران به دلیل داشتن انواع پوست بز و گوسفند از تولید کنندگان عمده پوست و چرم سبک محسوب می‌شود و به علت آب و هوای نیمه خشک پوست گوسفند و بز ایران از مرغوبیت بالایی برخوردار است ولی متأسفانه دامداران کشور به دلیل کم ارزش قلمداد نمودن پوست و پشم و اینکه نوع تغذیه در ایران بیشتر به گوشت گوسفند اختصاص دارد و همچنین به علت نداشتن آگاهی و انگیزه لازم جهت حفظ و حراست از این ثروت ملی، توجه لازم را مبذول نمی‌دارند و از سالیان گذشته انواع پوست، سالامبور و محصولات نیمه ساخته چرمی‌از کشور ما با دیدگاه سنتی صادر گردیده است که عمده صادرات ایران بر حسب آمار موجود مختص به صدور سالامبور و کراست بوده است و این در حالی است که می‌توان ارزش افزوده زیادی را از طریق تولید محصولات ساخته شده چرمی‌به وجود آورده و به تبع آن درآمد ارزی بالایی را تحصیل نمود. بویژه اینکه محصولات چرمی‌از تنوع بالایی برخوردار بوده به نحوی که تنوع این محصولات بالغ بر 60 نوع می‌گردد و هر ساله در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی نمایشگاههای محصولات چرمی‌به نمایش گذاشته می‌شود که متأسفانه نقش کشور ما علی رغم امکانات بالقوه و بالفعل در این نمایشگاهها بسیار کم رنگ می‌باشد، برای مثال در سال 1376 در نمایشگاههای جهانی چرم و البسه چرمی‌در پاریس و بولونیا ایتالیا و بارسلون اسپانیا و دوسلدورف آلمان در کنار کشورهای پیشرفته جهان، کشورهای ترکیه، هندوستان، پاکستان، بنگلادش، اتیوپی و بورکینافاسو دارای چندین غرفه بودند ولی هیچ اثری از محصولات و صنعتگران ایران و پرچم مقدس جمهوری اسلامی‌ایران نبود.

    قطعاً وجود چنین نقیصه ای برایند عوامل متعددی است که شناخت آنها و بویژه حرکت در جهت رفع موانع، این امکان را فراهم خواهد ساخت تا به گونه ای شایسته استعداد و ظرفیت های خود را در صحنه بین الملل عرضه نماییم.

    پژوهشگر در این تحقیق، به دنبال تبیین و تحلیل متغیرها و عواملی است که صادرات محصولات کشور را چه به صورت مثبت و چه منفی، تحت تأثیر قرار می‌دهند و از این طریق ضمن بیان این عوامل، راه کارهای مناسب جهت بهبود و ارتقاء صادرات محصولات چرمی‌را پیشنهاد خواهد کرد. در واقع مسأله اصلی تحقیق این است که موانع موجود بر سر راه صادرات محصولات چرمی‌سبک شناسایی شده و گامهایی را که در جهت رفع این موانع می‌توان برداشت تعیین کرد.

    هدف از مطالعه موضوع:

    دستیابی به تصویر وضعیت موجود به ویژه ترسیم مسائل و مشکلات تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات چرمی‌سبک.

    کمک به سیاست گذاران در امر صادرات و فروش محصولات چرمی‌و توجه بیشتر به ارزش افزوده ای که از این طریق بدست خواهد آمد.

    فراهم آوردن مبنایی برای مراجعه استفاده کنندگان در زمینه صادرات و فروش محصولات چرمی‌به دلیل اطلاعات جمع آوری شده در این خصوص.

    جلب توجه دست اندرکاران تولید و صادرات محصولات چرمی‌سبک به ضرورت تحول در بینش و شیوه های انجام کار.

    ضرورت انجام تحقیق:

    متأسفانه پوست به عنوان یک ماده اولیه ارزشمند مورد بی لطفی قرار گرفته است و قرنها توسط افراد خواص با دیدگاه سنتی و صرفاً برای منافع کوتاه مدت و بدون توجه به ارزش افزوده زیادی که می‌تواند ایجاد نماید صادر گردیده است و به تبع آن صنعت چرم ایران نیز علیرغم امکانات بالقوه و بالفعل نتوانسته است جایگاه خود را تثبیت نماید.

    ایران با پرورش 48 میلیون رأس گوسفند (84/3% گوسفند جهان) و 16 میلیون رأس بز (3% بز جهان) سهم کمی‌از صادرات را عهده دار می‌باشد[1]. کشتار سالانه انواع دام سبک و سنگین در کشور ایران 30 میلیون رأس می‌باشد که بعبارتی روزانه 82000 رأس را شامل می‌شود که 70000 رأس آن سبک می‌باشد و با احتساب روزهای کار در سال، معدل روزانه 92000 جلد پوست سبک می‌باشد[2]. همانطور که گفته شد عمده صادرات ایران بصورت سالامبور و چرم نیمه تکمیل شده می‌باشد و اکثراً مرغوبترین پوستها به خارج صادر می‌گردد. و تولید کننده چرم و البسه چرمی‌داخلی مجبور است از پوست و چرم با کیفیت پایین تر استفاده نماید.

    صادرات سالانه 19-20 میلیون جلد سالامبور، حدود یکصد میلیون دلار ارزآوری را در بر خواهد داشت و اگر تبدیل به لباس و محصولات چرمی‌شود تا یک میلیاد و چهارصد میلیون دلار ارزآوری دارد. تحقق چنین دستاوردی جز با اعمال مدیریت صحیح و استفاده از تکنولوژی پیشرفته و در فضای تولید مناسب ممکن نمی‌باشد در حالیکه در صورت تغییر بینش و فعالیت علمی‌می‌توان محصولات متنوع و قابل رقابت در بازارهای جهانی تولید نمود و از طریق توسعه این صنعت علاوه بر ارزآوری فراوان، برای تعداد زیادی از افراد جامعه اشتغال نیز ایجاد نمود که این گام با سیاست های نظام جمهوری اسلامی‌در جهت توسعه صادرات غیر نفتی و اولویت ایجاد اشتغال در جامعه جوان کشور ایران هم راستا بوده و ضرورت پرداختن به آن از اولویت های اقتصادی-بازرگانی کشور قلمداد می‌گردد[3].

     

    پیشینه تحقیق:

    جدید بودن موضوع تحقیق، یکی از ویژگی های این پژوهش می‌باشد. در خصوص صنعت چرم پژوهش های اندکی در دانشگاهها صورت گرفته است و تحقیقات قبلی نیز بصورت کلی و محض به صنعت چرم و صادرات و واردات آن نگریسته اند ولی هیچکدام با دید مدیریتی به این مسأله نپرداخته اند. لازم به ذکر است که تنها دو عدد پایان نامه کارشناسی ارشد در زمینه صنعت چرم تدوین شده اند که اولی به نام «قیمت تمام شده محصولات چرمی»[4] و با دید حسابداری به مسئله نگریسته است و دومی‌به نام «چرم، صادرات و واردات»[5] بصورت کلی و صرفاً با دید اقتصادی و تراز بازرگانی به این مسئله پرداخته است که هر دو از لحاظ محتوایی با پژوهش حاضر تفاوت دارند – و در حدی که پژوهشگر تحقیق نموده است می‌توان گفت در خصوص صادرات محصولات چرمی‌سبک و با دید مدیریتی این اولین پژوهش دانشگاهی می‌باشد.

    همچنین باید یادآور شد که بجز طرحهای تحقیقاتی بنام طرح مطالعاتی ارتقاء کیفیت، بهره وری و کاهش ضایعات در واحدهای تولیدی چرم که توسط مدیریت صنایع کوچک وزارت صنایع انجام شده است و نیز طرح مطالعاتی بنام بازار جهانی پوست، چرم و کفش چرمی‌که توسط مرکز پژوهش های بازرگانی وزارت بازرگانی صورت گرفته است و کتاب دوجلدی شیمی‌پوست و چرم که با کمک بانک صنعت و معدن به چاپ رسیده است کار قابل ملاحظه دیگری توسط وزارت خانه ها و ادارات تابعه آنها صورت نگرفته است و سایر اطلاعات موجود دریافتی از سازمانهای دولتی اکثراً به صورت جسته

    و گریخته و بی نظم بوده و تا حدی، مغایر با اطلاعات سازمان های دیگر می‌باشد.

     

     

    [1] مشرقی- مجید رضا (مدیر عامل شرکت پوست و چرم خراسان) «با حمایت جدی از صنعت پوست و چرم، آرزوی دیرینه صادرات بدون نفت را تحقق بخشیم». ماهنامه جاده ابریشم-سال اول-پیش شماره-اسفند 76- ص 65

    [2] حمیدی- رضا (رئیس هیأت مدیره شرکت چرم مشهد)- سخنرانی جلسه افتتاحیه کارخانجات این شرکت با حضور وزیر محترم صنایع- 9/3/77

    [3] هدایت-عبدالعزیز(مدیر کل صنایع خراسان) «با حمایت جدی از صنعت پوست و چرم، آرزوی دیرینه صادرات بدون نفت را تحقق بخشیم». ماهنامه جاده ابریشم-سال اول-پیش شماره-اسفند 76- ص 67 و 68.

    [4] کتابخانه دانشکده مدیریت دانشکده تهران

    [5] همان ماخذ 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی وضعیت فروش محصولات چرمی‌ سبک (داخلی – خارجی)

    فهرست:

    فصل اول طرح تحقیق... 1

    بیان موضوع یا تعریف مسأله: 2

    ضرورت انجام تحقیق: 4

    پیشینه تحقیق: 5

    فرضیات.... 6

    تعریف عملیات متغیرها: 7

    نوع تحقیق و دلایل آن: 7

    ابزار گردآوری داده ها: 8

    جامعه آماری: 8

    مراحل انجام تحقیق: 8

    تعریف مفاهیم: 8

    محدودیت ها 12

    فصل دوم ادبیات تحقیق.. 13

    تاریخچه استفاده از پوست، چرم و چرمسازی: 14

    تکنولوژی (فن آوری) در صنعت چرم. 21

    مراحل ساخت چرم. 28

    عوامل مؤثر بر کیفیت پوست و چرم 30

    الف- پوست: 30

    ب- چرم: 33

    انواع چرم و موارد استفاده از آن: 35

    انواع محصولات چرمی: 37

    بخش دوم مباحثی در باب صادرات و ابعاد مدیریتی آن.. 39

    تجارت بین الملل و کشورهای روبه توسعه 40

    جایگاه صادرات غیر نفتی در اقتصاد کشور. 42

    آثار جانبی افزایش ظرفیت های تولیدی... 42

    نقش صادرات غیر نفتی در ایجاد اشتغال.. 43

    تعریف استراتژی... 45

    نقش و جایگاه صادرات غیر نفتی در استراتژی های توسعه اقتصادی... 45

    الف- استراتژی جایگزینی واردات... 45

    ب- استراتژی توسعه صادرات: 47

    انواع استراتژی های رقابتی عام. 48

    رهبری در هزینه. 50

    تمایز محصول. 51

    تمرکز (محدودنگری) 53

    میانه روی.. 55

    تعریف بازاریابی: 57

    استراتژی های عمده تقسیم بندی بازار. 58

    1- استراتژی بازاریابی یکسان.. 59

    2- استراتژی بازاریابی تفکیکی... 59

    3- استراتژی بازاریابی تمرکزی... 60

    ارزشیابی و انتخاب استراتژی تقسیم بندی بازار. 61

    تقسیم بندی بازار های بین المللی... 63

    استراتژی توسعه آمیخته بازاریابی 65

    آمیخته محصول. 66

    اهمیت قیمت در آمیخته بازاریابی 68

    آمیخته تشویق و ترفیع. 70

    اجزای تشویق و ترفیع. 71

    توزیع فیزیکی در آمیخته بازاریابی 72

    تصمیمات عمده در بازاریابی بین المللی... 73

    1- ارزیابی اوضاع و احوال و محیط بازاریابی بین الملل.. 74

    2- تصمیم به فعالیت در سطح بین‌الملل (Deciding wether to go abroad) 83

    3-  تصمیم در مورد انتخاب بازارها در سطح بین‌الملل (Deciding Which market to enter) 85

    4- تصمیم در مورد چگونگی وارد شدن به بازار بین‌المللی (Diciding how to enter the market) 87

    5- تصمیم در مورد برنامه های بازاریابی بین‌الملل (Deciding on the markting program) 96

    6- تصمیم در مورد نوع سازمان بازاریابی بین‌الملل (Diciding on the marketing organizition) 103

    فصل سوم - روش تحقیق... 107

    مقدمه. 108

    روش تحقیق.. 108

    روش جمع آوری اطلاعات.... 108

    منابع اطلاعات ثانویه. 109

    منابع اطلاعات اولیه. 110

    روش اجرای پرسشنامه. 110

    جامعه آماری: 111

    نمونه آماری... 111

    تهیه و تنظیم پرسشنامه. 113

    نحوه توزیع سوالات پرسشنامه. 114

    روشهای آماری مورد استفاده. 116

    فصل چهارم - جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده ها 119

    مقدمه. 120

    اطلاعات مربوط به ویژگیهای مدیران مراکز نمونه گیری شده. 120

    آماره آزمون. 125

    سوالات مربوطه: 127

    بررسی فرضیه 2: 129

    آماره آزمون: 129

    آزمون فرضیه 2: 129

    جداول آزمون فرض گروه نمونه مراکز صنعتی... 129

    بررسی فرضیه 3: 138

    آماره آزمون.. 138

    جداول آزمون فرض گروه نمونه مراکز صنعتی... 139

    سوالات مربوطه: 141

    بررسی فرضیه 4: 145

    آزمون فرضیه 4: 146

    آزمون فرضیه 4: 147

    سوالات مربوطه: 148

    بررسی فرضیه 5: 151

    آزمون فرضیه 5: 151

    تذکر: 153

    سوالات مربوطه: 154

    بررسی فرضیه 6: 156

    آماره آزمون: 156

    آزمون فرضیه 6: 156

    سوالات مربوطه: 158

    فصل پنجم -  نتیجه گیری و پیشنهادات.. 161

    نتیجه گیری... 162

    نتایج بدست آمده در ارتباط با فرضیه 1: 162

    نتایج بدست آمده در ارتباط با فرضیه 2: 163

    نتایج بدست امه در ارتباط با فرضیه 3: 165

    نتایج بدست آمده در ارتباط با فرضیه 4: 167

    نتایج بدست آمده در ارتباط با فرضیه 5: 169

    پیشنهادات.... 171

    پیشنهادات در ارتباط با فرضیه 1: 171

    پیشنهادات در ارتباط با فرضیه 2: 173

    پیشنهادات در ارتباط با فرضیه 3: 177

    پیشنهادات در ارتباط با فرضیه 4: 178

    پیشنهادات در ارتباط با فرضیه 5: 180

    پیشنهادات در ارتباطات با فرضیه 6: 182

    سایر پیشنهادات.... 184

    سایر پیشنهادات.... 185

    توصیه به سایر دانشجویان محققین.. 188

    منابع: 190

    .

    منبع:

    ابراهیمی‌– عبدالحمید، جزوه بازاریابی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اداری واقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد – 1375.

    ابراهیمی‌– عبدالحمید، جزوه طراحی استراتژیها برای بازار جهانی، دانشکده علوم اداری واقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد – 1375.

    احمدی – بهزاد، سامی‌– سعید، شیمی‌پوست و چرم- بانک صنعت و معدن – جلد 2 – 1366.

    احمدی – بهزاد سامی- سعید، شیمی‌پوست و چرم- بانک صنعت و معدن – جلد 1 – 1366.

    اخوی – احمد، تجارت بین الملل، استراتژی بازرگانی وتوسعه اقتصادی، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی – 1373.

    ای وال پول- دونالد، مقدمه ای بر احتمالات و آمار کاربردی، آریانژاد – میر بهادر، ذهبیون – محمد، دانشگاه علم و صنعت ایران – 1370.

    باتاچاریا- گوری ک، جانسون – ریچاردا، مفاهیم و روشهای آماری، ابن شهر آشوب – مرتضی، میکائیلی- فتاح، مرکز نشر دانشگاهی، جلد اول – چاپ دوم-1369.

    بر این کویین – جیمز، مینتس برگ- هنری، جیمز- رابرت ام، مدیریت استراتژیک – فرآیند استراتژی، محمد صائبی، مرکز آموزش مدیریت دولتی 1373.

    روستا- احمد ،ونوس – داورف ابراهیمی- عبد الحمید، مدیریت بازاریابی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت) چاپ دوم – 1376.

    شیبانی – احمد علی، اصول علم مارکتینگ، مدرسه عالی بازرگانی، جلد اول، 1349.

    عاصمی‌پور- محمد جواد، مقدمه ای بر روش تحقیق – دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی – 1365.

    نادری – ابوالقاسم، اخوی- احمد، حکیمی- شیرین، بررسی مسایل و مشکلات صادرات غیر نفتی – 1369.

    نصیری- شهین، بازار جهانی پوست، چرم و کفش چرمی- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی – 1370.

    ونوس – داور، بازاریابی و مدیریت بازار، دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران -1372.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت