پایان نامه بررسی احکام فقهی ظروف طلا و نقره

تعداد صفحات: 115 فرمت فایل: word کد فایل: 1000845
سال: 1394 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حقوق
قیمت قدیم:۱۸,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: احکام فقهی - ظروف - ظروف طلا - نقره
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی احکام فقهی ظروف طلا و نقره

    پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A)

    رشته  الهیات گرایش فقه و حقوق اسلامی

     چکیده:

     

    احکام و مقررات دینی هم نسخه هایی است که پیامبران الهی و پیشوایان دینی از طرف خدا برای بشر آورده اند تا سعادت و خوشبختی آنان را از هر جهت تامین نمایند. کسانی که پایه توحید خود را محکم ساخته اند و طبق دلایل قطعی عقیده دارند که قانونگذار اسلام یعنی، خداوند متعال، بی نیاز مطلق و دارای علم و حکمت بی پایان است، هیچ گونه تردیدی نخواهند داشت که تمام احکام و مقررات و دستورهای اسلامی که پیامبر اسلام از طرف خدای متعال برای بشر آورده است، دارای مصالح و فوایدی می باشد، زیرا علم و حکمت خدای بزرگ ایجاب می کند که هیچ فرمانی را بدون رعایت مصالح بندگانش ندهد و چنین افرادی همیشه در صدد پیروی از دستورهای الهی هستند احکام استعمال ظروف طلا و نقره نیز از این جهت مستثنی نیستند در برخی از احکام علما چنین آمده است خوردن و آشامیدن از ظرف طلا و نقره حرام است ولى استعمال آن‌ها در مثل زینت اطاق حرام نیست و نگاه داشتن آن نیز حرام نمى‏باشد, ساختن ظرف طلا یا نقره و مزدى که براى آن مى‏گیرند و خرید و فروش آن‌ها حرام نیست،گیره استکان که از طلا یا نقره مى‏سازند اگر بعد از برداشتن استکان ظرف به آن گفته شود، استعمال آن چه به تنهایى و چه با استکان حرام است و اگر ظرف به آن گفته نشود استعمال آن مانعى ندارد،استعمال ظرفى که روى آن را آب طلا یا آب نقره داده‏اند اشکال ندارد، اگر فلزى را با طلا یا نقره مخلوط کنند و ظرف بسازند چنانچه مقدار آن فلز به قدرى زیاد باشد که ظرف طلا یا نقره به آن ظرف نگویند استعمال آن مانعى ندارد، استعمال بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و کارد و قاب قرآن اگر از طلا یا نقره باشد اشکال ندارد و همچنین عطردان و سرمه‏دان و مثل اینها،خوردن و آشامیدن از ظرف طلا و نقره در حال ناچارى اشکال ندارد و استعمال ظرفى که معلوم نیست از طلا یا نقره است یا از چیز دیگر اشکال ندارد.

     

     

    کلمات کلیدی: احکام-ظروف-طلا-نقره

     

    مقدمه

    قوانین الهی دارای فلسفه و حکمت های گوناگونی هستند و به هیج وجه بی پایه و بی حکمت وضع نشده اند. دستورات اسلامی تابع علل واقعی هستند و ریشه در واقعیات جسمی، روحی، اقتصادی، اجتماعی و ... دارند. اصولاً ارزش اعمال انسان به میزان آگاهی و ایمان او وابسته است و این مستلزم بررسی و کاوش از فلسفه احکام و قوانین دینی است که بدانیم این قوانین برای چه نهاده شده و ما را به چه سمت و سویی هدایت می کنند. منتها در شناخت اسرار و فلسفه احکام نباید کشفیات علوم جدید را کافی دانست و بر اساس آخرین دست آوردهای علمی جهان دانش به قضاوت درباره احکام و قوانین الهی نشست؛ چون اولاً: قوانین الهی با توجه به تمام جنبه های روحی و جسمی و ... انسان بنا نهاده شده اند. ثانیاً: باید اعتراف کنیم که شناخت ما از جهان پیرامون و از جمله درک و اطلاعات علمی بشر از واقعیات پیچیده روحی و روانی ...انسان، بسیار اندک است.

    حکم در اصطلاح به صورتهای مختلفی مورد تعریف قرار گرفته است، بعضی گفته اند حکم آن است که شارع مقدس حکمی تکلیفی یا وضعی درباره فعلی از افعال انسان جعل و اعتبار کند به این معنی که آدمی را از ارتکاب فعل ممنوع کند یا به انجام دادن آن وادار کند یا در انجام دادن و ترک آن اجازه و رخصت دهد و یا بر فعل انسان اثری مترتب کند»[1]

    شهید اول و میرزای نائینی در تعریف حکم چنین می گویند که: «حکم خطابی است از جانب شارع که به گونه اقتضائی یا تخییری به افعال مکلفین تعلق می گیرد.عده ای هم گفته اند؛ حکم، انشاء یک امر تکلیفی یا وضعی است از جانب قانونگذار (شارع) به این گونه که انجام یا ترک فعلی را اقتضاء کند یا رخصت دهد و یا اثری عملی بر آن مترتب شود.یکی از این احکام در مورد استعمال ظروف از جمله طلا و نقره جهت آشامیدن و خوردن است .

    فقها و علمای دینی احکام متفاوتی از استعمال این ظروف یاد کرده اند از جمله

    آیات عظام امام، بهجت و خامنه اى: نگه دارى و به کارگیرى آنها در زینت اتاق اشکال ندارد ؛ ولى استفاده هاى دیگر از آنها (مانند خوردن و آشامیدن ) حرام است.

    آیات عظام تبریزى و سیستانى: خوردن و آشامیدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتیاط واجب، هرگونه استفاده دیگر نیز جایز نیست ؛ ولى نگه دارى و یا به کارگیرى آنها در زینت اتاق و مانند آن اشکال ندارد.

    آیات عظام صافى و مکارم: خوردن و آشامیدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتیاط واجب، هرگونه استفاده دیگر، حتى نگه دارى آنها نیز جایز نیست.

    آیه اللّه  فاضل: نگه دارى آنها اشکال ندارد ؛ ولى استفاده هاى دیگر مانند خوردن و آشامیدن و حتى به کارگیرى آنها در زینت اتاق حرام است.

    آیه اللّه  نورى: خوردن و آشامیدن از ظرف هاى طلا و نقره و هرگونه استفاده دیگر، حتى نگه دارى آنها نیز حرام است.

    آیه اللّه  وحید: خوردن و آشامیدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتیاط واجب، هرگونه استفاده دیگر، هر چند به کارگیرى آن در زینت اتاق نیز جایز نیست ؛ ولى نگه دارى آنها اشکال ندارد.در این پایان نامه سعی شده است که این احکام به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گیرد .

     

    [1] محقق داماد1385، ص286

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی احکام فقهی ظروف طلا و نقره

    فهرست:

    چکیده..................................................................................................................................1

    مقدمه. 2

    الف)بیان مساله. 4

     است. 4

    ب)ضرورت و اهمیت تحقیق.. 6

    و) سوالات پژوهش: 8

    سوال کلی: 8

    سوالات جزئی: 8

    ز)روش تحقیق.. 10

    ی) سازمان دهی تحقیق.. 10

    فصل اول مفاهیم و ادبیات نظری

    1-1-1-1تعریف حکم. 10

    1-1-1-2-حکم شرعی و تعاریف آن. 12

    1-1-1-3-شیخ‌بهائی و تعریف حکم شرعی.. 13

    1-1-1-4-برخی اصولیان متأخر امامی، در تعریف... 13

    1-1-1-5- تعریف فقه. 13

    1-1-2-1-فقه در اصطلاح.. 14

    1-1-2-2- طلا و ظروف از جنس طلا.. 15

    1-1-2-3- نفره و ظروف نقره 17

    1-2-1- کلیات... 19

    1-2-1- 1- واژه حکم در منابع فقهی و اصولی.. 19

    1-2-1-2-  مراد از حکم شرعی در زبان فقها و اصولیان. 19

    1-2-1-3-  معنای دیگر واژه حکم در منابع فقهی و حقوقی.. 19

    1-2-1- 4- حکم ولایی.. 19

    1-2-1-5-  کم حکومتی.. 20

    1-2-1-6- واژه احکام. 20

    1-2-1-7-احکام شرعی از دیدگاه فقهی.. 20

    1-2-1-8-اصولیان و تشریع احکام شرعی.. 21

    1-2-1-9-مبنای تشریع احکام شرعی.. 21

    1-2-1-10-مبنای شناخت احکام شرعی.. 21

    1-2-1-11-اشکال مهم اصولیان بر حکم ظاهری.. 22

    1-2-1-12-آخوند خراسانی و بررسی اشکالات تعبد به ادله غیرعلمی.. 23

    1-2-1-13-حکم واقعی نزد اصولیان شیعه. 23

    1-2-1-14-تقسیمات حکم واقعی در منابع اصولی امامی.. 24

    1-2-1-15- تقسیمات حکم به اعتباری دیگر. 24

    1-2-1-16-مقایسه حکم وضعی با حکم تکلیفی.. 25

    1-2-1-17-گستره و تعداد احکام وضعی.. 25

    1-2-1-18-أحکام وضعی مستقلّند یا منتزع؟. 26

    1-2-1-19-منتزع بودن أحکام وضعی در نزد شیخ أنصاری.. 26

    1-2-1-20-اهمیت فراگیرى احکام. 27

    1-2-1-20-1از نظر قرآن. 27

    1-2-1-20-2-از نظر سنت... 27

    1-2-1-20-3-از دیدگاه مراجع و علماى اسلام. 28

    1-2-1-21-قلمرو احکام. 28

    1-2-1-22-جایگاه علم فقه نزد مسلمانان. 29

    1-2-2-کلیات مربوط به فقه. 30

    1-2-2-1-تاریخچه علم فقه. 30

    1-2-2-2-کلمه فقه در اصطلاح علماء. 35

    1-2-2-3-موضوع علم فقه. 36

    1-2-2-4- مذاهب مختلف در فقه. 36

    1-2-2-5-برجسته ترین دانشمندان اسلام در علم فقه. 38

    1-2-2-6-ستره فقه و جامعیت آن. 39

    1-2-2-10-تقسیمات فقه. 41

    1-2-3-کلیات طلا و نقره 43

    1-2-3-1-ویژگی‌ها 43

    1-2-3-2- تولید و ارزش... 44

    1-2-3-3-کاربردها 45

    فصل دوم احکام فقهی ظروف طلا ونقره

    2-1- احکام ضروف... 47

    2-2- در سایر احکام متعلق به ظروف... 51

    2-3-نکات مهم در مورد احکام ظرف‌ها 53

    2-4- احکام کلی ظروف طلا و نقره 54

    2-5-چرا استفاده از ظروف طلا برای زن و مرد حرام است؟. 64

    2-5-1- پاسخ اجمالی.. 65

    2-5-2-پاسخ تفصیلی.. 65

    2-6- علت حرام بودن آشامیدن آب از ظرف طلا، چیست؟. 66

    2-7- استفاده از طلا و نقره از دیدگاه قرآن. 69

    فصل سوم بحث و نتیجه گیری

    3-1- بیان برخی از روایات تحریم استفاده از طلاو حریر و ظرف طلا و نقره 72

    3-2- بحث استفاده از ظروف طلا و نقره از دیدگاه آیت اله مظاهری.. 76

    3-3- نهایت حکم استفاده از ظروف طلا و نقره 85

    3-4- نتیجه گیری.. 95

    3-5- پیشنهادات پژوهش... 97

    چکیده انگلیسی..................................................................................................................102

     

    .

    منبع:

    منابع فارسی

    قرآن کریم

    مظفّر، محمّد رضا(1389) اصول الفقه، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، بی تا.

    محمدتقی،حکیم(1418). الاصول العامه للفقه‌المقارن، قم،موسسه نشر اسلامی.

    محمد بن یعقوب ، کلینی (1365). اصول کافی. تهران، انتشارات دارالکتب الاسلامیه.

    مطهری، مرتضی(1379).اسلام و نیازهای زمان، تهران، صدرا، چاپ شانزدهم.

    دشتی، محمد(1375).فلسفه اجتهاد و تقلید، قم، مؤسسه تحقیقاتی امیر المؤمنین، چاپ اول.

    هادوی،تهرانی، مهدی(1378). باورها و پرسشها، قم، خانه خرد، چاپ سوم.

    شمس‌الدین محمد بن محمود آملی(۱۳۷۷). نفائس ‌الفنون فی عرایس العیون، ج ۱، چاپ ابوالحسن شعرانی، تهران.

    طباطبائی، محمدحسین. (۱۳۹۰۱۳۹۴). المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت.

    مکارم شیرازی،ناصر.(۱۴۱۱)، انوارالفقاهه : کتاب‌البیع، ج۱،قم.

    منتظری، حسینعلی،(۱۴۱۱). دراسات فی ولایه الفقیه و فقه‌الدوله الاسلامیه ، ج ۳، قم.

    محمد بن محمد غزالی، کتاب المستصفی من علم‌الاصول، ج۱، ص۵۵، بولاق ۱۳۲۲۱۳۲۴، چاپ افست (بیروت، بی‌تا).

    شمس‌الدین محمد بن محمود آملی (۱۳۷۷). نفائس ‌الفنون فی عرایس العیون، ج۱، ص۴۲۰، چاپ ابوالحسن شعرانی، تهران.

    محمدتقی ‌بن عبدالرحیم رازی اصفهانی(۱۴۲۰۱۴۲۱)، هدایه المسترشدین فی شرح اصول معالم‌الدین، ج۱، ص۸۵، قم.

    امام خمینی، لمحات الاصول، ج۱، ص۴۱۱۴۱۲، تقریرات درس آیت‌اللّه بروجردی، قم ۱۳۷۹

    محمدسرور واعظ‌الحسینی، مصباح الاصول، ج۳، ص۷۹۸۴، تقریرات درس آیت‌اللّه خوئی، قم، ج ۲، ۱۴۱۷، ج ۳، ۱۴۰۸.

      مبادى فقه و اصول ، علیرضا فیض ، تهران ، چاپ چهارم ، دانشگاه تهران .

    شرائع الاسلام ، محقّق حلّى ، تهران ، مکتبه علمیّه ، 1377ه‍ . ق .

     

     

    منابع عربی

    محمدحسین آل‌کاشف‌الغطاء، تحریر المجله ، نجف ۱۳۵۹۱۳۶۲، چاپ افست تهران (بی‌تا).

    طبرسی، احمد بن علی،(1044). احتجاج ، دارالنعمان، ج ، بیروت 1.

    میرزا حسین نوری،(1408) مستدرک الوسائل، قم ، چاپ دوم ، ج 3، آل البیت.

    محمد بن مکی شهید اول، القواعد و الفوائد: فی الفقه و الاصول و العربیه ، چاپ عبدالهادی حکیم، (نجف ۱۳۹۹/ ۱۹۷۹)، چاپ افست قم (بی‌تا).

    ابراهیم ‌بن موسی شاطبی،(۱۴۱۷/۱۹۹۷). الموافقات، ج۱، چاپ مشهوربن حسن آل‌سلمان، خُبَر، عربستان سعودی.

    محمدعلی کاظمی‌خراسانی، فوائدالاصول، تقریرات درس آیت‌اللّه نائینی، قم ۱۴۲۱.

    سعد بن ناصر شثری(۱۴۲۷/۲۰۰۶) شرح کتاب قواعد الاصول و معاقد الفصول للعلامه صفی‌الدین عبدالمؤمن‌بن عبدالحق القطیعی، ج۱، ریاض.

    مقاتل ‌بن سلیمان، تفسیر مقاتل‌بن سلیمان، چاپ عبداللّه محمود شحاته، (قاهره) ۱۹۷۹ ۱۹۸۹.قاهره ۱۳۷۷/ ۱۹۵۷، چاپ افست بیروت (بی‌تا).

    حسن حمادی،(۲۰۰۳). نظریه حجیه الحکم القضائی فی‌الشریعه الاسلامیه ، ج۱، عمان، اردن.

    عبدالناصر موسی ابوالبصل(۱۴۲۰ /۲۰۰۰ )نظریه الحکم القضائی فی‌الشریعه و القانون، ج۱، اردن

    مسعود بن عمر تفتازانی، شرح‌التلویح علی التوضیح لمتن التنقیح فی اصول الفقه و بالهامش شرح‌التوضیح للتنقیح المذکور، ج۱، ص۱۴، (قاهره ۱۳۷۷/ ۱۹۵۷)، چاپ افست بیروت (بی‌تا)

    حاشیه، مسعود بن عمر تفتازانی، ج۱، ص۱۴، شرح‌التلویح علی التوضیح لمتن التنقیح فی اصول الفقه و بالهامش شرح‌التوضیح للتنقیح المذکور، (قاهره ۱۳۷۷/ ۱۹۵۷)، چاپ افست بیروت (بی‌تا).

    محمد بن مکی شهید اول، القواعد و الفوائد: فی الفقه و الاصول و العربیه ، قسم ۱، چاپ عبدالهادی حکیم، (نجف ۱۳۹۹/ ۱۹۷۹)، چاپ افست قم (بی‌تا).

    عبدالوهاب خلّاف(۱۹۸۴)، علم اصول الفقه: خلاصه تاریخ التشریع الاسلامی، ج۱.استانبول.

    محمد شوکانی، ارشاد الفحول الی تحقیق الحق من علم‌الاصول، ج۱، ص۱۰، (قاهره) ۱۳۴۷، چاپ افست بیروت (بی‌تا)

    محمدتقی حکیم،(۱۴۱۸/۱۹۹۷). الاصول العامه للفقه‌المقارن، ج۱، قم

    محمدسرور واعظ‌الحسینی، مصباح الاصول، ج۲، ص۹۹۱۱۱، تقریرات درس آیت‌اللّه خوئی، قم، ج ۲، ۱۴۱۷، ج ۳، ۱۴۰۸.

      محمدسرور واعظ‌الحسینی، مصباح الاصول، ج۲، ص۳۱۸، تقریرات درس آیت‌اللّه خوئی، قم، ج ۲، ۱۴۱۷، ج ۳، ۱۴۰۸.

    محمد بن مکی شهید اول، القواعد و الفوائد: فی الفقه و الاصول و العربیه ، چاپ عبدالهادی حکیم، ج۱، ص۷۰_۷۴، (نجف ۱۳۹۹/ ۱۹۷۹)، چاپ افست قم (بی‌تا).

      وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، جلد 24، کتاب اطعمه و اشربه، باب 43، حدیث 1.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت