پایان نامه نقش سبک های فرزند پروری در هویت یابی و از خود بیگانگی دانش آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی

تعداد صفحات: 91 فرمت فایل: word کد فایل: 1000828
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۵,۷۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه نقش سبک های فرزند پروری در هویت یابی و از خود بیگانگی دانش آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی

    چکیده

    هدف از پژوهش حاضر نقش سبک های فرزند پروری در هویت یابی و از خود بیگانگی دانش آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی است جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی شهرستان اردبیل که در سال تحصیلی 92-93مشغول به تحصیل هستند. نمونه آماری تحقیق به روش تصادفی ساده استفاده شده است . نمونه پژوهش تعداد 30 نفر از دانش آموزان مدارس دولتی و 30 نفر از دانش آموزان مدارس غیر دولتی بودند.روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق میدانی می باشد.ابزارگرد آوری اطلاعات مقیاس از خود بیگانگی ، پرسشنامه شیو ه های فرزندپروری و دیاناباوم ریند، پرسشنامه هویت یابی می باشد .نتایج نشان داد سبک فرزند پروری در دانش آموزان مدارس دولتی و غیر انتفاعی  از نظر یکی از متغییر ها تفاوت معناداری وجود دارد. شیوه فرزند پروری سهل گیرانه در دانش آموزان مدارس دولتی و سهل گیرانه در دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی بیشتر است. از خود بیگانگی در دانش آموزان مدارس دولتی و غیر انتفاعی  از نظر یکی از متغییر ها تفاوت معناداری وجود دارد مقیاس های هنجاری و ناتوانی و انزوا  در دو گروه دانش آموزان مدارس عادی و غیر انتفاعی متفاوت است و متغیر هنجاری در دانش آموزان مدارس عادی و ناتوانی و انزوا در دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی بالاتر است. خرده مقیاس های آشفته،زود شکل گرفته ،پیشرفته  در دو گروه دانش آموزان مدارس عادی و غیر انتفاعی متفاوت است و متغیر آشفته و زود شکل گرفته و تعویق افتاده در دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی و متغیر هویت پیشرفته در دانش آموزان مدارس عادی بالا گزارش شده است . بین هویت به تعویق افتاده در دانش آموزان مدارس عادی و غیر انتفاعی تفاوتی مشاهده نشده است.

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    مقدمه

    ارتباط والدین و فرزندان از جمله موارد مهمی است که سالها نظر صاحبنظران و متخصصان تعلیم و تربیت را به خود جلب کرده است. خانواده نخستین پایگاهی است که پیوند بین کودک و محیط اطراف او را بوجود می آورد. کودک در خانواده نیاز های اولیه را درباره جهان فرا می گیرد، از لحاظ جسمی و ذهنی رشد می یابد، شیوه ی سخن گفتن را می آموزد، هنجارهای اساسی رفتار را یاد می گیرد و سرانجام نگرشها ، اخلاق ورو حیاتش شکل می گیرد و به عبارتی اجتماعی می‌شود (هیبتی، 1381) هر خانواده شدت خاصی را در تربیت فردی و اجتماعی فرزندان خویش بکار می گیرد این شیوه ها که شیوه های فرزندپروری نامیده می‌شود متأثر از عوامل فرهنگی، اقتصادی و غیره می‌باشد (هیبتی، 1381).

    پژوهشها نشان می دهند که شیوه های فرزند پروری والدین اثر طولانی بررفتار، عملکرد، انتظارات و در نهایت بر شخصیت افراد در آینده دارند. مثلا والدین سخت گیرودیکتاتور مانع پیشرفت و خلاقیت کودک می‌شود. والدینی که اجازه نمی دهند کودک ابراز وجود کند مانع بروز استعداد های بالقوه او می‌شود. و در نتیجه این قبیل کودکان افرادی روان آزرده و پرخاشگر خواهند شد. (مهرابی هنرمند و همکاران، 1379، ص 29-26).یکی از جنبه های تاثیر فرزند پروری از خود بیگانگی است که در مطالعات اندیشمندان مسلمان نیز همواره مفهوم «از خود بیگانگی» چه به صورت مفهوم منفی یا مثبت مد نظر بوده است اگر چه این مطالعات بیشتر در مورد جامعه و کمتر در مورد سازمان انجام گرفته است اما به راحتی و با استفاده از تفاسیر قرآن و سنت می توان آراء اندیشمندان و جایگاه آن را در وحی پیدا کرد. از خود بیگانگی از مقوله‌های مهم در مباحث جامعه‌شناختی، انسان‌شناختی، روانشناسی اجتماعی و فلسفی جهان امروز است که پیرامون آن عقاید گوناگون وجود دارد. از آن‌جا که این مفهوم دارای ابعاد‌ی گسترده و گوناگون است تعاریفی متعدد و متفاوت از آن ارائه شده است. مفهوم از خودبیگانگی بعد از صنعتی‌شدن جوامع در محافل علمی مطرح شده و مورد توجه به‌خصوص جامعه‌شناسان و روانشناسان قرار گرفته است. هر کدام از این متفکران با توجه به دیدگاه‌های علمی و تخصصی خود و بر اساس مکاتب فکری که به آن وابستگی بیش‌تری داشته‌اند، به ارائه‌ی نظریه‌هایی درباره‌ی این مفهوم پرداخته‌اند(تبریزی،1380)

    در مورد هویت یابی نیز جیمز مارسیا  پس از اریکسون به این نتیجه رسید که شکل گیری هویت در مراحل مختلفی صورت می گیرد . او دو روند را در شکل گیری هویت اساسی تلقی می کند که عبارتند از بحران و تعهد . بحران یا جستجوی هویت دوره ای است که در آن فرد در زمینه تقلید ها ، هما نند سازی ها ی گذشته ، انتظارات ، نقش ها و سن اجتماعی پرسشگری می کند و در رابطه با علایق ، استعدادها و جهت گیری ها ی خویش به تامل می پردازد و نقش ها ، آرمانها و صور مختلف هویت را مورد آزمایش قرار می دهد.

    تعهد عبارت است از اتخاذ تصمیم ها ی نسبتا با دوام و تثبیت نسبی در صور مختلف هویت و جهت گیری تلاش ها ی  فرد به سوی تصمیم های اتخاذ شده که مشابه مفهوم وفاداری در نظریه اریکسون می باشد (کارووشی یر 1375 بیشاب و دیگران 1997به نقل از چلبیانلو و همکاران، 1382). بنابراین با توجه به آنچه گفته شد ،هدف پژوهش حاضر به مقایسه سبک های فرزند پروری با هویت یابی و از خود بیگانگی در دانش آموزان دبیرستانی می باشد .

    بیان مسئله

    نوجوانی یک دوره ی انتقالی از وابستگی دوران کودکی به استقلال و مسؤلیت پذیری دوران جوانی و بزرگسالی است. در این دوره، نوجوان با دو مسأله اساسی درگیر است: بازنگری و بازسازی ارتباط با والدین، بزرگسالان و جامعه، و بازشناسی و بازسازی خود به عنوان یک فرد مستقل. در همین مرحله انسجام جنبه های مختلف بدنی، جنسی و تصور از خویش به صورت به تدریج در ذهن نوجوان « من کیستم؟ » هویت واحد شکل می گیرد و پاسخگویی به سوال اساسی تحقق می یابد (لطف آبادی، 1385).

    در این مرحله علاوه بر مسأله رشد شخصیتی و اخلاقی یک نیاز اساسی دیگر، یعنی کسب دانش و مهار تهای لازم برای اشتغال یا ادامه ی تحصیل، به عنوان یک نیاز مهم در تعلیم و تربیت نوجوان مطرح می شود. رشد هماهنگ نوجوان در تمام زمینه ها و شکل گیری هویت منسجم و مستقل، ضرورتی انکارناپذیر در تعلیم و تربیت این مرحله است. موفقّیت های تحصیلی در طول سال های مدرسه و قبول شدن بعدی نوجوان در دانشگاه، معمولاً عامل مؤثری در شکل گیری هویت است. زیرا راه های زندگی آینده ی او را هموارتر می سازد و از نظر حرفه ای نیز اطمینان بیشتری برای او ایجاد می کند (رضوی، 1388).

    نوجوان سعی دارد خودش را با این تغییرات وفق دهد. از این گذشته، وقتی که یکی از کارهای اساسی، رشد است، نوجوان در تلاش برای ایجاد یک هویت یا یک(تعریف منحصر به فرد از خود)است . اگر چه کار شکل گیری هویت در سراسر چرخه ی زندگی ادامه می یابد تغییرات در هویت، در طول دوره ی نوجوانی معمولاً بیشتر قابل ملاحظه است(آچر[1]،1989).

    اریکسون هویت را به عنوان پیشرفت مهم شخصیت و گامی مهم به سمت تبدیل شدن به بزرگسال ثمربخش و خوشحال، تشخیص داد و تعارض روان شناختی نوجوانی را هویت در برابر سر درگمی نقش نامید. نتایج موفقیت آمیز مراحل قبلی، زمینه را برای حل مثبت این تعارض آماده می کنند(برک[2]،2001) اریکسون یک تئوری رشد در طول عمر پیشنهاد کرده که شامل هشت مرحله است، هر مرحله با یک ناسازگاری مرکزی مشخص شده و افراد نیاز به برخورد کردن با ناسازگاری دارند(اریکسون[3]،1968).

    احساس هویت به عنوان مهم ترین رویداد مرحله ی نوجوانی متأثر از همانندسازی با والدین است. نحوه ی رفتار والدین با عنایت به نگرشی که در فرزندان خود به وجود می آورند، در هویت آن ها تأثیر خواهد داشت (موسوی پور، 1375).

    ریچ و شاختر[4](2011) نیز بر نقش مهم مدرسه و معلم در هویت یابی دختران دبیرستانی تأکید می کنند. در دوره ی نوجوانی، افراد به رفاقت و دوستی با همسالان خود، اهمیت زیادی می دهند و از مصاحبت با آنها، حتّی در بعضی موارد از مصاحبت با خانواده هم بیشتر لذّت می برند(حسینی،1385) مواجهه ی نوجوانان با عقاید و ارز شها، از طریق تعامل با انواع همسالان گسترش می یابد. دوستان صمیمی با حمایت کردن عاطفی از همدیگر و تأمین الگوهای نقش تشکیل هویت، در کاوش گزینه ها به یکدیگر کمک می کنند(برک،2001). از طرف دیگر تحول و پیشرفت هویت باعث کم شدن فشار همسالان در نوجوانان می شود(دوماس،الیسو ولف[5]،2012).یکی از مسائلی که در هویت یابی نوجوانان دخیل است شیوه های فرزند پروری والدین می باشد . تربیت فرزندان یکی از وظایف دشوار پدر و مادر است. روان شناسان رشد از دهه 1920 به بعد علاقمند بودند بدانند که چگونه والدین، رشد اجتماعی و شایستگی را در کودکان پرورش می دهند یکی از نیرومندترین رویکردها در این زمینه مطالعه ای تحت عنوان شیوه های فرزندپروری[6] است (دارالینگ[7]، 1999).

    شیوه های فرزند پروری به عنوان مجموعه یا منظومه ای از رفتارها تعریف شده است که تعاملات والد کودک را در طول دامنه گسترده ای از موقعیت ها توصیف می‌کند و فرض بر این است که یک جو تعاملی تأثیرگذار را بوجود می­آورد (علیزاده و آندرایس[8]، نقل از محرابی، 2004).

    اکثر محققانی که فرزند پروری را توصیف کرده اند به مفهوم "سبک های فرزند پروری دایانا بامریند" تکیه کرده اند. بامریند بر اساس تحقیقات خود سبک های تربیتی والدین را به سه دسته تقسیم کرده است: 1- مستبدانه :صمیمیت اندک همراه با کنترل و انضباط سخت گیرانه.2-  اقتدار – منطقی :صمیمیت و محبت در عین اعمال کنترل. 3- سهل گیرانه :رابطه گرم و صمیمی بدون کنترل و نظارت بر رفتار کودکان مطالعات و پژوهش های متعدد حاکی از نقش تعیین کننده و تأثیرات زودرس و دیررس سبک های فرزند پروری بر ابعاد مختلف سلامت روانی – رفتاری و اضطراب  فرزندان در تمام طول زندگی شان می باشد(اسلیکر[9]،2005).

    شیوه های فرزندپروری عاملی تعیین کننده و تأثیرگذار است که نقش مهمی را در آسیب شناسی روانی و رشد کودکان ایفا می‌کند. بحث در مورد هریک از مشکلات فرزندان بدون در نظر گرفتن نگرش ها، رفتارها و شیوه های فرزندپروری والدین تقریباً غیرممکن است (علیزاده و آندرایس، 2002). طبق تحقیقات انجام شده شیوه های فرزندپروری مستبدانه، سهل گیرانه و بی اعتنا با اضطراب، ترس و رفتار ضداجتماعی در دوران نوجوانی و بزرگسالی رابطه دارد (هنری ماسن[10]، مترجم، یاسایی، 1380). فرزندان والدین مستبد معمولاً واپس زده و تهاجمی هستند و فرزندان والدین سهل گیر خیلی ناپخته اند و معمولاً پرجنب و جوش و عبوس و تهاجمی هستند (راتوس[11]، مترجم گنجی، 1388).یکی دیگر از متغیر های مرتبط با در هویت یابی نوجوانان از خود بیگانگی است . در مطالعات اندیشمندان مسلمان نیز همواره مفهوم «از خود بیگانگی» چه به صورت مفهوم منفی یا مثبت مد نظر بوده است اگر چه این مطالعات بیشتر در مورد جامعه و کمتر در مورد سازمان انجام گرفته است اما به راحتی و با استفاده از تفاسیر قرآن و سنت می توان آراء اندیشمندان و جایگاه آن را در وحی پیدا کرد.واژه «آلنوس» که در زبان فارسی غالباً به «از خودبیگانگی» ترجمه شده است، در فلسفه غرب سابقه طولانی دارد. ریشه این اصطلاح کلمه لاتین «آلیوس» به معنای «دیگر» است. بنابراین، «آلن» به معنای منسوب به دیگری است. از صفت «آلن» فعل «آلنته» ساخته شده است، به معنای «از آنِ شخص دیگر کردن» یا به عبارت واضح تر، «انتقال به غیر». سپس از این کلمه، اسم فعل «آلنتین» به معنای «انتقال به غیر» (الیناسیون) ساخته شده است. مورد استعمال اصلی آن مناسبات حقوقی است به معنای سلب حقی از یک شخص و انتقال آن به شخصی دیگر. اما با گذشت زمان، این مفهوم آن قدر توسعه پیدا کرده، که در جامعه شناسی، روان شناسی و روان پزشکی، الیناسیون عبارت است از حالت ناشی از اختلال روانی یا به اصطلاح، «روانی» بودن(قبادیانی،1379). البته این معنا نیز با مفهوم حقوقی کلمه ارتباط دارد؛ زیرا از یک سو بیمار روانی، شخصی است که سلامت عقل خود را از دست داده است (عقل از او سلب شده است)، و از سوی دیگر قانون پاره ای از حقوق چنین شخصی را سلب می کند و به ولی یا وارث او انتقال می دهد. این همان مفهوم قضایی «حجر» است. بنابراین، «فرد الینه» از جهت قضایی معادل «محجور» خواهد بود. مفهوم از خودبیگانگی یعنی حالتی که در آن آدمی خود را در کارش شکوفا نمی سازد، بلکه خود را نفی می کند و به جای آنکه احساس خوشبختی کند و توان های فکری و جسمی خود را آزادانه گسترش نمی دهد، بلکه از نظر بدنی تحلیل می رود و به لحاظ فکری سرگردان می شود(مطهری،1368). بنابراین محقق در پی پاسخ به این سوال است که آیا سبک های فرزند پروری والدین با هویت یابی و از خود بیگانگی دانش آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی

    ارتباط دارد؟همچنین فرزند پروری ،هویت یابی و از خود بیگانگی در میان دانش آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی متفاوت است؟

    اهمیت وضرورت  پژوهش

    اگر دوره ی نوجوانی بدون مشکل سپری شود، نوجوان به بزرگسال سالمی تبدیل خواهد شد و نقش بزرگسالی خود را خوب ایفا خواهد کرد، اما اگر در این گذر دشواری هایی به وجود آید، بهداشت روان نوجوان، از جاده ی اصلی منحرف و به بیراهه کشیده خواهد شد. برای تضمین بهداشت روانی، کسب هویت و استقلال، سالم ترین راه این است که روابط نوجوان با والدین دائمی و صمیمی باشد. به اعتقاد فایرکلوس[12](2012) هویت در محیطی شکل می گیرد که فرد در آن واقع شده است و همین هویت شکل گرفته پاسخی به محیط سازنده ی آن است. نوجوانانی که والدین خود را همیشه حاضر در صحنه می بینند و احساس می کنند که می توانند بر آنها متکی باشند، بهتر رشد می یابند و روان سالم تری نیز دارند(لطف آبادی ،1385).باتوجه به مطالب فوق، می توان پیش بینی کرد که از خود بیگانگی، ارتباط با همسالان، نفوذ والدین،شیوه های فرزند پروری بودن و سلامت روان رابطه ی جدی با هویت یابی فردی دانش آموزان خواهند داشت.با بررسی عوامل مؤثر بر هویت یابی فردی دانش آموزان، می توان اولویت ها و نیازهای آنها را شناخت و رهنمودهای آموزشی را با این شناخت ها سازش داد و به دست یابی به تعریفی منسجم ازخود، در دانش آموزان کمک کرد.

     

    پروپوزال این پایان نامه در سایت موجود است.

  • فهرست و منابع پایان نامه نقش سبک های فرزند پروری در هویت یابی و از خود بیگانگی دانش آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی

    فهرست:

    چکیده. د‌

    فصل اول : کلیات پژوهش

    بیان مسئله. 1

    اهمیت وضرورت  پژوهش.... 6

    اهداف پژوهش.... 6

    فرضیه ها: 7

    فرضیه اصلی: 7

    تعریف نظری وعملیاتی متغیرها 8

    تعریف مفهومی و عملیاتی فرزند پروری.. 8

    ادبیات و پیشه پژوهش.... 11

    فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش

    مقدمه. 12

    فرزند پروری.. 12

    تاریخچه شیوه های فرزند پروری.. 15

    نظریه های شیوه های فرزندپروری.. 16

    نظریه اریکسون. 16

    نظریه آدلر. 18

    ابعاد شیوه های فرزندپروری.. 19

    بعد گرم بودن والدین.. 19

    بعد کنترل. 20

    جنبه های منفی والدین.. 20

    پیامدهای شیوه های فرزندپروری.. 22

    شیوه های فرزند پروری.. 25

    روش فرزند پروری استبدادی.. 25

    روش فرزند پروری مقتدرانه (دموکرتیک) 26

    روش فرزند پروری سهل گیر. 28

    روش فرزندپروری بی اعتنا یابی مسئولیت... 29

    از خود بیگانگی.. 30

    تاریخچه از خود بیگانگی.. 30

    تعریف جامع از خود بیگانگی.. 32

    قلمرو روان‌شناسی اجتماعی از ازخود بیگانگی.. 34

    اشکال پنج گانه سمین از خود بیگانگی عبارتند از. 37

    هویت... 41

    نظریه های هویت... 42

    نظریه اریکسون. 42

    نظریه مارسیا 44

    دیدگاه کگان. 47

    نظریه برزونسکی.. 48

    پیشینه پژوهش.... 51

    فصل سوم : روش شناسی پژوهش

    روش پژوهش.... 56

    جامعه آماری.. 56

    حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 56

    روش جمع آوری داده ها 58

    ابزارگرد آوری اطلاعات... 58

    روش تجزیه و تحلیل داده ها 60

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

    الف-ویژگی های جمعیت شناختی.. 62

    ب- یافته های توصیفی.. 65

    ج- یافته های استنباطی.. 66

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    بحث و نتیجه گیری.. 73

    محدودیت های پژوهش.... 77

    پیشنهادات پژوهشی.. 77

     

     

     

     

    .

    منبع:

    - برجعلی، احمد (1380) تحول شخصیت در نوجوانان تهران: ورای دانش.

    - سیف نراقی، مریم؛ نادری، عزت (1379) ). نارساییهای ویژه در یادگیری و چگونگی تشخیص روشهای بازپرور ی تهران: انتشارات مکیال.

    - شریفی درآمدی، پرویز(1380) ). تبیین و تشخیص و درمان اختلال های روانی، حرکتی. تهران: نشر روان سنجی.

    - لطف آبادی، حسین (1385) روا نشناسی رشد :2: نوجوانی، جوانی و بزرگسالی چاپ هشتم . تهران :انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    - رضوی، اقدس سادات (1388)نوجوانی و هویت یابی. مشاور مدرسه.

    - موسوی پور، سعید (1375)بررسی روابط بین شناخت خویشتن والدین فرهنگی و غیرفرهنگی با هویت یابی فرزندآنها در شهرارا . ک پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.

    - حسینی، اکبر(1385) نوجوان امروز: شناخت و تربی . ت چاپ سوم. تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت.

    - ماسن، پاول هنری. (2005). رشد شخصیت کودک. ترجمه یاسایی، مهشید. (1383). تهران. نشر مرکز، ص 150-156

    - راتوس، اسپنسر. (2003). روانشناسی عمومی، ترجمه حمزه گنجی.( 1388). نشر ساوالان، ص 236.

    - مطهری،مرتضی(1371).سیری در نهج البلاغه،جلد1،چاپ اول،دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران.

    - غباری بناب، باقر و حجازی، مسعود(1386) رابطه ی جرأت ورزی و عزت نفس باپیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش و عادی. پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 7(3)،316-299.

    - ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد. (1384) آزمونهای روانشناختی. انتشارات باغ رضوان.

    - پور شهریاری، مه سیما. (1386). مقایسه افسردگی، انزوای اجتماعی و ارتباطات خانوادگی دانش آموزان دختر کاربر و غیر کاربر اینترنتی دبیرستان های تهران. مطالعات روانشناختی، دوره 3، شماره 2، ص 64-49.

    - دلاور، علی، (1380).  روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران، نشر ویرایش.

    - زکی، محمد علی. (1388). بیگانگی اجتماعی جوانان (مطالعه موردی: دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان). پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، شماره3، ص 51-25.

    - کاپلان و سادوک. 2005. خلاصه روان پزشکی، ترجمه نصرت الله پور افکاری، 1380. نشر سمت. جلد سوم ، ص 300.

    - گل شکوه، فرزانه. (1389). رابطه بین گوشه گیری اجتماعی، افسردگی و اضطراب با اختلالات خواب در کاربران اینترنت شهر اهواز. یافته های نو در روانشناسی، دوره 5، شماره 16، ص 55-43.

    - حسینی نسب ، د . اقدم ، ع. 1375 . فرهنگ واژه ها ، تعاریف و اصطلاحات تعلیم و تربیت . تبریز : انتشارات احرار ، ص 587 .

    - رابینز، استیفن، (1386)، تئوری سازمان (ساختار و طرح سازمانی)، مترجم: سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد، انتشارات صفار- اشراقی، چاپ نوزدهم، صص 151-175.

    - سیف، ع . 1368.روان شناسی پرورشی . تهران : انتشارات آگاه ، ص 549.

    - احمدی، علی اصغر ( اصول تربیت ) انتشارات سازمان انجمن اولیاء و مربیان تهران 1378

    احمدی، امید؛ متقدم، علی اکبر(1361).روانشناسی خواب. مشهد: آستان قدس رضوی.

    جوان، عبدالرسول؛ محمدی، علی؛ خرامین، شیر علی؛محبی، سمانه(1386).مجله ارمغان دانش، (3)، 86-79.

    سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه(1387).روش تحقیق در علوم رفتاری،تهران: آگه.

    صاحبی، علی(1378). پدیدار شناسی نگرانی به عنوان مفهومی جدید در گستره ی پژوهشهای بالینی. مجله دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد،(24)،  98-81.

    کاپلان-سادوک (2005). دستنامه روانپزشکی بالینی، مترجم؛ محسن ارجمند(1390) تهران:ارجمند.

    کلاگری، شهره؛ افشارمقدم، فاطمه؛ آذر، ماهیار(1380).انواع احتلالات حواب در پرستاران.مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان،(7)،50-46.

    جاریان، بهمن(1375). روانشناسی نگرانی.مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، (2)،60-52.

    هاوتون، کیت؛ سالکوسکیس، پال م؛کرک، جوان؛ کلارک، دیوید م(1989).مترجم؛حبیب اله  قاسم زاده (1387).تهران: ،ارجمند..

    - Affonoso, B. (1999). University of Nevada ,Reno. Is the internet affecting the social skills of our children? December 1.

    - Akin, A & Iskender, M. (2011). Internet Addiction and Depression, Anxiety and Stress. International Online Journal of Educational Sciences, 3(1): 138-148.

    - Alavi, SS. (2009). Psychometric characteristics of questionnaires measuring the severity of internet addiction GPIUS, CIUS List student at university [research project]. Isfahan: Isfahan University.

    - Aloba OO, Adewuya AO, Ola BA, Mapayi BM&  Validity of the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) among Nigerian university students, Sleep Med. 2007;8(3):266-70.

    - Anderson. Keith (1997). Internet use among Callege Students: An exploratory study. Avalable on, Andrk 4@ rpi. Edu.

    - Arshlo, H., (2006). The effects of electronic media (such as the internet and virtual environments) on identity and mental health, university students in Tehran [dissertation]. Tehran: Azad University; 2006. (Persian)

    - Beranuy, M., Oberst, U., Carbonell, X. and Chamarro, A. (2009). Problematic Internet and Mobile Phone Use and Clinical Symptoms in College Students: The Role of Emotional Intelligence. Computers in Human Behavior, 25: 1182–1187.

    - Block, J.J. (2008). Issues for DSM-V: Internet Addiction.  Am J Psychiatry, 165 (3): 306-307.

    - Brown, FC., Buboltz, WC., Soper, B. (2006). Development and evaluation of the sleep treatment and education program for students (STEPS). J Am Coll Health, 54(4): 231-7.

    - Buysse, DJ., Reynolds, CF 3rd., Monk, TH., Berman, SR., Kupfer, DJ. (1989). The Pittsburgh Sleep Quality Index: a new instrument for psychiatric practice and research.Psychiatry Res, 28:193-213.

    - Cajochen, C., Zeitzer, J.M., Czeisler, C.A., and Dijk, D.J. (2000). Dose-response Relationship for Light Intensity and  Ocular and Electroencephalographic Correlates of Human Alertness. Behav Brain Res, 115: 75-83.

    - Cao F, Su L. (2007). Internet addiction along Chinese adolescents: Prevalence and psychological features. Department of psychiatry, the Second Xiangtan Hospital, Central South University, no. 139 Rennin Road, Changsha, Hunan Province 410011, China. [email protected]

    - Cao, F., Su, L., Liu, T., Gao, X. (2007). The relationship between impulsivity and Internet addiction: in a sample of Chinese adolescents. European Psychiatry, 30: 466-71.

    - Caplan, S.E. (2007).  Relations  among  loneliness,  ocial anxiety, and problematic Internet use. Cyberpsychology Behavior, 10(2): 234-242.

    - Chak, K., Leung, L. (2004). Shyness and locus of control as predictors of Internet addiction and Internet use. Cyber Psychol Behav, 7(5): 559-570.

    - Chou, C., Hsiao, MC. (2000). Internet addiction, usage, gratification, and pleasure experience: the Taiwan college students' case. Comput Educ, 35:65-80.

    - Dejoje, JF. (2001). Internet addiction: a different kind of addiction? [Article in French]. Rev Med Liege, 56(7):523-30.

    - Fenichel, M. (2009). Internet addiction: Addictive behavior, Transference or More?.2003; Availeable at URL :www.fenichel.com/addiction. shtml. Accessed 27 Jul 2009.

    - Ferris, RJ. (2009). Internet addiction disorder: Causes, symptoms, and consequences, Psychology Virginia Tech, 2002.[Web Page].  Retrieved may 20, 2009, from the World Wide Web: http:// www.files.chem.vt.edu/chem-dept/dessy/ honors/ papers/ ferris. html.

    - Gonzalez, N.A. (2008). Internet addiction disorder and its relation to impulse control. Unpublished MA dissertation. USA: Texas University, College of Psychology.

    - Ha, J.H., Kim S.Y., Bae, S., Kim, H., Sim, M., Lyoo, I.K., Chos=s, C. (2007). Depression and internet addiction in adolescents. Department of psychiatry, school of medicine, Keokuk University, Saul, South Korea.

    - Hardier, E., & Tee, M.Yi. (2007). Excessive Internet Use: The Role of Personality, Loneliness and Social Support Networks in Internet Addiction, Australian Journal of Emerging Technologies and Society, 5(1): 34-47.

    - Hasler, G., Buysse, DJ., Gamma, A., Ajdacic, V., Eich, D., Rossler, W., et al. (2005). Excessive daytime sleepiness in young adults: A 20-year prospective community study. J Clin Psychiatry, 66(4): 521-9.

    - Hayes, RD., Martin, SA., Sesti, AM., Spitzer, K. (2005). Psychometric properties of the medical outcomes study sleep measure. Sleep Med, 6: 41-4.

    - Higuchi, S., Motohashi, Y., Liu, Y. and Maeda, A. (2005). Effects of Playing a Computer Game Using a Bright Display on Presleep Physiological Variables, Sleep Latency, Slow Wave Sleep and REM Sleep. J Sleep Res, 14: 267-73.

    - Hill Ronald, R. (2000). Marketing and consumer research in the public interest. SAGE publication, by kim Y, seo J, Lee E, Jae M. Seou: Sigma Press.

    - Jee, HH., Su, YK., Soojeong, CB., et al. (2007). Depression and Internet Addiction in Adolescents. Psy, 40: 424 - 430.

    - Jin-Sook, Lim., Young-Kwon, Bae., Seong-Sik, Kim. (2004). A learning system for internet addiction prevention, proceedings of the IEEE international conference on advanced learning technologies (ICALT’04), 1-2.

    - Johansson, A., Götestam, KG. (2004). Internet addiction: Characteristics of a questionnaire and prevalence in Norwegian youth (12-18 years). Scand J Psychol, 45: 223-229.

    - Kaltiala-Heino, R., Lintonen, T., Rimpelä, A. (2004). Internet addiction? Potentially problematic use of the Internet in a population of 12-18 year-old adolescents. Addict Res Ther, 12(1): 89-96.

    - Kang, JE. (1999). The relationship of loneliness, social anxiety, coping styles and online addiction of PC communication users. Masters thesis: The Catholic University of Korea

    - Keum, SJ., Seon, YH., Ja, YC. (2008). Internet Addiction and Psychiatric Symptoms among Korean Adolescents.  SH, 78: 165  171.

    - Kim, EJ., Namkoong, K., Ku, T., Kim, SJ. (2008).  The relationship between game addiction and aggression, self-control and narcissistic personality traits. Eur Psychiatry, 23(3):212-8.

    - Kim, K., Ryu, E., Chon, MY., Yeun, EJ., Choi, SY., Seo, JS., et al. (2006). Internet Addiction in Korean Adolescents and its Relation to Depression and Suicidal Ideation: A questionnaire survey. Int J Nurs Stud, 43(2):185-92.

    - Kim, S. (1999). The influence of computer communication addiction on the self identify of teenagers – focused on teeragers who often go to PC game room. Master’s theries: Kyonggi University.

    - Ko, CH., Yen, JY., Chen, CS., Chen, CC., Yen, CF. (2008). Psychiatric comorbidity of internet addiction in college students: an interview study CNS Spectr, 13(2):147-53.

    - Ko, CH.,Yen, JY., Yen, CF., Lin, HC., Yang, MJ. (2007). Factors predictive for incidence and remission of internet addiction in young adolescents: a prospective study Cyberpsychol Behav, 10(4):545-51.

    - Kraut, R., Patterson, J., Lundmark, V. (1998). Internet Paradox: a social technology that reduces social involvement and psychological well-being? American Psychologist. 539,1017-1031.

    - Kubey, RW., Lavin, MJ., Barrows, JR. (2001). Internet use and collegiate academic performance decrements:Early findings. J Commun, 366-382.

    - Lee, Jy. (1998). A study on student alienation in the society focusing on education. Master’s thesis: Korea National University of Education.

    - Li, S., Chung, T. (2006). Internet function and Internet addictive behavior. Comput Human Behav, 22: 1067-71.

    - Marlatt, GA., Bear, Js., Donowan, DM. (1989). Addictive behaviors: etiology and treatment. Annual review of Psychology, 39: 223-52

    - Martin, M., Schumachr, P. (1996). Incidence and Correlation of Pathological Internet Use in College Students. Paper Presented; Annual Convention of the American Psychological Association held in Chicago.

    - Moeedfar, S., Habbibpoor, E., Getabi, K., Ganjee, A. (2007). Study of internet addiction between adolescent & young 15-25 years in Tehran University. Global Media Journal, 2(4):55. (Persian)

    - Monane M. (1992). Insomnia in elderly. J Clin Psychiat, 53: 8-23.

    - Moore, M., Kirchner, H. L., Drotar, D., Johnson, N., Rosen, C., Ancoli-Israel, S., & Redline, S. (2009). Relationships among Sleepiness, Sleep Time, and Psychological Functioning in Adoles-cents. Journal of Pediatric Psychology, 34(10):1175-1183.

    - Moran, MG., Stoudemire, A. (1992). Sleep disorders in medically ill patients. J Clin Psychiat, 53(6): 29-36.

    - Nalwa, K., Anand, AP. (2003). Internet addiction in students: A cause of concern. Cyber Psychol Behav, 6 (6): 653-656.

    - Namazi, Sh., Mosavi, SM., Sayedabadi, A. (2005). Users of internet and depression. IPs, 6:131-136.

    - Ng, BD., Wiemer-Hastings P. (2005). Addiction to the internet and online gaming. Cyberpsychol Behav, 8(2):110-3.

    - Owens, J., Maxim, R., Mc Guinn, M., Nobile, C., Msall, M. and Alario, A. (1999). Television-viewing Habits and Sleep Disturbance in School Children. Pediatrics, 104(3): 21-27.

    - Petrie, H., Gunn, D. (1998). Internet addiction: the effects of sex, age, depression and introversion. Paper presented at the British Psychological Society London Conference, December 15.

    - Prezza, M., Pacilli, MG., Dinelli, S. (2003). Loneliness and new technologies in a group of Roman adolescents. Comput Hum Behav, 20(5):691-709.

    - Shaw, M., Black, DW. (2008). Internet addiction: definition, assessment, epidemiology and clinical management. CNS Drugs, 22(5):353-65.

    - Treuer, T., Fabian, Z., Furedi, J. (2001). Internet addiction associated with features of impulse control disorder: is it a real psychiatric disorder? J Affect Disord, 66: 283.

    - van  den  Eijnden,  RJ.,  Meerkerk,  GJ.,  Vermulst,  AA.,  Spijkerman,  R.,  Engels,  RC. (2008). Online communication, compulsive Internet use, and psychosocial well-being among adolescents: a longitudinal study. Dev Psychol, 44(3):655-65

    - Wang, W. (2001). Internet dependency and psychosocial maturity among college students. Int J HumComput Stud, 55: 919-938.

    - Wheeler, S., Waite, J., Bromfild, C. (2002). Promoting creative thinking through of ICT. JCAL, 18: 367-378.

    - Wildt, BT., Putzig, I., Zedler, M., Ohlmeier, MD. (2007). Internet dependency as a symptom of depressive mood disorders. Psychiatr Prax, 34 (3): 318-22.

    - Yang, C.K. (2001). Sociopsychiatric characteristics of adolescents who use computers to excess. Acta Psychiatrica Scandinavica, 104: 217–222.

    - Yang, SC., Tung, CJ. (2007). Comparison of internet addicts and non-addicts in Taiwanese high school. Comput Hum Behav, 23: 79–96.

    - Yellowlees, P., Marks, S. (2005). Problematic Internet use or In ternet addiction? Comput Human Behav, 23(3): 1447-53.

    - Yen, J., Ko, C., Yen, C., Wu, H., Yang, M. (2007). The Comorbid psychiatric symptoms of Internet addiction: attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD), depression, social phobia, and hostility. J Adolesc Health, 41: 93-8.

    - Yen, JY., Ko, CH., Yen, CF., et  al. (2008). Psychiatric  symptoms  in  adolescents  with  Internet addiction: Comparison with substance use. PCN, 62:9-16. 

    - Young, K.S. (1999) Intetnet addiction: Symptoms, evaluation, and treatment. In L. Vande Creek & T. Jackson (Ecs.), Innovations in clinical practice: A source book (Vol. 17). Sarasota, FL: professional Resorce press. 1-13

    - Young, KS. (1998). Caught in the Net: How to recognize the signs of internet addiction and a winning strategy for recovery. New York: John Wiley.

    - Zbralski, K., Orzechowska, A., Talarowska, M., Darmosz, A., Janiak, A., Janiak, M., et al. (2009). The prevalence of computer and internet addiction among pupils. Postepy Hig Med Dosw (Online), 63:8-12.

    - Buyess DJ, Reynods, CF 3rd, Mnk TH, Berman SR, Kupfer DJ, The Pittsburgh Sleep Quality Index : a new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Resl 1989, 28.

    Rosandich. T.J, (2008),  Information Technology for Sports Management, The Sport Journal – ISSN, 11, p4.

    Schermerchon, John. R. Jr, (1996), Management,5Th Ed, New York, John Wiley and Sons, Inc.

    Scoot. W.R, (1992), Organizational: Rational, Natural and Open Systems, Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall,p21.

    Simon. H.A, (1977), The New Science of Management Decision, Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.

    Thersa. h, Stuart. B, (2000), Information Technology and Restructuring in Public Organization: Dos Adoption of Information Technology Affect Organizational Structures, Communications, and Decision Making? Journal of Public Administration Research and Theory, 802/J- PART,p19.

    Wanda. J.O, Daniel. R, (1991), Information Technology and Structuring of Organization, The Institute of Management Sciences, 2:2.p. 143.

    Warschaure, M. (1999). Online Communication in School. Educational

    Technology. 33, 137-155.

     

    - Alizade, H., and Andries, C.(2002). Interaction of parenting styles and attention deficit hyperactivity disordev in Iranian Parent child family Behavior Therapy, Vol.24(3) , 37-52

    - Dumas, T. M., Ellis, W. E., & Wolfe, D. A. (2012). Identity development as a buffer of adolescent risk behaviors in the context of peer group pressure and control. Journal of Adolescence, In Press, Corrected Proof, Available online http://www.sciencedirect.com.

    - Darling، N.(1999). Paternal and maternal in Fluences on the Psychological well being of Chinese Adolescents. Genetic social Pschology monographs. Vol.125. Issue3. P69-297.

    - Rich, Y., & Schachter, E. P. (2011). High school identity climate and student identity development. Contemporary Educational Psychology, In Press, Corrected Proof, Available online http://www.sciencedirect.com.

    - Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York: Norton

    - Archer, S.L. (1989). The status of identity: reflections on the need for intervene- tion.Journal of Adolescence. 12(2), 345-59.

    - Newman K, Harrison L, Dashiff C, Davies S. Relationships between parenting styles and Risk behaviors in adolescent health: an integrative literature review. Rev Lat Am Enfermagem 2008; 16(1): 142-50

    - Rich, Y., & Schachter, E. P. (2011). High school identity climate and student identitydevelopment. Contemporary Educational Psychology, In Press, Corrected Proof,Available online http://www.sciencedirect.com.

    - Faircloth, B. S. (2012). “Wearing a mask” vs. connecting identity with learning.Contemporary Educational Psychology, In Press, Corrected Proof, Available onlinehttp://www.sciencedirect.com

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت