پایان نامه مقایسه میزان گرایش به رفتارهای پر خطر در بین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و کودکان عادی

تعداد صفحات: 78 فرمت فایل: word کد فایل: 1000806
سال: 1393 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۴,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه میزان گرایش به رفتارهای پر خطر در بین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و کودکان عادی

    مقدمه

    مدتها طولانی دانش آموزانی را که در یادگیری یک یا چند درس مشکلات جدی داشتند با اصطلاحات معلول ادراکی، آسیب دیده مغزی و آسیب دیده عصبی معرفی می کردند. با توجه به یافته های جدید در مورد یادگیری در سال 1936 جمعی از متخصصین اصطلاح، ناتوانیهای یادگیری را جایگزین اصطلاحات قبل کردند از آنجا که واژه ناتوانی اصطلاحات دیگری مثل ناتوانی جسمی یا ناتوانی ذهنی را تداعی می کند یعنی ناتوانیهای که تبدیل به توانایی کامل نمی شوند، اصطلاح مایوس کننده می نماید و به نظر می رسد اگر اصطلاح اختلافات در یادگیری و (یا به نظر نگارندگان مشکلات یادگیری) به کار گرفته شود. مناسب تر باشد. (تبریزی، 1389).

    به بسیاری از اینگونه دانش آموزان متاسفانه برچسب کردن، کم ذهن، عقب مانده و امثال آن رد می شود که هیچ کدام صحیح نیستند و با قاطعیت می توان گفت که اگر این مشکلات به موقع و به جا تشخیص داده شوند قابل درمان است؛ افرادی چون آلبرت انشیین نابغه ریاضی، توماس ادیسون مخترع و مبتکر و نابغه آمریکای- اگوست رودین مجسمه ساز بزرگ فرانسه، لئونارد و داوینچی و تبهول همگی دچار اختلالات یادگیری بودند.

    بسیارند کودکانی که ظاهری طبیعی دارند. رشد جسمی و قد وزنشان حاکی از بهنجار بودن آن است هوششان کمابیش عادی است. به خوبی صحبت می کنند مانند سایر کودکان بازی می کنند و مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار می کنند در خانه نیز خود یاریهای لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنان واگذار می کنند به خوبی انجام می دهند و از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند. لیکن وقتی به مدرسه می روند و می خواهند خواندن و نوشتن و حساب یادبگیرند دچار مشکلات جدی می شوند بیش از یک قرن است که متخصصان علوم تربیتی و روانشناسی و گفتار درمانی در پی تشخیص و درمان مشکلات این قبیل کودکان بوده اند. (حسینی مرویان، 1383).

    بیش از شصت تعریف برای اختلالات یادگیری وجود دارد که معروفترین آنها عبارتست از:

    اختلال در یک یا چند فرآیند روانی پایه به درک یا استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می شود و می تواند به شکل عدم توانایی کامل دگرگونی کردن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، حجمی کردن یا انجام محاسبه های ریاضی ظاهر شود. این اصطلاح شرایطی چون معلولیتهای ادراکی آسیب دیدگاههای مغزی نقص جزئی در کار مغز، رئیس لکسی یا نارساخوانی و آفازیای رشدی را در بر می گیرد از سوی دیگر، اصطلاح یاد شده آن عده را که اصولاً بواسطه معلولیتهای دیداری، شنیداری یا حرکتی همچنین عقب ماندگی ذهنی یا محرومیتهای محیطی، فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شده اند را شامل نمی شود.از سال 137 از سوی وزارت آموزش و پرورش مراکز آموزشی و توانبخشی دانش آموزان دچار مشکلات ویژه یادگیری ایجاد گشت و در آن اینگونه دانش آموزان در کنار تحصیل در مدارس، عادی برای رفع مشکلات خاصی یادگیری از خدمات ویژه پاره وقت بهره مند می شوند.

    بیان مسأله

    از نظر آموزشی، واژه استثنایی به کودکانی اطلاق می‌شود که از جهات مختلف ذهنی، جسمی، عاطفی و اجتماعی تفاوت قابل ملاحظه‌ای با دیگر کودکان همسال خود دارند، به نحوی که به لحاظ همین تفاوت‌های محسوس قادر نیستند از برنامه‌های درسی عادی که اصولا بر پایه ویژگی‌ها و توانایی‌های مشترک بیشتر کودکان در سنین مختلف تنظیم شده است، به طور شایسته بهره‌مند شوند، لذا احتاج به روش های خاص تربیتی، آموزشی و درمانی دارند تا بتوانند از استعداد خود نهایت استفاده را ببرند(میلانی فر، 1388).

    یکی از انواع کودکان استثنایی، کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری هستند. بر اساس تعریف چهارمین راهنمای تشخیصی – آماری اختلالات روانی(DSM-IV-TR )[1]اختلالات یادگیری[2] زمانی تشخیص داده می شوند که پیشرفت در آزمونهای استاندارد شده برای خواندن، ریاضیات و بیان نوشتاری بطور قابل ملاحظه ای زیر حد مورد انتظار برحسب سن، تحصیلات و سطح هوشی باشد(فلچر، موریس و لیون[3]، 2003). به عبارت دیگر، اختلالات یادگیری، ناتوانی در سه حوزه خواندن، نوشتن و ریاضیات علی رغم بهره هوشی طبیعی است و باید از اختلاف های بهنجار در پیشرفت فرهنگی و نیز مشکلات تحصیلی ناشی از کمبود فرصت، ضعف تدریس، عامل فرهنگی و مسایل دیداری و شنیداری تفکیک شود(کاپلان،2003).

    بیشتر پژوهشگران عقیده دارند که مشکل در خواندن ارتباط قابل ملاحظه ای با نقص در مهارت های زبان دارد، به خصوص با مهارت های واج شناسی؛ توانایی درک این قاعده که اصوات و حروف چطور برای ساختن کلمات به کار برده می شوند( فورمن و لیبرمن[4] ، 1989؛ استانویچ[5]، 1991) همچنین افراد  دارای ناتوانی یادگیری اغلب مشکلاتی در دست خط و هجی کردن دارند.. هجی کردن اغلب به علت اشکال در درک همخوانی بین حروف و اصوات به وجود می آید(احدی و کاکاوند، 1389).

     کودکانی که در حوزه ریاضی مشکل دارند، بیشتر در مقوله های تفکر کمی، زمان، فضا و محاسبه با ناکامی مواجه می شوند. این کودکان دارای ویژگی های زیر هستند: نقص در ارتباطات و روابط فضایی، مشکلات ادراک بینایی و بینایی- حرکتی، حس ضعیف در مورد تصویر بدنی، احساس ضعیفی از زمان و جهت گیری( لرنر[6]، 1997).

    ناتوانی های یادگیری، یکی از بزرگترین و شاید جنجال برانگیزترین مقوله ی آموزش و پرورش استثنایی است. امروزه، بزرگترین گروه کودکان استثنایی را که در تمام مدارس استثنایی در سطح دنیا ثبت نام می شوند (حدود 40 درصد از کل) کودکان دچار ناتوانی های ویژه یادگیری تشکیل می دهند (کیرک، گالاگ، کلیمان و آناستاسیو[7]، 1999) هالاهان 2005؛ به نقل از حاجلو و رضایی شریف،(1390) میزان شیوع ناتوانی های یادگیری را در نقاط مختلف جهان بین 3 تا 12 درصد گزارش کرده اند. مرویان حسینی (1376) میزان شیوع اختلالات یادگیری را 8 درصد و نریمانی و رجبی(1384) میزان شیوع این اختلالات را 13 درصد گزارش نموده اند.

    یکی از متغیر های اساسی در حوزه مطالعات یادگیری، پردازش های شناختی می باشد. پردازش شناختی به صورت دریافت داده ها، ایجاد فرایند مقایسه و در نهایت تغییر یا عدم تغییر اطلاعات موجود به صورتی دیگر که به واسطه شناخت در مغز روی می دهد تعریف می شود(هالیگانف کلارک و اهلرز[8]، 2002) در مطالعات متعددی نشان داده شده است که دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری در کارکرد های اجرایی و حافظه از جمله فراشناخت،  حافظه فعال، حافظه اسامی، حافظه چهره ها،حافظه فعال دیداری-فضایی و حافظه دراز مدت نسبت به دانش آموزان عادی به طور معنا داری عملکرد پایین تری دارند(اصلی آزاد و یارمحمدیان، 1391).

    علیزاده (1383) دریافت که دانش آموزان دارای اختلال ریاضی در کارکرد های بازداری، تصمیم گیری- برنامه ریزی و سازماندهی ضعیف تر از دانش آموزان بدون اختلال ریاضی هستند و چنین وضعیتی را می توان از دوره پیش دبستانی مشاهده نمود. در مطالعه ای براسنان، دی متری، هامیلف روبرسون و کدی[9] (2002) نشان دادند که دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن در بازداری مشکل دارند و این موجب حواسپرتی آنها می شود. همچنین در مطالعه دیگری آشکار شد دانش آموزان مبتلا به اختلال زبان نوشتاری در کارکرد های آغازگری و تبدیل، ضعیف تر عمل می کنند.(هوپر،،استوارت، واکلی، دکرویف و موننگومری[10] 2002) محققان در تحقیقی مشابه به این نتیجه رسیدند که دانش آموزان با ناتوانی یادگیری، هم در حافظه کاری و هم در کارکرد های اجرایی که توانایی حافظه بلند مدت و حافظه کاری را جهت انتخاب و به کارگیری الگوریتم ها تلفیق می کند، دچار مشکل هستند(سوانسون و ساکس-لی[11]،2001 به نقل از هالاهان). همچنین بر اساس تحقیقات بعمل آمده دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری علاوه بر داشتن نارسایی های پردازش زبانی و سرعت پردازش دیداری دارای مشکلاتی در تغییر توجه بین محرک های ارائه شده به صورت متوالی(هاری و رینوال[12]،2001)، توجه فضایی ضعیف(رایت،کانلون و دیک[13]،2012) و توانایی پایین فیلتر کردن محرک های دیداری و شنیداری نامربوط(روآچ و هوگبین[14]،2007) نیز می باشند.

     

    [1].fourth edition of the diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders

    [2].learning disorder(LD)

    [3].Fletche, morris & lyon

    [4] .forman & liberman

    [5] .stanvich

    [6] .lorner

    [7]. kik, galaakak,kilaman & anastasiv

    [8].Halligan, Clark, & Ehlers

    [9].Brosnan,demtre, Hamill, Robson, Shepherd & Cody

    [10].Hooper/ awartz,Wakely, Dekruif & Montgomery

    [11].swvaanson & saksly

    [12].Hari & Renvall

    [13]Wright, Conlon & Dyck

    [14].Roach & Hogben

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه میزان گرایش به رفتارهای پر خطر در بین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و کودکان عادی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    امیری، شعله. (1386). بررسی مهارت های اجتماعی در چهار گروه منزلت اجتماعی. مجله علوم انسانی دانشگاه اصفهان، 4 (25). 120-103

    اصلی آزاد، مسلم ؛ یارمحمدیان، احمد (1391) اثر آموزش فراشناخت و روابط فضایی بر عملکرد ریاضی کودکان دچار ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله روان شناسی بالینی سال چهارم شماره 2،  24-29

    احدی، حسن؛ کاکاوند، علیرضا(1389). اختلال های یادگیری از نظریه تا عمل. تهران  نشر ارسباران

    اختیاری، حامد؛ رضوان فرد، مهرناز و مکری آذرخش(1387). تکانشگری و ابزارهای گوناگون ارزیابی آن. بازبینی دیدگاه ها و بررسی های انجام شده. مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران . (4) 3، 51-45

    بشرپور،سجاد؛ عیسی زادگان، علی؛ احمدیان لیلا(1391). نارسایی پردازش اطلاعات حسی در کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری دوره 2 شماره  1  ،42-25

    بهرامی خوندابی، فاطمه(1386) افزایش مهارت های عاطفی دانش آموزان از طریق آموزش پردازش هیجانی. سومین کنگره نوروسایکولوژی ایران ، اصفهان 1386

    بخشانی، نور محمد؛ لشکری پور، کبری؛ بخشانی سمیه؛ حسین بر ، محسن(1386). شیوع رفتار های  پر خطر مرتبط با آسیب های عمدی و غیر عمدی در دانش آموزان دبیرستانی سیستان و بلوچستان . طبیب شرق دوره 9 شماره 3 42-48

    ربیعی، ژاله(1387). بررسی کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال بی فعالی و نقص توجه، ناتوانی یادگیری و کودکان بهنجار. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی.

    حاجلو، نادر و رضایی شریف علی(1390). بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو. مجله ناتوانی های یادگیری 1 (1) ، 43-24.

    خرمایی، فرهاد؛ عباسی، مسلم و رجبی ، سعید (1390). مقایسه کمال گرایی و تعلل ورزی در مادران دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 1 (1)، 77-60

    سلیمانی نیا، لیلا؛ جزایری،علی رضا؛ محمد خانی، پروانه(1384) نقش سلانت روان در ظهور رفتار های پر خطر نوجوانان. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال پنجم، شماره 19، 45-49

     سلیمانی، اسماعیل؛ زاهد بابلان، عادل؛ فرزانه جبرائیل و ستوده، محمد باقر(1390). مقایسه نارسایی هیجانی و  مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار. مجله ناتوانی های یادگیری، 1(1)، 93-78

    سیف نراقی، مریم و نادری، عزت الله (1388). روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران، نشر ارسباران

    شهیم، سیما و هارون رشیدی، هنایون(1386) . مقایسه عملکرد کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی وغیر کلامی در مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر، آزمون دیداری حرکتی بندر گشتالت و مقیاس ریاضات کی مت. فصلنامه دانش و پژوهش، 2(3)، 90-61

     هالاهان، دانیل؛ جان و، لوید؛ کافمن؛ مارگات و الزابت(2005) . اختلال های یادگیری / مبانی، ویژگی ها و تدریس موثر. ترجمه علیزاده، حمید؛ علمدارلو؛ دهنوی و شجاعی (1391) تهران . نشر ارسباران

    کاشانی موحد، آمنه. (1384). رابطه حافظه فعال و پایداری هیجانی دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.

    نریمانی، محمد؛ رجبی ، سوران؛ افروز، غلامعلی و صمدی خوشخو، حسن(1390) بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی یادگیری استان اردبیل در بهبود علائم اختلال یادگیری دانش آموزان، مجله ناتوانی های یادگیری، 1(1) 128-109

    نریمانی، محمد و رجبی، سوران (1384). بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانش آموزان دوره ایتدایی استان اردبیل. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 5(3)، 252-231

    نریمانی، محمد (1391) اثر بخشی آموزش کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. مجله ناتوانی های یادگیری . دوره 2 شماره 2 . 101-122.

    ماهر، فرهاد(1383). رفتارهای پر خطر در اوقات فراغت جوانان؛ روند ها و الگو ها، فصلنامه مطالعلت جوانان (6)؛ 143-118.

    -21Al- yagon, m. &mikulincer (2004). Patterns of close relationships and socioemotional

    and academic adjustment among school-age children with learning disability.

    Learning Disabilities Research & Practice, 19, 12–19.

    22-22Bender, W. N., Rosen Krans, C., & Crane, M. K. (1999).Stress ,depression and Suicide

    among students with Learning disabilities: Assesing the resk. Learning Disability

    Quarterly, 22(4), 143-156.

    23-23Bender, W. N. (1987). Behavioral indicators of temperament and personality in the inactive

    learner. Journal of Learning Disabilrites, 20(3), 280 -286.Black, F. (1974). Self-Concept as related to achievement and age in learning disabledchildren. Child Devolopment, 45(6), 1137-1140.

    -24Brennan, M. L., & Bradshaw, C. P., & Sawyer, A. L. (2009). Examining

    developmentaldeferences in the social-emotional problems among frequent

    bullienes, victims, and bully/victims. Journal of psychology in the schools,

    46(2):100-115.

    -25Brosnan, M., Demetre. J., Hamill, S., Robson, K., Shepherd, H & Cody, G. (2002).

    Executive functioning in adult and children with development dyslexia.

    Neuropsychological, 40, 2144-2155.

    -26Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition ,sustained attention, and executive functions:

    Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65-94.

    -27Cornwal, A. ,&Bawden, H. N. (1992). "Readingdisabilities and aggression: A critical review".

    Journal of Learning Disabilities,25(5), 281-288.

    -28Conlon, E. G., Sanders, M. A., & Wright, C. M. (2009). Relationships between global

    motion and global form processing, practice, cognitive and visual processing in adults

    with dyslexia or visual discomfort. Neuropsychologia, 47, 907–915.

    -29Fletcher, J. M., Morris, R. D., & Lyon, G. R. (2003).Classification and definition of learning

    disabilities: An integrative perspective. In H.L. Swanson, K.R. Harris, & S. Graham

    -30Kaplan S. (2003). Synopsis of psychiatry: behavioral sciences, clinical psychiatry.

    Poorafkary N. (Persian translator). Tehran. Mad

    -31Girod CM. (2001). Learning disabilities.Illustrated ed. San Diego: Lucent books.

    Holder, H. B., & Kirkpatrick, S.W. (1991). Interpretation of emotion from facial expressions

    in children with and without learning disabilities. J. Learn. Disabil. 24, 170–177

    -32dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 41, 263–273.

    -33evaluation. Archives of Clinical Neuropsychology, 23 , 217–219.

    -34Halligan, S., Clark, D., & Ehlers, A. (2002). Cognitive processing,

    memory, and the development of PTSD symptoms: two

    experimental analogue studies. Journal of Behavior Therapy and

    Experimental Psychiatry, 33, 73–89

    -35Swanson, L. H &Jerman, O. (2007). The influence of working memory on reading growth

    in subgroups of children with reading disabilities. Journal of Exceptional Child

    Psychology

    -36Hooper, S. R., Swartz, C. W., Wakely, M. B., Dekruif, R. E & Montgomery, J. w. (2002).

    Executive functioning in elementary school children with and without \problems in

    written expression. Journal of Learning Disabilities, 35, 57-68.

    -37Hari, R., &Renvall, H. (2001). Impaired processing of rapid stimulus sequences in

    dyslexia. Trends in Cognitive Science, 5, 525–532.

    -38Roach, N. W., &Hogben, J. H. (2007). Impaired filtering of behaviourally irrelevant visual

    information in dyslexia. Brain, 130, 771–785.

    -39Stenneken P., Egetemeir, J., Schulte-Korne, G., Müller,H.J., Schneider, W. X. & Finke K.

    (2011). Slow perceptual processing at the core of developmental dyslexia: A

    parameter-based assessment of visual attention. Nneuropsychologia, 49, 3454-3465.

    -40Fessler, M. A., Rosenberg, M. S., & Rosenberg, L. A. (1991). Concomitant learning

    disabilities and learning problems among students with behavioral/emotional disorders:

    A conceptual model.Behavioral Disorders, 16, 97–106.

    -41Taylor, G.J., Bagby, M. (2000). An Overview of The Alexithymia Construct. In: Bar-On R,

    Parker JD. (editors). The Handbook of Emotional Intelligence. 1st ed. San Francisco:

    Jossey-Bass; 263-76.

    -42Ladd, G.W., & Troop-Gordon, W. (2003). The role of chronic peer difficulties in the

    Development of children’s psychological adjustment problems.Child Development, 74,

    1344 –1367.

    -43Sideridis, G.D. (2007). International approaches to learning disabilities: More Alike or

    more different? Learning Disabilities Research & Practice, 22, 210–215.

    -44Lemmens, J. S., Valkenburg, P. M., Goodman, P. R., Ford, T. &Beveridge, M.

    (2011). ADHD and conduct disorders and involvement in different bulling

    roles in a british community sample. University of Bristol: AvonLongtitudinal

    Study of Parents and Children.Department of Social Medicine.

    -45Kapoula, Z., Le, T.T., Bonnet, A., Bourtoire, P., Demule, E., Fauvel, C., Quilicci, C. &

    Yang, Q .(2010). Poor Stroop performances in 15-year-old dyslexic teenagers.

    Experimental Brain Research.;203:419–425.

    -46Protopapas, A., Archonti, A., Skaloumbakas, C. (2006). Reading ability is negatively

    related to Stroop interference. Cognitive Psychology, 54, 251–282.

    -47Margalit, M. ,&Raviv, A. (1984). "LD students' expressions of anxiety in terms of minor somatic

    complains". Journal of Learning Disabilities,17,

    226-228.

    -48Short, E. J. (1992). "Cognitive, metacognitive, andaffective differences among normally achieving,learning-disabled,and developmentally handicappedstudents: How much do they affect schoolachievement? Journal of Clinical Child Psychology,

    21(3), 229-239.

    -49Stone, W.L. &Lagreca, A. M. (1990). The social status of children with learning disabilies:

    A reexamination.Jurnal of leaming Disabilities, 23(6): 32-37.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت