پایان نامه مقایسه شیوه های فرزندپروری و افسردگی والدین کودکان مبتلا به ناخن جویدن و عادی

تعداد صفحات: 88 فرمت فایل: word کد فایل: 1000802
سال: 1393 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۵,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه شیوه های فرزندپروری و افسردگی والدین کودکان مبتلا به ناخن جویدن و عادی

    پایان نامه دوره کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی

    چکیده

    هدف از پژوهش حاضر مقایسه شیوه‌های فرزندپروری و افسردگی والدین کودکان مبتلا به ناخن جویدن و عادی می‌باشد. روش پژوهش، پس رویدادی از نوع علی- مقایسه‌ای می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه والدین کودکان مبتلا به ناخن‌جویدن در شهر اردبیل تشکیل می‌دهند. آزمودنی­های پژوهش شامل والدین 60 کودک (30 کودک دارای اختلال ناخن‌جویدن و 30 کودک عادی) می‌باشند که به‌صورت روش نمونه‌گیری دردسترس از جامعه مورد مطالعه، انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه فرزندپروری بامریند استفاده شده است. داده­ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و به روش تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تجزیه و تحلیل شد. نتایج آزمون نشان داد شیوه‌های فرزندپروری و افسردگی در والدین کودکان مبتلا به ناخن جویدن و کودکان عادی متفاوت می‌باشد. بدین معنی که والدین کودکان دارای اختلال ناخن‌جویدن بیشتر از شیوه فرزندپروری سهل‌گیرانه و مستبدانه استفاده می‌کنند و همچنین سطح افسردگی بیشتری نسبت به والدین کودکان عادی دارند. به عبارتی می‌توان نتیجه گرفت شیوه فرزندپروری سهل‌گیرانه و مستبدانه و افسردگی والدین می‌تواند باعث ایجاد ناخن‌جویدن در کودکان شود.

    کلمات کلیدی: ناخن‌جویدن، شیوه‌های فرزند پروری، افسردگی

    1- مقدمه

    یکی از مشکلات‌ فراوان دوره کودکی و نوجوانی، ناخن‌ جویدن می‌باشد که درصدی از افراد را مبتلا ساخته و قدرت سازگاری را از آنان سلب‌ نموده است. ناخن جویدن[1] رفتار تکراری متمرکز بر بدن[2] است که می تواند سلامت جسمی و روحی را تحت تاثیر قرار دهد. درواقع ناخن جویدن نوعی اختلال رفتاری است که در کودکان و گروهی از بزرگسالان مشاهده می شود. (نوراسون و وود[3]، 2014)

    نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد هرچند در ابتدا کودک با ناخن جویدن به دنبال کسب آرامش است و انجام این کار باعث کاهش اضطراب در او می شود، ولی بعدها باعث ایجاد و تشدید اضطراب، افسردگی (غنی‌زاده، 2011)، کاهش اعتمادبه نفس (طالبیان شریف، 1385)، گوشه گیری و کاهش عملکرد ذهنی، اجتماعی و در سنین بالاتر (خزاعی، 1389)، و باعث عوارض جسمی شامل خونریزی، عفونت مکرر دور انگشتان و در موارد شدید تغییر شکل ناخن ها و انگشتان می شود، و از سوی دیگر با توجه به نرخ شیوه بالای این اختلال که نزدیک به 20 درصد در پسران سن مدرسه و 24 درصد در دختران سن مدرسه در ایران گزارش شده است (غنی‌زاده و شکوهی، 2011).

    روانشناسان عوامل زیادی را در ناخن‌جویدن کودکان دخیل دانسته‌اند. نتایج چند مطالعه در مورد ارتباط اختلالات روانی در پدر و مادر و ناخن‌جویدن در کودکان صحه گذاشته است. مطالعه‌ای که والدین کودکان مبتلا به ناخن‌جویدن را بررسی کرد، گزارش نمود که  56.8٪ از مادران و 45.9٪ از پدران از یک اختلال روانی رنج می‌برند، که اغلب‌ آنها از اختلال افسردگی اساسی رنج می‌بردند (غنی‌زاده، 2008). شریعتی رودسری (1383) در پژوهش خود ، یکی از علل ناخن جویدن کودکان را الگوی ارتباطی نادرست والدین و سبک فرزندپروری مستبدانه والدین معرفی میکند. خزاعی (1389) در پژوهش خود سبک‌های فرزندپروری و مشکلات روانی والدین، را عوامل موثر در مشکلات رفتاری کودکان معرفی می کنند.

    این رو هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه شیوه های فرزندپروری و افسردگی والدین کودکان مبتلا به ناخن جویدن و عادی می‌باشد.

    1-2- بیان مسئله

       جویدن ناخن1 یک عادت شایع در کودکان است که از نظر اجتماعی غیرقابل قبول است و باعث بی نظمی و آسیب ناخن، التهاب و عفونت ناخن می شود و نگرانی کودک و خانواده اش را باعث می‌گردد (خزاعی، 1389). ناخن جویدن در (DSM-5)[4] جزء طبقه وسواس – فکری عملی و اختلالات مربوطه با عنوان رفتار تکراری متمرکز بر بدن طبقه بندی‌ شده است (گنجی و گنجی، 1392) که به صورت برجسته‌ای در فعالیتهای عادی تداخل کرده و در صورت پیشگیری نکردن باعث بروز مشکلاتی برای کودک می شود (برخورداری، 1386).

    صدمه ای که ناخن جویدن به بافت ناخن و بافت نگهدارنده آن وارد می کند، توانایی انجام کارهای ظریف را از افراد می گیرد. (غنی‌زاده و شکوهی، 2011) علاوه بر آن رطوبت دایمی این ناحیه که بوسیله ناخن جویدن ایجاد می شود، زمینه ساز تکثیر میکروب ها و بویژه قارچ‌ها می‌شود. ابتلا به بیماری‌های انگلی دستگاه گوارش نیز یکی از مهم‌ترین عوارض جسمانی ناشی از این اختلال رفتاری است (فرهادی، 1389).

    از سوی دیگر از نظر کاپلان گسترش این اختلال به علت عدم رشد، غفلت والدین مخصوصاً مادران و فقدان محرکات فیزیکی و روانی – اجتماعی رخ می دهد (برخورداری، 1386). درواقع روانپزشکان ثابت کرده اند که 66 درصد کودکان مبتلا به مشکلات روانی، بیماری را از مادران خود به ارث برده‌اند و یا تحت تاثیر رفتار والدین به آن دچار گشته اند (میلانی فر، 1368). همچنین افسردگی مادر نیز می تواند علاوه بر اختلالات و ناهنجای‌های روانی و جسمانی بارز، سبب ایجاد اختلالات رفتاری شود (رحمانی، 1390).

    اختلالات افسردگی جزو اختلال‌های خلقی محسوب می‌شود. اختلال افسردگی عبارت است از  ناراحتی‌ها و نابسامانی‌های هیجانی و عاطفی که باعث می‌شوند فرد از درون ناراحت باشد و یا نتواند کارها و وظایف خود را به خوبی انجام دهد. افسردگی قدرت قضاوت را تضعیف می‌کند و باعث رفتارهای نامعقول می‌شود (انجمن روان پزشکی آمریکا، 1393). پژوهش‌هایی نقش مشکلات روانی از جمله افسردگی و اضطراب را در ناخن جویدن کودکان موثر دانسته اند، غنی زاده در پژوهشی گزارش کرد رایج‌ترین اختلال روانی والدین که عمده آنها افسردگی می باشد، 8/56 درصد افسردگی مادران و 9/45 درصد افسردگی پدران در ناخن‌جویدن کودکان نقش دارد (غنی‌زاده، 2011). طالبیان شریف گزارش کرد اضطراب و افسردگی مادران تاثیر مستیم بر ناخن‌جویدن فرزندان دارد (طالبیان شریف، 1385)

    متغیر دیگری که می تواند پیش بینی کننده ناخن‌جویدن فرزندان باشد ارتباط والدین و فرزندان و سبک‌های فرزندپروری والدین است. سبک فرزندپروری بیانگر روابط عاطفی و نحوه ارتباط کلی والدین با فرزندان است و عامل مهمی برای تحول و یادگیری کودکان به حساب می آید (هالنستین، 2004). دارلینگ و استینبرگ[5] سبک فرزندپروری رابه صورت الگوی نگرش والدین نسبت به تربیت کودکانشان تعریف کرده‌اند. بامریند (1991) سبک فرزندپروری را به انواع مستبدانه[6]، مقتدرانه[7] و سهل‌گیرانه[8] تقسیم می کند (همتی علمدارلو و همکاران، 1393). پژوهش‌ها نشان می دهد که یکی از مهم‌ترین عوامل خانوادگی در تحول مشکلات رفتاری سبک فرزندپروری است (فریک، 1994 به نقل از همتی علمدارلو و همکاران، 1393). خزاعی (1389) در پژوهش خود سبک های فرزندپروری و مشکلات روانی والدین، را عوامل موثر در مشکلات رفتاری کودکان معرفی می کنند. شریعتی رودسری (1383) در پژوهش خود، یکی از علل ناخن جویدن کودکان را الگوی ارتباطی نادرست والدین و سبک فرزندپروری مستبدانه والدین معرفی می‌کند.

    با توجه به مطالب ذکر شده پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این سوال است که آیا شیوه های فرزندپروری و میزان افسردگی در بین والدین کودکان مبتلا به ناخن جویدن و عادی متفاوت است؟

     

    [1] onychophagia

    [2] BFRB

    [3] Snorrason and Woods

    [4]  انجمن روانپزشکی آمریکا، 2013، ترجمه مهدی گنجی

    [5] Darling & Steinberg

    [6] Authoritarian

    [7] Authoritative

    [8] Permissive 

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه شیوه های فرزندپروری و افسردگی والدین کودکان مبتلا به ناخن جویدن و عادی

    فهرست:

    چکیده 9

     

    فصل اول: کلیات پژوهش.... 10

    1-1- مقدمه. 11

    1-2- بیان مسئله. 12

    1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش... 13

    1-3- اهداف پژوهش... 15

    1-4- فرضیه‌ها 16

    1-5- تعریف‌های مفهومی و عملیاتی متغیرها 16

     

    فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه پژوهش.... 18

    2-1- اختلال ناخن جویدن در کودکان. 19

    2-1-1- ناخن جویدن چیست؟. 19

    2-1-2- طبقه بندی.. 20

    2-1-3- عوامل اپیدمیولوژیک... 21

    2-1-4- سبب‌شناسی ناخن جویدن. 21

    2-1-5- عوامل.. 23

    2-1-6- اثرات ناخن جویدن. 24

    2-1-7- سن شیوع. 26

    2-1-8- نظریه های مربوط به اختلال ناخن جویدن. 27

    2-1-9- ملاکهای تشخیص اختلال ناخن جویدن. 28

    2-1-10- ویژگی های کودکانی که دارای انواع اختلال هستند. 29

    2-1-11- واکنش والدین در برابر اختلال ناخن جویدن. 30

    2-1-12- پیشگیری و درمان. 31

    2-1-13- اختلالات روانی والدین کودکان مبتلا به جویدن ناخن.. 32

    2-2- فرزند پروری.. 32

    2-2-1- تاریخچه شیوه های فرزند پروری.. 34

    2-2-2- نظریه های شیوه های فرزندپروری.. 35

    2-2-2-1- نظریه اریکسون. 35

    2-2-2-2- نظریه آدلر. 37

    2-2-3- پیامدهای شیوه های فرزندپروری.. 37

    2-2-5- شیوه های فرزند پروری.. 40

    2-2-5-1- روش فرزند پروری استبدادی.. 40

    2-2-5-2- روش فرزند پروری مقتدرانه (دموکرتیک) 41

    2-2-5-3- روش فرزند پروری سهل گیر. 43

    2-2-5-4- روش فرزندپروری بی‌اعتنا یا بی‌مسئولیت... 44

    2-3- اختلالات افسردگی.. 45

    2-3-1- افسردگی.. 45

    2-3-2- اختلال افسردگی عمده 49

    2-3-2-1- معیارهای DSM-5 برای اپیزود افسردگی عمده 49

    2-3-2-2- معیارهای DSM-5 برای اختلال افسردگی عمده 51

    2-3-4- اختلال افسردگی دایم (دیستیمیا) 52

    2-3-5- رویکرد درمانگری شناختی رفتاری به افسردگی.. 54

    2-3-6- افسردگی والدین و تاثیر آن بر فرزندان. 55

    2-4- پیشینه پژوهش... 56

     

    فصل سوم: روش‌شناسی پژوهش.... 61

    3-1- مقدمه. 62

    3-2- روش پژوهش... 62

    3-2- جامعه آماری.. 62

    3-3- حجم نمونه و روش نمونه‌گیری.. 62

    3-4- ابزار گردآوری اطلاعات... 62

    3-5- روش گرد آوری اطلاعات... 65

    3-6- روش تجزیه وتحلیل اطلاعات... 65

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها 66

    4-1- مقدمه. 67

    4-2- یافته‌های جمعیت شناختی.. 67

    4-3- یافته‌های توصیفی.. 69

    4-4- یافته‌های استنباطی.. 69

     

    فصل پنجم: نتیجه و پیشنهادها 73

    5-1- مقدمه. 74

    5-2-بحث و نتیجه‌گیری.. 74

    5-3-جمع‌بندی.. 74

    5-4- محدودیت های پژوهش... 76

    5-5- پیشنهادات پژوهشی.. 77

    5-6- پیشنهادهای کاربردی.. 78

    منابع. 79

    پیوست‌ها 83

     

    .

    منبع:

    منابع فارسی

    اصغری نکاح، سید محسن. (1386). ضرورت و جایگاه مداخله زودهنگام و آموزش پیشدبستانی برای کودکان دارای نیازهای ویژه، نشریه تعلیم تربیت استثنایی، 74، 11-3.

    باقرپور کماچالی، صغری. بهرامی احسان، هادی. فتحی آشتیانی، علی. احمدی، خدابخش. احمدی، علی اصغر. (1386). رابطه الگوهای فرزندپروری با میزان سلامت روانی و موفقیت تحصیلی. مجله علوم رفتاری، 33، 1-40.

    برخورداری، محمد؛ سلامتی، پیمان؛ ستوده، کامبیز(1386)؛ حرکات عادتی (کلیشه ای) در کودکان؛ فصلنامه پایش؛ سال هفتم؛ شماره اول؛ صفحه 21-17.

    خانجانی، زینب و محمود‌زاده، رقیه. 1392. مقایسه شیوه های فرزند پروری و اختلالات رفتاری کودکان مادران شاغل و غیرشاغل، فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ، سال چهارم. شماره شانزدهم.

    خانجانی، زینب؛ هاشمی، تورج؛ الهام فر، فریبا (1390) بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری و سبک های دلبستگی با نشانه های افسردگی نوجوانان؛ فصلنامه علوم تربیتی؛ سال چهارم؛ شماره 14؛ تابستان 1390؛ صفحه 106-91.

    خرم آبادی، راضیه. پوراعتماد، حمیدرضا. طهماسبیان، کارینه. چیمه، نرگس. (1388). مقایسه استرس والدگری در مادران کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با مادران کودکان بهنجار. فصلنامه خانواده پژوهی، 5(19).

    خزاعی (1389) شیوع مشکلات رفتاری در کودکان شهر بیرجند، تهران؛ نشر ارسباران؛ 1389.

    خزاعی، طیبه؛ خزاعی، محمد مهدی و خزاعی، معصومه. 1384. شیوع مشکلات رفتاری در کودکان شهر بیرجند، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دوره 12 ؛ شماره 1و 2.

    رحمانی، پریسا؛ محب، نعیمه(1390)؛ بررسی شیوه های فرزندپروری و جوّ عاطفی خانواده کودکان مبتلا به اضطراب فراگیر و کودکان فاقد اضطراب، روانشناسی بالینی، شماره 19.

    سلامی (1388) اختلال ناخن جویدن در کودکان، مجله علمی پژوهشی علوم تربیتی؛ سال چهارم؛ شماره13؛ صفحه78-67.

    سلامی،طاهره. 1387. اختلال ناخن جویدن در کودکان، علوم تربیتی، پیوند، خرداد 1387 - شماره 344، از 40 تا 45.

    شریعتی رودسری (1383) ناخن جویدن، علل و درمان، تازه های علوم شناختی، شماره 3، از 71 تا 8.

    شریعتی رودسری، مصطفی. 1383. ناخن‌جویدن، علل و درمان. مجله تربیت، سال 11، شماره 8.

    شمس الدینی، سعدالله؛ بهرام پور، عباس؛ سلطانی، ساحل؛ رابطه ناخن جویدن با ویژگی های فردی و خانوادگی دانش آموزان کرمانی؛ بیماری های پوست؛1378؛ دوره2 ؛ صفحه11-5.

    طالبیان شریف (1385) اثرات اضطراب مادران در اختلال رفتاری کودکان: ناخن جویدن، مجله پزشکی ارومیه، دوره 23، شماره 6، صص 597-604.

    طالبیان شریف، جعفر. 1386. اثرات اضطراب مادران در اختلال رفتاری کودکان / ناخن جویدن، علوم تربیتی، تعلیم و تربیت استثنائی، فروردین و اردیبهشت 1386 - شماره 64 و 6.

    طالبیان شریف،جعفر؛ قصبه ای،کلثوم .1384. اثرات اضطراب مادران در اختلال رفتاری کودکان: ناخن جویدن، مطالعات تربیتی و روانشناسی، اسفند 1384 - شماره 2، از 181 تا 193.

    غنی زاده (2008) ارتباط جویدن ناخن و اختلالات روانپزشکی والدین، روانشناسی تربیتی، شماره  2، از 35 تا 54.

    لطفی کاشانی، فرح؛ وزیری، شهرام (1389) روانشناسی مرضی کودک، تهران، نشر ارسباران.

    همتی علمدارلو، قربان. 1393. نقش سبک فرزندپروری مادران در پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی با کم توانی ذهنی،تعلیم و تربیت استثنایی، سال چهاردهم – 1393 - شماره 3 – پیاپی 12

    یارمحمدی، احمد؛ قادری، زهرا و چاووشی‌فر، نسیم، اثربخشی آموزش مهارت‌های شیوه فرزندپروری بر مشکلات رفتاری کودکان، روش‌ها و مدل‌های روانشناختی، سال 2، شماره 6.

    منابع انگلیسی

    Ghanizadeh, Ahmad, Association of nail biting and psychiatric disorders in children

    and their parents in a psychiatrically referred sample of children, Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health 2008, 2:13.

    Ghanizadeh A, Mohammadi MR, Yazdanshenas A: Psychometric properties of the Farsi translation of the Kiddie Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia-Present and Lifetime Version. BMC Psychiatry 2006, 15;6(1):10.

    Ghanizadeh A, Khajavian S, Ashkani H: Prevalence of psychiatric disorders, depression and suicidal behavior in child and adolescent with Thalassemia Major. J Pediatr Hematol Oncol 2006, 28:781-784.

    Ghanizadeh A, Shams F: Children's perceived parent-child Relationships and family functioning in attention-deficit/hyperactivity disorder. Child Fam Behav Therap 2007, 29:1-11.

    Ghanizadeh Ahmad and Shekoohi Hajar. 2011. Prevalence of nail biting and its association with mental health in a community sample of children, BMC Research Notes 2011, 4:116.

    Norman H. Hadley.  2005. Fingernail Biting:  Theory, Theory, Research and Treatment, -Springer Netherlands.

    Levin, Michaell and Jesica, Lebel,  Prevalence of nail biting and its association with mental health in a community sample of children, Ghanizadeh and Shekoohi BMC Research Notes 2011, 4:116

    Snorrason,Ivar, Douglas W. Woods, Nail picking disorder (onychotillomania): A case report, Journal of Anxiety Disorders, Volume 28, Issue 2, March 2014, Pages 211–214.

    Gholami, Fatemeh., Ghanizadeh, Ahmad., Dehbozorgi, Gholamreza, A Survey of Marital Satisfaction, Parenting Styles and Parent Attachment Styles in

    Parent of Preschool and School Children with Nail Biting, in Compare with Control Group, International Journal of Humanities and Social Science, Vol. 4, No. 14; December 2014

    Usha, P. 2010. INFLUENCE OF PARENTING STYLE AND SELF-COMPASSION ON MENTAL HEALTH OF SECONDARY SCHOOL PUPILS, Self and Identity 2, 85-100

    Aunola, Kaisa and Nurmi, Jari-Erik. The Role of Parenting Styles in Children’s Problem Behavior. Child Development, November/December 2005, Volume 76, Number 6, Pages 1144 – 1159.

    Sailor, D.H. 2013. Effects of Parenting Styles on Children's Behavior, Pearson Allyn Bacon Prentice Hall.

    Sarac, Suheyla. Parenting Styles: How They Affect Children, New York: 2012.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت