پایان نامه مطالعه نحوه تاثیر تشویق در افزایش یادگیری دانش آموزان شهرستان سردشت

تعداد صفحات: 74 فرمت فایل: word کد فایل: 1000785
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۱۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مطالعه نحوه تاثیر تشویق در افزایش یادگیری دانش آموزان شهرستان سردشت

    مقدمه :

    شاید برای عده ای تصور اینکه بتوان در مدرسه ای از تشویق استفاده کرد کمی دشواراست اما واقعیت این است که می توان در سنگر مدارس شاهد حضور با شکوه معلمان وشاگردانی بود که با سرمایه از محبت وچهره های متبسم ومصصم در تلاش هستند که در کارهای خود موفق بوده اند. پس باید رنگ مدرسه ای یادآور زیبائیها ونیکوئیها باشد. چرا که هم انسانها بالاخص نوجوانان محبت پذیر می باشند. ولذا نیاز به محبت از اساسی ترین نیازهای هر انسان می باشد. تشویق نیروها واستعدادهای دانش آموزان را به کار می اندازد واستقامت آنها را در کارها زیاد می کند وموجبات سرعت در کارهای بدنی را فراهم می کند ودر کارهای فکری موجب سعی وکوشش بیشتری  می گردد[1]. تشویق وتقویت رفتار مثبت کودکان سبب شکل گیری عادات مطلوب در آنان می شود. به عبارت دیگر از آنجا که از طریق رفتارهای تشویق آمیز کلامی وغیر کلامی مادی وعنوی فردی وگروهی مستقیم وغیر مستقیم مربی بیش از هر چیز به یک نیاز هم نوجوانان یعنی نیاز به محبت متعلق وتوجه پاسخ داده می شود.

    ما شاهد بیشترین مؤثرترین وپایدارترین اثر در رفتار آنان هستیم در حالی که وقتی دانش آموزی را تنبیه می کنیمن نه تنها به هیچ یک از نیازهای خطری واساسی او پاسخ نمی دهیم بلکه تعادل حیاتی اش را برهم زده او را با تجربه ناخوش آیندی که همواره ازآن گریز دارد مواجه می کنیم ولو اینکه بطور موقت رفتار مطلوب آن را کنترل کرده باشیم[2].

    رسول خدا پایه رفتار با کودکان و نوجوانان را بر محبت استوار کرده وسفارش می کند که آنان را گرامی بداریم وبا جایزه ای که امکان وفایش هست انان را تشویق نمائیم.[3]

    استفاده ازروش تشویق ومحبت یکی از روشهای تربیتی بسیار مؤثر ونشانه صدر ونقش مطمئنه داشتن فرد است. خدای تعالی رمز پیروزی پیامبر اکرم (ص) رادر همین شرح صدور محبت ورزی پیامبر به امت خود می داند : به موجب لطف ورحمت الهی برایشان اموزشی نجواه وبا انان مشورت کن ( وبه آنان شخصیت بده )[4]

    کودک اگر از لحاظ درسی واخلاقی در سطح غیر قابل قبولی باشد باید نقطه مثبتی در وضع رفتار وظاهر او یافت وازآن بعنوان جای پای برای تشویق وی استفاده کرده مثلا ممکن است دستهایش لطیف واز آن بعنوان جای پای برای تشویق وی استفاده کرده مثلا ممکن است دستهایش لطیف ویا موی سرش اصلاح شده ومرتب باشد همچنین ممکن است به تمیزی کفشهایش اهمیت بده ویا دفتر وکتاب خودرا خوب نگه داری کند. به هر حال باید از همان نقطه مثبت و روزنه کوچک نوری به زندگی تحصیلی کودک تابیده شخصیت قابل قبولی از او ساخت وزندگی جدیدی را برایش پی ریزی کرد. سرگرمیها وعلائق کودک نیز نباید از نظر معلم دور نماید[5].

    مقداری توجه وتحسین برای هر کسی مفید است چون انسان نیاز به تایید واحترام دیگران دارد ومی خواهد در هر کاری که فعالیت می کند دیگران کوشش او را قدر بدانند و برایش ارزش قائل شوند. منتها برای سرآمد شدن یا برجسته شدن ودریافت تحسین باید کوشش بیش از حد متعارف داشته والبته به موازات کوشش آمادگی واستعداد آن فعالیت ویژه هم باید در انسان باشد[6].

    کودک باید عمل خوب را بر پایه عمل به وظیفه شخصی واجتماعی وبدون توقع داشتن پاداش انجام دهد ولی والدین به این عنوان که او فردی وظیفه شناس است او را تشویق کنند. تشویق بهتر است صورت مالی پیدا نکند بلکه اولا کودک باید خواندن نماز را مانند دیگران وظیفه خود بداند و ثانیا تشویق ما از او بهعنوان ابزار رضایت از انجام وظیفه اش باشد. یعنی نشان دهیم که از عملش خشنودیم وبعد در بستن بالاتر به او بفهمانیم که خدا هم ازاین عمل او راضی است.

     

    بیان مسئله :

    با توجه به مسائلی که گذشت می خواهیم بدانیم که چه نوع تشویق اثر مثبت داد و چه نوع آن اثر منفی وآیا تشویق تنها راه موفقیت یک دانش آموزاست ؟ تشویق باید چگونه باشد آیا به نوع واندازه کاری که انجام داده می شود بستگی دارد ؟ آیا واقعا تشویق بیش از روشهای دیگر مانند تنبیه بر پیشرفت تحصیلی دانش اموزان تاثیر دارد؟ تشویق در منزل واز طرف والدین موثرتر است یا از طرف اولیاء مدرسه ؟ آیا از طریق تشویق می توان از نروی یک فرد حداکثر فایده را برد و تمام خواسته خود را بدست آنها (دانش آموازان) برآورده ساخت ؟ و آیا تشویق فردی موثرتر یا تشویق گروهی ؟

    اسکینر روانشناس رفتارگرا چنین عقدیده دارد که تنبیه شدید کودکان ونوجوانان در قبال انجام رفتار نا مطلوب ممکن است موقتا به حذف آن رفتار در کودک بینجامد ولی در بیشتر مواقع به بروز رفتارهای جبرانی انتقام جویانه وضد اجتماعی می گردد ویا مشکلات هیجانی دیگری را به بار می آورد تنبیه هایی که معلمان بر کودکان روا می دارند از یک طرف مشکلات عاطفی وا ختلافات رفتاری را موجب می گردد واز طرف دیگر رابطه معلم شاگرد آشفتگی ایجاد کرده وامکان بازسازی وترمیم آن را مشکل ودر مواقعی دور از دسترس می سازد. در چنین شرایطی کودک تصور منفی را که از معلم تنبیه گر دارد ممکن است به معلمان دیگر محیط آموزش وحتی فضای فیزیکی مدرسه .... دهد. معلمان پرخاشگر وهیجانی که از عهده کنترل رفتار خودشان بر نمی آیند با تنبیه های شدید ومکرر آثار سوء در سازگاری شاگردان خود خواهند گذاشت ومقاومت آنها را در یادگیری دروس برخواهند انگیخت[7].

     

  • فهرست و منابع پایان نامه مطالعه نحوه تاثیر تشویق در افزایش یادگیری دانش آموزان شهرستان سردشت

    فهرست:

    فصل اول: 4

    مقدمه : 5

    بیان مسئله : 8

    هدفهای تحقیق: 9

    ضرورت تحقیق : 10

    فرضیه های تحقیق: 11

    تعریف واژه ها واصطلاحات: 12

    موانع ومحدودیت های تحقیق: 14

    فصل دوم. 15

    پیشینه تحقیق: 16

    مواسات ودلسوزی معلم نسبت به شاگردان. 17

    فروتنی ونرمش نسبت به دانش آموزان : 18

    تشویق شاگردان به اشتغالات علمی وتحریص بر تکرار دروس : 19

    رعایت مساوات در توجه ومحبت به شاگردان : 20

    احترام به شاگردان وتوجه به مزایای آنها : 21

    محبت درست معلم به متعلم باعث می شود : 29

    تشویق دانش آموزان بی علاقه وسهل انگار : 30

    نقد وبررسی تحقیقات انجام شده : 32

    فصل سوم. 37

    روش تحقیق.. 38

    جامعه آماری : 38

    نمونه و روش نمونه گیری : 39

    وسایل جمع آوری اطلاعات : 39

    روش جمع آوری اطلاعات : 40

    فصل چهارم. 41

    یافته ها وتجزیه وتحلیل اطلاعات : 42

    بررسی سؤال اول تحقیق.. 42

    بررسی سؤال دوم تحقیق.. 50

    بررسی سؤال سوم تحقیق.. 54

    بررسی سؤال چهارم تحقیق.. 58

    بررسی سؤال پنجم تحقیق.. 62

    فصل پنجم. 66

    خلاصه ونتیجه گیری: 67

    پیشنهادات : 69

    منابع و مأخذ. 71

    .

    منبع:

    آذردشتی -  امیر هوشنگ – مجله تربیت – سال 13 شماره هشتم اردیبهشت 76

    بهشتی احمد – مجله تربیت شماره 2 – سال هشتم

    دکتر افروز غلامعلی – چکیده ای از روانشناسی تربیتی – انتشارات کلینی چاپ اول

    بیابانگرد اسماعیل – مجله تربیت شماره هشتم خرداد ماه 1372

    شهید ثانی – اداب تعلیم وتربیت در اسلام – نگارش : دکتر محمد باقر حجتی

    دادستان منصور – لغت نامه روانشناسی چاپ 1356

    دکتر شرفی محمد – مجله تربیت سال سیزدهم – شماره هشتم – اردیبهشت 76

    شریعتی رودسری مصطفی – مجله تربیت شماره هشتم – اردیبهشت 76

    شکرف نجفی ایرج – مجله تربیت – شماره هشتم – اردیبهشت 76

    دکتر سیف علی اکبر، روانشناسی پرورشی – یادگیری و آموزش چاپ اول 1355

    دکتر غباری باقر – مجله پیوند شماره 74

    فرهادیان رضا – مجله تربیت

    فقیهی علی نقی – مجله تربیت

    مبینی سیروس – مجله پیوند

    مدیر عزیزی غلام رضا – مجله پیوند

    نظیری – سیما – مجله پیوند.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت