پایان نامه محاسبه ارزش افزوده تولید تابلوهای برق درشرکت خزر برق براساس مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر

تعداد صفحات: 99 فرمت فایل: word کد فایل: 1000768
سال: 1392 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه مهندسی صنایع
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه محاسبه ارزش افزوده تولید تابلوهای برق درشرکت خزر برق براساس مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر

     

    رشته مهندسی صنایع

    (مدیریت و بهروری سیستمها)

    چکیده

       بنگاهها بدنبال راهی هستند تا با ایجاد مزیت رقابتی و کاهش هزینه های تولید ،در بازار های هدف نسبت به رقبا سهم بیشتری داشته باشند.مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر ابزار مناسبی بودکه درسال 1985 برای ارزیابی وتعیین حوزه های کسب و کارمعرفی شد.این مدل کمک می کند تا تحلیل دقیق تری از سازمانها و شرکتهایی که توان ایجاد ارزش و مزیت رقابتی را دارند داشت.

    زنجیره ارزش مجموعه‌ای از عملیاتهایی است که در یک صنعت به صورت زنجیرگونه انجام می پذیرد تا به خلق ارزش منجر شود.محصولات از میان حلقه های این زنجیره عبور می کنند و در هر حلقه ارزشی به محصول نهایی افزوده می گردد.

    معمولاً، هر حوزه کسب و کاری می بایست یک زنجیره ارزش داشته باشد، به این معنی که شرکت های متنوع (از لحاظ نوع کسب و کار)، چندین زنجیره ارزش دارند، که به طور افقی یا عمودی با هم ارتباط دارند یا اگر استراتژی تنوع، خطوط کسب و کاری مستقل از هم را ایجاد نماید،

    از این مدل می‌توان برای دسته‌بندی وشناسایی فعالیتها و محاسبه میزان افزایش ارزش افزوده هرفعالیت استفاده کرد.اگر شرکتی بتواند درشناسایی وتحلیل فعالیتهای ارزش زای تولیدی بدرستی عمل کند و آن را مدیریت کند،در این صورت می تواند میزان تاثیرهر فعالیت در فازهای تولید را محاسبه و جهت حذف یا توسعه فعالیتی خاص با آگاهی کامل از وضعیت موجود و نتیجه آتی اقدام نمود..

    در این تحقیق بر مبنای  مدل پورتر فعالیتهای ارزش زای شرکت خزر برق در دو بخش اصلی وفرعی شناسایی و هزینه های فعالیتها در هر فاز ومجموع آنها وهمچنین میزان ارزش افزایی هر فعالیت و هر فاز و در نهایت در انواع محصولات این شرکت به طور جداگانه دقیق محاسبه میگردد.شرکت خزر برق می تواند از نتایج بدست آمده در اصلاح فرآیند تولید و تغییر در میزان تولید انواع محصولات و همچنین بازنگری در بخشهای فروش وخدمات پس از آن ،استفاده نماید.

    فصل اول

    1-1- مقدمه

       منابع دراختیار بشر محدود میباشد و رقابت جهانی برای تصرف سهم بیشتر بازار از سوی شرکتها شدت گرفته است،داشتن یک استراتژی رقابتی موثربرای یک شرکت بسیارضروریست. تعدد بنگاه ها و شیوه های نوین تولید، استفاده از منابع را بیشتر وسریعتر کرده است.رقابت بین شرکتها برای دستیابی به منابع بیشتر ، بیش از پیش بالا گرفته است. ازطرفی شرکتها بدنبال راهی برای ایجاد مزیت رقابتی از طریق کاهش هزینه های تولید وکسب سود ( ارزش افزوده) [1] بیشتر درفرایند تولیدشان هستند.

      یکی از مدل‌هایی که برای محاسبه میزان ارزش افزوده تولید سازمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد مدل زنجیره ارزش پورتر است. در این مدل حوزه‌های کاری مهم در بنگاه شناسایی و طبقه‌بندی می‌شوند. آقای پورتر این مدل را در برای موسسات و شرکت‌های تولیدی و رقابتی مطرح نمود، از مفاهیم مطرح شده در این مدل می‌توان برای دسته‌بندی وشناسایی فعالیتها و محاسبه میزان افزایش ارزش افزوده هرفعالیت استفاده کرد.

       زنجیره ارزش مجموعه‌ای از عملیاتهایی است که در یک صنعت به صورت زنجیرگونه انجام می پذیرد تا به خلق ارزش منجر شود.محصولات از حلقه های این زنجیره عبور می کنند و در هر حلقه، ارزشی به محصول نهایی افزوده می گردد. باید دقت کرد تا زنجیره‌ ارزش با هزینه یابی بر اساس فعالیت های اشتباه نشود.مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر[2] کمک می کند تا بتوانیم تحلیل دقیق تری از سازمانها و شرکتهایی که توان ایجاد ارزش و مزیت رقابتی دارند داشته باشیم . ]17[

       به هر حال مدل زنجیره ارزش در دهه‌ی ۹۰ رشد چشمگیری پیدا کرد و تبدیل به اولین ابزار مدیران در مدیریت استراتژیک شده بود. امروزه نیز درصنایع مختلف از قبیل مبلمان- صنعت خودروسازی وحتی تولیدات کشاورزی وآزمایشگاهی بدنبال بهره بردن ازمدل زنجیره ارزش مایکل پورتر[3] هستند وهمچنین عوامل مختلفی که بر این زنجیره مرتبطند شناسایی ومیزان تاثیر آنها نیز محاسبه می گردد مثل تاثیرفناوری اطلاعات بر زنجیره ارزش در شرکت پترونت ، شرکت سازه اطلاعات سازمانی[3] .

       مجموعه حوزه‌های کاری تشکیل‌دهنده زنجیره ارزش در بنگاه‌های مختلف تاثیرات متفاوتی بر ارزش و توان رقابتی و اجرایی ایجاد شده بجا می‌گذارند.

    می‌توان نتیجه گرفت بکارگیری مفهوم زنجیره ارزش منجر به شکل‌گیری نگاه یکپارچه به فعالیت‌ها و وظایف مختلف و به تبع آن منابع سازمان می‌گردد. این امر کمک می‌نماید که منابع سازمان در جهت مزیت‌های سازمان مورد توجه و ارزیابی قرار گیرند. از آنجایی‌که زنجیره ارزش برای بنگاه‌های مختلف متفاوت است لذا اگر شرکتی بتواند درشناسایی وتحلیل فعالیتهای ارزش زای تولیدی بدرستی عمل کند و آن را مدیریت کند،در این صورت می تواند میزان تاثیرهر فعالیت در فازهای تولید را محاسبه و جهت حذف یا توسعه فعالیتی خاص با آگاهی کامل از وضعیت موجود و نتیجه آتی اقدام نمود. معمولاً زنجیره ی ارزش یک شرکت به زنجیره ی ارزش شرکتهای دیگر متصل می شود و خود عضوی از زنجیره ای بزرگتر است. عده ای معتقد هستند استفاده از واژه ی شبکه[4]  به جای زنجیره بهتر است .

    رویکرد زنجیره ارزش در تحلیل فعالیتهای درون سازمانی ابزاری موثر در شناخت نقاط ضعف و قوت و تصمیم گیری درمورد هریک از این فعالیتهاست..

    بادردست داشتن کلیه فعالیتهای مرتبط با تولید ومیزان هزینه های آنها ومیزان هزینه کل و در نتیجه ارزش افزوده نهایی که از هر واحد محصول خواهیم داشت می توان میزان ارزش افزایی هر فعالیت را محاسبه کرد.از این طرق می توانیم درصد سود دهی هر فعالیت را بدست آوریم.

    1-2- بیان مسئله

    شرکت خزربرق ساحل در فرایند تولید خود ارزش افزوده را از محصول نهایی محاسبه می نماید ودراین میان هزینه ها وارزش افزوده هر فاز را بصورت جداگانه محاسبه نمی کنند ،که با این ترتیب درهنگام ایجاد موانع تولید و یا توقف یکی از بخشها ویا تغییر در تکنولوژی یک بخش ، نمی توان سود وزیان حاصل از این اتفاقات را به بخشی نسبت داد وبدنبال رفع موردی موانع بر آمدیا فعالیتی را ادامه یا متوقف ساخت. بعنوان مثال اینکه در بخش قاب و بدنه تابلوها اگر ما اقدام به فروش آنها قبل از مونتاژ بکنیم سودحاصل چه تغییری می کند . زنجیره ارزش تولید تابلوهای  برق شامل مراحل ساخت بدنه ومونتاژ قسمتهای الکتریکی وانجام چند تست مخصوص می باشد که در این ایستگاهها هربخش در سالنی مجزا مستقر است، بطورکلی تحلیل زنجیره ارزش برای تولید محصولات را میتوان بر حسب فعالیتهای اصلی و پشتیبانی خلاصه نمود.

     

    براساس تئوری و تعریف ، زنجیره ارزش شامل فعالیتهایی است که برای سازمان دارای ارزش افزوده است و می تواند فرایند تولید و عرضه محصول را تسهیل و محصول نهایی را از جهت قیمت ، رقابتی سازد.

     

    زنجیره ارزش مجموعه ای از فعالیتهایی است که سبب می گردد تا در فرایند انجام کار ، ارزش واقعی محصول و یا خدمت را در فرایند تامین ، تولید و توزیع را به شکل علمی تحلیل نماید وارزش افزوده برای ذینفعان بخصوص مشتریان کمک نموده و بقای سازمان را در فضای رقابتی تضمین نماید.

    شرکتها درچرخه تولیدخود بدنبال راهی برای افزایش میزان سودند،درتمامی مراحل تولیدازتامین مواداولیه تاعرضه محصول وخدمات پس از فروش این سودرامی توان جستجوکرد.برای اینکار ابتدا بایدفعالیتهای هر بخش راشناسایی کرد وتجزیه وتجلیل نمود،سپس میزان ارزش افزایی هرفعالیت را بدست آوردونسبت آن رادرارزش افزوده نهایی محصول محاسبه کرد. دراین تحقیق می خواهد این سوالات رادرشرکت خزربرق ساحل تولیدکننده تابلو برقهای فشارقوی جستجو کرده و پاسخ دهد.

     

     

    [1] -Value Added

    [2] - Michael Porter

    [3] - Value Chain Framework of Michael Porter

    [4] -Value network

  • فهرست و منابع پایان نامه محاسبه ارزش افزوده تولید تابلوهای برق درشرکت خزر برق براساس مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ریاحی - ابوالفضل (1383)، پژوهشگاه علوم انسانی وفرهنگی- عامل توسعه خوشه مبلمان تهران

     امیدی کیا -کامران  ،( 1383)، سایت سیویلیکا، اولین کنفرانس لجستیک و زنجیره تامین

    تفرشی – مجید ،(1388)تاثیرات فناوری اطلاعات بر زنجیره ارزش سازمانی ، تدبیر - شماره 139

    مونان – ژانگ(1392) ، معمای زنجیره جهانی ارزش -روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۹۰-

    احمدوند – عبدالصمد(1387)،سیستم مدیریت یکپارچه   (HSE) تضمین کیفیت تامین کنندگان و پیمانکار

    مجله علمی پژوهشی  شریف شماره جاری: 29-1، شماره 1، بهار 1392، صفحه 3-132

     مهدیزاده اشرفی – علی(1388)،علوم انسانی - تحقیق– روانشناسی،روش تحقیق درعلوم انسانی.(چاپ دوم)تهران :انتشارات یکان

    محاسبه ارزش در معرض ریسک شاخص بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از نظریه ارزش آفرین

    زمانی- شیوا ، اسلامی بیدگلی- سعید، فصلنامه بورس اوراق بهادار، شماره 21، مهر 1392

    دویل- پیتر، بازاریابی مبتنی بر ارزش ، انتشارات : سازمان مدیریت صنعتی

    پرچ- مهرداد ،کلانتری- کیانوش(1386)،  مدیریت بازاریابی،  انتشارات : شهرآب

    صالحی – محمدرضا، اصول بازاریابی و مدیریت فروش محصولات، ناشر کتاب : فرهنگ مردم

    عظیمی- حمیدرضا ، (1389) ،پایگاه اطلاع رسانی صنعت

    برجی- زهرا (1390)،ابزاری نوین در مدیریت هزینه‌ها/مجله فورچن/

    گودرزی - غلامرضا  (1390)،تحلیل راهبردی هزینه، پارادایم کلیدیِ مدیریت هزینه ،  سایت جامع مدیریت

    شاهرودی- کامبیز ، ماکویی- هوشنگ(1384) ، استراتژی رهبری هزینه، استراتژی رهبری هزینه در ایران خودرو،مدیریت دانش شماره71 ص40

     

    Strategic Management > Value Chain/ NetMBA.com

    Normann.R. and R.Ramírez  . (۱۹۹۳). From Value Chain to Value Constellation Designing Interactive Strategy, Harvard Business Review, 71, July/August, pp. ۶۵-۷۷.

    Competitive Strategy/www.civilica.com

     Industry Value Chain Analysis http://erfan84.blogfa.com/post-53

    www.ketabebargh.ir/electricalpanel2-manufacturer‎

    competitive advantage /e. porter

    Accounting and financial controlshttp://accountingbahmani.blogfa.com/post/12.

    ftp.fao.org/es../esa/lisfame/guidel_ValueChain.pdf‎

    Barnes J. and M. Morris (1999), “Improving operational competitiveness through

    http://mng-dpnu.blogfa.com/post/7

    en.wikipedia.org/wiki/Customer_servic

    Globalisation: Local and Regional Initiatives to Promote Quality Employment

    fa.wikipedia.org/wiki/

    www.aftabir.com/business/financial/management/analyzable/ratio_main_utility_verge.php

     www.ensani.ir/fa/content/277007/default.aspx

    Benchmark Operation”, Research Report 20, School of Development Studies,

    http://ieir-supplychainmgt.persianblog.ir/

    Barnes J, (2000), “Domestic Market Pressures Facing the South African Automotive

    Components Industry”, Research Report No. 33, School of Development

    http://forum.vru.ac.ir/thread-3480.html.

    Bernstein, H. (1996) “The Political Economy of the Maize Filiere”, Journal of

    Peasant Studies, Vol 23, No 2/3.

    The Innovation Value Chain by  MortenT. Hansen and Julian Birkin shaw

    Harvard Business School Publishing. All rights reserved. Harvard Business Publishing is an affiliate of Harvard Business School.

    en.wikipedia.org/wiki/Value chain _management capability

    ‎ mis(2013) Management Articles .www.fzs.ir/

    http://www.makufz.org

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت