پایان نامه قهرمان پروری در رمان های سیمین دانشور

تعداد صفحات: 92 فرمت فایل: word کد فایل: 1000751
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۱۵,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه قهرمان پروری در رمان های سیمین دانشور

    چکیده: در حماسه ­ها و اسطوره­ ها، قهرمان به معنی کسی است که ویژگی­هایی نیک، همراه با اعمال پهلوانی دارد و در داستان، شخصیّت مرکزی است که می­تواند شخصی خوب یا بد باشد. دوران حماسه ­سرایی سر آمده است و قهرمانان داستان­ها، مطلق و عاری از عیب نیستند. امّا کهن­الگوهای اسطوره­ای، که کهن­الگوی قهرمان یکی از آن­هاست، در داستان­های معاصر وجود دارند و سختی­هایی که قهرمان رمان از سر می­گذراند، پیشتر در ماجراجویی­های قهرمانان اسطوره­ای تجسّم یافته است. در پژوهش حاضر، رمان­های سیمین دانشور، یعنی سَووشون، جزیره­ی سرگردانی و ساربان سرگردان، با توجه به تلاش نویسنده برای قهرمان­پروری، مورد مطالعه قرار گرفتند. در این­جا منظور از قهرمان، شخصیّت مرکزی نیست، بلکه فردی است که ویژگی­هایش او را از مردم عادی جدا و به قهرمانان حماسه نزدیک می­کند. در سووشون، یک قهرمان به نام «یوسف» وجود دارد که یکّه­تاز عرصه­ی نبرد است. بسیاری از خصوصیّات قهرمانان حماسه را دارد و سرنوشتش داستان زندگی سیاوش، امام سوم شیعیان، یحیی تعمیددهنده و... را تداعی می­کند. وجود فلسفه­ی تکرار تاریخ در رمان، مرگ تراژیکی برای این قهرمان رقم می­زند. او می­میرد تا از خون ریخته­شده­ی او هزاران «یوسف» برویند. امّا در دو رمان دیگر، هر کسی بنا به موقعیّت خود می­تواند قهرمان باشد. قهرمانان این داستان که برخی از خصوصیّات قهرمانان حماسی را دارند، همگی در نوعی سرگردانی ایدئولوژیک به­سر می­برند. در خلال داستان نیز بعضی از چهره­های تاریخ ایران، در دوره­های مختلف تاریخی، به­عنوان قهرمان معرّفی می­شوند. با بررسی گفتار و رفتار قهرمانان رمان­های دانشور، مشخّص شد که این قهرمانان که همگی دارای نگاهی اصلاح­طلبانه هستند، همواره سایه­ای از شخصیّت­های واقعی، مخصوصاً جلال آ­ل­احمد را بر سر دارند.

    مقدّمه:

    رمان یکی از انواع ادبی (genre ) است که جایگاه مهمّی در میان نویسندگان، خوانندگان آثار ادبی و منتقدین دارد. این نوع ادبی، نوع غالب ادبیّات امروز است «به حدّی که می­توان ادبیّات امروز را ادبیّات رمان­محور نامید.» (غلام، 142:1383) رمان ایرانی، که آن­را «محصول معنوی تفکّرات مشروطه­خواهانه» می­دانند (میرعابدینی، 21:1383)، از آغاز تاکنون مسیر جالب توجّهی را طی کرده است و رمان­نویسان ایرانی توانسته­اند آثار موفقی خلق کنند. سیمین دانشور از نویسندگان پر آوازه­ی ایران است که بیشتر او را با نام شاهکارش سَووشون می­شناسند. سَووشون از پرخواننده­ترین رمان­های ایرانی است که به زبان­های متعدّدی ترجمه شده است. «سبک اثر، رئالیسم اجتماعی با درون­مایه­ی سیاسی- تاریخی معاصر» است (تسلیمی، 145:1388) و نثری شاعرانه دارد.

       دانشور که در شیراز به­دنیا آمده و هجوم متّفقین به این شهر را دیده است، سعی در انعکاس دیده­ها و شنیده­هایش در رمان دارد و در عین حال در لایه­ی رمزی اثر، سقوط دولت مصدّق را پیش چشم دارد. نویسنده بسیاری از تجربه­های زندگی شخصی­اش را وارد داستان می­کند و با آفریدن قهرمانی مثل «یوسف»، به داستان بُعدی حماسی می­بخشد.

       جزیره­ی سرگردانی و ساربان سرگردان، دو جلد از یک تریلوژی هستند. جلد سوم این تریلوژی با نام کوه سرگردان تاکنون به چاپ نرسیده است. نویسنده در این رمان استناد و تخیّل را به هم می­آمیزد و اثری می­آفریند که داستان نسلی است که سال­های پس از کودتا را تجربه می­کند. دانشور فضای خفقان­آور ایران را، که هم­چون جزیره­ای سرگردان است، به تصویر می­کشد. امّا در این فضا نیز او هم­چنان به دنبال قهرمان می­گردد. زیرا او امیدوار است که «روزگار سیاه روزی به انتها می­رسد و بشر از آن رو سفید بیرون می­آید.» (دانشور، 34:1377)

       بازتاب اجتماع، تاریخ و سیاست در رمان، عمری به اندازه­ی خود رمان دارد. زیرا «رمان بیشتر از هر اثر ادبی دیگر، تحت تأثیر شرایط و اوضاع جامعه قرار دارد و بهتر از هر اثر ادبی دیگر، می­تواند ساختار اجتماعی را در خود بازتاب دهد.» (غلام، 142:1383) دانشور در این رمان نیز علاوه بر بازتاب دیده­ها و شنیده­ها، تجربیّات شخصی­اش را نیز وارد رمان می­کند. او که در سووشون در قالب زری رفته بود، این بار در رمان دوم خود، با نام و شغل واقعی­اش وارد داستان می­شود و در کنار قهرمانانش حضور دارد.

    1-2تعریف و تحدید موضوع:

    واژه­ی قهرمان، حماسه و گاهی اسطوره و افسانه را به یاد می­آورد. با وجود این قهرمان از جهات اسطوره شناسی، جامعه­شناسی و روانشناسی قابل بررسی است. «در روانشناسی آلفرد آدلر، افراد ضعیف، حقارتهای عضو و حقارتهای ذهنی را با خیال­بافی ها جبران می کنند.» (تسلیمی،1381: 63) آدلر از آن با عنوان «توهّم شباهت به خدا داشتن» یاد می کند. مکانیزم های جبران گاهی به یک قوم ارتباط می یابد. مردم شکست خورده­ی یک کشور برای خود قهرمانان افسانه­ای می­آفرینند.

       از نظر یونگ، «کار اصلی اسطوره­ی قهرمان، انکشاف خودآگاه خویشتن فرد است.» (یونگ،1384 : 164) هنگامی که خودآگاه نتواند به تنهایی کاری انجام دهد به ناخودآگاه نیاز پیدا می کند.«به طور کلی می­توان گفت نمادهای قهرمانی، زمانی بروز می­کنند که من خویشتن نیاز به تقویت بیشتری داشته باشد.» (همان:181)

       اگر چه مسائل مطرح شده در بالا بیشتر به آفرینش قهرمانان اساطیری می­پردازد، اما باید توجه  داشت که قهرمانان رمان ها نیز آفریده می شوند و «اشتیاق های کام نا یافته­ی نویسنده می تواند از طریق همانند سازی با قهرمان پیشتاز نوشته­اش ارضا شود.»(صنعتی، 1382: 65)

       «شخصیّت اصلی Protagonist))، شخص اول داستان یا نمایشنامه است. شخصیّت اصلی را گاه، قهرمان (hero) می نامند.» (داد،1387: 179) البته از نظر میرصادقی «بهتر است از شخصیّت مرکزی به عنوان شخصیّت اصلی یاد شود نه قهرمان، زیرا این شخصیّت محوری یا مرکزی در همه حال، شخصیتّی­ نیست که خصوصیّات قهرمانی شخصیّت­های قصه را داشته باشد.» (میرصادقی،1380: 70)

       قهرمانان رمان­های مدرن، مردمی هستند که ما همه روزه با آن­ها در ارتباط هستیم. انسان­هایی معمولی با همه­ی نقاط قوّت و ضعفشان. امّا دانشور با این­که نویسنده­ای معاصر است، تا حدودی نگاهی متفاوت دارد. او چهره­هایی را برمی­گزیند و وارد داستان می­کند که خصوصیّاتشان به آن­ها جنبه­ای قهرمانی داده است و یا شخصیّت­هایی می­آفریند و به آن­ها ویژگی­های قهرمانی می­دهد. این کار، بر بار حماسی آثارش افزوده است. 

    1-3بیان مسأله:

    رمان گزارشی واقع­گرایانه از امور زندگی است. زندگی با تمام فراز و نشیب­هایش در رمان انعکاس پیدا می­کند. شخصیّت­های رمان افرادی معیّن و مشخّص هستند در حالی که «در حماسه ما با قهرمانانی تفّرد نیافته روبرو هستیم. قهرمان حماسه دارای خصوصیّات شخص ویژه­ی شخص خود نیست. سرنوشت او نیز شخصی نیست و انعکاس دهنده­ی سرنوشت جماعت و قوم معینی است.» (محمودیان،1382: 49) قهرمانان حماسه کامل و مطلق­اند و با نقش خود سازگاری کامل دارند. اما ­شخصیّت­های رمان «افرادی متشتت(انشقاق یافته)، مشکل­دار­ و بحران زده هستند.»(همان:53) با مسائلی مانند ضعف و سرخوردگی و شک و دو دلی و نا امیدی و... دست و پنجه نرم می کنند و آرزوهایشان معمولاً با موقعیّت اجتماعی­شان سازگار نیست. «عامل مهمّی که چنین به شخصیّت های رمان،تفرّد و همچنین تشتّت می بخشد، خودآگاهی آن­هاست.» (همان:54)

  • فهرست و منابع پایان نامه قهرمان پروری در رمان های سیمین دانشور

    فهرست:

    ند

    فصل اول(کلیات) ...................................................................................................................................... 1

    1-1مقدمه .................................................................................................................................................. 2

    1-2تعریف و تحدید موضوع ...................................................................................................................... 2

    1-3بیان مسأله ............................................................................................................................................ 3

    1-4فرضیات پژوهش .................................................................................................................................. 6

    1-5ضرورت پژوهش ....................................................................................................................................... 6

    1-6اهداف پژوهش ........................................................................................................................................... 7

    1-7سؤالات پژوهش ......................................................................................................................................... 7

    فصل دوم ...................................................................................................................................................8

    2-1مبانی نظری .......................................................................................................................................... 8

    2-1-1نیاز نویسنده به قهرمان ................................................................................................................................ 9

    2-1-2اسطوره قهرمان ........................................................................................................................................... 10

    2-1-3قهرمانان حماسی ....................................................................................................................................... 12

    2-1-4حماسه و تراژدی ...................................................................................................................................... 13

    2-1-5ویژگی­های حماسه .................................................................................................................................... 14

    2-1-6اسطوره در رمان ........................................................................................................................................ 15

    2-1-7حماسه و رمان .......................................................................................................................................... 16

    2-1-8قهرمان در تاریخ ....................................................................................................................................... 18

    2-1-9قهرمان مسأله­دار ........................................................................................................................................ 20

    2-2تعاریف .................................................................................................................................................... 22

    2-2-1قهرمان مرد، قهرمان زن .............................................................................................................................. 22

    2-2-2ضدّقهرمان ................................................................................................................................................ 22

    2-2-3شخصیّت .................................................................................................................................................. 23

    2-2-4شخصیّت اصلی ......................................................................................................................................... 23

    2-2-5قهرمان تراژدی .......................................................................................................................................... 23

    2-2-6تراژدی............................................................................................................................................24

    2-2-7حماسه ............................................................................................................................................. 24

    2-2-8اسطوره .......................................................................................................................................................... 24

    2-2-9کهن­الگو ......................................................................................................................................................... 25

    2-2-10توتم ............................................................................................................................................................. 25

    2-2-11پروتوتیپ ............................................................................................................................................... 25

    2-2-12رمان ............................................................................................................................................................ 26

    2-2-12-1رمان اجتماعی ......................................................................................................................................... 26

    2-2-12-2رمان تاریخی............................................................................................................................................ 27

    2-2-12-3رمان سیاسی ............................................................................................................................................ 27

    2-2-13مدرنیسم ...................................................................................................................................................... 27

    2-2-14پست­مدرنیسم .............................................................................................................................................. 27

    2-2-15مارکسیسم ................................................................................................................................................... 28

    2-2-16سوسیالیسم ................................................................................................................................................. 28

    2-2-17کمونیسم ...................................................................................................................................................... 29

    2-3پیشینه­ی پژوهش ................................................................................................................................................ 29

    2-4روش اجرای طرح .............................................................................................................................................. 31

    فصل سوم ................................................................................................................................................................. 32

    3-1خلاصه­ی رمان سووشون .................................................................................................................................. 33

    3-2فضای جنوب کشور در رمان سووشون ............................................................................................................ 33

    3-3ویژگی­های حماسی سووشون .......................................................................................................................... 34

    3-4ویژگی­های قهرمانی یوسف در سووشون .......................................................................................................... 35

    3-5اوصاف حماسی دیگر رمان ................................................................................................................................ 39

    3-6نقش پروتوتیپ­ها در سووشون .................................................................................................................... 40

    3-7آمیختگی قهرمانان اساطیری، تاریخی و مذهبی در سووشون ............................................................................ 44

    3-8خلاصه­ی رمان­های جزیره­ی سرگردانی و ساربان سرگردان ............................................................................. 46

    3-9اوضاع جامعه در جزیره­ی سرگردانی و ساربان سرگردان و نیاز به وجود قهرمان ............................................. 47

    3-10قهرمانان رمان .................................................................................................................................................. 51

    3-10-1مراد ............................................................................................................................................................. 51

    3-10-2مرتضی ............................................................................................................................................... 53

    3-10-3سلیم ..................................................................................................................................................... 54

    3-10-4هستی ..................................................................................................................................................... 55

    3-10-5فرخنده ...................................................................................................................................................... 57

    3-10-6محمّد مصدّق ........................................................................................................................................ 57

    3-10-7خلیل ملکی ................................................................................................................................................. 60

    3-10-8جلال آل­احمد .......................................................................................................................................... 64

    3-10-9علی شریعتی ......................................................................................................................................... 67

    3-10-10سیّد احمد­ فردید .................................................................................................................................... 68

    3-10-11قائم­مقام فراهانی و امیرکبیر ................................................................................................................ 69

    3-10-12بابک خرّمدین ..................................................................................................................................... 69

    3-10-13حمید عنایت و محسن مقدّم .................................................................................................................. 70

    3-10-14خسرو گلسرخی .............................................................................................................................. 71

    3-10-15فیدل کاسترو و چه­گوارا ........................................................................................................................ 71

    3-11ویژگی­های حماسی جزیره­ی سرگردانی و ساربان سرگردان ........................................................................ 72

    3-12نسبی­گرایی نویسنده ................................................................................................................................... 73

    فصل چهارم ............................................................................................................................................................. 75

    4-1نتیجه­گیری ........................................................................................................................................................ 76

    4-2پیشنهادها .......................................................................................................................................................... 77

    4-3منابع و مآخذ ..................................................................................................................................................... 78

    چکیده انگلیسی

     

    ارد.

    منبع:

    آدورنو، ت.، و دیگران. 1377. درآمدی بر جامعه­شناسی ادبیّات، گزیده و ترجمه­ی محمّدجعفر پوینده، نقش جهان، تهران، چاپ اول.

    آقابخشی، ع.، افشاری­راد، م. 1379. فرهنگ علوم سیاسی، چاپار، تهران، چاپ اول.

    آل­احمد، ج. 1370. سرگذشت کندوها، رواق، تهران، چاپ هفتم.

    -----، --. 1372. نون­والقلم، فردوس، تهران، چاپ هفتم.

    -----، --. 1374. در خدمت و خیانت روشنفکران، فردوس، تهران، چاپ دوم.

    -----، ش. 1376. جلال از چشم برادر، بدیهه، تهران، چاپ دوم.

    ادیب برومند، ع. 1357. «قهرمانان ملّی از نظر فردوسی»، گوهر، شماره­ی 62، نسخه­ی الکترونیکی در پایگاه وب www.noormags.com، آخرین تاریخ بازنگری تیر 90.

    اسلامی ندوشن، م. 1350. زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه، توس، تهران، چاپ سوم.

    اصلاح­پذیر ، ب. 1388. «حماسه­ی سیاوش»، چیستا، دی و بهمن، سال 27، ردیف 267-266، شماره­ی 5،4.

    الیاده، م. 1375. اسطوره، رؤیا، راز، ترجمه­ی رؤیا منجّم، فکر روز، تهران، چاپ دوم.

    امینی، م. 1381. «تحلیل اسطوره­ی قهرمان در داستان ضحاک و فریدون بر اساس نظریه یونگ»، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره­ی هفدهم، شماره­ی دوم، پیاپی 34.

    انزابی­نژاد، ر.، رنجبر، ا. 1385. «سیمین دانشور، از آتش خاموش تا سووشون و اثرپذیری از آل­احمد»، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره بیست و پنجم، شماره سوم، پیاپی 48.

    بتولی، م. 1376. با یونگ و سهروردی، نشر اطّلاعات، تهران، چاپ اول.

    بیشاپ، ل. 1374. درس­هایی درباره­ی داستان­نویسی، ترجمه­ی محسن سلیمانی، زلال، تهران، چاپ اول.

    پاینده، حسین. 1381. «سیمین دانشور، شهرزادی پسامدرن»، کتاب ماه ادبیّات و فلسفه، شماره 63، نسخه الکترونیکی در پایگاه وب  www.noormags.com، آخرین تاریخ بازنگری تیر 90.

    تسلیمی، ع. 1381. گذر از جهان افسانه، چوبک، رشت، چاپ اول.

    -----، --. 1388. گزاره­هایی در ادبیّات معاصر ایران (داستان)، کتاب آمه، تهران، چاپ دوم.

    جمالی، ل.، جوانمرد، ر. 1388. «مقایسه نمودهای جنگ در رمان سووشون دانشور و رمان اسیر خشکی­ها اثر دوریس لسینگ در پرتو نقد زنانه شوالتر»، ادبیّات تطبیقی، سال سوم، شماره 11.

    حسن زاده، م.، رضویان، ر. 1390. «قهرمان مسأله­دار در رمان­های مدیر مدرسه و سووشون»، پژوهشنامه زبان و ادبیّات فارسی گوهر گویا، سال پنجم، شماره اول، پیاپی 17.

    حقیقت، ع. 1383. قهرمانان ملّی ایران (از لطفعلی خان زند تا دکتر محمّد مصدّق)، کومش، تهران، چاپ اول.

    حنیف، م. 1383. «فردوسی و هنرمندی در خلق قهرمانان و ضدّقهرمان­های ماندگار»، مجله فردوسی،اردیبهشت و خرداد، شماره­های 16 تا 18، نسخه الکترونیکی در پایگاه وب  www.noormags.com، آخرین تاریخ بازنگری تیر 90.

    داد، س. 1383. فرهنگ اصطلاحات ادبی، مروارید، تهران، چاپ دوم.

    دانشور، س. 1366. «به یاد جلال­آل­احمد در گفتگو با سیمین دانشور»، کیهان فرهنگی، شهریور، شماره 42، نسخه الکترونیکی در پایگاه وب  www.noormags.com، آخرین تاریخ بازنگری تیر 90.

    ----، --. 1354. سووشون، خوارزمی، تهران، چاپ هفتم.

    ----، --. 1377. جزیره­ی سرگردانی، خوارزمی، تهران، چاپ دوم.

    ----، --. 1380. ساربان سرگردان، خوارزمی، تهران، چاپ اول.

    ----، --. 1383. غروب جلال، بر ساحل جزیره­ی سرگردانی به کوشش علی دهباشی، سخن، تهران، چاپ اول.

    دستغیب، ع. 1383. «جزیره­ی سرگردانی»، بر ساحل جزیره­ی سرگردانی به کوشش علی دهباشی، سخن، تهران، چاپ اول.

    دقیقیان، ش. 1371. منشأ شخصیت در ادبیّات داستانی(پژوهشی در نقش پروتوتیپ­ها در آفرینش ادبی)، سوره­ی مهر، تهران، چاپ اول.

    دهباشی، ع. 1383. بر ساحل جزیره­ی سرگردانی(جشن­نامه­ی دکتر سیمین دانشور)، سخن، تهران، چاپ اول.

    رضایی، ع. 1382. واژگان توصیفی ادبیّات (انگلیسی- فارسی)، فرهنگ معاصر، تهران، چاپ اول.

    روحانی، ف. «از یوسف تا جلال»، بر ساحل جزیره سرگردانی به کوشش علی دهباشی، سخن، تهران چاپ اول.

    سرشار، م. 1381. «مذهب و انقلاب در جزیره سرگردانی و ساربان سرگردان»، ادبیّات داستانی، آبان، شماره 62، نسخه الکترونیکی در پایگاه وب  www.noormags.com، آخرین تاریخ بازنگری تیر 90.

    سیّدالشهدایی، ر. 1383. «خوانشی زیباشناسانه از مرگ در شاهنامه فردوسی(سیاوش)»، فصلنامه پژوهشهای ادبی، شماره 4.

    شریعتی، ع. 1350. شهادت، سازمان انتشارات حسینیه ارشاد.

    شیری، ق. 1382. «پیش­درآمدی بر مکتب­های داستان­نویسی در ادبیّات معاصر ایران»، نشریه دانشکده ادبیّات و علوم انسانی تبریز، سال 46، شماره 189.

    ----، --. 1388. «نقد حماسه و تراژدی بر اساس کلیدر دولت­آبادی»، کاوش­نامه، سال دهم، شماره18.

    صفا، ذ. 1374. حماسه­سرایی در ایران، فردوس، تهران، چاپ سوم.

    صنعتی، م. 1382. تحلیل­های روانشناختی در هنر و ادبیّات، مرکز، تهران، چاپ دوم.

    غلام، م. 1383. «جامعه­شناسی رمان معاصر فارسی»، مجله دانشکده ادبیّات و علوم انسانی تربیت­معلم، سال 12، شماره 46-45.

    غلامی، ت. 1383. «سیمای سیمین اهل قلم»، برساحل جزیره سرگردانی به کوشش علی دهباشی، سخن، تهران، چاپ اول.

    فین­برگ، آ. 1375. «رمان و جهان مدرن»، ترجمه فضل­الله پاکزاد، ارغنون، پاییز و زمستان، شماره 11 و 12، نسخه الکترونیکی در پایگاه وب  www.noormags.com، آخرین تاریخ بازنگری تیر 90.

    قائمی، ف.، یاحقّی، م. 1388. «اسب؛ پرتکرارترین نمادینه جانوری در شاهنامه و نقش آن در تکامل کهن­الگوی قهرمان»، فصلنامه زبان و ادبیّات پارسی، سال 13، شماره 42.

    کادن، ج.1380. فرهنگ ادبیّات و نقد، ترجمه کاظم فیروزمند، نشر شادگان، تهران، چاپ اول.

    کمبل، ژ. 1366. قهرمان اساطیری در دیدگاه شرقی و غربی،ترجمه ع. ا. بهرامی، چیستا، شماره 40، نسخه الکترونیکی در پایگاه وب  www.noormags.com، آخرین تاریخ بازنگری تیر 90.

    گلشیری، ه. 1376. جدال نقش با نقّاش در آثار سیمین دانشور، نیلوفر، تهران، چاپ اول.

    لوکاچ، گ. 1388. رمان تاریخی، ترجمه امید مهرگان، ثالث، تهران، چاپ اول.

    محمودیان، م. 1382. نظریه رمان و ویژگی­های رمان فارسی، نشر پژوهش فرزان روز، تهران، چاپ اول.

    مختاری، م. 1368. حماسه در رمز و راز ملّی، نشر قطره، تهران، چاپ اول.

    ----، --. 1379. اسطوره زال، تبلور تضاد و وحدت در حماسه ملّی، توس، تهران، چاپ دوم.

    ملکی، خ. 1374. برحورد عقاید و آرا، به کوشش امیر پیشداد و محمّدعلی کاتوزیان، مرکز، تهران، چاپ اول.

    مکاریک، ا. 1384. دانشنامه نظریه­های ادبی معاصر، ترجمه مهران مهاجر و محمّد نبوی، آگه، تهران، چاپ اول.

    مهرور، ز. 1383. «سیمین دانشور و جزیره سرگردانی»، برساحل جزیره سرگردانی به کوشش علی دهباشی، سخن، تهران، چاپ اول.

    میرزایی، ح. 1380. جلال اهل قلم، سروش، تهران، چاپ اول.

    میرصادقی، ج. 1380 . عناصر داستان، سخن، تهران، چاپ چهارم.

    ------، --. 1382. ادبیّات داستانی (قصّه، رمانس، داستان کوتاه، رمان)، انتشارات علمی، تهران، چاپ چهارم.

    میرعابدینی، ح. 1383. صد سال داستان­نویسی ایران، چشمه، تهران، چاپ سوم.

    نولدکه، ت. 1379. حماسه ملّی ایران، ترجمه بزرگ علوی، نگاه، تهران، چاپ پنجم.

    وارنر، ر. 1380. «قهرمان در اساطیر جهان»، ترجمه ابوالقاسم اسماعیل­پور، کتاب ماه هنر، مرداد و شهریور، شماره 35 و 36، نسخه الکترونیکی در پایگاه وب  www.noormags.com، آخرین تاریخ بازنگری تیر 90.

    وایگل، زی. 1385. قهرمان قربانی شده و قربانی قهرمان، زن و ادبیّات، گزینش و ترجمه منیژه نجم عراقی و دیگران، چشمه، تهران، چاپ دوم.

    همایون کاتوزیان، م. 1379. مصدّق و نبرد قدرت، ترجمه احمد تدیّن، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، تهران، چاپ سوم.

    هوک، س. 1350. قهرمان در تاریخ، ترجمه ا. آزاده، بنگاه نشر کتاب، تهران.

    هیلمن، م. 1363. میراث قصّه­نویسی جلال­آحمد، ادبیّات نوین ایران (از انقلاب مشروطیّت تا انقلاب اسلامی)، ترجمه و تدوین یعقوب آژند، امیرکبیر، تهران، چاپ اول.

    یاحقّی، م. 1375. فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیّات فارسی، انتشارات علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، چاپ دوم.

    یاوری، ح. 1383. «تأملی در کار سوگواری در جزیره­ی سرگردانی» ، بر ساحل جزیره­ی سرگردانی به کوشش علی دهباشی، سخن، تهران، چاپ اول.

    یونسی، ا. 1351. هنر داستان­نویسی، تهران، امیرکبیر، چاپ دوم.

    یونگ، ک. 1386. انسان و سمبل­هایش، ترجمه محمود سلطانیه، جامی، تهران، چاپ ششم.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت