پایان نامه شناسایی و تعیین استفاده از روشهای مختلف تشویق و تنبه در مدارس دخترانه راهنمایی ناحیه 1 اردبیل

تعداد صفحات: 87 فرمت فایل: word کد فایل: 1000701
سال: 1390 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۱۵,۳۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه شناسایی و تعیین استفاده از روشهای مختلف تشویق و تنبه در مدارس دخترانه راهنمایی ناحیه 1 اردبیل

    1-1-   مقدمه

     

    در عرصه روح – روان آدمی بخصوص در امر تعلیم و تربیت کارشناسان همه روزه در جهان ما باب نویسی را می گشایند و شیوه های تربیتی تازه تری را ارائه می دهند . تلاش ، کنکاش آنها همواره این است که نوآموزان و نونهالان و دانش پژوهان را در مسیری بهتر قرار دهند .

    ( سیاوش سرتیپی ، 1380 ).

    دانش امروزی در رشته تعلیم و تربیت ، نسبت به گذشته های دور و نزدیک جهش و سویه بهتر و روشن تری یافته است و نا گفته پیداست که این نهال کوچک مراقبت و مواظبت بیشتری را طلب می کند تا به درختی تناور تبدیل شود و ثمری نیکو و مفید بخشد . (سیاوش سرتیپی ، 1380 ).

    هر چند علم تعلیم و تربیت ریشه ای چندین هزار ساله دارد و از صدها سال قبل از میلاد هم به تاثیر مستقیم آن بروی آحاد مردم و جوامع توجه زیادی مبذول شده است . ولی تا امروز روش سنتی تعلیم و تربیت تغییرات چندانی را شاهد نبوده است ، و به رغم گفته و نوشته های صاحب نظران ، امر تعلیم و تربیت آن طور که باید و شاید مورد عنایت قرار نگرفته یا به عبارتی به عمل در نیامده است . در مورد تنبیه متاسفانه تنبیه در نظر برخی اولیا و مربیان امروزی به عنوان شیوه ای کارساز در امر تعلیم و تربیت شناخته شده است و بعضی از ایشان مانند پیشه وران دوره های گذشته تنبیه کردن شاگردان خود را الزامی می دانند امروزه یکی دیگر از دستاورد های جدید تکنیکهای آموزشی « احترام به شخصیت کودک » را الزامی می دانند . و این مسلم است که هر چه بیشتر به شخصیت کودکان و شرایط سنی شان توجه شود . آنها را تربیت پذیرتر می کند بویژه گروه سنی نوجوانان و جوانان از اهمیت بالاتر برخوردار می باشد  (سیاوش سرتیبی ، 1380).

    بنا به گفته کارشناسان روان شناسی : جملگی بر لزوم چنین شناخت و ارتباطی با دانش آموزان و در حالت کلی با همه نوآموزان در هر گروه سنی و اجتماعی تاکید دارند و معتقدند که یکی از راه های موثر برای رسیدن اولیای مدرسه به این گونه شناخت و رابطه های خوب ، بهره مندی از « تشویق و تنبیه » است  (سیاوش سرتیبی ، 1380).

    تحقیق حاضر در ارتباط با روش های مختلف تشویق و تنبیه در مدارس راهنمایی از دیدگاه معلمان و دانش آموزان به رشد تحریر آورده شده است . و نیز در مورد پیامدهای تشویق و تنبیه به طور اخص از سوی معلمان و دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت نگاشته شده است . تا شاید در اثر آن محیط های آموزشی بیشتر و بهتر از صفات انسانی برخوردار شوند . (سیاوش سرتیبی ، 1380)

     

     

    1-2-       بیان مساله [1]

     

    یکی از نیازهای طبیعی انسان، احساس موفقیت و پیروزی است. تشویق، تنبیه بعنوان یکی از محورهای اصلی تعلیم و تربیت از دیر باز مورد توجه متخصصان و نظریه پردازان بوده است. دیدگاه اسلام نیز در این زمینه در آیات و قرآن و روایات منعکس است در حالیکه این پیامهای تربیتی انسان ساز، بشارت ها و نویدهای تعیین کننده، ترس از دنیای باقی به هدایت انسان ها و راهنمایی آنان پرداخته است. (سیاوش سرتیپی، 1382)

    در نظام های آموزشی تشویق و تنبیه جایگاه خاص داشتند و همواره مورد نظر برنامه ریزان و مسئولان بوده است.

    منظور از «تشویق[2]» پاسخ مثبت در برابر رفتار مطلوب است. و در فارسی به معنی آرزومند کردن، به تشویق آوردن، راضی ساختن است. مقصود از «تنبیه[3] » نیز پاسخ منفی در برابر نا مطلوب متربی است و برای آن مصادیقی است، از جمله : نگاه سرد، روی برگرداندن، بی اعتنایی، تغییر چهره، حبس کردن، محروم ساختن، جریمه و تنبیه بدنی. چنس تشویق ها را به تشویقهای درونی و بیرونی تقسیم می کند. و تشویقهای درونی را نتیجه طبیعی رفتاری می داند. در حالیکه تشویقهای بیرونی از یک منبع خارجی بدست می آیند که معمول ترین آنها تمجید و تحسین است (سیاوش سرتیپی، 1382).

    یاد گرفتن : بیشتر فهمید، بیشتر دانستن، کشف قانونمندی های طبیعت و اجتماع درک آثار هنری انگیزه های لازم را برای تشویق و ترغیب در خود دارند. و در این قلمروها نیازی به عوامل بیرونی نیست. همره بیست و کارت آفرین ارزش درونی، سازنده کار دانش آموزان را از بین می برد.در ظاهر هدف از تشویق برانگیختن دانش آموزان به تلاش بیشتر و حرکت سریعتر است ولی در اصل خودخواهی خانوده، ارضاء و تسلط معلم بر مجموعه شاگردان تحکیم می شود. دانش آموزی که جایزه می گیرد یا شاگرد اول می شود. احساس غرور می کند خودخواهی و خود پسندی در او رشد می کند و به تدریج شخصیت کاذبی به دست می آورد. در مقابل سایر شاگردانی که تلاش کرده اند، با شاگرد اول شدن تنها یک خرده احساس شکست و محرومیت می کنند. (سیاوش سرتیپی، 1382)

    بطور کلی می توان گفت وقتی عوامل بیرونی مانند معدل، شاگرد اولی، جایزه، تشویق کننده و موجبات حرکت و تلاش را در انسان فراهم آورند، احتمال شرطی شدن رفتار بوجود می آید. کوشش و تلاش ماهیت اصلی خود را از دست می دهد.

    فعالیت های تصنعی، رفتارها، حرکات قالبی و مکانیکی شده، سرانجام مخرب ترین ضایعه اجتماعی در شخصیت فرد شکل می گیرد. و تا از کسی چیزی نگیرد کری برای او انجام نمی دهد. (سیاوش سرتیپی، 1382)

    ممکن است عامل تشویق یک میل و انگیزه درونی باشد. مثل یک اثر هنری که خالق آن بدون مشوق های بیرونی از نفس اثر خود لذت می برد. همه می توانند در صورتی که فرصتی برای بررسی و فکر کردن به آنها داده شود. به نوعی خود و توانایی های خود را مطرح سازند، کسانی که بیشترین ساعات زندگی خود را در آزمایشگاهها و موسسات تحقیقی می گذراند در کودکی به گونه ای تربیت شده اند که برای رضایت خاطر خود کار می کنند. و از نفس کار و اهمیت کار خود لذت می برند. و نه از تشویق های بیرونی که مقطعی و موردی هستند. (سیاوش سرتیپی، 1382)

     

    [1] - statement of problem

    [2]- encouragement.

    [3] - punishment.

  • فهرست و منابع پایان نامه شناسایی و تعیین استفاده از روشهای مختلف تشویق و تنبه در مدارس دخترانه راهنمایی ناحیه 1 اردبیل

    فهرست:

     

    مقدمه.... 7

    بیان مساله..... 9

    -اهمیت و ضرورت مساله : 11

    هداف تحقیق :.. 12

    فرضیه های تحقیق :.. 12.

    نتایج کاربردی پژوهش... 13

    پیشینه نظری تحقیق : 15

    بررسی گستره نظری و سوابق پژوهشهای پیشین: 16

    قسمت نخست : گستره نظری.. 17

    فقه و تنبیه. 22

    سلام و تنبیه کودک.. 24

    دیدگاههای نظریه پردازان در زمینه انگیزش درونی.. 37

    2-1 انگیزش صلاحیت.. 38

    3-3- انگیزه درونی.. 41

    نقش موثر تشویق و محبت در تربیت کودک.. 43

    تشویق در مکتب مولانا 44

    دانشمندان و تنبیه. 45

    پیشینه ی عملی تحقیق. 48

    انگیزه های نامطلوب در تنبیه. 49

    وظایف و محدودیت ها 52

    جانشین های تنبیه. 55

    عواقب تنبیه بدنی.. 58

    مدرسه و تربیت.. 60

    روش اجرای پژوهش... 66

    محتوای پرسشنامه. 68

    بخش اول آمار توصیفی.. 72

    بخش دوم آمار استنباطی.. 79

    بحث و نتیجه گیری.. 83

    محدودیت ها 84

    پیشنهادات.. 85

     

    .

    منبع:

    پروفسور آلن ، اختلاف روانی نوجوانان ، ترجمه امیر هوشنگ مهریار سال 1379

    دکتر علی قائمی و جواد وهاب زاده ، تربیت و بازسازی کودکان سال 1373

    دکتر عبدالله مجوزی ، چرا تنبه ؟ سال 1380

    زین العابدین قربانی لاهیجانی ، اخلاق و تربین اسلامی از امام علی (ع) سال 1387

    دکتر رحیم گینوت ، ما و نوجوانان ، ترجمه آرین دخت آرین .سال سال 1360

    تی ، جی ، شپرد ، آموزش و پرورش زنده ترجمه احمد آرام سال 1375

    محمد طاهری معیری ، بچه های خوب و پرورش بد ، ترجمه سیاوش سرتیپی سال 1382

    هایم گینات ٰ روابط بین معلم و دانش آموز ترجمه سیاوش سرتیپی سال 1382

    ناصر علی اکبری ، تاثیر تشویق بر پیشرفت تحصیلی و عزت نفس سال 1377

    صفر نوابی نژاد ، کودک و مدرسه مجله تربیت شماره 7 سال 1369

    سپیده محمدی ، تاثیر شناسایی و تعیین میزان استفاده از روشهای تشویق  تنبه در مدارس دخترانه سال 1383

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت