پایان نامه جلوه های هنر سنتی در زندگی مدرن

تعداد صفحات: 46 فرمت فایل: word کد فایل: 1000646
سال: 1392 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه مهندسی صنایع
قیمت قدیم:۷,۴۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: زندگی مدرن - هنر - هنر سنتی
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه جلوه های هنر سنتی در زندگی مدرن

    باستان ­شناسی­ و هنر

    چکیده

    عناصری که مفهوم جدید را بر می‌سازند میراث روزگاران پیشین‌اند و برخی از آنها در مفاهیم کلی حضور دارند. هنر‌های سنتی ایران بر آداب عمیق معنوی مبتنی است. راز عزت و ماندگاری این هنرها را قلمرو نامحدود هنر در ­ایران ­و اهالی متعهد ایران باید دانست. بنابراین هنر سنتی امریست در خور بررسی و تحقیق چرا که درک و دریافت آن و ملبس کردن  هنر و صور­ت­های هنری آن آفرینش هنری راه ماندگار و رنگ و بوی کهنگی و زمانبندی از رخسار آن زدوده در تمامی اعصار ماندگار و جاویدان می­گرداند. هنرهای سنتی به لحاظ بُعد ماندگار و جاویدانش در تمامی شئون زندگی امروز وآینده­ی ما حضور داشته، خواهد داشت و به هیچ روی تعریفی مترادف با کهنگی نمی­یابد.

    دایره همیشه به عنوان یک شکل کامل که نماد حرکت جاودانه مورد توجه هنرمندان بوده­است و بسیاری از هنرمندان        در شرق و غرب سعی کرد­ه­اند آثار خود را بر مبنای دایره یا ترکیب­هایی از دایره به وجود بیاورند. به ویژه در هنر نقاشان ایرانی نقاشان بزرگ برای  ساختن  آثار خود از ترکیب­هایی بر اساس حرکت چرخش دایره الهام گرفته­اند. نقوش اسلیمی نیز از چرخش این دایره­ها به وجود می­آیند. این شکل نشانه­ای از گنبد مینایی آسمان و عالم ملکوت است.

    این پایان­نامه به صورت تحقیق کتابخانه­ایی بوده است. در این پایان­نامه سعی شده با استفاده از نقوش دایره، اسلیمی و بته که جایگاه ویژه­ای در هنر سنتی ایران دارند نقشی برای استفاده در پارتیشن ارائه شود. شیوه­ی اجرای آن به صورت فیوزینگ با کوره حرارت از بالا بوده و بر روی قاب فرفورژه ارائه گردید.

    بیان مسئله

       در زندگی مدرنیته و پر مشغله جلوه­های هنر سنتی ازدکوراسیون مدرن کم رنگ شده و رفته رفته دکوراسیون ها با شیوه وسبک های جدید چیدمان می شود. اما نقطه مقابل این سبک تنها سبک هنری پست مدرن است که هنر مدرن را از هنر سنتی جدا ندانسته و هنر سنتی را دوباره زنده و وارد زندگی مدرن خصوصا در دکوراسیون ها می کند.

    با توجه به هنر سنتی غنی ایرانی الزام دانسته که هنر سنتی یا متریالهای مدرن که متاثر از پست مدرنیسم درزندگی مدرن امروزی وارد شود.                                                              

    سوالات

    هنر سنتی می­تواند همچون گذشته در متن زندگی کنونی مطرح شده و مورد استفاده قرار گیرد؟

     

    فرضیه

    هنر سنتی می­تواند در زندگی امروزی ایرانیان در صورتی نو کاربرد داشته باشد.

     

    ارائه راهکار

    هنرمندان می­توانند با حفظ هویت ملی نقوش و آثار، هنرهای سنتی را زنده نگه داشته و در متن زندگی جامعه کنونی مطرح کنند.

     

     

     

     

    هدف کلی

    هدف کلی از انجام این تحقیق این است زمینه  آشنایی هر چه بیشتر مردم از هنر سنتی تا از انزوای این هنر ممانعت به عمل آید. 

    1-شناسایی مشکلات که باعث موانع استفاده از هنر سنتی می شود                                                   2-شناسایی عواملی که باعث جایگزین شدن هنر مدرن بر هنر سنتی می­شود .

    2-مروری بر تحقیقات انجام شده:

    مطالعات انجام شده به منظور دستیابی به جلوه­های هنر سنتی به سبک فیوزینگ و فرفورژه در دکوراسیون داخلی محقق یافته، در این زمینه پژوهش­هایی صورت گرفته که نمونه آن شامل:

    1-کاربرد­های هنری شیشه در فضای شهری تبریز، سیده پریناز سهرابی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، سال 90.

    2-تلفیق تکنیک فیوزینگ و استین گلس و کاربرد آن در معماری مدرن. مهتاب محمد خانی. سمیه غمچگی. دانشکده هنر سمنان.86.

    3-بررسی مطالعه نور در هنر و تفکر مانوی و کاربست آن در دکوراسیون داخلی با استفاده از تکنیک فیوزینگ گلس،آرش رضایی.دانشکده هنر سمنان 86.

    4-بهره گیری از تکنیک فیوزینگ در ساخت احجام تزئینی و کاربردی.حسام ابراهیمی. دانشگاه هنر اسلامی تبریز فیوزینگ گلاس86.

    3-روش انجام پروژه:

    این پایان­نامه به صورت تحقیق کتابخانه­ایی بوده است. در این پایان­نامه سعی شده با استفاده از نقوش دایره، اسلیمی و بته که جایگاه ویژه­ای در هنر سنتی ایران دارند نقشی برای استفاده در پارتیشن ارائه شود. شیوه­ی اجرای آن به صورت فیوزینگ با کوره حرارت از بالا بوده و بر روی قاب فرفورژه ارائه گردید.

    هنر سنتی چیست؟

    1-1 تعریف هنر سنتی:

    "هنر‌های سنتی ایران بر آداب عمیق معنوی مبتنی است. راز عزت و ماندگاری این هنرها را، قلمرو نامحدود هنر در ­ایران ­و اهالی متعهد ایران باید دانست".(یاوری1384: 277)                                       بنابراین هنر سنتی امریست در خور بررسی و تحقیق چرا که درک و دریافت آن و ملبس کردن  هنر و صور­ت­های هنری آن آفرینش هنری راه ماندگار و رنگ و بوی کهنگی و زمانبندی از رخسار آن زدوده در تمامی اعصار ماندگار و جاویدان می­گرداند.( رهنورد1381: 45) هنرهای سنتی به لحاظ بُعد ماندگار و جاویدانش در تمامی شئون زندگی امروز وآینده­ی ما حضور داشته، خواهد داشت و به هیچ روی تعریفی مترادف با کهنگی نمی­یابد.

    "محققان تعاریف مختلفی در خصوص هنرهای سنتی ارائه کرده­اند؛ برای نمونه سنت گرایان برای هنر اسلامی هویت عرفانی قائل­اند و هر نقش و طراحی را صورت تاویلی یک معنی باتنی می­دانند".(بورکهارت.1893،62)

    "هنر سنتی در نظر نصر هنری است قدسی که فاخرترین نوع هنر از دیدگاه اوست" (نصر.1378. 33)

    "فرهنگستان هنر نیز در خصوص هنرهای سنتی تعریفی ارائه کرده که:" هنرهای سنتی، هنرها و صنایع بدیهی است که جوهر آن  برگرفته از مبدا روحانی و دارای صورتی متناسب با آن گوهر است." ( یاوری، 1384، 1)

    "تمامی سبک­های هنری هدفی را دنبال می­کند و هدف اصلی هنر سنتی آن است که مفاهیم متعالی را از عالم مفاهیم بلند عقول به عالم محسوس و آن هم به صورت شکل و فرم و محتوی وارد کند. بنابر این کل تلاش در هنر سنتی برای تبدیل ماده به معنا و تبدیل معنا به ماده است. چرا که ماده به مفاهیم معنوی و مفاهیم معنوی به ماده ترجمه و تبدیل می­شود." (بورکهارت، 1381، 1)

    "هنر سنتی، سنتی است نه به دلیل جست و مایه آن بلکه به دلیل سازگاری و هماهنگی­اش با قوانین کیهانی صور با قوانین رمز پردازانه با اصالت صوری آن با جهان معنوی ویژه­ای که در آن خلق شده است و نیز به دلیل روش کاهنانه این هنر سازگاری و هماهنگی آن با طبیعت مواد اولیه مورد استفاده و سرانجام با حقیقت در آن ساحت ویژه واقعیت که به آن احتمام دارد."

    " حال اگر چنین هنری به موضوعات دینی بپردازد و چنین خدمتی را وظیفه خود کند هنر قدسی است."                                                       

    به گفته سید حسین نصر " یک نقاشی طبیعت گرایانه از حضرت مسیح هنر دینی است ولی به هیچ وجه هنر سنتی نیست، در حالی که یک شمشیر، جلد کتاب و حتی آخو­رگاه وسطایی هنر سنتی است." ( نصر، 136: 6)                                                                                          

      لیکن مستقیماً هنر دینی نیست گو اینکه به دلیل ماهیت سنت حتی کوزه­ها و سباح­های تولید شده در یک تمدن سنتی نیز با دینی که در قلب آن سنت قرار گرفته است به گونه­­­ای سربسته مرتبط­اند. شاید در بهترین گزینه­ها برای تشخیص منظور

    حکمالی جاویدان فرد از هنر باید هنر شرق و نیز هنر مسیحی قرون وسطی را نام برد.

  • فهرست و منابع پایان نامه جلوه های هنر سنتی در زندگی مدرن

    فهرست:

    چکیده 1

    بیان مسئله 6

    سوالات.. 6

    فرضیه 6

    ارائه راهکار 6

    هدف کلی. 7

    هنر سنتی چیست؟ 9

    عناصر کاربردی در هنرهای تزئینی اسلامی. 10

    بته جقه 10

    اسلیمی  ( ARABESQUE  ) 11

    نماد دایره در هنر سنتی. 12

    تعریف هنر مدرن (modus) 14

    تاریخچه مدرنیسم در ایران. 14

    هنر پست مدرن( Post- MODERNISM) 15

    ویژگی های هنر مدرن و هنر سنتی. 16

    ویژگی های جنبش مدرن. 18

    دکوراسیون تعریف دکوراسیون. 19

    پارتیشن. 21

    شیشه در دکوراسیون داخلی. 21

    رنگ در دکوراسیون. 23

    دسته بندی رنگ ها در دکوراسیون. 25

    تاریخچه 28

    تکنیک فیوزینگ (Fusing) 28

    موارد و ابزار و روش کار فیوز 28

    مرحله گرمایش اولیه 30

    مرحله گرمایش سریع. 30

    مرحله توقف.. 30

    مرحله سرمایش سریع. 30

    مرحله مقاوم سازی یا آنیلینگ.. 31

    خنک کردن تا رسیدن به دمای اتاق. 32

    انواع شیشه 32

    اهمیت طراحی در تکنیک فیوز 34

    نتیجه گیری. 35

    پروژه عملی. 37

    منابع و مآخذ. 40

    .

    منبع:

    - امید بانی ، مسعود(1387)،پست مدرنیته،تهران:انتشارات خاک.

    2- آیت الهی ،حبیب اله.(1388)مبانی نظری هنرهای تجسمی ،تهران :انتشارات سمت.

    3- پاکباز،رویین (1386)،دایره المعارف هنر:تهران:فرهنگ معاصر.

    4- تیتوس،بورکهات،(1369)،هنر مقدس،مترجم علی رامین،تهران،انتشارات سروش.

    5- جنگس،چالز(1379)،پست مدرنیسم چیست؟ترجمه فرهاد مرتضایی،چاپ گوتنبرگ.

    6- حسینی داد،عبدالمجید،(1389)،مبانب هنرهای تجسمی:تهران انتشارات.موج.

    7- حسینی ، علیرضا،(1383). مجموعه مقالات انجمن فنی مهندسی ، مهندسی مواد متالوژی. مقاله67.

    8- رهنورد ، زهرا (1381) اصول مبانب هنرهای سنتی ،تهران:ماهنامه تخصصی کتاب ماه هنر،شماره 13.

    9- ژوله ،تورج،(1381)،پژوهشی در فرش ایران ،تهران:انتشارات سیادلی.

    10-سید نصر،ابوالقاسم،(1388)دایره المعارف نقاشی،تهران،انتشارات سیمای دانش.

    11- شیخ زاده،رحیم(1383)،ده هزار واژه هنر مدرن،تهران،انتشارات امیر کبیر.

    12- صدقی،سولماز (1378)،موفقیت های دکوراسیون داخلی،تهران:انتشارات نثر ثالث.

    13- عطر­وش،طاهره ،(1385)تبه جقه چیست؟تهران:سی بال­هنر.

    14-کاسابیان کاولی ،مارتاگیل، (1386)،رنگهای دکوراتیو پالتهای رنگی دردکوراسیون،ترجمه:ابتین  گلکاری،تهران:انتشارات سمت.

    15-گریگوریان مایکل(1380)هنر مدرن،مترجم:علی­اسدی تهران. 

    انتشارات امیر کبیر

    16-مددپور،محمد،(1374)تجلیات حکمت معنوی در هنر اسلامی، تهران:انتشارات امیر کبیر.

    17-نصر،سید­حسین،(1368)،معرفت ومعنویت انتشارات:موج.

    18-یاوری،حسین،(1384)،تجلی نور در هنرهای سنتی ایران،تهران:انتشارات شمس.

    19-یاوری،حسین،­(1384­)،مجموعه مقالات هم اندیشی2.تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.

    20-لوسی اسمیت،ادوار،(1374)تاریخچه مبلمان و طراحی داخلی جهان.

    21-لینین،نوبرت،(1382)،هنر مدرن،ترجمه:علی رامین،تهران: نشر نی.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت