پایان نامه تاثیر اختلال سلوک در بزهکاری کودکان و نوجوانان(با بررسی مورد کانون اصلاح و تربیت تبریز)

تعداد صفحات: 162 فرمت فایل: word کد فایل: 1000603
سال: 1393 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۲۲,۸۰۰ تومان
قیمت: ۲۰,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تاثیر اختلال سلوک در بزهکاری کودکان و نوجوانان(با بررسی مورد کانون اصلاح و تربیت تبریز)

    پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A)

    رشته حقوق جزا و جرم شناسی

     

    پرداختن به مسائل کودکان و نوجوانان از مهمترین تدابیر اجتماعی در جوامع امروزی است در این میان توجه به کودکان و نوجوانان بزهکار که رشد مطلوب آنان در معرض خطر قرار گرفته است از اهمیت مضاعفی برخوردار است. یکی از مسائل و مشکلات بحرانی جوامع کنونی که توجه بسیاری از روان‌شناسان، جامعه‌شناسان و حقوقدانان را به خود جلب کرده است مساله رواج بزهکاری در بین کودکان و نوجوانان است. بنابراین وقتی که مرتکب جرمی شوند نه تنها جامعه هزینه ارتکاب آنرا می‌پردازد بلکه هزینه ناشی از پرورش یک مجرم و تبعات آن در آینده را نیز متحمل شود. یکی از مهمترین نشانه‌های گرایش به بزهک

    اری در اطفال و نوجوانان اختلال سلوک است که یکی از پرشمارترین اختلالات روانی می‌باشد که کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اختلال سلوک به صورت رفتارهای ضد اجتماعی آشکار مانند پرخاشگری، بدخلقی، آزار و اذیت و رفتارهای ضد اجتماعی پنهان مانند دروغ گفتن و دزدی و نقض مقررات ظاهر می‌شود و خصوصیات اساسی این اختلال الگوی تکرار و مزمن رفتار است که در آن حقوق اساسی دیگران یا موازین و اصول اجتماعی متناسب با سن زیر پا گذاشته می‌شود. توجه والدین و مربیان آموزشی کودکان در تشخیص نشانه‌های اولیه کمک شایانی در بهبودی این کودکان و بازگرداندن سلامت آنان و پرورش توانائی‌های آنان خواهد شد. در این پایان نامه، ضمن بررسی مشکل اختلال سلوک، ویژگی‌ها و سیر تحول آن و ارتباط آن با بزهکاری کودکان و نوجوانان، 26 نفر از اطفال و نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت مورد بررسی قرار گرفت.

    این تحقیق بیانگر این واقعیت است که بیش از نیمی از این گروه مبتلا به اختلال سلوک بودند.

    مقدمه

    کودکان و نوجوانان سرشار از انرژی هستند و دوران نوجوانی و بلوغ، دوران بی قراری و سرکشی است دورانی که در هر صورتی که امکانات و فرصت‌ها در اختیار نوجوانان باشد در هر زمینه از علم، هنر و ورزش، خلاقیت‌ها و توانائیهایشان را به منصه‌ی ظهور می‌رسانند هرگاه خانواده و جامعه نسبت به کودکان و نوجوانان بی‌توجهه وسهل انگار باشند وکودکی به بزهکاری روی آورده و به زندگی ناسالم عادت کند در بزرگسالی احتمال بازگشت به اجتماع واصلاح وی تقریباً غیرممکن است. کودکان این نونهالان حساس در روند رشد نیاز فراوان به تامین احتیاجات طبیعی، غریزی، عاطفی و اخلاقی دارند. لذا در صورت عدم تامین نه تنها جامعه پذیری آنها دچار وقفه می‌گردد بلکه فشارهای ناشی از آن موجب آسیب‌پذیری بعدی آنها خواهد شد بسیاری از والدین، معلمان و سایر بزرگسالان با کودکان و نوجوانانی سرو کار دارند که رفتارهای پرخاشگرانه دارند، دروغ می‌گویند، به اشیاء اطراف خود آسیب می‌رسانند نافرمانند و با سایر کودکان در جنگ و نزاعند از آنجایی که این رفتارها مخرب و مشکل آفرینند باید به آنها توجه کافی مبذول داشت هنگامی که این رفتارها شدید و بادوام باشند آسیب‌های جدی ایجاد می‌کنند یکی از عواملی که ممکن است در کودکان و نوجوانان باعث ایجاد بزهکاری گردد اختلال سلوک می‌باشد اختلالی که با تجاوز مکرر و مستمر به حقوق دیگران مشخص می‌شود. اختلال سلوک در مقوله اختلالات رفتار اذایی قرار می‌گیرد این اختلال موجب اختلال کارکرد اجتماعی و آموزش در کودکان و نوجوانان می‌گردد.

     

     

     

     

     

     

     

    الف-بیان مسئله:

    پرداختن به مسائل کودکان و نوجوانان از مهمترین تدابیر اجتماعی در جوامع امروزی است، در این میان توجه به کودکان و نوجوانان بزهکار که رشد مطلوب آنان در معرض خطر قرار گرفته است از اهمیت مضاعفی برخوردار است. پیشگیری از بزهکاری اطفال و نوجوانان را میتوان محور برنامه های پیشگیری سازمانی ملل متحد و بسیاری از کشورهای توسعه یافته دانست.

    پیشگیری رشد مدار بعنوان اساسی ترین رویکرد پیشگیری از بزهکاری اطفال و نوجوانان رویکرد نوینی است که با تاکید بر مهمترین نشانه های خطر گرایش به بزهکاری در اطفال و نوجوانان اختلال سلوک است.

    اختلال سلوک به صورت رفتاری های ضد اجتماعی آشکار مانند پرخاشگری، بد خلقی، آزار و اذیت و رفتارهای ضد اجتماعی پنهان مانند دروغ گفتن و دزدی ظاهر می شود. در تمام مشکلات سلوک عدم پیروی وجود دارد یعنی اطاعت نکردن از بزرگسالان یا برآورده نکردن خواسته های اجتماعی طبیعی.

    خصوصیات اساسی اختلال سلوک الگوی تکراری و مزمن رفتار است که در آن حقوق اساسی دیگران یا موازین و اصول اجتماعی متناسب با سن زیر پا گذاشته می شود. افراد مبتلا به اختلال سلوک هم حسی و علاقه کمی برای احساس،آرزوها،آسایش و رفاه دیگران دارند عزت نفس این افراد معمولا پایین است گرچه ممکن است به ظاهر قوی به نظر برسند ولی ضعف در تحمل ناکامی،تحریک پذیری، طغیان مزاجی و بی پروایی از خصوصیات این افراد است. کودکان دارای اختلالات شدید سلوک به ویژه زمانی که پیشرفت تحصیلی ناچیزی نیز داشته باشند برای رشد الگوهای ناسازگاری اجتماعی در طول زندگی در معرض خطر بیشتر قرار دارند بنابراین دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری که مشکلات سلوک را بروز می دهند به طور ویژه نیازمند مداخله موثر برای مشکلات رفتاری و تحصیلی هستند. مشکلات سلوک ضرورتا نشانه ی بزهکاری نیستند با این همه بسیاری از کودکان و جوانانی که مشکلات سلوک دارند با دادگاه نوجوانان سر و کار پیدا می کنند یعنی نوجوانانی که بزهکار می شوند غالبا نوجوانانی هستند با ناتوانی های یادگیری که درصد زیادی از جمعیت جوانان کانون اصلاح و تربیت را تشکیل می دهند.

    ب- سوالات تحقیق

    سوال اصلی :  ارتباط بین اختلال سلوک با مشکلات هیجانی- رفتاری در بزهکاری کودکان و نوجوانان چیست؟.

    پرسش فرعی:  ویژگی مشکلات اجتماعی، هیچانی و رفتاری  در بزهکاری کودکان و نوجوانان راچگونه می توان ارزیابی نمود.

    اصلی ترین عوامل تاثیر گذار در بزهکاری کودکان و نوجوانان بزهکار در کانون اصلاح و تربیت(تبریز)چیست؟

     

    ج- پیشینه تحقیق

    در خصوص شیوع و فراونی اختلال سلوک در بزهکاری کودکان و نوجوانان از نظر جرم شناسی تحقیقات چندانی در ایران صورت نگرفته است و روانشناسان و روانپزشکان در زمینه فکری خود مطالعات و تحقیقات انجام داده اند بطور کلی موضوع بزهکاری کودکان و نوجوانان یک حوزه ی مطالعاتی مهم و گسترده است که کمتر به آن پرداخته شده است. برخی از حقوقدانان و روانشناسان در این زمینه تعاریفی ارائه داده اند.

    دکتر معظمی کودکان و نوجوانان بزهکار را از دیدگاه جرم شناسی چنین تعریف کرده است:

    از دیدگاه جرم شناسی طفل یا نوجوانان بزهکار فردی است که شخصیت ولی در حال شکل گیری بوده و در جریان اجتماعی شدن است درحالی که شخصیت بزرگسال قبلا شکل گرفته و چندان درخور تحول نیست از این دیدگاه سه گروه از کودکان ناسازگار مطرح می شوند «کودکان بزهکار»«کودکان منحرف » و «کودکان در معرض خطر»

    دکتر شکوهی یکتا شرح می دهد که ویژگی های رفتاری اقراد با اختلال سلوک را میتوان در چهار دسته قرار داد: پرخاشگری که موجب آسیب بدنی به سایر افراد یا حیوانات می شود یا تهدیدی برای آنان محسوب می گردد، آسیب به اموال و وسایل، تقلب و سرقت، سرپیچی از قوانین و مقررات

    دکتر نجفی توانا می نویسد: ناسازگاری بزهکاری در معنا و مفهوم لفظی خود عبارت است از ترک انجام وظیفه قانونی و یا ارتکاب عمل خطا که الزاما عنوان جرم ندارد

    دکتر محمد فرود می نویسد: اختلال سلوک یکی از فراوان موارد تشخیص داده شده در بیماران سرپایی و بستری در مراکز بهداشت روانی کودکان و نوجوانان است از جمله رفتار جنسی،مشروب خواری، سیگار کشیدن، استعمال مواد غیر قانونی اغلب در سنین پائین تر ظاهر می شود

    دوان شولتز معتقد است که رشد شخصیت در دوران کو دکی شکل می گیرد و هنگامی که کودکان رشد می کنند به آزادی و استقلال فزاینده ای از والدین خود دست می یابند کودکان از آزادی چندان آگاه نیستند ولی در رابطه وابسته خود احساس امنیت می کنند.

    جمیز باچر معتقد است که اختلال سلوک معمولا در 9 سالگی دیده می شود و بدرفتاری هایی را شامل می شوند که ممکن است علیه قانون باشد یا نباشد و رفتار بیمارگون اساسی در این اختلال،تخلف مستمر و مکرر از مقررات و نادیده گرفتن حقوق دیگران را شامل می شود

    دکتر لطفی کاشانی می نویسد در درمان اختلال سلوک نوع کودکی، با توجه به اهمیت آسیب شناختی، خانواده درمانی مشکل تری پیش رو دارد در این رابطه درمان والدین و خانواده و درگیر ساختن آنها برای اینکه یک والدین کودک را با علاقه و صمیمت بپذیرند و برای رفتارهای قابل قبول انتظار ثابتی  ایجاد نمایند بسیار مهم است.

     

     

  • فهرست و منابع پایان نامه تاثیر اختلال سلوک در بزهکاری کودکان و نوجوانان(با بررسی مورد کانون اصلاح و تربیت تبریز)

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه. 2

    الف-بیان مسئله: 3

    ب- سوالات تحقیق.. 4

    ج- پیشینه تحقیق.. 4

    د- فرضیه ها 5

    ه- اهداف تحقیق.. 5

    و-اهمیت و ضرورت تحقیق.. 6

    ز-روش تحقیق: 6

    ح - ساماندهی تحقیق.. 7

    فصل اول: تعریف و شناخت مفاهیم.............................................................. 8

    1-1: مفهوم کودکی: 9

    1-1-1- مفهوم بزهکاری: 9

    1-1-2-مفهوم نوجوانی: 10

    1-1-3- ویژگی های بزهکاری اطفال: 11

    1-1-4- انواع بزهکاری ارتکابی توسط اطفال: 12

    1-1-4-1- جرایم علیه اموال: 12

    1-1-4-2-جرایم علیه اشخاص: 12

    1-1-4-3-جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی: 13

    1-2:مفهوم و تعریف اختلال سلوک.. 13

    1-2-1-تاریخچه اختلال سلوک.. 14

    1-2-2- سیر تحول اختلال سلوک: 16

    1-3: دیدگاه‌های نظری.. 18

    1-3-1- نظریه‌های خصلت‌ها (زیستی - اجتماعی) 18

    1-3-2- نظریه خصلت بیولوژیکی.. 19

    1-3-3- نظریه روانکاوی.. 21

    1-3-4- شخصیت ضد اجتماعی.. 21

    1-3-5- نظریه یادگیری اجتماعی.. 22

    فصل دوم: عوامل وابسته به اختلال سلوک.................................................................... 23

    2-1:وراثت... 24

    2-1-1-جنسیت: 24

    2-1-2-سن: 25

    2-1-3-اختلالات روانی: 26

    2-1-3-1- ناهنجاری عصبی(نوروژها)یابیماریهای روان نژندی و بزهکاری: 26

    2-1-3-2- ناهنجاری جنون یا روان پریشی.. 26

    2-1-3-3- اختلال منش یا اختلال شخصیت ضد اجتماعی.. 27

    2-1-3-4- الکلیسم و اعتیاد به مواد مخدر. 27

    2-2:عوامل محیطی و اجتماعی.. 28

    2-2-1:عوامل خانوادگی: 28

    2-2-1-1- تعامل والدین – کودک: 29

    2-2-1-2-نظارت خانواده 31

    2-2-1-3- تعارض و طلاق.. 31

    2-2-2-پرخاشگری به عنوان رفتار آموخته شده 32

    2-2-3- کودک آزاری و سوء رفتار با کودک.. 33

    2-3:عوامل اجتماعی – شناختی.. 33

    2-3-1-مدرسه: 34

    2-3-2-همسالان: 34

    2-3-3- همتایان. 35

    2-4:عوامل زیستی و عصب شناختی.. 35

    2-4-1- عوامل عصب روان شناختی.. 36

    2-4-2- آلاینده های سمی.. 36

    2-5: تفکیک اختلال سلوک از سایر مصادیق اختلال رفتاری و ارتباط با آنها 37

    2-5-1- عقب ماندگی ذهنی: 39

    2-5-2- ناتوانی یادگیری: 40

    2-5-3-اختلال شخصیت ضد اجتماعی.. 41

    2-5-4-مشکلات اجتماعی، هیجانی و رفتاری.. 43

    2-5-5- سایر عوامل: 45

    2-6:ملاکهای تشخیص (شاخصه های اختلال سلوک) 45

    2-6-1- پرخاشگری: 46

    پرخاش به افراد و حیوانات... 46

    2-6-2- دروغگویی یا فریب کاری: 47

    2-6-3-سرقت: 47

    2-6-3-1- جیب بری.. 47

    2-6-3-2-  کیف قاپی.. 48

    2-6-3-3-دخل زنی: 48

    2-6-3-4- سرقت وسایل نقیله و لوازم داخلی آن: 48

    2-6-3-5-سرقت از منازل: 48

    2-6-3-6-سرقت از مغازه ها: 49

    2-6-4- نقص جدی مقررات... 49

    2-7:ویژگی های کودکان و نوجوانان دارای اختلال سلوک.. 49

    2-7-1:ارتباط بین اختلال سلوک و بزهکاری کودکان و نوجوانان. 51

    2-8: ارزیابی اختلال سلوک.. 54

    2-8-1:ارزیابی مشکلات اجتماعی، هیجانی و رفتاری.. 55

    2-8-2- سلسله راهبردهای ارزیابی: 56

    2-8-2-1-غربال گری.. 56

    2-8-2-2-مداخله های پیش از هنگام. 57

    2-8-2-3- تدوین برنامه آموزش انفرادی.. 57

    2-8-2-4-اصلاح محیط یادگیری برای مدیریت فعال. 57

    2-8-2-5-آموزش رفتار مطلوب... 60

    2-9:روش های درمان اختلال سلوک.. 60

    2-9-1- آموزش والدین.. 61

    2-9-2- برنامه تربیت سازنده: 63

    2-9-3-آموزش مهارت های حل مسئله: 63

    2-9-4-خانواده درمانی.. 64

    فصل سوم: روش‌شناسی تحقیق و تجزیه و تحلیل یافته‌های آماری.. 66

    3-1:روش شناسی تحقیق.. 67

    3-1-1:روش و تکنیک تحقیق.. 67

    3-1-2: ابزار جمع آوری اطلاعات... 68

    3-1-3: روایی آزمون ها: 68

    3-1-4: پایایی آزمون ها 69

    3-2:تبین و تعریف جامعه اماری.. 69

    3-2-1: روش نمونه گیری.. 69

    3-2-2- حجم نمونه. 69

    3-3-روش اجراء و تجزیه و تحلیل داده ها 69

    3-3-1: روش تجزیه و تحلیل داده ها 70

    3-3-2- تجزیه و تحلیل یافته های آماری.. 70

    3-4-:مشخصات و ویژگیهای جمعیت مورد مطالعه. 71

    3-4-3- توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت تحصیلی.. 72

    3-4-4- توزیع پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی.. 73

    3-4-5- توزیع پاسخگویان بر حسب شغل پدر. 74

    3-4-6- توزیع پاسخگویان بر حسب شغل مادر. 75

    3-4-7- توزیع پاسخگویان بر حسب تحصیلات پدر. 76

    3-4-8-  توزیع پاسخگویان برحسب تحصیلات مادر. 77

    3-5-:آمارهای توصیفی بخش خانواده ، گروه همسالان ، مدرسه. 78

    3-5-1- بخش خانواده 78

    3-5-1-1-توزیع پاسخگویان بر حسب زندگی والدین.. 78

    3-5-1-2- توزیع پاسخگویان بر حسب  کیفیت رابطه پدر و مادرشان با یکدیگر. 79

    3-5-1-5- توزیع پاسخگویان برحسب رابطه آنها با والدینشان. 80

    3-5-1-4- توزیع پاسخگویان بر حسب رفتار والدین با آنها 81

    3-5-1-5- توزیع پاسخگویان برحسب رفتاروالدین با آنها به هنگام انجام خطا واشتباه توسط آنها 82

    3-5-1-6- توزیع پاسخگویان برحسب میزان اجازه گرفتن آنها ازوالدین و یا کنترل برای ورود وخروج ازمنزل  83

    3-5-1-7- توزیع پاسخگویان برحسب میزان کنترل آنها برروابط آنها با دوستانشان. 84

    3-5-1-8- توزیع پاسخگویان برحسب خصوصیات اخلاقی والدین.. 85

    3-5-1-9- توزیع پاسخگویان برحسب میزان عدم حضور والدین درمنزل به هنگام شب... 86

    3-5-1-10- توزیع پاسخگویان برحسب میزان خشونت، فحاشی،کنترل شدید اعضای خانواده نسبت به آنها 87

    3-5-1-11- توزیع پاسخگویان برحسب نوع جرایم ارتکابی توسط پدرشان. 88

    3-5-1-12- توزیع پاسخگویان برحسب نوع جرایم ارتکابی توسط مادر. 89

    3-5-1-13- توزیع پاسخگویان برحسب میزان کوتاهی والدین درتربیت آنها 90

    3-5-1-14- توزیع پاسخگویان برحسب میزان علاقمندی آنها ازرفتارهای خلاف وناپسند خانوادشان. 91

    3-5-1-15- توزیع پاسخگویان برحسب اینکه بیشترازرفتارکدام عضو خانواده تقلید می کنند. 92

    3-5-1-16- توزیع پاسخگویان برحسب اینکه بیشتراز چه کسی درخانواده حرف شنوی دارند. 93

    3-5-1-17- توزیع پاسخگویان برحسب اینکه تاکنون تحت تاثیر افرادی که ازآنهاحرف شنوی دارند مرتکب سرقت شده اند. 94

    3-5-2- بخش گروه همسالان. 95

    3-5-2-1- توزیع پاسخگویان برحسب مدت زمانی که با دوستانشان می گذرانند. 95

    3-5-2-2- توزیع پاسخگویان برحسب میزان علاقمندی دوستانشان به تحصیل.. 96

    3-5-2-3- توزیع پاسخگویان برحسب میزان دستگیری دوستانشان توسط کلانتری.. 97

    3-5-2-4- توزیع پاسخگویان برحسب اینکه چه تعداد ازدوستانشان توسط کلانتری دستگیر شده اند. 98

    3-5-2-5- توزیع پاسخگویان برحسب میزان مشارکت دوستانشان در انجام کارهای خلاف قانون. 99

    3-5-3- بخش مدرسه. 100

    3-5-3-1- توزیع پاسخگویان بر حسب میزان تبعیض.... 100

    3-5-3-2- توزیع پاسخگویان برحسب میزان اهانت و توهین که در محیط تحصیلشان از جانب اولیای مدرسه تجربه کرده اند. 101

    3-5-3-3- توزیع پاسخگویان بر حسب نوع خلافی که همکلاسی هایشان مرتکب می شدند. 102

    3-5-3-4- توزیع پاسخگویان برحسب تقلید ازرفتارهای خلاف همکلاسی هایشان. 103

    3-5-3-5- توزیع پاسخگویان بر حسب میزان انجام کارهای خلاف در مدرسه شان. 104

    3-5-3-6- توزیع پاسخگویان برحسب اینکه تا چه میزان رفتار خلاف ازسوی سایر دانش آموزان نسبت به آنها انجام گرفته است... 105

    3-5-3-6-1-توزیع پاسخگویان بر حسب نوع خلافی که از سوی سایر دانش آموزان نسبت به آنها انجام گرفته است   106

    3-5-3-7- توزیع پاسخگویان بر حسب نظرآنها پیرامون تاثیرمشکلات مدرسه درخلافکاری دانش آموزان  107

    3-5-3-8- توزیع پاسخگویان برحسب تمایل آنها به تخریب اموال مدرسه. 108

    3-6: آمارهای توصیفی بخش محله، رسانه، سایر جرایم. 109

    3-6-1- بخش محله. 109

    3-6-1-1.توزیع پاسخگویان برحسب مدت زمانی که باهم محله ای هایشان می گذرانند. 109

    3-6-1-2.توزیع پاسخگویان برحسب میزان درگیری و دعوا با هم محله هایشان. 110

    3-6-1-3.توزیع پاسخگویان برحسب میزان انجام علنی و آشکار اعمال خلاف قانون در محله آنها 111

    3-6-1-4توزیع پاسخگویان برحسب میزان کیف قاپی در محله آنها 112

    3-6-1-5توزیع پاسخگویان برحسب میزان وقوع سرقت وسایل خودرودر محله آنها 113

    3-6-1-6 توزیع پاسخگویان بر حسب میزان وقوع سرقت از منازل و مغازه ها در محله آنها 114

    3-6-1-7.توزیع پاسخگویان بر حسب میزان تقلید از کارهای خلاف هم محله ای هایشان. 115

    3-6-2.بخش رسانه. 116

    3-6-2-1.توزیع پاسخگویان بر حسب میزان زمان استفاده از تلویزیون. 116

    3-6-2-2.توزیع پاسخگویان برحسب میزان استفاده از ماهواره 117

    3-6-2-3توزیع پاسخگویان بر حسب میزان زمان استفاده از اینترنت... 118

    3-6-2-4توزیع پاسخگویان برحسب میزان زمان استفاده از فیلم. 119

    3-6-2-5.توزیع پاسخگویان برحسب میزان علاقمندی آنها به تماشای فیلم هایی با موضوع خلاف وجرم 120

    3-6-2-6توزیع پاسخگویان برحسب میزان علاقمندی آنها به تماشای فیلم هایی با موضوع خشونت... 121

    3-6-3- بخش ارتکاب جرایم. 122

    3-6-3-1 توزیع پاسخگویان برحسب اینکه دررفتار و کردارخودبیشتر از چه کسی الگو برداری می کنند  122

    3-6-3-2توزیع پاسخگویان برحسب اینکه توصیه وحرفهای کدام گروه برای آنها مهم است. 123

    3-6-3-3.توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه اشتباهاتشان را به گردن بقیه می اندازند. 124

    3-6-3-4. توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه در انجام کارها بی مسئولیت بوده و حقوق دیگران را رعایت نمی کنند. 125

    3-6-3-5.توزیع پاسخگویان برحسب اینکه نسبت به احساسات و امیال دیگران بی توجه هستند. 126

    3-6-3-6.توزیع پاسخگویان برحسب استفاده از کلمات زشت و رکیک... 127

    3-6-3-7. توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه آغازگر دعوا هستندو با درگیری و کتک چیزی را می گیرند. 128

    3-6-3-8.توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه آیا در کودکی ازجیب پدرشان یا دیگران بدون اجازه پول برداشته اند. 129

    3-6-3-9. توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه به صورت عمدی باعث تخریب اموال دیگران می شوند. 130

    3-7:تجزیه و تحلیل سوالات(آمار استنباطی) 131

    3-7-1-تحلیل رگرسیون چندگانه. 131

    نتیجه‌گیری.. 136

    پیشنهادها 141

    منابع: 142

     

    .

    منبع:

    .ستوده،هدایت الله.(1390).روانشناسی جنایی،چاپ هفتم.تهران،انتشار پیک فرهنگ.

    2.رحیمی نژاد،اسماعیل.(1388).جرم شناسی،چاپ اول.تبریز،نشر فروزش.

    3.کی نیا،مهدی.(1384).مبانی جرم شناسی،جلد اول،چاپ هفتم.نشر دانشگاه تهران.

    7.آریان پور، کاشانی، عباس و منوچهر.( 1367). فرهنگ فشرده انگلیسی به فارسی ، چاپ دوازدهم. تهران،انتشارات امیرکبیر.

    8.آقائی ، نیازی، اصغر و مجتبی .(1378). تاثیر ناتوانی یادگیری کودکان و نوجوانان در بروز بزهکاری، خلاصه مقالات دومین همایش سراسری علمی - تخصصی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور.

    9.اتیکنسون، گری، ماری و هورن بی.(1388).بهداشت روانی در مدارس،(ترجمه اکبر رهنما و محمدرضا فریدی)، چاپ سوم. تهران،انتشارات کتابریان.

     10.اردبیلی ، دکتر محمد علی.( 1385).، حقوق جزای عمومی، جلد دوم، چاپ دهم. تهران ،نشر میزان. س

    11.افضلی، سمیه.( 1386).عوامل روانی موثر در بروز بزهکاری نوجوانان، نشریه روان شناسی و علوم تربیتی (اصلاح و تربیت).

     12.ایبراهمسن، دیوید.(1371).روانشناسی کیفری، (ترجمه پرویز صانعی). تهران، نشر گنج دانش.

    13. باچر، جیمز.( 1389).آسیب‌شناسی روانی، (ترجمه‌ی یحی سید محمدی). چاپ دوم. نشر ارسباران.

    14.براهنی، محمد تقی.(1373). لغت نامه روانشناسی، انتشارات فرهنگ معاصر.

    15.پور قهرمانی گل تپه، باب  (1383). نگاهی به کنوانسیون حقوق کودک و مباحثی پیرامون آن، نشریه: فلسفه، کلام و عرفان ، رواق اندیشه ، شماره 28 .

    16. چلبی، روزبهانی ، مسعود و توران .(1380). نقش خانواده به عنوان عامل و مانع بزهکاری نوجوانان (با تکیه بر نظم در خانواده) ، فصلنامه پژوهش نامه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی.

    17. خدایاری فرد، محمد، پرند، اکرم .(1384). «خانواده درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی - رفتاری در اختلال افسردگی نوجوانی؛ مطالعه موردی» ، فصلنامه پژوهش‌های روانشناختی،شماره 16 .

    18.دانش، تاج زمان. (1385). طفل بزهکار کیست؟ روش اصلاح و تربیت او چیست؟ ، چاپ اول. تهران،  انتشارات کیهان.

    20.رییسی، ابوالقاسم.(1384). بررسی نقش خانواده در پیشگیری از بزهکاری نوجوانان، نشریه علمی - ترویجی علوم انسانی (دانش انتظامی)، شماره 24 .

    15.سادوک و سادوک.(1383). خلاصه روانپزشکی و علوم رفتاری ،( ترجمه نصرت الله پور افکاری).چاپ دوم.تهران،انتشارات شهراب.

    21.ملک محمدی،حمید رضا.(1386).نظریه های جرم شناسی،چاپ دوم.تهران،نشر میزان.

    22.طیبی ،سعید .(1392). تاثیر الگوهای رفتاری مجرمانه در سرقت ساده نوجوانان. پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد تهران مرکزی .

    23.سلیمی ، سید حسین.(1377). نیاز به بازنگری معیارهای طبقه‌بندی اختلال‌های سلوکی در نوجوانان، مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی (اندیشه و رفتار) .

    24.شامبیاتی ، هوشنگ.(1385). بزهکاری «اطفال و نوجوانان» ، چاپ چهاردم. تهران،انتشارات مجد و ژوبین.

    25.شکوهی یکتا، محسن .(1384).اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان، چاپ اول.تهران، انتشارات تیمورزاده.

    26.شولتز، دوان.(1390). نظریه‌های شخصیت، (ترجمه‌ی یحی سید محمدی). چاپ بیستم ،نشر ویرایش.

    27.صادقی ، محمد رضا.(1370). «تربیت در خانواده»، چاپ اول. تهران، نشر آرین.

    28.عباچی ، مریم.(1380). حقوق کیفری، اطفال، چاپ اول .تهران ،انتشارات مجد.

    29.لطفی کاشانی، فرح.(1381). روانشناسی مرضی کودک، چاپ دهم.تهران، نشر ارسباران.

    30.محمدی فرود، حمید.(1387). روان‌شناسی جنایی، چاپ دوم.تهران،انتشارات راه تربیت.

    31.محمود مهدوی.(1388). اطفال و نوجوانان در معرض خطر (مطالعه موردی بررسی عوامل خطر بزهکاری در نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران)، پایان نامه مقطع دکتری، دانشگاه تهران.

    32.معظمی ، شهلا.( 1389).بزهکاری کودکان و نوجوانان، چاپ سوم.تهران،انتشارات دادگستر.

    33.نجفی ابرند آبادی، علی حسین و حمید هاشم بیگی.(1377). دانشنامه جرم شناسی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

    34.نجفی توانا، علی .(1382). نابهنجاری و بزهکاری اطفال و نوجوانان، چاپ اول.تهران، انتشارات راه تربیت،

    35.نیازپور، امیرحسن.(1387). بزه کاری به عادت : از علت شناسی تا پیش گیری ، تهران، ناشر فکر سازان.

    36.هالان، دانیل پی.(1390).اختلال های یادگیری ، (ترجمه‌ی حمید علیزاده). چاپ اول. نشر ارسباران.

    37.شامبیاتی،هوشنگ.(1388).بزهکاری اطفال و نوجوانان،چاپ اول.تهران،نشر مجد.

    38.صدرات،علی.(1384).حقوق و جرم شناسی،چاپ چهارم.تهران،نشر کانون معرفت.

     

     

    منابع خارجی:

    DEBYST . C; Lejour . G. Racine a : Petitsvoleurs des grands , magasins . Bruxelles . 1960.

    Dodge , K.A. Conduct disorder , In p.J.Sameroff , M, Levis , & S , M , Miller . (eds ) , Handbook of devlopemental psychopathology (2 neded).

    Goldstien , A.p. psyghological skill training (the structured learning tehcnique ). New York, 1981.

    Jennifer Mclntoch , Susie Burke , Nicole Dour and Heather Gridley (July 2009) "Parenting after seperation" , The Australian Psychological Societ Ltd.

    Kazdin , AE , Practitioner reveiw : Psycholosocial treatments for conduct disroder in children journal of sychology and psychiatry , Vol . 38 , pp . 161 - 178.

    Loeber , R , Development and Risk factor of juvenile antisocial behrover and delinquence . Adolescence . Vol . 10 . pp. 1 41.

    Rchardson Gregory , Expoloation of Child Labour and Abonded labor internationa Review of panel law , eres , Vol . 62 , 1995.

    Taylor , E . Attention deficit and hyperactivity disorder . In M.Rutter , E.Tyalor , L.Hersov (Eds.) , 1998.

    Wasch Busch , D.A, A Meta - analytic examination comorid hyperactive - impulsive - attention problesm & conduct problems.

     

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت