پایان نامه بررسی عوامل تهاجم فرهنگی از نظر دانشجویان دختر دانشگاه‌های پیام نور و آزاد واحد سبزوار در سال تحصیلی 85-84

تعداد صفحات: 99 فرمت فایل: word کد فایل: 1000579
سال: 1384 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی عوامل تهاجم فرهنگی از نظر دانشجویان دختر دانشگاه‌های پیام نور و آزاد واحد سبزوار در سال تحصیلی 85-84

    این پروژه در پنج فصل تدوین شده است .

    در فصل اول آن این موضوعات مورد بررسی قرار گرفته‌اند :

    بیان مساله

    رهبر معظم انقلاب در بیان اهمیت پرداختن به مساله تهاجم فرهنگی فرموده‌اند :

    « امروزه دشمن بیشترین همت خود را روی تهاجم فرهنگی گذاشته است ».

    در فصل اول یعنی در طرح تحقیق به بیان اهمیت این پدیده مهم تاریخی که در همه جوامع به چشم می‌خورد چه بصورت تهاجم فرهنگی و یا به صور گوناگون دیگر مانند تبادل فرهنگی ، انتقال فرهنگی ، استعمار فرهنگی و … پرداختیم .

     

     

    اهداف تحقیق :

    1-هدف عمده تحقیق : برخی از عوامل گرایش جوانان مخصوصاً قشر دانشجویان دانشگاه های پیام نور و آزاد سبزوار به فرهنگ غرب در سال تحصیلی 85-84

    2-اهداف جزئی (ویژه) : الف : بررسی نحوه عملکرد شیوه‌های تربیتی والدین و گرایش جوانان به فرهنگ غرب . ب : میزان و نوع تبلیغات رسانه‌های گروهی در جامعه ایران ج : دادن آزادی یا محدودیت بیش از اندازه در بروز این گرایش .

     

    سوالهای تحقیق :

    1-آیا بین آگاهی جوانان از اهداف فرهنگ و مظاهر غرب و گرایش به غرب رابطه وجود دارد ؟

    2-آیا بین نقش خانواده در فرهنگ‌دهی به جوانان در برابر فرهنگ منفی غرب و عمل خود والدین به این موضوع رابطه وجود دارد ؟

    3-آیا ایجاد برنامه‌هایی در زمینه فرهنگ غرب و ارائه نکات مثبت و منفی این فرهنگ ، در روی آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟

    4-آیا آزادی بی‌حد و حصر یا محدودیت بیش از اندازه در روی آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟

    5-آیا غنی بودن فرهنگ بومی و آگاهی از فرهنگ جهانی مانعی برای گرایش به فرهنگ غرب می‌شود ؟

    6-آیا شرایط اقتصادی و اجتماعی مرفه خانوادگی ، در بروز گرایش به فرهنگ غرب موثر است ؟

     

    روش تحقیق :

    با توجه به موضوع تحقیق ، روش به کار رفته از طریق آمار توصیفی انجام گرفته است بصورت روش توصیفی از نوع علی پس از رویداد .

     

    جامعه ، نمونه ، شیوه نمونه‌گیری :

    جامعه مورد نظر دانشجویان دانشگاه پیام نور سبزوار در سال تحصیلی 85-84 حدود 2000 نفر است که نمونه انتخاب شده 50 نفر می‌باشد و جامعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار در سال تحصیلی 85-84 حدود 6000 نفر است که از این تعداد ، 50 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده ، نمونه‌ها انتخاب شده‌اند .

    ابزار اندازه‌گیری :

    ابزار جمع‌آوری اطلاعات ، پرسشنامه می‌باشد .

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :

    در تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ، از آمار توصیفی استفاده شده است .

    به این صورت که بعد از استخراج اطلاعات از پرسشنامه ، جدول توزیع فراوانی ،

    درصد فراوانی برای هر گزینه و سپس نمره ‌ کل محاسبه شده است .

    خلاصه نتایج :

    نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات ، سوالات تحقیق را تایید کرده که آگاهی جوانان از اهداف فرهنگ‌سازان غرب ، نقش خانواده در فرهنگ‌دهی به جوانان ، ایجاد برنامه‌هایی در زمینه فرهنگ غرب و ارائه نکات مثبت و منفی فرهنگ ، غنی بودن فرهنگ بومی ، آزادی بی‌حد و حصر یا محدودیت زیاد در این گرایش موثر است .

     

    پیشنهادها :

    اصلاح و تقویت برنامه‌های صدا و سیما

    ایجاد تنفر و انزجار نسبت به فرهنگ غرب نه کل فرهنگ غرب بلکه نکات و جنبه‌های منفی آن

    جلوگیری از ورود نوارها و فیلمهای ویدیویی نامناسب

    تقویت بینش مذهبی و عاطفی در خانواده‌ها

     

    محدودیت ها :

    1-کمبود تحقیقات در ارتباط با موضوع

    2-عدم وجود کتابهای معتبر و جدید

    3-وجود تفاوتهای فردی

     

     

     

    مقدمه :

    برای یک ملت فاجعه فرهنگی از فاجعه اقتصادی بسیار سنگین‌تر و خسارت‌بارتر است یورش فرهنگی از یورش نظامی بسیار بی‌رحمانه و صعب‌العلاج‌تر است (مقام معظم رهبری)

    فرهنگ و تمدن غرب ، پس از رنسانس ، با اصالت دادن به انسان و ترویج اومانیسم ، درصدد نفی مذهب و فرهنگهای غیرغربی برآمد .

    غربیان برای گسترش سلطه اقتصادی خود بر سایر ملتها و کسب منابع و منافع بیشتر تلاش کردند با تحریف ، تخریب و مسخ فرهنگ دیگران ، آنها را از خود بیگانه و بی‌هویت کنند و فرهنگ و اندیشه‌های غربی را در بین آنان تبلیغ و حاکم گردانند .

    برای تحقق این هدف شوم آنها با بهره‌گیری از کلیه ابزارها و روشهای مستقیم و غیرمستقیم ، زمینه برقراری حاکمیت خود را در سطح جهان فراهم کردند . با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و احیای تفکرات دینی در بسیاری از کشورهای جهان بر همه تلاشهای آنان خط بطلان کشید .

    دشمنان با سرمایه‌گذاری بلند مدت ، فرهنگ اسلام را فرهنگی بی‌محتوا و بی‌تفاوت جلوه دادند و به اشاعه فساد و بدحجابی و بی‌بند و باری در جامعه پرداختند و از طرف دیگر به مصرف هر چه بیشتر کالاهای غربی و غیرضروری بویژه در بین نسل جوان دامن زدند .

    در زمینه کودکان و نوجوانان یکی از مسائل مهمی که همیشه مطرح است مساله هویت‌یابی و بحران هویت است که در آینده تاثیرات بسزایی در شکل‌گیری شخصیت و جهت‌گیری آنها خواهد گذاشت در این پروژه سعی شده عوامل گرایش دانشجویان دختر دانشگاه آزاد و پیام نور به مظاهر ضدارزش فرهنگ بیگانه مورد بررسی قرار گیرد و درپایان هم راهکارهایی برای رفع این مشکل که جنبه کاربردی دارند بیان می‌شود. به نظر می‌رسد برای دانشجویان درباره نارسایی‌های فکری و فرهنگی آنان تاکنون اقدامات موثر کمتری در سطح جامعه صورت گرفته است .

     

     

     

    بیان مساله

    در باب تهاجم فرهنگی سخن بسیار گفته شده است و دربیان اهمیت و حساسیت این پدیده قرن و نوع برخورد با آن ، گفته‌ها و نظریه های مختلفی ابراز شده که هر یک اغلب ناظر به بعدی از ابعاد فرهنگ است . اگر چه مساله تهاجم فرهنگی در کشورها از مدتها قبل مطرح بوده اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نفوذ فرهنگ پویای اسلام در عرصه‌های بین‌المللی ، نمودی تازه یافته است .

    استکبار جهانی با سرمایه‌گذاریهای وسیعی تلاش می‌کند تا حرکت انقلاب و نفوذ فرهنگ اسلامی  را متوقف سازد . از آنجایی که انگیزه تهاجم فرهنگی ، نخست ایجاد جو خودباختگی و روح بی‌تفاوتی در جامعه نسبت به ارزشهای اصیل خودی و تخریب هویت مذهبی است و سپس ایجاد جامعه‌ای تازه که تفکرات و باورهای جهان غرب را بپذیرد و از نظر فرهنگ غرب ، در الگوی مصرفی غرب ، غرق شود و با توجه به اهمیت و حفظ اصالت فرهنگ اسلامی و ایرانی و با عنایت به اینکه جوانان ، نیروی پتانسیل هر جامعه‌ای هستند و آینده کشور در دست توانای این قشر عظیم رقم می‌خورد بیانگر اهمیت بررسی این موضوع در بین این گروه وسیع را توجیه می‌کند . 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی عوامل تهاجم فرهنگی از نظر دانشجویان دختر دانشگاه‌های پیام نور و آزاد واحد سبزوار در سال تحصیلی 85-84

    فهرست:

    چکیده ....................................... الف

     

    فصل اول : طرح تحقیق

    مقدمه ....................................... 2

    بیان مساله .................................. 4

    اهمیت واهداف تحقیق .......................... 6

    هدف عمده تحقیق .............................. 7

    اهداف ویژه .................................. 7

    سوالهای تحقیق ............................... 7

    تعاریف مفاهیم و اصطلاحات بصورت عملیاتی ....... 8

    تجزیه و تحلیل داده‌ها ........................ 11

     

    فصل دوم : تاریخچه و پیشینه تحقیق

    مفهوم و ویژگیهای فرهنگ ...................... 21

    تفاوت‌های فرهنگی ............................. 22

    طبقه بندی فرهنگ ............................. 23

    عوامل مقاوم در برابر تغییر................... 26

    پاره فرهنگ .................................. 27

    انتقال و اشاعه فرهنگی ....................... 28

    جهانی شدن و فرهنگ ........................... 29

    بحث واردات .................................. 32

    تکنولوژی و استحاله فرهنگی ................... 33

    فرهنگ بومی و سنتی و چگونگی حفظ آن در برابر پدیده جهانی شدن   35

    دیرینه تمدن شرقی............................. 37

    تفاوت مقابله فرهنگی با تبادل فرهنگی ......... 39

    پیشینه تحقیق (تحقیقات انجام شده)............. 40

     

    فصل سوم : روش تحقیق

    مقدمه ....................................... 44

    روش تحقیق (جامعه و نمونه).................... 44

    روشها و ابزار جمع آوری اطلاعات ............... 46

    روش تجزیه و تحلیل داد‌ه‌ها .................... 47

     

    فصل چهارم : یافته‌های پژوهش ، تجزیه و تحلیل داده‌ها

    یافته‌های پژوهش .............................. 72-49

     

    فصل پنجم : خلاصه تحقیق

    بحث و خلاصه /نتیجه‌گیری ....................... 74

    خلاصه پژوهش .................................. 74

    بحث درباره یافته‌ها و سوالها ................. 77

    کاربرد پژوهش ................................ 83

    محدودیت‌ها ................................... 86

    پیشنهادات ................................... 87

    منابع و مآخذ ................................ 88

    پرسشنامه (نمونه‌ای از آن ) .

    منبع:

    احمدی حکتی کار ، حسین ، بررسی نگرش نوجوانان پسر و دختر 18-15 ساله به فرهنگ بیگانه در شهر کرمان ، 1379

    ابراهیمی ، عبدالجواد ، تهاجم فرهنگی (سخنان استاد محمدتقی مصباح یزدی) ، انتشارات موسسه آموزشی خمینی ، چاپ چهارم ، 1379

    آدمیت ، فریدون ، اندیشه‌های میرزا فتحعلی خان آخوند زاده

    آل احمد ، جواد ، غربزدگی (چاپ جدید) ، فردوس ،تهران ، 1372

    امام خمینی ، امام و انقلاب فرهنگی ، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت معلم ، 1361

    اتکینسون ، ایتال (و دیگران) ، زمینه روانشناسی (جلد1) ، رشد ،تهران ، 1369

    بست‌جان ، روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری ، ترجمه پاشا شریفی و نرگس طالقانی ، انتشارات رشد ، 1369

    رضوانی ، اصغر ، توسعه فرهنگی در آسیا و کشورهای عربی ، انتشارات شعاع ، 1380

    رهنمایی ، سیداحمد ، آسیب‌شناسی فرهنگی ، مجله معرفت ، شماره 33 ، 1379

    رحیمی ، عزیزا… ، بررسی مظاهر و پیامدهای تهاجم فرهنگی درآپ ، انتشارات پژوهشکده اقبال ، 1380

    شرفی ، م ، دنیای نوجوان ، نشر بنیاد ، 1374

    شریعتی ، علی ، چه باید کرد ، انتشارات حسینیه ارشاد ، تهران ، 1360

    فرهنگی ، علی‌اکبر ، تکنولوژی و تکامل فرهنگی ، انتشارات فرهنگ‌خانه اسفار

    فیاض ، محمدسعید ، مهمترین عوامل موثر در تهاجم فرهنگی غرب علیه انقلاب اسلامی ایران ، 1379

    مدرسی ، خ ، جاودانی ، خ‌ ، بررسی و شناخت ابعاد گوناگون تهاجم فرهنگی ، تهران ، 1373 .

    مسعودی فر ، احمدرضا ، بررسی عوامل گرایش نوجوانان 18-14 ساله دبیرستانهای تهران به فرهنگ بیگانه ، 1372

    مکارم شیرازی ، ح ، غربزدگی جوانان ، سازمان تبلیغات ، تهران ، 1372

    منصوری ، جواد ، نظری به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ، چاپخانه سپهر ، 1365

    محسنی ، منوچهر ، مقدمات جامعه‌شناسی ، انتشارات آگاه ، 1382

    محسنی ، منوچهر ، جامعه‌شناسی عمومی ، انتشارات کتابخانه طهوری ، 1353

    میرحسنی و کیانی ، ارتباط بین فرهنگها ، انتشارات باز ، 1379

    وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بررسی عوامل گرایش نوجوانان 18-15 ساله دبیرستانهای مشهد به فرهنگ بیگانه ، 1381

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت