پایان نامه بررسی مقایسه اخبار مربوط به زنان در دو سایت بی بی سی فارسی و واحد مرکزی خبر با تاکید بر نظریه برجسته سازی در نیمسال اول سال 1387

تعداد صفحات: 133 فرمت فایل: word کد فایل: 100057
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۹,۹۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی مقایسه اخبار مربوط به زنان در دو سایت بی بی سی فارسی و واحد مرکزی خبر با تاکید بر نظریه برجسته سازی در نیمسال اول سال 1387

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش: تحقیق درارتباطات  

    وسایل ارتباط جمعی امروزه بخش جدایی ناپذیر زندگی انسانها به شمار می روند . انسانها برای گرفتن تصمیمات بهینه نیاز به اطلاعات و داده های درست ،جامع و روشن دارند که معمولا این اطلاعات را از رسانه ها به خصوص امروزه  از پایگاه های اطلاع رسانی بدست می آورند .

    نحوه انعکاس رویدادهای جهان خارج توسط رسانه های خبری از جمله مسائلی است که پژوهشگران رسانه ها درباره آن ابزار نظرهای متفاوتی نموده اند و مطالعات گسترده ای انجام داده اند .

    برخی معتقدند رسانه های خبری دنیای خارج را صرفا باز می تابانند و هیچ دخل و تصرفی در آن نمی کنند و خبر همان رویداد است . رویکرد بازتابی به عملکرد رسانه های خبری به این معناست که رسانه ها صرفا وسیله ای برای انعکاس رخدادهایی هستند که در جهان به وقوع می پیوندند .چنین رویکردی تاکید می کند که رسانه ها به مثابه آینه ای عمل می کنند که می توان در آن واقعیات و رخدادهای جهان خارج را بدون هیچ کم وکاستی مشاهده نمود .

    در پژوهش حاضر این مسئله را در قالب مطالعه و مقایسه اخبار مربوط به زنان در سایت خبری BBC فارسی و واحد مرکزی خبربا رویکرد به نظریه برجسته سازی در  نیمسال اول سال 1387 مورد بررسی قرار می دهد .

    زنان و انعکاس اخبار و موضوعات مربوط به آنها ، از جمله موضوعاتی که تاکنون توجه کمتری به آن شده است . البته همه ساله با فرا رسیدن هفته زن ، مطبوعات و سایت های خبری کم و بیش ، نسبت به اخبار مربوط به زنان فعال می شوند .

    در این راستا ، این تحقیق به بررسی این مساله می پردازد که سایت خبری واحد مرکزی خبر و سایت BBC فارسی در انعکاس پیام های مربوط به زنان در این مقطع شش ماهه چگونه عمل کرده اند و چه تفاوتها و شباهتهایی میان مسائل و رویدادهای برجسته شده مربوط به زنان  در این نشریات و در طی این

    مقطع وجود داشته است .

    مهمترین نتیجه ای که از این مطالعه بدست آمده این است که نحوه عملکرد و پوشش خبری این رویداد به عنوان یک رویداد بین المللی در این دو سایت خبری مورد بررسی قرار داده است و اختلافات موجود در سیاست بازنمایی این دو رسانه در قبال رویداد مورد مطالعه کاملا روبنایی است.

    اخبار مربوط به زنان در این تحقیق از جنبه های محتوای موضوعی مطلب ، ماهیت مطلب ، نوع خبر ، مهمترین ارزشها و عناصر خبری برجسته شده در مطلب ، جهت گیری ، منبع ،منطقه رویداد ،منشا ، کاربرد عکس و نوع عکس و موارد جلب کننده  توجه بازدیدکننده  بکار رفته در مطلب مورد بررسی قرار گرفته است .

    روشی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته روش تحلیل محتوا می باشد. در این راستا بازه های زمانی مختلفی از مطالب دو سایت مذکور با روش تمام شمار هدفمند ، انتخاب و موضوعات و مسائل مرتبط با زنان ، مورد بررسی و سپس مقایسه تطبیقی قرار گرفته اند . جامعه آماری این تحقیق کلیه مطالب مرتبط با مسائل و موضوعات و اخبار زنان است که در دو سایت BBC و واحد مرکزی خبر در نیمسال اول سال 1387 درج گردیده است .

    نتایج حاصل از تحلیل محتوای مطالب مربوط به زنان در این دو سایت نشان می دهد که :

    -بین محتوای موضوعی مطالب منتشر شده  در نیمسال اول سال 1387  در سایت (BCC فارسی و واحد مرکزی ) خبر ، تفاوت معنی داری وجود دارد .

    - بین بعد سیاسی منتشر شده ، در سایت (BBC فارسی و واحد مرکزی خبر ) ، تفاوت معنی داری وجود دارد .

    - بین بعد اجتماعی مطالب منتشر شده ، در سایت (BBC فارسی و واحد مرکزی ) خبر ، تفاوت معنی داری وجود دارد .

    - بین بعد امور مذهبی مطالب مربوط به سه ماهه پاییز در سایت (BBC فارسی و واحد مرکزی ) خبر تفاوت معنی داری وجود دارد .

    - بین کاربرد عکس در مطالب مربوط به سه ماهه پائیز در سایت (BBC فارسی و واحد مرکزی ) خبر ، تفاوت وجود ندارد .

    -بین نوع عکس به کار  رفته درم در سایت (BBC فارسی و واحد مرکزی) خبر  ، تفاوت وجود ندارد

    -بین نوع جهت گیری مطالب مربوط به این سه ماهه پائیز در سایت ( BBC فارسی و واحد مرکزی خبر ) ، تفاوت معنی دارد وجود دارد .

    - بین نوع مطالب مربوط به زنان در سایت (BBC فارسی و واحد مرکزی ) خبر ، تفاوت وجود ندارد .

    - بین منشا مطالب مربوط به زنان ، در سایت (BBC فارسی وواحد مرکزی ) خبر ، تفاوت وجود ندارد .

    - بین منطقه رویداد  مربوط به زنان ، در سایت (BBC فارسی و واحد مرکزی)  خبر ، تفاوت وجود ندارد .

    - بین منبع  مطالب مربوط به زنان ، در سایت (BBC فارسی و واحد مرکزی ) خبر ، تفاوت وجود ندارد

    به هر حال  نتایج این تحقیق روشن ساخت که انعکاس و باز تاب مسائل زنان در این دو سایت  ، رویه و عملکردی تقریبا مشابه نداشته و رویدادهای مربوط به این هفته کماکان با مشی و روشی یکسان برجسته شده است .

    نتایج تحقیق  نشان می دهد در اکثر متغییرهای تحقیق با احتمال 95 درصد تفاوت معنی داری بین اخبار سایت BBC فارسی و اخبار واحد مرکزی خبر وجود دارد .

    گفتنی است از آنجا که انعکاس رویدادها و اخبار با ارزشها و عناصر متفاوت ، از منابع متکثر و با شکل و سیاقی نا متشابه به خواننده کمک تا اطلاعات بیشتر و جامع تری را کسب کند چنین بر می آید که صاحبان سایت  BBC فارسی و واحد مرکزی خبر باید با ارتقاء و و افزایش در زمینه آموزش محورهای تولید خبر به بالا رفتن کیفیت و تنوع پیام های خود کمک کنند .

    مقدمه:

    پایگاه های اطلاع رسانی در عصر ارتباطات و اطلاعات یکی از مهمترین ابزارهای دسترسی به اهداف تلقی می شوند . ازاین رو پس از سال 1990 تاسیس و راه اندازی سایت ها ، صورت گرفت و سازمانهای ارتباطی همراه با مقوله مدیریت ، آن هم از طریق مطالعه و پیدا کردن قواعد ، تشکیل شد .

    کارشناسان   سایت های ارتباطی را مسیر هایی میدانند که از طریق آنها پیامی به مخاطبان می رسد . با این مفهوم ، رسانه باید تا حد مطلوب به مثابه گذر گاهی بی مقاومت برای پیام ها عمل کند .

    یکی از ویژگیهای منحصر به فرد دنیای امروز ، وجود ارتباطات وسیع و گسترده ی انسانی است ، گسترش ارتباطات به ویژه ارتباطات الکترونیک ، جامعه جدید را چنان از جوامع پیشین متمایز ساخته که عصر نو را عصر ارتباطات و جامعه امروز را جامعه اطلاعاتی خوانده اند . در چنین جامعه ای رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی به عنوان عنصر کلیدی در ارتباطاعات ، نقش بس مهمی را ایفا می کنند .

    سایت ها  از میان تمامی ابزارها و فنون جدید ، بیشترین تاثیر فرهنگی را دارند .  پایگاه های اطلاع رسانی  در پیدایش عادات تازه ، تغیر در باورها و خلق و خوی و رفتار انسانها ، تکوین فرهنگ جهانی و نزدیک کردن جوامع وملل سهمی شگرف دارند . البته میزان تاثیر سایتها  و نیز استقبال همگانی از آنها در همه جوامع یکسان نبوده و تابع متغییر رشد فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی هر جامعه است .

    وسایل ارتباط جمعی عبارتنداز : وسایل چاپ (کتابها ، مجلات و روز نامه ها ) ، فیلم ( فیلم های سینمایی وتجاری ) ،  سایت های خبری ( و برخی وسایل مرتبط با اینها از قبیل سایت های خبری های کابلی و ... ) ، ماهواره و اینترنت که به عنوان وسیله ارتباط جمعی ، به شدت در حال گسترش است . در میان وسایل ارتباط جمعی ، روزنامه ، سایت های خبری بیش از هر رسانه دیگری وقت افراد جامعه را به خود اختصاص می دهند و این  به خاطر ویژگیهایی است که آنها دارا هستند .

    هارولد لاسول ، در بیان کارکردهای رسانه ها معتقد است که رسانه های جمعی باید به حراست از محیط ، همبستگی بین اجزای گوناگون جامعه در پاسخ به نیازهای محیطی ، انتقال میراث فرهنگی از نسلی به نسل دیگر ، کمک نماید . مرتن و لازارسفلد به عنوان پیشگامان پژوهش در باب وسایل ارتباط جمعی ، رسانه ها را دارای نقش هایی از این قبیل می دانند : وظیفه اخلاقی ( حمایت از هنجارهای اجتماعی ) ، امکان اعطای پایگاه اجتماعی به اشخاص و گروه ها ( آشکار نمودن یا ارتقای پایگاه ها ی آنها از طریق معروفیت دادن به آنان ) و همچنین برخی کارکردهای نا مطلوب .

    نیازمندی انسان امروز به اطلاعات و اخبار در جهت دستیابی به رفاه بیشتر ، بهتر زیستن و ارضای نیاز کنجکاوی ، قدرت ساخت انگاره ها و شکل دهی افکار عمومی را به رسانه ها داده است و  سایت ها به عنوان بهترین منابع شکل دهی افکار و تصورات ما از محیط پیرامون بویژه در مورد رویدادها یی که خارج از دسترس ، دید وتجربه مستقیم ما قرار دارند ، نقش مهم و برجسته ای را ایفا می کند . بویژه اینکه پایگاه های اطلاع رسانی به دلیل ماندگاری پیام و کثرت مخاطبان ، به وسایل پر قدرتی در جهت اطلاع رسانی در جهان امروز تبدیل شده اند .

    هرگاه سخن از قدرت وسایل ارتباط جمعی در اثر گذاری بر مخاطب مطرح می شود ، خود به خود مطبوعات نیز به عنوان یکی از مهمترین وسایل ارتباط جمعی ، اثر گذار بیش از همه و بیش از سایر وسایل ارتباط جمعی در اذهان خطور می کند . اهمیت این مسئله زمانی بیشتر می شود که بدانیم وسایل ارتباط جمعی و به ویژه مطبوعات نقش اثر گذار و همی در دانایی و آگاهی افراد دارد و به صورتهای مستقیم و غیر مستقیم بر رفتار مخاطبان تاثیر می گذارد . در این میان ، مطبوعات از از جایگاهی ویژه  برخوردارند ، چرا که مطبوعات نسبت به سایتها ، امکان بیشتری برای پرداختن به علل ، ریشه ها و راه حل های مسائل دارند . مطبوعات از یک طرف با سابقه ترین وسایل ارتباط ارتباط جمعی هستند که تاریخ حیات فرهنگی جامعه را در درون خود نگاه داشته وبه قول ((پیر آلبر )) ، اسناد غنی و در خور توجه بر خوردارند .

    از سوی دیگر ، پیام های سایت ها به دلایل زیادی ، از جمله ماندگاری آنها و نحوه پرداخت به موضوعات ، تاثیرات ژرف و عمیقی از خود بر جای گذاشته است .

    در عصر ارتباطات که جهان زیر سیطره ماهواره ها ، خبرگزایهای بین المللی ، بنگاه های سخن پراکنی ، و همه ابزارهای تبلیغاتی نظام امپریالیسم خبری قرار دارد ، مطبوعات از جایگاه ویژه ای برخوردارند . مطبوعات به مثابه بهترین و فراگیرترین ابزار فرهنگ مکتوب در هیاهو ها و سرو صداهای بسیاری که ابزارهای نوین ارتباطی به راه انداخته اند ، آهنگ خوش طنین گسترش آگاهی ها ، انعکاس بی دریغ رویدادها و انعکاس افکار عمومی را در پهنه وسیع ارتباطات می نوازند .

     سایتها نیز در این دنیای پر آشوب با کسب هویتی که از دیر باز بدست آورده اند ، سعی می کنند نقش دوران ساز خود را ایفا کنند ولی روزنامه ها ی یومیه ، مجلات هفتگی ، ماهنامه ها و فصل نامه ها و همه نشریات بزرگ و کوچکی که در داخل کشور انتشار می یابند هنوز هم پس از سالها نتوانسته اند آنگونه که باید وشاید بر ضعف ها ، وکژیها و نارساییها ی خود غلبه کنند . اگر بخواهیم تنها به گوشه ای ناچیز از مسائل و مشکلات مطبوعاتی اشاره کنیم باید دهها کتاب به تحریر در اوریم و مسلما در یک مقاله کوتاه به هیچ وجه قادر نخواهیم بود که همه واقعیتها ی امروز مطبوعات را بیان کنیم .

    در گذشته یکی از عوامل بزرگی که به صورت یک عامل بازدارنده در برابر نقش و رسالت سترگ مطبوعاتی وجود داشته است ، مساله تاثیر ساختار سیاسی منبعث از نظامهای دیکتاتوری و وابسته به امپریالیسم و استکبار جهانی بوده است . فقدان آزادی بیان در دوره های تاریخ گذشته همواره به صورت یک مانع اصلی و همه گیر در زمینه فعالیت مطبوعات ظاهر شده است . پس از پیروزی انقلاب سلامی که می توان گفت تا حد زیادی مساله سانسور در مطبوعات ایران از بین رفت ، جای ان داشت که روزنامه ها و مجلات و کلیه نشریات موجود از امکانات به دست آمده به میزان شایسته استفاده کنند. بررسی اجمالی فعالیت مطبوعات در سال های اخیر نشانگر آن است که این رسانه جمعی تا دستیابی به استانداردهای مورد قبول جهانی و کسب موفقیت های لازم در زمینه تنوبر افکار عمومی جامعه ، راه بسیار درازی را در پیش دارد .

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی مقایسه اخبار مربوط به زنان در دو سایت بی بی سی فارسی و واحد مرکزی خبر با تاکید بر نظریه برجسته سازی در نیمسال اول سال 1387

    فهرست:

    فصل اول :کلیات تحقیق

    مقدمه

    چکیده.....................................................................................................................  1

    2-1-   مساله تحقیق ...........................................................................................................   10

    3-1-  ضرورت و اهمیت خبر .............................................................................................   12

    4-1-  اهداف تحقیق ..........................................................................................................  18

    5-1- سوالات تحقیق ......................................................................................................... 19

    6-1- فرضیات تحقیق ........................................................................................................ 21

    فصل دوم : مبانی نظری و مروری بر تحقیقات پیشین

    بررسی تحقیقات پیشین ........................................................................................ 24

    2-2- بررسی مقالات مرتبط با تحقیق .............................................................................   39

    3-2- مبانی نظری تحقیق..................................................................................................  47

    فصل سوم : روش تحقیق

    مقدمه........................................................................... ...................................  80

    2-3-  روش تحقیق.............................. .........................................................................  81

    3-3-  واحد تحلیل................................ .......................................................................  81

    4-3- جامعه آماری...................................... ................................................................. 81

    5-3- روش نمونه گیری.................................... ............................................................ 86

    فصل چهارم :یافته های تحقیق

    یافته های توصیفی........................ ................................................................    89

    2-4- یافته های تبیینی............................... ..................................................................  89

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهاد ها

    مروری بر پژوهش... ...................................................................................... 134

    2-5- دستورالعمل کد گزاری.. .. ............................................................................... 141

    فهرست منابع و ماخذ.................................................................................................  147

    منبع:

    الطائی، محمد جوااد (1382). هویت و فرهنگ ملی، مطالعات راهبردی، پیش شماره 83-99.

    اوگاوا، تسوتئو(1380) کاربرد تنظیم و برجسته سازی خبر (زهره بیدختی، مترجم) رسانه، 12(2). (نشر اثر اصلی بی تا)

    باروایز، پاتریک؛ ارنبرگ، باروایز(1378) . تلویزیون و مخاطبان آن. ( فرهاد رادپور، مترجم). تهران: مرکز تحقیقات، مطالعت و سنجش برنامه ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.( نشر اصلی بی تا)

    باوند، هرمیداس(1377). چالش های برون مرزی و هویت ایرانی، اطلاعات سیاسی- اقتصادی، خرداد و تیر( 130-129)، 204-114

    بدیعی، نعیم؛ قندی، حسین(1378). روزنامه نگاری نوین. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.

    بدیعی، نعیم(1376) ساختار اخبار خارجی در روزنامه های تهران. فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.(86-75)، 8 ، 4 و 3.

    بروجردی علوی، مهدخت(1372). دروازبانی خبر چیست؟ دروازه بان کیست؟ رسانه 6 (1) ، 22-14.

    تامپسون، جان(1380) . رسانه های مدرنیته( مسعود اوحدی) تهران: سروش

    توسلی، غلامعباس (1374) نظریه های جامعه شناسی، تهران: سمت

    چلبی، مسعود (1375) جامعه شناسی نظم، تهران: نشر نی

     چلبی، مسعود (ب1379) میزگرد وفاق اجتماعی، مطالعات ملی، 1(1) 39-28.

    حاجیانی، ابراهیم(1377). نارضایتی سیاسی در طبقه متوسط شهری ایران، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران.

    حاجیان، ابراهیم(1379). تحلیل جامعه شناسی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه، مطالعات ملی، 2(3) 53-45.

    خانیکی، هادی(1376). فرهنگ جمعی و رسانه، تهران: سروش.

     خانیکی، هادی(1380). نقش رسانه در هویت بخشی، روزنامه همشهری، شماره 2506، 2505.

    دفلور، ملوین؛ اورت ای(1383)؛ شناخت ارتباط جمعی.(سیروس مرادی، مترجم). تهران، دانشکده صدا وسیما.( نشر اثر اصلی بی تا).

    دییرینگ، جیمز؛ راجرز، اورت(1385). مبانی برجسته سازی رسانه ها( مهدی رشکیانی و علی اصغر کیا، مترجمان). تهران : انتشارات سازمان معین ادارات. (نشر اثر اصلی 1992).

    دهشیری، محمد رضا (1379). جهانی شدن و هویت ملی، مطالعات ملی،2(5)، 36-22.

     رایف ، دانیل؛ لیسی، استفن؛ فیکو، فردریک جی.(1381). تحلیل پیامهای رسانه ای؛ کاربرد تحلیل محتوای کمی در تحقیق( مهدخت بروجردی علوی، مترجم). هران: سروش. (نشر اثر اصلی 1992).

    روپسینگه، کومار(1379). مدرنیزاسیون و خشونت ( اصغر افتخاری، مترجم) تهران:نشر سفیر.( نشر اثر اصلی بی تا).

    رهبر، عباسعلی( 1380). تاثیر عوامل ملی و مذهبی در افزایش مشارکت سیاسی جوانان دانشجو بر تاکید بر نقش صدا و سیما ، تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما.

     رضایی بایندر، محمد رضا( 1381) هویت فردی و فرهنگی در عصر ماهواره و ارتباطات جهانی، پژوهش و سنجش، 9 (31 و 30)، 72- 65 .

     ساروخانی، باقر (1386) . روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

     سورین ، ورنر؛ تانکارد، جیمز( 1381). نظریه های ارتباطات. ( علیرضا دهقان، مترجم) . تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ( نشر اثر اصلی بی تا).

    سولیوان، تام او و دیگران(1385). مفاهیم کلیدی ارتباطات.( میر حسین رئیس زاده، مترجم). تهران: فصل نو.( نشر اثر اصلی بی تا).

    شکرخواه ، یونس( 1381). خبر( چاپ هفتم) تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.

    شولت، یان آرت( 1382). نگاهی مو شکافانه به پدیده جهانی شدن( مسعود کرباسیان، مترجم). تهران: علمی و فرهنگی.( نشر اثر اصلی بی تا).

     ضیایی بیگدلی، محمدرضا(1385). حقوق بین الملی عمومی، تهران: کتابخانه گنج دانش.

    عنایت، حمید(1379). بنیاد فلسفی سیاسی در غرب، تهرانک نشر زمستان.

     گل محمدی، احمد(1380). جهانی شدن و بحران هویت، مطالعات ملی، 3(4)، 128-112.

    معتمد نژا، کاظم( 1379) . وسائل ارتباط جمعی. تهران : دانشگاه علامه طباطبایی.

     محسنیان راد، مهدی(1380) ارتباط شناسی، تهران: سروش.

    یانگ ، جین؛ استون، جرالد( 1382). نقش قدرتمند ارتباط میان فردی و برجسته سازی.( مریم بهادری، مترجم). رسانه، 14(2) 116-98. نشر اثر اصلی 2003.

      dagenA Setting  Research(2007) . International  Agenda  Setting(Vo1,2pp. 70-84) New Orleans, Oxford University Press.

    Maxwell, E. Mc Combs(1981). The Agenda- setting Approach: Washington DC: U.S Sage publishers.

    Johnson, Allan(1997) . The Blackwell Dictionary of Sociology, New York, Blackwell publishers.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت