پایان نامه بررسی ارتباط هوش هیجانی با پرخاشگری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان

تعداد صفحات: 49 فرمت فایل: word کد فایل: 1000550
سال: 1386 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۷,۷۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی ارتباط هوش هیجانی با پرخاشگری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان

    جهت دریافت درجه کارشناسی در رشته روان شناسی

    چکیده تحقیق:

    پژوهش حاضر به منظور بررسی ارتباط هوش هیجانی، با هر یک از متغیرهای پرخاشگری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام شده است. نمونه مورد بررسی در این پژوهش 200 نفر از دانش آموزان مقطع اول دبیرستان شهرستان اردبیل می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه هوش هیجانی پترایدزوفارنهام و پرسشنامه پرخاشگری ویلیامز استفاده شده است.

    همچنین داده های پژوهش با روشهای تحلیل رگرسیون چند متغیری و همبستگی
    پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان می دهد که بین هوش هیجانی و پرخاشگری رابطه منفی
     )001/0>P ، 44/0-=r) وجود دارد. همچنین بین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری به دست نیامد.

    مقدمه:

    امروزه بسیاری از محققان (سیاروچی[1] و همکاران 2001) معتقدند که اگر فرد از لحاظ هیجانی توانمند باشد بهتر می تواند با چالش های زندگی مواجه شود و در نتیجه از سلامت روانی بهتری برخوردار خواهد شد.

    ریچاردسون[2] و ایوانز (1997 به نقل از سامرا[3]، 2000) برخی از روش های آموزش بسندگی و کفایت هیجانی و اجتماعی را در جامعه چند فرهنگ شرح داد. هدف کمک به دانش آموزان برای ارتباط بهتر با یکدیگر بود که پس از آموزش مهارت های درون فردی و بین فردی سطح عملکرد تحصیلی آنها به طور معنی داری (001/0) بهبود یافت.

    به طور کلی تواناییهای هیجانی در تشخیص پاسخ های هیجانی مناسب در مواجه با رویدادهای روزمره، گسترش دامنه ی بینش و ایجاد نگرش مثبت درباره ی وقایع و هیجانات، نقش موثری دارند. بنابراین نوجوانانی که توانایی تشخیص، کنترل و استفاده از این توانش های هیجانی را دارند از حمایت اجتماعی، احساس رضایت مندی و سلامت روانی بیشتری برخوردار خواهند شد.

    رفتار پرخاشگرانه در دانش آموزان به عنوان یک پاسخ هیجانی ممکن است با هوش هیجانی آنها در ارتباط باشد لذا در این پژوهش تلاش شده است ارتباط پرخاشگری با هوش هیجانی در دانش آموزان مورد بررسی قرار گیرد.

     

    بیان مسئله

    هوش هیجانی مجموعه پیچیده ای از مهارت هاست و توسعه آن نیازمند زمان است، در توسعه هوش هیجانی هفت عامل اصلی وجود دارد: سنجش میزان آمادگی، ایجاد انگیزه، انجام دادن تغییرات جهت دار، تعیین اهداف قابل حصول، ترغیب اقدامات عملی، ایجاد حمایت، تهیه الگوها و مدل ها.

    هوش هیجانی از نظر دانیل گلمن، توانایی شناخت احساسات خود و دیگران برای ایجاد انگیزه در خودمان و مدیریت احساسات خودمان و ارتباطاتمان است.

    صدق عنوان پرخاشگری بر یک رفتار خاص بستگی به نوع فرهنگی دارد که در یک جامعه حاکم است و بدین جهت امروزه در جوامع غربی به هر نوع تندخویی پرخاشگری اطلاق می گردد در حالی که سابقاً در همین جوامع مفهوم پرخاشگری همراه با حمله به فرد یا شی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بوده است. نکته قابل توجه دیگری که در زمینه پرخاشگری مطرح است این است که در تمامی فرهنگ ها وجود منافع ضروری برای حیات بشر در پرخاشگری پذیرفته شده است، لکن این امر هم قابل قبول همگان است که در صورت عدم کنترل رفتار پرخاشگرانه چه بسا خطرات جبران ناپذیری همچون قتل به وقوع بپیوندد.

    در فرهنگ اسلامی گر چه تجاوز و تعدی به دیگران از مصادیق پرخاشگری به حساب می آید و امری نامطلوب شمرده می شود لکن به افراد اجازه می دهد در صورتی که مورد پرخاشگری دیگران واقع شوند از خود دفاع کنند البته به نحوی که منجر به تعدی و ظلم نشود.

    هدف ما در این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی و پرخاشگری است از تحقیقات انجام شده در این زمینه می توان به استرزر[4] و همکاران (2007) اشاره کردکه بین فقدان هم حسی و اختلال سلوک در نوجوانان رابطه معناداری بدست آورده اند.

    همچنین موریاتی و همکاران (2001) به این نتیجه رسیدند افراد مورد سو استفاده جنسی، پرخاشگری بالا و هوش هیجانی پایین داشته اند.

    بجر کاویست و همکاران (2000) بین هوش اجتماعی و پرخاشگری رابطه معناداری به دست آوردند.

    این پژوهش در صدد پاشخگویی به سوالات زیر خواهد بود.

    - آیا بین پرخاشگری و هوش هیجانی رابطه وجود دارد؟

    - آیا می توان از روی مولفه های هوش هیجانی پرخاشگری را پیش بینی کرد؟

     

     

    اهداف تحقیق:

    - تعیین رابطه ی بین هوش هیجانی و پرخاشگری دانش آموزان

    - تعیین پیش بینی کننده های متغیر پرخاشگری از طریق مولفه های هوش هیجانی

    - تعیین رابطه عملکرد تحصیلی با پرخاشگری در دانش آموزان

    - تعیین رابطه عملکرد تحصیلی با هوش هیجانی در دانش آموزان.

     

    سوال پژوهشی:

    کدامیک از مولفه های هوش هیجانی پرخاشگری را پیش بینی می کند؟

     

    فرضیه های تحقیق:

    - بین پرخاشگری و هوش هیجانی رابطه منفی وجود دارد.

    - بین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت وجود دارد.

    - بین پرخاشگری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی وجود دارد.  

     

    زیر فرضیه ها:

    - رابطه بین روابط بین فردی با پرخاشگری در دانش آموزان

    - رابطه بین همدلی با پرخاشگری در دانش آموزان

     

    اهمیت و ضرورت تحقیق:

    نگاهی کوتاه به جهان اطراف به ما نشان خواهد داد که همانگونه که الیوت ارونسون[5] (1987) یکی از علمای اجتماعی معاصر گفته است: «عصر ما عصر پرخاشگری است» بخش عمده اخبار رادیو و تلویزیون شرح و نمایش خشونت هایی است که در نقاط مختلف جهان از سوی انسانهایی نسبت به انسانهای دیگر اعمال می شود. پرخاشگری یکی از مباحث عمده در مجامع مختلف می باشد که متغیرهای شخصیتی مختلفی در آن نقش ایفا می نمایدکه از آن جمله می توان به هوش هیجانی اشاره کرد.

    از آنجا که این پژوهش در چارچوب پرخاشگری دانش آموزان می باشد و نتایج آن می تواند برای جامعه، مدارس و حتی خانواده ها ارزشمند باشد، مهم و ضروری به نظر می رسد.

    همچنین نتایج این پژوهش برای آموزش و پرورش و سازمانهایی که به نوعی با دانش آموزان سر و کار دارند، مناسب است. مراکز مشاوره تحصیلی نیز از جمله مراکزی هستند که از نتایج این پژوهش می توانند استفاده کنند.

     

    تعاریف متغیرها:

    هوش هیجانی[6]: یک دسته از تواناییها و مهارتهایی غیر شناختی که توانایی موفقیت فرد را در کنار آمدن با فشارها و شرایط محیطی افزایش می دهد (بار- ان 1999).منظور از هوش هیجانی در این پژوهش میزان نمره ای است که هر آزمودنی در پرسشنامه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام کسب می کند.مقیاس سنجش این متغیر فاصله ای است.  

    پرخاشگری[7]: رفتاری است که هدف آن صدمه و آسیب زدن به خود یا به دیگری باشد. آنچه در این تعریف حایز اهمیت است قصد و نیت رفتار کننده است، یعنی، یک رفتار آسیب زا در صورتی پرخاشگری محسوب می شود که از روی قصد و عمد به منظور صدمه زدن به دیگری یا به خود انجام گرفته باشد.

    منظور از پرخاشگری در این پژوهش میزان نمره ای است که هر آزمودنی در پرسشنامه پرخاشگری ویلیامز  کسب می کند، مقیاس سنجش این متغیر فاصله ای است.

     

    [1] -Ciarrochi

    [2] -Richardson

    [3] -Samera

    [4] -Sterzer

    [5] - Elliot Aronson

    [6] -Assessment intenigence

    [7] -Aggression

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی ارتباط هوش هیجانی با پرخاشگری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان

    فهرست:

    فصل اول: کلیات تحقیق ............................................................ .....................................

    مقدمه ................................................................................. ......................................................7

    بیان مسئله ...................................................................... ...........................................................7.

    اهداف تحقیق ............................................................................................................... ...9

    سوال پژوهشی ............................................................................................................... ...9

    فرضیه های تحقیق .......................................................................................................... ...9

    اهمیت و ضرورت تحقیق ................................................................................................. ...9

    تعاریف متغیرها ............................................................................................................. .10

    فصل دوم: زمینه و پیشینه تحقیق ............................................................... ....

    تاریخچه هوش هیجانی ................................................................................................... 12

    هوش اجتماعی .............................................................................................................. 13

    کفایت اجتماعی ............................................................................................................ 13

    کفایت هیجانی .............................................................................................................. 15

    هوش هیجانی و هوش عمومی .......................................................................................... 16

    هوش هیجانی و موفقیت تحصیلی ..................................................................................... 17

    شرح کلی خرده مقیاسهای EQ-i بار- اون ......................................................................... 18

    تحقیقات انجام شده در زمینه هوش هیجانی در ایران ........................................................... 24

    پرخاشگری ......................................................................................... ....

    تعریف پرخاشگری ......................................................................................................... 24

    انواع پرخاشگری ........................................................................................................... 25

    نظریه های پرخاشگری .................................................................................................... 26

    عوامل موثر بر پرخاشگری ............................................................................................... 31

    تفاوتهای جنسیتی در پرخاشگری ...................................................................................... 33

    ثبات پرخاشگری ............................................................................................................ 34

    روشهای کنترل پرخاشگری .............................................................................................. 35

    فصل سوم: روش تحقیق ............................................................................................ ..

    روش تحقیق................................................................................................................... 39

    جامعه آماری ................................................................................................................ 39

    نمونه آماری ................................................................................................................. 39

    ابزار تحقیق ................................................................................................................... 39

    روش اجرا .................................................................................................................... 40

    روش های تجزیه و تحلیل ............................................................................................... 40

    فصل چهارم: نتایج تحقیق ....................................................................... ...

    یافته های توصیفی ......................................................................................................... 44

    یافته های مربوط به فرضیه ها ........................................................................................... 44

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری .................................................................................... ...

    بحث و نتیجه گیری ........................................................................................................ 49

    محدودیت ها ................................................................................................................ 50

    پیشنهادات .................................................................................................................... 50

    منابع و مأخذ.................................................................................................................. 51

     

    .

    منبع:

    1- ابوالقاسمی، عباس؛ برهمند اوشا و کیامرثی، آذر (1383). روان شناسی در اجتماع. اردبیل انتشارات رهرو دانش

    2- کریمی، یوسف (1375). روان شناسی اجتماعی. تهران، انتشارات ارسباران.

    3- گلمن، (1995). هوش هیجانی (ترجمه پارسا، نسرین، 1380).

    4- پاول هنری، ماسن (1380). رشد و شخصیت کودک (ترجمه مهشید یاسایی). نشر مرکز.

    5- اکبری، ابوالقاسم، (1381). مشکلات نوجوانان و جوانان. چاپ دوم، تهران، نشر ساوالان.

    6- دلاور، علی (1378)، روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، چاپ ششم، نشر ویرایش.

    - Bjorkqrist, k oysterman, k g kaukiainen , A (2000). Social intelligence- empathy= aggression. Aggression and viotent Behavior, (2) , 191-200 .

     

    - Sterzer, ph, stadler, ch, poustkaf & Andreas (2007). A structural neural deficit in adolescents with conduct disorder and its association with lack of empathy. Neuro image (37), 335-342.

     

    - MORIARTY, n, STOUGH, TIDMARSH, P, EGER, D & DENNISON, S (2001). Deficits in emotional intelligence underlying adolescent sex offending. Journal of Adolescence (24) , 743-751.

     

    -Quebbeman A & Rozell E (2001). Ematinal intelligence and aggression Human Resource Manaqement Review (1), 125-143.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت