پایان نامه بررسی نقش رسانه ها در تعلیم و تربیت

تعداد صفحات: 148 فرمت فایل: word کد فایل: 100054
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۲۱,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۹,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی نقش رسانه ها در تعلیم و تربیت

     (M.A) پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته :  تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش

    گرایش: ( تعلیم و تربیت اسلامی) 

    - رسانه های مکتوب مانند کتب و مجلات و روزنامه ها بعد از اختراع صنعت چاپ و خط پا به عرصه وجود نهادند و با گذشت زمان وسعت آنها رو به افزایش نهاده است . این رسانه ها ابتدا در جهان اسلام با کیفیت هر چه بیشتر و بهتر ظهور کرد ولی متاسفانه باگذشت زمان از کیفیت آنها کاسته شده است ولی همین رسانه ها در جهان غرب و اروپا از غنای علمی برخوردار است که نشأت گرفته از کتب معتبر در اسلام است.

    با پیشرفت علم و تکنولوژی ، رسانه ها نیز گسترش یافته و از کیفیت زیادی برخوردار شده است. بعد از رسانه ها ی مکتوب ، در طول یکی دو قرن گذشته رسانه های جدیدی همچون تلفن و ضبط صوت و گرامافون و برخی رسانه های آموزشی دیگر همچون اسلاید پا به عرصه ی وجود نهاده است.

    بعد از رسانه های فوق رسانه هایی همچون تلویزیون و رادیو و سینما ابتدا در جهان غرب و اروپا به وجود آمد که امروزدر طول نزدیک به یک قرن در سراسر دنیا ، این رسانه ها بعنوان مهمترین رسانه و مهمترین رسانه در تعلیم و تربیت مطرح بوده و هستند.

    علم و صنعت همچنان در حال پیشرفت است که همراه آن دستاورد های مهمی در ظهور برخی دیگر از رسانه بوجود آورده است که می توان به ظهور اینترنت و ماهواره و کامپیوتر و نقش و کاربرد بسیار مهم آن دردنیای امروز اشاره نمود.

     

    مقدمه:

    انسان در زندگی اجتماعی و در برخورد با غیر خود نیاز  شدیدی به ارتباط دارد و تنها از این طریق است که نیاز های فردی و اجتماعی خود را برآورده می کند .انسان از همان آغاز برای برقراری ارتباط و رساندن پیام خود به دیگران شیوه های گوناگونی را به کاربرده است.از اشارات ،کلمات و اشاره های رمزی اولیه گرفته تا استفاده از پیشرفته ترین و در عین حال پیچیده ترین وسایل ارتباطی مدرن امروزی از قبیل رسانه ها و وسایل ارتباطی که درطول تاریخ دارای سرعت بسیارکندو ناچیز بوده اند و در عصر حاضر تحول چشمگیری یافته اند.

    پیام هایی که توسط رسانه ها رد وبدل می شود درابعاد مختلف سیاسی ،اجتماعی ،اقتصادی،نظامی و فرهنگی و... است .مخاطبان این پیام ها افراد و گروههایی در سطوح مختلف فرهنگی،اقتصادی ،و اجتماعی اند که در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی در سراسر جهان پراکنده اند.

    چنانچه گفته شد تمام سعی و تلاش رسانه های جمعی ،رسیدن به اهداف و مقاصدی است که در عین حال هر کدام به نحوی دارای رنگ و صبغه تربیتی هستند ،زیرا این رسانه ها در اموری نظیر رشد شخصیت افراد درابعاد مختلف ،ایجاد ارتباط بین افراد جامعه ،کمک به افراد جامعه ،کمک به افراد در فرآیند سازگاری با جهان متغیر پیرامون و...دخالت دارند.چرا که به نظر می رسد نظام تعلیم و تربیت بیش از هرزمان دیگری نیاز به تغییرات اساسی و بنیادین دارد .لذا با توجه به تغییر نوع نگرش مخاطبین امرتعلیم و تربیت ،خواسته ها و انگیزه های ایشان برای دستیابی به اهداف و آمال ،این تغییرات ناگریز با گذشت زمان خود نمایی خواهد کرد.

    از طرف دیگر با وجود اندیشه ها و جمجمه های فرهنگی مختلف که از سوی رسانه های غالب جهان بی محابا به حیطه ی آموزش و تربیت هجوم می آوردبه نظر می رسد ، باید ازهمین رسانه ها درجهت تحکیم بنیانهای تعلیم و تربیت استفاده کرد تا مهارت های پذیرش حقایق و اتخاذ  تصمیمات اجتماعی و خانوادگی معقول و بهنگام را درتفکر و فضای حقیقی جامعه نهادینه ساخت تا با ار تقاءسطح فکری و فرهنگی خانواده ها ،معضلات و مشکلات ناشی از تأثیرات سوءرسانه ها به حداقل رسیدهو رفتارها وهنجارهای مثبت بالقوه به فعالیت نزدیک شود وبی شک این امر تنها پوشش کافی اطلاعات و دوری از یک جانبه نگری و تعمبق روش های نوین سالم و کاربردی ،استفاده از رسانه ها در امر تعلیم و تریبت میسر خواهد بود.

    لذا در این پژوهش سعی شده است با استفاده از منابع موجود در راستای تنویر و تشریح معانی و معایب رسانه های مختلف ( دیداری – شنیداری – مکتوب ،گفتاری ، روایی و ...) بر روند آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان گامهایی برداشته شود. چرا که گستردگی رسانه ها در دنیای کنونی وتأثیر مستقیم آن بر روند رفتارهای اجتماعی دانش آموزان و فرزندانمان ، مطالعه و پژوهش بسیاری را می طلبد .

     

     

    بیان مسأله:

    در سالهای گذشته رسانه ها بسیار محدود بود ولی با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی، رسانه ها نیز گسترش یافته و قلمرو وسیعی را تشکیل می دهند. ابتدا رسانه های مکتوب در حد ابتدایی شکل گرفت و سپس رسانه های دیگر ظهور کرد.زمانی بود که کتاب به عنوان مهمترین وسیله ی ارتباطی در میان ملل مختلف دنیا مطرح بوده است؛ ادیان آسمانی و پیامبران ، این سفیران الهی ، پیام خود را با کتاب و تعلیم آن به مردم آغاز کردند و رسالت برخی از این پیام آوران با کتاب و وحی شروع شده است . کتابهایی همچون زبور داود(ع) و انجیل عیسی(ع) و تورات موسی(ع) و قرآن پیامبر اسلام(ص)نمونه هایی از کتب و بعنوان مهمترین وسیله ارتباطی در آن زمان مطرح بوده است که نقش بسیار مهمی در تربیت پیروان هر مکتب به دنبال داشته است و با پیشرفت علم دامنه رسانه ها وسیعتر شده و وسایلی همچون روزنامه و مجلات نیز به آن اضافه شد که در آگاهی و تربیت مثمر ثمر بوده اند . در طول دو قرن گذشته بشر با رسانه های نسبتاً پیشرفته همچون رادیوو تلفن پا به عرصه وجود نهاده است و بعد از آنها بتدریج رسانه های پیشرفته ای همچون تلویزیون و سینما بوجود آمد که نقش بسیار مهمی در تربیت و تعلیم مردم بر عهده گرفتند. این وسایل ابتدا در کشور های غرب و اروپایی ظهور کرد که به تعلیم مردم پرداخت .ولی امروزه این رسانه های مهم در عرصه تربیت و آموزش علمی خانواده ها و مردم نقش بسیار مهمی ایفا کرده و می کند و دامنه رسانه ها به همین تعداد محدود نشد و در طول نیم قرن رسانه هایی همچون کامپیوتر- اینترنت و اخیراً ماهواره نیز که بسیار پیشرفته است ، به آن اضافه شد.

    در این پژوهش بر آنیم تا نقش مثبت و منفی هر رسانه و عوامل مخرب هرکدام را ذکر نموده ومهمترین رسانه را در تربیت مردم گوشزده نموده، مواظب باشیم که گرفتار عوامل مخرب آن نشویم  و غرورما رابر آن وادار نکند که با شعار مفید بودن علم ، گول علم بشر را نخوریم. زیرا هر چیزی که تولید می شود ممکن است مطلقاً مثبت و سازنده نباشد هر چند که عوامل مثبت داشته باشد ! باید از عوامل منفی آن نیز با خبر شد و از آن به نحوه مطلوب و درست استفاده کرد تا از انحراف و هلاکت خودداری شود.

     

    اهمیت پژوهش:

    با توجه به ارزش تعلیم و تربیت در نظام هستی و تأثیر آن بر حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی خانواده ها و جامعه ، به نظر می رسد وجود و تعمیم رسانه ها در راستای ایجاد تحول درنظام تعلیم و تربیت ، امری انکار ناپذیر و چه بسا ضروری است .چرا که عدم شناخت رسانه ها در کارگیری آنها در مقاطع زمانی مختلف از سوی کودکان و نوجوانان بدون حضور و نظارت مربیان و خانواده ها ،بی شک اثرات نامطلوبی را نیز به همراه خواهد داشت که در صورت ساده انگاری و بی توجهی ممکن است در دراز مدت با یک فاجعه ی تربیتی و آموزشی روبرو شویم ،اما آنچه که مهم است با توجه به اطلاع رسانی های موجود و شناخت نسبی مسؤولان امر آموزش و تربیت ،حوزه ی فعالیت رسانه ها قابل پیش بینی و ارزیابی است. هرچند این حوزه ها با گسترش ابزارهای ارتباطی نرم افزاری و ماهواره ای ،کمی مشکل به نظر می رسد ؛اما آنچه که اهمیت دارد توجه مربیان و معلمان و به خصوص خانواده ها به تأثیر نامطلوب این رسانه ها در کنار خاصیت آموزش دهی و تعلیم فراگیر و گسترده ی علوم مختلف می باشد . برخی بر آنیم تا ضمن معرفی وسایل ارتباطی در حیطه رسانه ها و بررسی اثرات مثبت و مخرب آنها ،به پاسخ های منطقی و معقول در خصوص استفاده و یا عدم بکارگیری رسانه ها دست یابیم .چرا که ارتباط انگاره ای برای سنجش افرادو وسیله ای برای تغییر در سطح رفتار است که شامل تبادل اطلاعات وچگونگی معنی بخشیدن به این اطلاعات است که تفاوت در زمینه های ارتباطی به خصوص با حضوررسانه های مختلف با توجه به آگاهی طرفین در جهت ایجاد رابطه ی بهتر و یا کاهش کیفیت آن ، کمک می کند.

    مسؤولیت مهم و خطیر هزاران معلم ایرانی که درمدارس به تربیت  نونهالان و نوجوانان مشغول هستند، مثل سایر معلمان دنیا ، در این است که بتوانند به نوآموزان آگاهی –اطلاعات و مفاهیم ،مهارت ها،و از همه مهمتر ارزشهائی را انتقال دهند که کودک بوسیله آنها بتواند در فردای زندگی عضو مفید و مؤثری برای خود و جامعه ای باشد ، خود را دریابد و در راستای استعداد های بالقوه خویش گام بردارد و آنها را بصورت بالفعل در آورد.

    همانطوریکه طلایی تا در دل زمین است و بصورت خام است، دارای قیمتی است .حال هر قدر روی این ماده اولیه کارشود ، بر قیمتش افزوده می شود .دانش آموز هم به طریق اولی همین طور است هرچه بیشتر با او کارشود  و به تعلییم و تربیت او پرداخته شود، ارزش انسانی او بالاتر خواهد رفت . به عبارتی دیگر می خواهیم ببینیم یک معلم از چه طریق می تواند متن و موضوع درس خود را به شاگردان به نحو بهتر و مؤثرتری انتقال بدهد ودر این انتقال مواد و وسایل سمعی و بصری و بخصوص تکنولوژی آموزشی چه نقشی را در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بازی می کند ؟و به چه صورت به معلم کمک خواهد کرد؟

    از آنجا که معلم می تواند با آشنایی فنون و روش های تدریس از طریق کاربرد رسانه ها و مواد آموزشی سبب انتقال بهتر یادگیری به دانش آموزان گردد، لذا این تحقیق با صرف جمع آوری چنین اطلاعاتی انجام شده است . در نتیجه اطلاعات این مجموعه در درجه اول برای معلمانی که تدریس علوم مختلف را بر عهده دارند مفید خواهد بود.

     

    اهداف کلی پژوهش

    اهداف کلی

    1- معرفی انواع رسانه ها و نقش مهم رسانه ها در تعلیم و تربیت آحاد مردم جامعه .

    2- آشنایی با انواع رسانه های آموزشی و نقش آنها در تعلیم و تربیت مقاطع سه گانه.

     3- شناخت رسانه های آموزشی بعنوان وسیله مؤثر در پیشرفت تحصیلی آینده سازان جامعه .

    4- مقایسه رسانه ها و سهم هر کدام در تعلیم و تربیت مردم جامعه .

    5- آگاه شدن از چگونگی استفاده مطلوب و ایجاد فرهنگ سازی در نحوه ی کاربرد رسانه های آموزشی و ملی .

     

     

    اهداف جزئی

    1- آشنا شدن با موثر ترین رسانه ملی وتأثیر مهم آن در آموزش و پرورش.

    2- پی بردن به اثرات مخرب ناشی از برخی رسانه ها از جمله ماهواره و اینترنت و سینما.

    3- آشنایی با اثرات مثبت صدا و سیما در تربیت احاد مردم بعنوان یک رسانه ی عمومی و فراگیر .

    4- توجه به اهمیت سینما در تربیت جوانان.

    5- توجه به اهمیت کامپیوتر در تربیت خانواده .

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی نقش رسانه ها در تعلیم و تربیت

    فهرست:

    فصل اول : کلیات

    چکیده.2

    مقدمه 3

    1-1بیان مسئله………………………………………………………..  ..4

    1-2اهمیت پژوهش………………..……………………………………….5

    1-3اهداف پژوهش. ………………………………………………………..6

    1-4سوالات پژوهش………………………………………………………. 8

     1-5تعریف مفاهیم……………………………………………………………8

    1-6تعریف رسانه هاو انواع رسانه ها. ………………………………………….9

    1-7مقایسه رسانه های ارتباط جمعی بایکدیگر در ارتباط با مخاطبان ……………….10 

    1-8تعاریف مختلف ازرسانه های آموزشی توسط دانشمندان………………………. 10

    1-9رسانه های ارتباط جمعی وجامعه…………………………………………..11

    1-10رسانه های ارتباط جمعی و قشر بندی اجتماعی و توسعه فرهنگی………………12

    1-11توزیع رسانه های ارتباط جمعی در جهان…………………………………..14

    1-12رسانه های ارتباط جمعی…………………………………………………15.

    1-13انواع رسانه های ارتباط جمعی به روش دیگر………………………………..15

    1-14ارتباط جمعی یا عمومی…………………………………………………..15

    فصل دوم:

    2-1تاریخچه رسانه ها……………………………………………………….18

    2-2پیدایش سینما،رادیو و تلویزیون………………………………………….20

    2-3تاریخچه پیدایش روزنامه ها...............................................................27

    2-4سینما ،پیدایی و نظور آن...................................................................34                                                                                                                                                                                                                                                                                               

    2-5تئاتر و مخاطبان.............................................................................37

    2-6تئاتر در شرق................................................................................38

    2-7تئاتر در قبل از اسلام........................................................................39

    2-8تئاتر پس از اسلام............................................................................40

      2-9پژوهش در ارتباطات.....................................................................45

    2-10صدا و سیما و تعلیم و تربیت............................................................57

    2-11نقش رسانه های ملی در کشور های همسایه ایران...................................59

    2-12نقش رسانه های غرب در تعلیم و تربیت...............................................61

    2-13نقش رسانه های ملی در جهان...........................................................64

    2-14خلاصه ای از رسانه های آموزشی در ایران و جهان.................................65

    2-15تئوریهای وسایل ارتباط جمعی یا رسانه ها..............................................66

    2-16مکتب مارکسیسم کلاسیک.................................................................67

    2-17نظریه ی اقتصاد سیاسی رسانه ها.........................................................67

    2-18مطالعات فرهنگی توده.....................................................................68

    2-19مکتب فرانکفورت..........................................................................69

    2-20نظریه های مربوط به مخاطبان رسانه ها:نظریه ی استحکام...........................69

    2-21نظریه ی دو مرحله ای رسانه ها.........................................................70

    2-22نظریه ی تزریقی رسانه ها....................................................................70

    2-23نظریه ی برجسته سازی رسانه ها............................................................70

    2-24نظریه ی نیاز جویی رسانه ها................................................................70

    2-25نظریه ی وابستگی مخاطبان................................................................... 71

    2-26نظریه ی موزاییکی رسانه ها....................................................................71

    2-27نظریه ی سیستمی................................................................................71

    2-28دیدگاههای پیشگامان رسانه ها................................................................. 74

    2-29دیدگاه دیویدرایز من..............................................................................75

    2-30دیدگاه مارشال مک لوهان......................................................................76

    2-31وظایف رسانه ها................................................................................76

    2-32نقش تفریحی رسانه ها.........................................................................77

    2-33نقش های خبری رسانه ها.....................................................................77

    2-34نقش های همگن سازی رسانه ها.............................................................78

    2-35نقش آگاه سازی رسانه ها...................................................................... 78

    2-36نقش تعلق اجتماعی رسانه ها.........................................................................78

    2-37دیدگاه های افراطی رسانه ها...................................................................79

    فصل سوم : روش تحقیق

    فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1تلویزیون...........................................................................................84

    4-2یونسکو و رادیو و تلویزیون....................................................................85

    4-3نقش رادیو و تلویزیون در آموزش.............................................................86

    4-4تاثیر تلویزیون بر خانواده .........................................................................87

    4-5استفاده از تلویزیون در آموزش و پرورش.....................................................88

    4-6نقش آموزشی تلویزیون.............................................................................89

    4-7تحقیق یک ایرانی درباره رادیو و تلویزیون و نقش تربیتی آن ها............................91

    4-8اینترنت(ویژگی ها ، کارکردها،مزایا)..............................................................92

    4-9معایب اینترنت.........................................................................................94

    4-10موقعیت ایران و ملل در حال توسعه در شبکه اینترنت......................................94

    4-11نقش اینترنت در تعلیم و تربیت....................................................................95

    4-12نقش اینترنت در دنیای نوجوانان.....................................................................98

    4-13نقش تلفن همراه در تعلیم و تربیت..............................................................101

    4-14تلفن همراه در مدارس ایران.......................................................................101

    4-15فرهنگ سازی استفاده از تلفن همراه توسط آموزش و

    پرورش................................................................................................103

    4-16یادگیری از طریق تلفن همراه....................................................................106

    4-17رویکرد های یادگیری مبتنی بر تلفن همراه..................................................107

    4-18منظور از یادگیری تلفن همراه چیست؟.......................................................108

    4-19از تلفن همراه چه چیزی میتوانیم یاد بگیریم؟................................................108

    4-20برخی مزیت ها و محدودیت ها ی یادگیری تلفن همراه....................................109

    4-21نتیجه گیری دربا ره تلفن همراه............................................................109

    4-22ماهواره چیست؟..............................................................................111

    4-23نحوه کار ماهواره ارتباطی.....................................................................111

    4-24تاریخچه ، مزایا و معایب ماهواره...............................................................114

    4-25موقعیت ایران و ملل در حال توسعه در استفاده از ماهواره...............................115

    4-26آموزش از طریق ماهواره و تجربه های جهانی.............................................118

    4-27توانایی کاربردآموزش از طریق ماهواره در کشور چین.................................119

    4-28سینما و تئاتر و نقش تربیتی آن ها.............................................................119

    4-29سینما و تلویزیون..............................................................................120

    4-30سینما و تلویزیون دو پدیده متمایز...........................................................121

    4-31سینما و تلویزیون در برابر یکدیگر(رقابت درونی).......................................121

    4-32نقش تربیتی سینما..............................................................................122

    4-33مذهب و سینما....................................................................................124

    فصل پنجم

    5-1نتیجه گیری......................................................................................126

    5-2 پیشنهادات.......................................................................................129

    5-3محدودیت های پژوهش.........................................................................129

    5-4 خلاصه..........................................................................................129

    5-5منابع و ماخذ.......................................................................................138

    چکیده به زبان لاتین.................................................................................141

     

    منبع:

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    7.

    8.

    9.

    10.

    11.

    12.

    13.

    14.

    15.

    16.

    17.

    18.

    19.

    20.

    21.

    22.

    23.

    24.

    25.

    26.

    27.

    28.

    29.

    30.

    31.

    32.

    33.

    34.

    35.

    36.

    37.مولانا ، حمید ، « گذ راز نوگرایی » ،1371  ، ترجمه یونس شکر خواه ص 124 انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها تهران .

    38.

    39.

    40.

    41.مجلات تکنولوژی آموزشی سال های85-86-87

    42.

    43.استفاده از اینترنت

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت