پایان نامه بررسی علل تعالی و سقوط جوامع بشری از دیدگاه قرآن

تعداد صفحات: 310 فرمت فایل: word کد فایل: 1000513
سال: 1392 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۳۷,۶۰۰ تومان
قیمت: ۳۵,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی علل تعالی و سقوط جوامع بشری از دیدگاه قرآن

    پایان نامه جهت اخذ کارشناسی ارشد –گرایش علوم قرآن و حدیث

    چکیده

    انسان موجودی است که وابسته به زندگی اجتماعی می باشد بر این اساس درتمام طول تاریخ سعی نموده قوانین وهنجارهای جامعه را به گونه ای تعیین نماید که به زندگی اجتماعی او لطمه ای وارد نیاید.با نزول قران و تولد شریعت اسلام،‌پیامبر به عنوان نجات دهنده بشریت مبعوث گردیدو خداوند نیز در کلام وحی همواره از اصطلاحاتی همچون قوم و نژاد به جهت یکپارچگی و اتحاد جوامع استفاده نمودتا بدین سان بشریت را از فردگرایی رهانیده و به جمع گرایی سوق دهد. براین اساس به جهت حفظ و بقای جامعه پروردگار متعال مفاهیمی را به عنوان ارزش های قرانی به جهت زندگی انسان معرفی و بوسیله پیامبرش بر آن صحه گذاشت در تحقیق حاضر که به روش توصیفی – تحلیلی به رشته تحریر در آمده است و از آنجایی که به جهت هدف دار نمودن موضوع تحقیق و بررسی همه جانبه ،‌فرضیه هایی برای آن در نظر گرفته شد که در نهایت مشخص گردید که از نظر آیات قرآنی تحولات جوامع بشری قانونمند بوده و اینگونه نیست که جوامع بشری بدون داشتن چارچوب و اصول و بدوراز هرگونه هنجار و ارزش ، متحول گردند. ضمن انکه همچنین با بررسی های بعمل امده مشخص گردید که قران چه به لحاظ فردی و چه به لحاظ اجتماعی برای هر دو بعد زندگی ارزش و احترام قائل است بر این اساس در رشد و سقوط جوامع بشری هر دو جنبه زندگی انسان اثرگذار می باشد. و در این راستا محقق سعی نمود که بااستفاده از آیات کلام وحی ، هر یک از مولفه ها و شاخص های رشد و تعالی و سقوط جوامع بشری را علاوه بر اینکه مورد بحث و بررسی قرار دهد ،‌نسبت به انعکاس نظرات علما و فضلای علوم اسلامی در خصوص آیات را در کنار هم تجیمع نموده تا بدین سان علاوه بر نوعی مقایسه همسو با یکدیگر از نظرات مختلف در خصوص آیات گوناگون استفاده علمی نماید. در نهایت میتوان به ایک نکته مهم اشاره نمود که می توان آن را چکیده واقعی تحقیق حاضر دانست و آن اینکه اسلام با توجه به شناخت کاملی که ازانسان در تمام مراحل زندگی اش دارد ، قوانین و قواعدی را مرسوم نموده که انسانهای نسل آینده نیز با هر پیشرفت و تکنولوژی توانایی استفاده و بهره برداری مفید از آن را خواهند داشت.

    مقدمه

    انسان به عنوان موجودی که از سوی پروردگار متعال به عنوان جانشین او منصوب شده است ، سعی بر آن داشته که با توجه به نوع جهان بینی تمدن جدیدی را خلق نماید و با گذشت سالها از عمر انسان ، تاریخ نیز به همان اندازه عمر نموده است ، در این راستا اقوام و ملل مختلف پا به عرصه ظهور گذاشته و برخی از آنان توانستند راه تکامل و پیشرفت را طی نموده و تغییر و تحولات مثبتی را در جوامع خود ایجاد نمایند که تمدن اسلامی را می توان از آندسته نام برد که با زعامت و رهبری پیامبر عظیم شان اسلام توانست از دوره جاهلی عبور نموده و به رشد و تعالی برسد و محصول چنین جامعه ای را می توان به صورت نمونه در ائمه اطهار ملاحظه نمود ، در آن سوی جوامعی نیز وجود داشته اند که به لحاظ وسعت سرزمینی و قدمت تاریخی از پشتوانه قوی برخوردار بوده ولی نتوانستند راه تعالی را طی نموده و به ورطه سقوط و ناکامی گرفتار شده اند که جامعه روم و ایران باستان با سبق تاریخی چند هزار ساله به زوال و نابودی کشیده شدند(مجلسی،1380).

    بر این اساس ، اندیشمندان پس از گذشت سالیان سال ، عوامل مختلفی را برای پیشرفت و انحطاط جوامع بشری نام برده اند که در مجموعه تمامی آنان ریشه در تفکرات بشر خاکی دارد ، اما در این میان قرآن در زمانی به پیامبر نازل گردید که اثری از جامعه شناسی سیاسی و اجتماعی به صورت علمی وجود خارجی نداشته ، و بحث و تحلیل جوامع  گذشته در بین اندیشمندان و علما مرسوم نبوده است ، و در این میان پروردگار متعال با نام بردن از اقوام گذشته و بررسی سرنوشت آنان ، سعی در هشدار و عبرت آموزی به انسان های حال و آینده را دارد . در این راستا رساله حاضر اهتمام بر آن دارد که  علل انحطاط و تعالی جوامع بشری را از نظر قرآن مورد بحث و بررسی قرار داده و آن را از ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی قرار دهد ، مضافا اینکه فقر علمی نگارنده ، موجب گردید که نتواند درکی کامل از معانی عظیم قرآنی بدست آورد که در این راستا پیشاپیش عذر تقصیر خواسته و امید است که آیندگان ، گامهایی اساسی و محکم تر در این راستا بردارند(مجلسی،1380).

     

    بیان مسئله

    یکی از مباحثی که همیشه ذهن و فکر بسیاری از مردم به ویژه دانش پژوهان و پژوهشگران علوم مختلف خصوصا علوم اجتماعی را به خود مشغول کرده وآنان را پیرامون علل و چرایی آن به تحقیق و کاوش واداشته است ،‌بحث علل سقوط وانحطاط تمدن ها می باشد. در طول تاریخ بشری تمدن های زیادی در عرصه گیتی پایه گذاری شده ،‌برخی از آنها مرال رشد،‌نضج و استکمال خود را طی نموده و برخی نیز پس از طی مراحل تعالی اولیه در مسیر انحطاط و اضمحلال قرار گرفته اند. و امروزه آثاری جز خوشنامی یا بدنامی و عبرت قرار گرفتن برای نسل های امروز و فردا باقی نگذاشته اند. در میان این تمدن ها ، تمدنی که به سرعت مراحل شکوفایی و تشعشع خود را طی نموده وتمدن های بزرگ آن روز را تحت تاثیر نفوذ خود قرار داده و قلب میلیون ها انسان را به خود مجذوب نمود ولی پس از مدتی به دلیل دوری از علل تمدن ساز دوران افول خود را آغاز نمود اسلام است. با استناد به تاریخ می بینیم که همیشه بزرگانی بودند که افول و از هم پاشی تمدنی را پیش بینی کردند. و هرکدام نیز دلایل خاص خود را داشتند ولی آنچه بایستی روشن شود این است که آیا هر تمدنی که اصول تمدن ساز که عبارتند از عدالت ،‌نبود ظلم و تعبیض و... را زیر بگذارد به ناچار به سرنوشت تمدن های از هم پاشیده دچار می شود. و  یا عوامل دیگری نیز می توانند به شکل منفرد عامل سقوط و یا تعالی یک تمدن باشند. می توان تصور کرد که تمدن هایی که گاها در طول تاریخ دچار شکوفایی سریع شده اند خیلی سریع به دلیل تک جنبه گرایی رشد از چرخه رشد و شکوفایی باز ایستاده اند و تمدن هایی که روند همه جانبه ای را پیموده اند خیلی دیرتر دچار افول شده اند. نظیر آن تمدن اسلامی بود که هر چه به مبداء آن که مصادف با دوران حکومت پیامبر عظیم الشان بود نزدیک می شویم. عظمت و شوکت دو چندانی را مشاهده می کنیم اما با دور شدن از آن شاهد سقوط های پی در پی و انحطاط مدام روبرو هستیم . شاید دلیل آن این باشد که اسلام با قدرت طلبی سرسازگاری نداشته است.و به همین دلیل کسانی که به نام اسلام سر قدرت می آمدند به ناچار بعد از اندک زمانی به دلیل قرار گرفتن در مقابل ارزش های جامعه دچار سقوط و انحلال می شدند.

    بزرگترین بحران عصر حاضر جوامع بشری کدام است ؟

    مهمترین ویژگی جامعه اسلامی و مسلمانان از دیدگاه قرآن؟

    دلیل اینکه تمدن اسلامی پس از یک دوره رونق دچار انحطاط و عقب افتادگی گردید چه بوده است ؟

    تحولات در جوامع بشری بر چه اساسی استوار است ؟

    آیا می توان با کشف قوانین حاکم بر جامعه و تاریخ سرنوشت و آینده اجتماع را بدست گرفت و کنترل کرد؟

    اگر عموم مردم به انحرافات اجتماعی کاستی ها و کژی ها توجه نداشته باشند در آن صورت جوامع دچار بحران وانحطاط نمی شوند.

    اهداف تحقیق

    1- تبیین آیات قرآنی درباره تحولات قانونمند جوامع بشری .

    2- تبیین آیات قرآنی درباره علل سقوط جوامع بشری .

    3- تبیین آیات قرآنی درباره علل رشد و تعالی جوامع بشری

    فرضیه های پژوهش

    1- از نظر آیات قرآنی تحولات جوامع بشری قانونمند است.

    2- از نظر آیات قرآنی سقوط جوامع بشری دارای علل متعدد فردی و اجتماعی است.

    3- از نظر آیات قرآنی تعالی جوامع بشری دارای علل متعدد فردی و اجتماعی است.

    روش تحقیق

    روش تحقیق حاضر به لحاظ اجرا کتابخانه ای می باشد و روش به کار رفته در این تحقیق، روش علمی است و ویژگی هایی دارد که از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

    طرح مشخصی دارد که راهنمای خوبی برای حرکت در مسیر اصلی مورد نظر است

    روشن مند است یعنی مبتنی بر بررسی های توصیفی ، تحلیلی و مطالعه ای است.

    متکی بر اسناد و ادله قطعی است

    قابل تکرار و استمرار است

    نتایج به دست آمده علمی صریح و روشن است

    و....

    البته به دلیل بعضی محدودیت ها ، که در ذیل به مواردی از آنها اشاره خواهد شد – مراحل فوق به طور ناقص صورت پذیرفته است :

    در دسترس نبودن منابع شناسایی شده

    نبودن کتابخانه تخصصی جامع در یک مکان مشخص

    تحلیل کیفی 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی علل تعالی و سقوط جوامع بشری از دیدگاه قرآن

    فهرست:

    مقدمه. 2

    بیان مسئله. 3

    اهداف تحقیق.. 4

    فرضیه های پژوهش.... 4

    روش تحقیق.. 4

    مفاهیم نظری پژوهش.... 5

    انحطاط.. 5

    ظلم.. 7

    جامعه. 7

    پیشینه پژوهش.... 8

    بخش اول : فرد و جامعه. 13

    الف)تعریف جامعه. 13

    1- تعدد  دیدگاهها 13

    2- جامعه از نظر قرآن.. 15

    ب) اهمیت فرد و جامعه. 18

    1- اهمیت فرد. 19

    - نظر جامعه شناسان.. 19

    – نظر قرآن.. 21

    1- اثرپذیری جامعه از فرد. 21

    تفسیر اول : 22

    تفسیر دوم : 22

    بررسی.. 22

    2- اقسام رهبران.. 23

    تفسیر اول.. 23

    تفسیر دوم. 23

    بررسی.. 24

    2) اهمیت جامعه. 27

    -  از دیدگاه فیلسوفان.. 27

    - از دیدگاه قرآن.. 34

    جمعبندی بخش اول.. 37

    بخش دوم : عناصر تشکیل دهنده ساختار جامعه. 39

    الف) ارزش ها 40

    1) ارزشهای اجتماعی.. 40

    2) : رابطه ارزش با هنجارها 40

    3) ویژگیهای ارزشهای اجتماعی.. 40

    ب) ارزشهای اجتماعی از نظر مشرکین.. 42

    1) مبانی ارزشها در جاهلیت... 42

    - شرک و کفر. 43

    - مال و ثروت حیات دنیا 44

    - نیاکان،خویشاوندان و بستگان.. 45

    تفسیر اول.. 46

    تفسیر دوم. 47

    بررسی.. 48

    - ذکور در مقابل اناث... 48

    - بزرگان و پیشوایان فاسد. 48

    - همجنس بودن پیامبران با انسان.. 49

    تفسیر دوم. 50

    بررسی.. 50

    - پیروی افراد پست و فرو مایه از پیامبر. 51

    ج) ارزشها اجتماعی در قرآن. 52

    1- مبانی ارزشها در قرآن.. 53

    -  توحیدی.. 53

    - ایمان.. 53

    تفسیر اول.. 54

    تفسیر دوم. 55

    بررسی.. 55

    - تقوی.. 55

    تفسیر دوم. 56

    بررسی.. 57

    - عمل صالح.. 57

    2- مبانی ضد ارزشها در اسلام. 58

    1- قوم مداری‏ (نیاکان،اقوام،خویشان) 58

    2- مال دوستی و ثروت اندوزی.. 59

    جمعبندی بخش دوم. 60

    بخش سوم : جوامع بشری و قانون.. 61

    قانونمندی و تحول در جامعه. 61

    الف) ‌ مقصود از «قانون مندی جامعه». 62

    - تعریف قانون مندی.. 62

    -  جامعه. 63

    ب) شیوه های مختلف بررسی قانون مندی جامعه از دیدگاه قرآن.. 63

    3)  نقش قانون مندی جامعه. 64

    -  پیش بینی پذیری جامعه و تاریخ.. 64

    -  قدرت تحلیل صحیح و دقیق جوامع گذشته. 65

    -  شناسایی حوادث غیر منتظره و مورد انتظار 65

    - برنامه ریزی برای بهبود وضع موجود. 66

    - مقصود از سنت اجتماعی.. 67

    - ویژگی های سنت های اجتماعی.. 68

    - استناد به خدا 68

    - تحویل و تبدیل ناپذیری.. 69

    - عدم منافات با اختیار و آزادی انسان.. 70

    ج) پیوند سنت های اجتماعی با زندگی اجتماعی و رفتارهای گروهی.. 71

    ه) اختصاص سنت های اجتماعی مورد نظر به زندگی انسان در دنیا 72

    و) پدیده های اجتماعی، مصداقی از «کلمه الله». 72

    -آیات سیر و نظر. 74

    - آیات عبرت... 76

    -  عبرت... 77

    -  نکال.. 78

    - مَثُلات... 79

    - موعظه. 80

    - آیه. 81

    - آیات ذکری و تذکره 82

    -  آیات تعقّل و تأمّل.. 83

    - آیات عذاب و عقوبت... 83

    - آیات مَثَل.. 85

    جمبعندی بخش سوم. 89

    جمع بندی فصل دوم. 90

    بخش  اول :  جایگاه انحطاط در قرآن.. 92

    الف) به لحاظ مفهومی.. 92

    ب) معادل های قرآنی انحطاط.. 93

    ج) نقطه مقابل انحطاط.. 95

    د) چند بُعدی بودن انحطاط و تعالی.. 98

    ه)  مرز میان انحطاط و تعالی از دیدگاه قرآن.. 100

    و) مراتب انحطاط.. 104

    ز) گونه گونی انحطاط.. 106

    جمعبندی بخش اول.. 107

    بخش دوم : علل انحطاط جوامع بشری از نگاه قرآن.. 109

    الف) ظلم.. 111

    بررسی نهایی موضوع ظلم با استفاده از دو منبع تفسیر. 115

    ب) تعریف معروف و منکر. 116

    ج) ترک امر به معروف و نهی از منکر. 118

    د) تفرقه و اختلاف... 120

    ه) فساد جنسی.. 124

    و)اتراف... 128

    بررسی نهایی موضوع اتراف با استفاده از سه منبع تفسیری 128

    ز) ‌مطلق گناه یا انجام حرام و ترک واجب... 130

    بررسی نهایی موضوع مطلق گناه یا انجام گناه و ترک واجب  با استفاده از سه منبع تفسیری 131

    ط) فحشا 133

    بررسی نهایی موضوع فحشا با استفاده از سه منبع تفسیری 137

    ظ) ‌تقلید کورکورانه. 139

    1) تقلید از منظر لغت... 140

    2) انواع تقلید. 141

    رجوع جاهل به عالم.. 141

    انحطاط به واسطه تقلید کورکورانه. 141

    بررسی نهایی موضوع تقلید کورکورانه با استفاده از سه منبع تفسیری 145

    ط) جهل.. 146

    معنای لغوی جهل.. 146

    جهل مذموم. 150

    جهل، عامل انحطاط جوامع.. 151

    بررسی نهایی موضوع جهل با استفاده از سه منبع تفسیری 153

    منفی بودن فقر از دیدگاه قرآن.. 157

    آثار فقر. 159

    یک فقر موجب کفر می شود. 159

    سه فقر، عقل انسان را زایل می کند. 160

    چهار فقر، حزن و اندوه به ارمغان می آورد. 160

    پنج فقر موجب پیدایش نقصان در دین می شود. 161

    شش فقر، دشمنی شدید را به دنبال می آورد. 161

    هفت فقر، موجب شکستن کمر انسان می شود. 161

    د) فقر، عامل انحطاط اخلاقی جوامع.. 162

    بررسی نهایی موضوع فقر با استفاده از سه منبع تفسیری 166

    ر) مطلق معصیت... 167

    1) معصیت و مفهوم آن.. 168

    2) معادل های معصیت در قرآن.. 169

    3) تعریف معصیت... 171

    4) اقسام گناهان و آشنایی با معانی آنها 173

    نتایج دنیوی و اخروی گناه از دیدگاه قرآن.. 176

    یک نتیجه گناه 176

    دو آثار گناه 178

    آثار شوم گناه 178

    پیام آور مصیبت ها 178

    گناه، راه نفوذ شیطان و سلطه او بر افراد است... 180

    معصیت، عامل انحطاط جوامع از دیدگاه قرآن.. 181

    مصادیق معصیت در قرآن.. 186

    بررسی نهایی موضوع مطلق معصیت با استفاده از سه منبع تفسیری 189

    جمعبندی بخش دوم. 190

    جمعبندی فصل سوم. 191

    بخش  اول : رشد جامعه از دیدگاه قرآن.. 193

    الف) رفع اختلافات در جوامع توسط انبیاء 194

    ب : حل اختلاف غایت و فایده بعثت انبیاء 197

    ج) شکوفایی جامعه در پرتو دعوت به وحدت... 198

    بخش سوم : قضاوت عمومی و ولایت مشترک... 201

    د) شناخت انسان و جامعه. 203

    1) نظریه‏های انسان و جامعه مطلوب... 206

    بند دوم : ابعاد و مختصات انسان.. 210

    3) ابعاد و مختصات جامعه. 211

    جمبعندی.. 217

    بخش دوم : عوامل فردی رشد از دیدگاه قرآن.. 218

    الف) عوامل فردی از دیدگاه قرآن.. 218

    1) عقل رشید و مراحل تکامل آن.. 218

    - احساس.... 218

    - نظر. 219

    - تفکر و تعقل.. 220

    - تذکر. 223

    -  اراده رشیدانه و راه دستیابى به آن.. 224

    -  انواع رفتار سوء 225

    -  رفتارهاى سوء جاهلانه. 225

    ب - رفتارهاى سوء عالمانه. 225

    - تقوا، اراده متعالى در انسان.. 227

    -  خوف نقطه مرکزى در دایره تقوا 228

    -  معناى خوف از خدا 228

    -  تلازم خوف با ایمان.. 229

    -  تلازم ایمان با رشد. 230

    ج)رشد از منظر قرآن.. 232

    1)  اقسام رشد. 233

    - رشد فردی: 233

    - رشد اجتماعی: 234

    - رشد اقتصادی: 234

    - رشد امنیت: 234

    - رشد سیاسی: 235

    2) عوامل و زمینههای رشد. 235

    - کسب علم: 236

    - عبرت از گذشتگان: 236

    - توجّه به معاد: 237

    3)‌موانع رشد. 237

    - تکبّر: 237

    - همنشین ناسالم: 238

    جمعبندی بخش دوم. 238

    بخش سوم : عوامل اجتماعی  رشد از دیدگاه قرآن.. 239

    الف) عوامل شکوفایی جامعه. 240

    بررسی نهایی موضوع مهم وحی در تعالی اجتماعی با استفاده از سه منبع تفسیری 243

    2)  فرهنگ و معرفت... 244

    بررسی نهایی موضوع فرهنگ ومعرفت با استفاده از سه منبع تفسیری 245

    اتحاد و وحدت... 247

    ب) ملاک و آثار اتحاد در قرآن.. 248

    1) ‌نظر قرآن.. 248

    بررسی نهایی موضوع اتحاد و وحدت  با استفاده از سه منبع تفسیری 251

    2) نقش انبیاء در وحدت اجتماع. 251

    بررسی نهایی موضوع نقش انبیاء در وحدت اجتماع  با استفاده از سه منبع تفسیری 253

    ج)  راهبردهای جامعه توسعه یافته اسلامی.. 254

    1) عرصه اقتصاد. 254

    بررسی نهایی موضوع عرصه اقتصادی با استفاده از سه منبع تفسیری 256

    د) عرصهء سیاست... 257

    بررسی نهایی موضوع عرصه سیاست با استفاده از سه منبع تفسیری 258

    ه) عرصهء فرهنگ و تعلیم و تربیت... 259

    بررسی نهایی موضوع عرصه فرهنگ و تعلیم و تربیت با استفاده از سه منبع تفسیری 260

    و) عرصهء خانواده 262

    بررسی نهایی موضوع خانواده با استفاده از سه منبع تفسیری 264

    ز) عرصهء حقوق.. 266

    بررسی نهایی موضوع عرصه حقوق  با استفاده از سه منبع تفسیری 268

    ط) عرصه دفاع و امور نظامی.. 269

    بررسی نهایی موضوع دفاع و امور نظامی  با استفاده از سه منبع تفسیری 270

    جمعبندی بخش سوم. 272

    جمعبندی فصل چهارم. 273

    بحث... 275

    بررسی فرضیه های پژوهش.... 276

    بررسی فرضیه دوم پژوهش.... 277

    بررسی فرضیه سوم پژوهش.... 280

    پیشنهادات علمی محقق.. 281

    مشکلات و محدودیتهای تحقیق.. 282

    منابع و ماخذ. 283

     

     

    .

    منبع:

    قرآن

    نهج البلاغه

    آلوسی، سید محمود، (1408 ه .ق )،روح المعانی فی تفسیر القرآن و السبع المثانی، دارالفکر، بیروت.

    ابراهیم أنیس عطیه الصوالحى و عبدالحلیم منتصر محمّد خلف اللّه احمد، (1372)، المعجم الوسیط، دفتر نشر فرهنگ اسلامى.

    ابوالحسن ورّام بن أبى فراس، (1986)،تنبیه الخواطر و نزهه النواظر، بیروت، مؤسسّه الأعلمى للمطبوعات

    ابوالفضل على الطبرسى، (1385)، مشکوه الانوار، قم، دارالکتب الاسلامیه ، 1385.

    احمد بن حنبل، مسند احمد، (1981)، بیروت، دار صادر.

    احمد علی قانع،(1379)، علل انحطاط تمدنها، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.

    احمدبن فارس، (1381)معجم مقاییس اللغه ، ماده نظر، قم،‌انتشارات ناس.

    مجلسی ، محمد باقر، (1380)، اصول کافی، تهران انتشارات بین الملل.

    شرتونی لبنانی ،‌سعید، (1385)، اقرب الموارد فى فصح العربیه و الشوارد، تهران شرکت چاپ و انتشارات اسوه .

    مجلسی ، محمد باقر ، (1379)بحارالانوار ،‌تهران انتشارات امیرکبیر.

    مکارم شیرازی ،‌ناصر ، (1388)برگزیده تفسیر نمونه ،تهران مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی.

    بحرانی ، سید هاشم ،(1375)، البرهان فى تفسیر القرآن، قم انتشارات نور.

    اخوان کاظمی، بهرام (1386)،«راهبردهای اعتلای تمدن و فرهنگ اسلامی و تضمین امنیت ملی»، فصلنامه مطالعات راهبردی.

    بی آزار شیرازی ، عبدالکریم ،(1378)، طلوع و غروب تمدن ها ، تهران انتشارات بعثت .

    بیرون ،‌آلن ،(1370)، فرهنگ سه زبانه علوم اجتماعی ،‌باقر ساروخانی ،‌تهران ،‌ نشر کیهان .

    بیضاوی، عبدالله بن عمر ، (1388)،انوار التنزیل، تهران انتشارات رهجو.

    الموسوی الخمینی ، روح الله ، (1375)، تحریر الوسیله،تهران ،‌انتشارات بنیاد حفظ آثار امام (ره).

    طباطبایی ، علامه سید محمد حسین ،(1378)ترجمه تفسیر المیزان،قم دفتر نشر اسلامی.

    نهروانی ،‌ابوالفرج ، (1382)، التفسیر الکبیر، مشهد ،‌انتشارات یاران امام .

    عاملی ،‌ابراهیم ،(1386)، تفسیر عاملی ، قم انتشارات دارالاحیاء .

    ورام ،‌مسعود بن عیسی ،(1384)،تنبیه الخواطر و نزهه النواظر، قم انتشارات مکتبه الفقیه.

    یزدی ،‌مصباح ، (1381)،جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن ، نشر سازمان تبلیغات اسلامی .

    جان کنت گالبرایت،(1380)،آناتومی قدرت،ترجمه محبوبه مهاجر، تهران انتشارات ،‌سیمرغ.

    جرج ساباین،(1378)تاریخ نظرات سیاسی،ترجمه بهاء الدین‏ پازارگاد،اصفهان انتشارات پاسارگاد.

    جمعی از نویسندگان ، (1380)،درآمدی بر جامعه شناسی اسلامی، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، سمت.

    آملی، جوادی(1385)، علل پیشرفت و انحطاط جامعه از منظر آموزه های اسلامی، مجله پاسدار اسلام.

    حامد مقدم، احمد،(1372)،‌مبانی ارزش های اجتماعی ، مجله پیام .

    حسن مصطفوى، (1376)،‌التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، قم انتشارات احکام.

    ابن سینا ،‌حسین ،(بی تا)‌الاشارات و التبیهات،جلد دوم،نمط 8، (بی جا ).

    حسین بن على بن محمد بن احمد الخزاعى النیشابورى،(1384)، تفسیر شیخ ابوالفتوح رازى، تهران، انتشارات اسلامیه..

    محمدرضا مظفر، (1400 ق. م )المنطق، قم، انتشارات فیروزآبادى.

    حسینی همدانی ، سید محمد حسین ،‌(1404ه‌. ق )، انوار درخشان ،‌ج 8، تهران نشر لطفی .

    حکیمی، محمدرضا ، دانش مسلمین،(1381)،فصل اول،«تفکر نو»، انتشارات سیمرغ ، 1381.

    خلیل جرّ، فرهنگ لاروس عربى فارسى، (1375)، مترجم: سیّد حمید طبیبیان، تهران، امیرکبیر

    داریوش آشوری:(1357)،تعریفها و مفهوم فرهنگ، تهران،مرکز اسناد فرهنگی آسیا.

    دفتر همکارى حوزه و دانشگاه،(1385) فلسفه تعلیم و تربیت،‌تهران انتشارات سمت.

    دفتر همکارى حوزه و دانشگاه،(1363)، درآمدى بر جامعه شناسى ، تهران انتشارات سمت.

    اصفهانی، راغبت (1996)، مفردات الفاظ قرآن، بیروت: الدار السامیه.

    رجبی ، محمود ،(1383)، قانون مندی جامعه وتاریخ ، مجله تاریخ در آئینه پژوهش .

    آلوسی ، محمودبن عبدالله ، (1981)روح المعانی، بیروت انتشارات دارالکتب العلمیه

    رکن الدینی، (1376)، علل انحطاط و پیشرفت جوامع در قرآن، تهران ،‌انتشارات بین الملل..

    رنه گنون،(1379)سیطره کمیت،ترجمه علی محمد کاردان، تهران انتشارات ارغنون.

    ژرژ گورویچ، (1388)،مسائل نادرست جامعه شناسی قرن نوزدهم، «طرح مسائل جامعه شناسی امروز» تهران ، انتشارات سیمرغ .

    ساموئل هانتینگتون،(1383)،رویارویی تمدنها، ترجمه مجتبی امیری،‌مجله‏ اطلاعات سیاسی-اقتصادی.

    سید رضی، نهج البلاغه، کتاب 31، شماره 25.

    یزدی،سید محمد کاظم (1383)،عروه الوثقی، تهران موسسه نشر اسلامی.

    صدر، سید محمد باقر(1988)،المدرسه القرانیه ، بیروت ،انتشارات عالمیه

    الحسینى البحرانى، السید هاشم،(1415)، البرهان فى تفسیر القرآن، قم، مؤسسه بعثت.

    ابن هشام ، (1998)السیره النبویه ، بیروت نشر دارالاسلام.

    شاکر ،‌کاظم ،(1389)، سیرتکاملی رشد در قرآن کریم تهران انتشارات رشد.

    شهید مطهرى،(1388)، مجموعه آثار،  تهران انتشارات صدرا.

    شیخ أبى على الفضل بن الحسن الطبرسى، (1365)، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، تهران، انتشارات ناصر خسرو.

    شیخ صدوق، (1414)،الخصال، قم، منشورات جماعه المدرّسین .

    شیخ صدوق،(1408)، علل الشرایع، بیروت، مؤسّسه الأعلمى للمطبوعات.

    صادق زیباکلام،(1382)، ما چگونه ما شدیم؟،تهران انتشارات سینا .

    الموسوی الخمینی، روح الله ، (1382) صحیفه نور، تهران موسسه حفظ آثار امام (ره)

    طباطبائی(علامه)، سیّد محمد حسین؛ (1417)،تفسیر المیزان، قم، دفترانتشارت اسلامی جامعۀ مدرسین.

    عباس، طاهر، (1377)،گناه از نگاه قرآن، مترجم: حمیدرضا آژیر، مشهد، بنیاد پژوهش هاى آستان قدس رضوى.

    عبدالمجید معادیخواه،(1372)، فرهنگ آفتاب، تهران، نشر ذرّه .

    آمدی ،‌عبدالمحمد ،‌(1381) ، غررالحکم. قم انتشارات ناس.

    المتّقى ،‌علاء الدین ،‌(1409)،  کنز العمّال، تصحیح: صفوه السقا، بیروت، مکتبه الرساله .

    شریعتمداری، علی (1366)،«علم و ارزش در تجربهء آدمی»،مجله پژوهش،شماره 2 و 3،سال دوم.

    کرمی ،‌علی (1370)، ظهور و سقوط تمدن ها از دیدگاه قرآن، نشر مرتضى.

    آمدی ،‌عبدالواحدبن تمیمی ،(1382)، ‌غرر الحکم و درر الکلم، مشهد ،‌انتشارات سیمای نور.

    عربی ، محی الدین ، (1984)الفتوحات المکیه، بیروت ، دار احیاء الترات العربی.

    فراهیدی، خلیل بن أحمد؛(1410ه . ق ) العین، انتشارات هجرت، قم .

    فیروزآبادی ، مجدالدین ،‌(1382)، قاموس اللغه و اقرب الموارد تهران نشر فرهنگ اسلامی.

    قرائتی ،‌محسن،(1383)، تفسیر نور ، ج 1،  مرکز فرهنگی درسهایی از قران.

    قرشی ، سید علی اکبر،(1381)، قاموس قرآن، تهران ، دارالکتب الاسلامیه .

    قرشى، سید على اکبر،(1377)، تفسیر أحسن الحدیث، بنیاد بعثت‏.

    کارل پوپر،(1377)، جامعه باز و دشمنان آن،عزت اله فولادوند،انتشارات سیما.

    کلینی، محمد بن یعقوب،(1381)، الفروع من الکافی،قم انتشارات نورالعین.

    کلینی، محمد بن یعقوب ،(1380)، کافی، جلد 2،قم انتشارات نورالعین.

    کاظمی ،اخوان ، (1386)، راهبردهای اعتلای تمدن و فرهنگ اسلامی و تضمین امنیت ملی، فصلنامه مطالعات راهبردی.

    کرمی، علی، (1380)، ظهور و سقوط تمدن ها از نظر قرآن، قم ،‌انتشارات مرتضی.

    گروه تفسیر یک بنیاد باقر العلوم، (1370)، معیارها و عوامل تمدّن از نظر قرآن، قم، انتشارات دارالقرآن الکریم.

    گوردون چایلد،(1364)،  جامعه و دانش، مترجم: محمدتقى فرامرزى، تهران، انتشارات سهروردى.

    ابن منظور ، محمدبن مکرم ،‌( 1380)،لسان العرب، تهران انتشارات ،‌ آوای نور.

    توسلی ، غلامعباس ،(1380)، مبانى جامعه شناسى، تهران انتشارات دانشگاه علامه

    مدرسی ، سید محمدتقی ، (1384)تفسیر هدایت ، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان مقدس رضوی.

    طبرسی ، ابوعلی فضل بن العباس(1360)،‌مجمع البیان فی تفسیر قرآن تهران انتشارات فراهانی .

    مجلسى، محمد باقر ; (1403)،بحار الانوار، ط‏2، بیروت، مؤسسه الوفا.

    اصفهانی ، محمد،(1383)،‌مجله کیان،شماره 24،مقاله«نظری بر فلسفه سیاسی‏ شهید مطهری»از محمد اصفهانی.

    گرودین ،‌رابرت ، (1384)، ایدئولوژی و بت شدن‏ واژه‏ها، ترجمه هومن پناهنده. مجله کیان،شماره 31

    محسنی ،‌منوچهر(1366) ،‌جامعه شناسی عمومی ،‌ چاپ طهوری ،‌تهران .

    ابراهیم الإحسایى ، محمّد بن على ، (1403)، عوالى اللّئالى، قم، مطبعه سیدالشهدا.

    الفیروز آبادى ، محمد بن یعقوب بن محمد بن ابراهیم ،(1415)، القاموس المحیط، بیروت، دارالکتب العلمیه .

     محمد جعفر نجفى علمى، (1371)،برداشتى از جامعه و سنن اجتماعى در قرآن، تهران، وزارت ارشاد.  

    محمد على صفرى (زرافشان)،(1361)، گناهان زبان از نظر قرآن و عترت علیه السلام ، ناشر محمد صفرى، چاپ فرهنگ.

    شاکر ،‌محمد کاظم (1378)، فقر و غنا در قرآن و حدیث، نشر رایزن، 1378.

    محمد معین،(1371)،  فرهنگ فارسی، تهران: امیر کبیر، 1371.

    مجلسى، محمد باقر(1412)،بحارالانوار، بیروت، دار احیاء التراث العربى.

    السبزوارى، محمدبن محمد (1414)، جامع الأخبار، قم، مؤسسه آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث.

    محمدتقى مصباح یزدى، دروس فلسفه اخلاق، تهران، انتشارات اطلاعات، 1374.

    مدارس ،‌هانری ،(1350)، مبانی جامعه شناسی، ترجمه باقر پرهام،تهران،امیر کبیر، چاپ اوّل.

    مطهری ،‌مرتضی (1374)، ده گفتار، چ 10، انتشارات صدرا، قم، 1374.

     مطهری ،‌مرتضی ، (1374)، مجموعه آثار، قم، صدرا.

    طبرسی ، (1384)، مشکوه الأنوار‌، مشهد ، انتشارات قدس .

    مصباح یزدی ، محمد تقی ، (1368)، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، تهران انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.

    مصطفوی، حسن؛ (1360)،التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران،بنگاه ترجمه ونشر کتاب

    اصفهانی ،‌راغب ، حسین بن محمد؛(1412)، مفردات فی غریب القرآن، الدار الشامیه ، دمشق بیروت.

    مطهری، مرتضی ، (1381)،تکامل اجتماعی انسان، انتشارات صدرا .

    مطهری، مرتضی ، (181)، مجموعه آثار،ج 3،انتشارات صدرا .

    مطهری،مرتضی ،(1381)، جامعه و تاریخ،تهران، انتشارات صدرا،مبحث آینده جامعه‏ها

    مطهری،‌مرتضی،(1384)،انسان کامل، انتشارات صدرا .

    انیس ،ابراهیم ، (1376)المعجم الوسیط، تهران نشر مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ،.

    زکریا ، احمدبن فارس(1366) ، معجم مقاییس اللغه ، مصر انتشارات دارالفکر.

    مقدم، احمد ،(1380)؛ سنت های اجتماعی در قرآن، مشهد انتشارات بنیاد پژوهشهای اسلامی.

    مکارم شیرازی، ناصر و همکاران؛(1374)، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه.

    منصور وثوقى و على اکبر نیک خلق، (1370)،مبانى جامعه شناسى، تهران، انتشارات خردمند.

    منیژه سیار اطراش لنگرودى، (1371)،هدایت و ضلالت در قرآن، کلام و فلسفه، تهران، سازمان تبلیغات اسلامى.

    نبوی ،‌عباس ،(1376)،  انسان و جامعه توسعه یافته از دیدگاه اسلام، مجله دانشگاه اسلامی

    عاملی ،‌حر ، (1379)وسائل الشیعه تهران انتشارات نشر اسلامی.

    الوین تافلر،(1382)، تغییر ماهیت قدرت،ترجمه شاهرخ بهار تهران انتشارات سیما.

    مطهری ، مرتضی ، (1381)،مجموعه آثار،کتاب فطرت، فصل گرایشهای مقدس، تهران انتشارات صدرا.

    پوپر،کارل،(1994) ،جامعه باز و دشمنان آن ؛ترجمه دکتر علی محمد کاردان،انتشارات فرهنگ ،1385

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت