پایان نامه مراحل حسابداری پیمانکاری

تعداد صفحات: 103 فرمت فایل: word کد فایل: 1000512
سال: 1390 مقطع: کاردانی دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۱۶,۹۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مراحل حسابداری پیمانکاری

    رشته حسابداری مالیاتیبرای دریافت درجه کاردانی حسابداری

    پیشگفتار

    تدوین مطالبی درباره نحوه حسابداری انواع فعالیت های اقتصادی از یک سو ، بر دانش پیشرفته و امروزین حسابداری متکی و از سوی دیگر ، با شرایط خاص ، عرف تجاری و قوانین حاکم بر فعالیت های اقتصادی در ایران منطبق باشد یکی از زمینه های ضروری پژوهشی است که می تواند کاربرد روش های پیچیده حسابداری را آسان  ساخته و در عین حال خدمات حسابداری در سطوح مختلف را کارآمدتر نماید علاوه بر این ، پژوهش هایی از این دست ، امکانات گسترش ، رواج و فراگیری ، اصول و ضوابط حرفه ای را افزایش داده و کار حسابداری واحدهای تجاری را در مجموع بهبود می بخشد امروزه مؤسسات عمومی و خصوصی اجرای عملیاتی نظیر : راه سازی – سد سازی – احداث ساختمان – تاسیسات – کشتی سازی – هواپیما سازی و ساخت قطعات پیچیده وسایل و تجهیزات را با انعقاد پیمان به مؤسسات پیمانکاری واگذار می کنند.

    ارکان اصلی عملیات پیمانکاری

     

    در هر نوع عملیات پیمانکاری ارکان اصلی زیر وجود دارد :

    کارفرما : شخص حقیقی یا حقوقی است که به عنوان یک طرف قرارداد ، عملیات اجرایی معینی را به پیمانکار ارجاع می کند .

    پیمانکار : شخصی حقیقی یا حقوقی است که به عنوان طرف دیگر قرارداد ، عملیات اجرایی پیمان را به عهده می گیرد .

    قرارداد : رابطه حقوقی بین طرفین است که منشا تعهد و التزام می باشد و شامل موضوع کار ، مدت انجام کار ، مبلغ قرارداد و تعهدات کارفرما و پیمانکار است .

    موضوع قراردادهای پیمانکاری معمولا ساختن یک دارایی یا دارایی های است که در مجموع طرح واحدی را تشکیل می دهد .

     

    انواع قراردادهای پیمانکاری

     

    قرارداهای پیمانکاری به حالت های مختلف تنظیم می شود اما معمولا یکی از دو حالت کلی زیر را دارا است.

    الف) قراردادهای مقطوع :

    در این نوع قراردادها ، پیمانکار با مبلغ مقطوعی به عنوان بهای کل پیمان و یا مبلغی یعنی برای واحد هر کار ( مثلا یک متر خاکبرداری ) توافق می کرد در برخی از موارد ، طبق ماده خاصی بهای واحد هر کار یا مبلغ کل پیمان بر اساس تغییرات شاخص قیمت ها تعدیل می شود در این نوع قرارداد هزینه های مواد ، مصالح ، ویتامین D  سایر هزینه ها با پیمانکار است که اگر کمتر از مبلغی که از کارفرما دریافت می کند خرج نماید برایش سود محسوب می شود .

    ب) قراردادهای اسانسی :

    در این نوع پیمان ها ، مخارج مجاز یا تعیین شده در قرارداد به پیمانکار تادیه و در ازاء خدمات انجام شده درصد معینی از مخارج یا حق الرحمه ثابتی به پیمانکار پرداخت می شود .

    یکی از خصوصیات قراردادهای پیمانکاری این است که مدت اجرای قرارداد معمولا به بیش از یک دوره مالی تسری می یابد لکن تول مدت اجرای قرارداد نباید ملاک شناخت قراردادهای پیمانکاری قرار می گیرد .

    ج) قرار داد مدیریت اجرائی: علاوه بر دو نوع قراردادهای ذکر شده از قرارداد زیر نیز می توان استفاده نمود :

    در این نوع قراردادها بهای مواد و مصالح در مقابل ارائه صورت تحساب به پیمانکار پرداخت می شود و هر مبلغ معین و مشخص که در ابتدای قرارداد توافق شده و در پایان کار به عنوان حق الزحمه به پیمانکار پرداخت می شود .

    در قرارداد نوع دوم که قرارداد اسانسی می باشد حق الزحمه درصدی از هزینه هاست اما در قرارداد نوع سوم حق الزحمه مبلغ مشخصی است و به هزینه ها مربوط نمی شود .

     

     

    مراحل اجرای طرح و انجام عملیات پیمانکار

     

    مراحل اجرای طرح در موسسات خصوصی و عمومی تفاوت ماهوی ندارند ، و موسسات خصوصی کمابیش در اجرای عملیات پیمانکاری از تشریفات دولتی تبعیت می کنند اجرای طرحهای عمرانی در موسسات خصوصی همانند موسسات بخش عمومی تابع تشریفات خاصی است که ذیلا در 5 مرحله جداگانه آورده شده است :

    مرحله مطالعات مقدماتی یا اولیه طرح

     

    موسسات بخش خصوصی معمولا طرح های ساختمانی ، تاسیسات و تجهیزاتی خود را بادر نظر گرفتن منابع مالی ، پیش بینی و سپس نقشه ها و اسناد و مشخصات اجرایی ار راسا یا با کمک موسسان مشاور تهیه می کنند مطالعات مقدماتی طرح شامل اقدامات زیر است :

    خدمات تحقیقاتی و بنیادی :

    مطالعات این مرحله شامل : مطالعات منطقی ، اجتماعی و اقتصادی است که بر مبنای نتایج حاصل از آنها ، تصمیم گیری کلی در مورد برنامه ها و شناخت طرح ها به عمل می آید .

    2-1- مطالعات شناسایی طرح :

    مطالعات این مرحله شامل : تحقیقات و بررسی های لازم به منظور تعیین هدف طرح ، شناخت اجراء قشکله ، داده ها و تهماده ها و همچنین امکانات فنی و اجرایی با توجه به مصالح ساختمانی ، تجهیزات ، نیروی انسانی ، سایر امکانات و محدودیت ها و بالاخره حدود سرمایه گذاری ، زمان اجراء ، کاسبات اقتصادی ، تعیین بهره وری و تعیین اثرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از اجرای طرح است . حاصل این مطالعات به شکل گزارشی تدوین می گردد که مبنای اتخاذ تصمیم در مورد اقدامات بعدی خواهد بود .

     

     

    3-1- تهیه طرح مقدماتی :

     

    بعد از شناخت طرح ئو تعیین مشخصات کلی آن برمبنای بررسی ها و یا مطالعات توجیهی حتی و اقتصادی خاص ، مطالعات مقدماتی طرح انجام

    می شود . خدمات مربوط به مطالعات مقدماتی شامل مطالعات تحقیقاتی و آزمایش های لازم به منظور طراحی و تهیه نقشه های مقدماتی و مشخصات کلی ، تعیین محل های مناسب و بر آورد کلی ابعاد و حجم کار و مخارج هریک از راحل های پیشنهادی و همچنین مقایسه و تعیین نکات مثبت و منفی هر راه حل و بازده اقتصادی و اثرات اجتماعی هر یک از آنها می باشد . تهیه کننده طرح مقدماتی مناسب ترین راه حل را با ذکر دلیل لازم توجیه می کند مطالعات و تحقیقات ، نقشه بر داری ها و بر رسی ها و آزمایش های این مرحله باید به اندازه ای کامل باشد که امکان بر آورد مخارج دوره ‌مطرح و هزینه های بهره برداری را به منظور اتخاذ تصمیم منطقی فراهم سازد و نتیجه این مطالعات و روش انجام مراحل بعد به شکل گزارشی تدوین می شود . 

  • فهرست و منابع پایان نامه مراحل حسابداری پیمانکاری

    فهرست:

    پیشگفتار 12

    ارکان اصلی عملیات پیمانکاری.. 12

    انواع قراردادهای پیمانکاری.. 13

    مراحل اجرای طرح و انجام عملیات پیمانکار 14

    مرحله مطالعات مقدماتی یا اولیه طرح.. 14

    4-1- تهیه نقشه ها و مشخصات اجرائی طرح.. 15

    مرحله 2 : ارجاع کار به پیمانکار 16

    2-2- دعوت از پیمانکاران برای انجام طرح.. 16

    4-2- انتخاب پیمانکار 17

    مرحله 3 : انعقاد قراردادبا پیمانکار 18

    2-3- موضوع پیمان.. 18

    3-3- مبلغ پیمان.. 18

    4-3- مدت پنهان.. 18

    7-3- ضمانت نامه انجام تعهدات... 19

    8-3- پیش پرداخت و ترتیب واریز آن.. 19

    9-3- جریمه تاخیر. 19

    تحویل ، تاسیس و تجهیزکارگاه 20

    2-4- مخارج دوره اجرای طرح.. 21

    مخارج اجرای طرح بوسیله کارگاه 21

    مخارج اجرای طرح بوسیله دفتر مرکزی.. 22

    3-4- تنظیم صورت وضعیت موقت کارها 22

    مرحله 5 - خاتمه کار 24

    2-5-برچیدن کارگاه 25

    5-5- تهیه صورت وضعیت قطعی.. 25

    6-5- تحویل قطعی.. 26

    7-5- استرداد نصف دیگر وجه الزمان ( سپرده حسن انجام کار ) 26

    8-5- هزینه نگهداری در دوره تضمین.. 27

    روسای کارگاهها 28

    1-2:تاریخچه حسابداری.. 30

    2-2:حسابداری در ایران.. 31

    ثبت عملیات مالی قراردادهای بلند مدت پیمانکاری.. 32

    حسابداری قراردادهای بلند مدت پیمانکار: 32

    مخارج قبل از انعقاد قرارداد. 32

    مخارج پیمان در طول اجرای طرح.. 33

    به حساب دارایی بردن بهره 35

    مرحله دوم: مطالعات تفصیلی طرح.. 36

    مرحله سوم: اجرای طرح.. 36

    2.‌2. تنظیم قرارداد پیمانکاری.. 39

    2.5. تأدیه پیش پرداخت... 41

    3.2. تخصیص تنخواه گردان به کارگاه 43

    3.4. مخارج اجرای طرح بوسیله کارگاه 44

    مخارج اجرای طرح بوسیله دفتر مرکزی.. 47

    دفتر معین پیمانکاری.. 48

    4. تنظیم و پرداخت صورت وضعیت کارها 50

    4.1. تنظیم صورت وضعیت موقت کارها 50

    4.‌2.پرداخت وجه صورت وضعیت کارها 52

    5.تحویل موقت... 54

    5.‌1.برچیدن کارگاه 55

    5.‌2.ابطال ضمانتنامه حسن انجام تعهدات... 55

    5.‌3.ابطال ضمانتنامه پیش پرداخت... 56

    5.‌4. تهیه صورت وضعیت قطعی.. 57

    5.‌5.تهیه صورتحساب قطعی پیمان.. 58

    5.6. استرداد نصف سپرده حسن انجام کار 59

    5.7. بهره برداری و هزینه نگاهداری عملیات موضوع پیمان.. 60

    6.تحویل قطعی.. 60

    6.‌1.استرداد نصف دیگر سپرده حسن انجام کار 60

    بانک و صندوق.. 63

    حساب تخواه گردان.. 63

    حساب دریافتنی.. 64

    حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول.. 64

    حساب سپرده حسن انجام کار 65

    دارائیهای  ثابت مشهود. 66

    بدهی ها 66

    سرمایه. 67

    در آمدها 67

    هزینه ها 68

    حساب پیمان.. 68

    روشهای متداول حسابداری پیمانکاری.. 68

    ب) روش درصد پیشرفت کار : 69

    ذخیره لازم برای زیان های قابل پیش بینی : 70

    الف – شروع یا عدم شروع عملیات اجرائی پیمان.. 71

    محاسبه سود پیمان های ناتمام. 73

    الف) محاسبه سود پیمان نا تمام بر اساس مخارج واقعی : 74

    وجوه دریافت شده   . 74

    ارزش کار گواهی شده 74

    وجوه دریافت شده   . 75

    ارزش کار گواهی شده. 75

    ب) محاسبه سود پیمان ناتمام بر اساس مخارج بر آوردی : 75

    مخارج واقعی انجام شده 76

    وجوه دریافت شده    . 77

    ارزش کار گواهی شده 77

    وجوه دریافت شده    . 77

    نحوه محاسبه استهلاک اموال ، مالیات و تجهیزات : 80

    مالیات پیمانکاری : 82

    مالیات بر در آمد پیمانکاری : 83

    ج) مؤسسات انفرادی : 87

    نحوه نگهداری حسابهای مالیاتی : 87

    پیش پرداخت مالیات : 87

    ذخیره مالیات بر در آمد : 88

    جدول بهای تمام شده کار در جریان ساخت : 91

    گزارش پیشرفت کار : 93

    صورت حساب سود و زیان : 93

    مسئله : 97

    1-4:حسابداری.. 107

    2-1-4:تعاریف و کلیات حسابداری.. 107

    3-1-4:انواع حسابداری.. 108

    4-1-4:تعریف حسابداری منابع انسانی.. 110

    5-1-4:ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری برای استفاده کنندگان برون سازمانی.. 111

    6-1-4:ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری برای استفاده کنندگان درون سازمانی.. 111

    7-1-4:حسابرسی و مدیریت بنگاه اقتصادی.. 112

    2-4- سرمایه گذاری: 115

    2-2-4:میزان درسرمایه‌گذاری.. 116

    3-2-4:انواع سرمایه ‌گذاری.. 118

    5-2-4:سرمایه گذاری چیست؟ 120

    7-2-4:انواع سرمایه گذاری ها: 124

    8-2-4:توصیه SECبرای بررسی یک موقعیت سرمایه گذاری.. 126

    9-2-4: 10سوالی که SECتوصیه می کند تادر مورد هر موقعیت سرمایه گذاری بپرسیم؟ 126

    نتیجه گیری.. 129

    فهرست منابع: 145

    .

    منبع:

    - نشریه شماره 126 سازمان حسابرسی با عنوان حسابداری قراردادهای بلند مدت پیمانکاری تالیف آقایان مصطفی علی مدد و نظام الدین ملک آرایی.

    2-  نشریه شماره 185 سازمان حسابرسی با عنوان راهنمای بکارگیری استاندارد حسابداری شماره 9 حسابداری پیمانهای بلند مدت تالیف آقای دکتر موسی بزرگ اصل.

    3-نشریه شماره 51  ( حسابداری پیمانکاری ) سازمان حسابرسی

    4-سایت وزارت تعاون  http://www.icm.gov.ir/

    5-اصول حسابداری ، تالیف فلوراکریمی ،‌گاروهوانسیان فر ، نشر همراه ، سال  1347 .

    6-کتاب حسابداری پیمانکاری ، تألیف : مصطفی علی مدد و نظام الدین ملک آرائی

    7-عالی ور عزیز و رضا شباهنگ- حسابدار صنعتی (برنامه ریزی و کنترل)، 1370. سازمان حسابرسی- جلد سوم

    8-ایرج نوروش ، حسابداری شرکتها ، تهران ، سال 81

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت