پایان نامه بررسی وضعیت تاثیر مطالعه کتابهای کمک درسی در بین دانش آموزان دبیرستانی پایه 2 گرمی

تعداد صفحات: 80 فرمت فایل: word کد فایل: 1000488
سال: 1392 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۱۴,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی وضعیت تاثیر مطالعه کتابهای کمک درسی در بین دانش آموزان دبیرستانی پایه 2 گرمی

    مقدمه

    میزان مطالعه و گرایش به خواندن از مهم ترین شاخص های رشد و توسعه است. مطالعه یکی از عوامل موثر برای شکوفایی استعدادهای بالقوه ی  انسانی برای رسیدن به کمال است در پرتو مطالعه، انسان می تواند با عقاید و افکار گذشتگان آشنا شود و راه خیر و صلاح را از راه فساد تشخیص دهد. مطالعه عامل موثری برای جلوگیری از تک بعدی فکر کردن است و زمینه پرورش استعدادهای  بشر را درابعاد مختلف فراهم می کند.اهمیت کتاب و فرهنگ کتابخوانی و جایگاه والای کتاب بر کسی پوشیده نیست. کتاب از دیر باز یکی از مهم ترین ابزار آگاهی و بصیرت به شمار آمده است. یکی از معیار های سنجش رشد فرهنگی و فکری هر ملت و کشوری در تعداد کتابخانه ها، کتاب فروشی ها ، کتاب های چاپ شده و کتاب خوان های آن جامعه است.کتابخوانی و بالا بودن میزان مطالعه در جهان یکی از شاخص های توسعه یافتگی و رشد شناخته شده است.مقایسه آمار و هم بیانات رسمی مسئولان فرهنگی کشور از میزان مطالعه ، نشان می دهد که جایگاه مطالعه در کشو ما نسبت به سایر ممالک توسعه یافته وضعیت مطلوبی ندارد و باید اقداماتی برای ایجاد راه های  مناسب ترویج مطالعه و فرهنگ کتابخوانی  در کشور فراهم آورد. با در نظر گرفتن سابقه درخشان تاریخی و دینی کشورمان ، میزان رویکرد افراد به کتاب در مقایسه با سایر جوامع در سطح پایینی قرار دارد.با نگاهی اجمالی به پیشرفت کشور های توسعه یافته در می یابیم که تحولات عظیم فرهنگی، اقتصادی و صنعتی آنان مرهون توجه خانواده و نظام آموزشی به مطالعه و پژوهش، توسعه و تجهیز کتابخانه ها ، ایجاد فرهنگ مطالعه و ... می باشد. اما در کشور ما هنوز به مطالعه به عنوان یک نیاز مطرح دائمی نگاه نمی شود.از آن جایی که دوره متوسطه نیز یکی از دوره های حساس و اثر بخش در امر توسعه اقتصادی، اجتماعی و ... کشورها می باشد ، توجه به مسائل این دوره مخصوصاََ میزان مطالعه و عوامل موثر بر آن برای گام نهادن به سوی توسعه و پیشرفت ضروری به نظر می رسد.عادت به مطالعه مستمر و مفید بخصوص برای جوانان یک نیاز اساسی در آموزش و پرورش کشور است.و لازم است اولیاء دانش آموزان و مسئولان دبیرستان ها و دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت با هدف به هنگام کردن اطلاعات خود و آشنایی با یافته های پژوهشی محققان و متخصصان در این امر مهم اقدام نمایند. یافتن راهی مناسب برای آموزش اولیاء با شیوه های تخصصی و ترغیب و تشویق دانش آموزان به مطالعه کتب غیر درسی امری ضروری به نظر می رسد.لذا تحقیق حاضر سعی در شناسایی میزان و نوع گرایش های مطالعه دانش آموزان دوره متوسطه و عوامل موثر بر آنها را از دیدگاه دانش آموزان دارد. امید است نتایج تحقیق مورد استفاده مسئولان و برنامه ریزان  در راه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی قرار گیرد.

    بیان مسئله

    میزان مطالعه و گرایش به خواندن از مهم ترین شاخص های رشد و توسعه است. مطالعه یکی از عوامل موثر برای شکوفایی استعدادهای بالقوه ی  انسانی برای رسیدن به کمال است در پرتو مطالعه، انسان می تواند با عقاید و افکار گذشتگان آشنا شود و راه خیر و صلاح را از راه فساد تشخیص دهد. مطالعه عامل موثری برای جلوگیری از تک بعدی فکر کردن است و زمینه پرورش استعدادهای  بشر را درابعاد مختلف فراهم می کند. اهمیت کتاب و فرهنگ کتابخوانی و جایگاه والای کتاب بر کسی پوشیده نیست. کتاب از دیر باز یکی از مهم ترین ابزار آگاهی و بصیرت به شمار آمده است. یکی از معیار های سنجش رشد فرهنگی و فکری هر ملت و کشوری در تعداد کتابخانه ها، کتاب فروشی ها ، کتاب های چاپ شده و کتاب خوان های آن جامعه است.کتابخوانی و بالا بودن میزان مطالعه در جهان یکی از شاخص های توسعه یافتگی و رشد شناخته شده است. مقایسه آمار و هم بیانات رسمی مسئولان فرهنگی کشور از میزان مطالعه ، نشان می دهد که جایگاه مطالعه در کشو ما نسبت به سایر ممالک توسعه یافته وضعیت مطلوبی ندارد و باید اقداماتی برای ایجاد راه های  مناسب ترویج مطالعه و فرهنگ کتابخوانی  در کشور فراهم آورد. با در نظر گرفتن سابقه درخشان تاریخی و دینی کشورمان ، میزان رویکرد افراد به کتاب در مقایسه با سایر جوامع در سطح پایینی قرار دارد. با نگاهی اجمالی به پیشرفت کشور های توسعه یافته در می یابیم که تحولات عظیم فرهنگی، اقتصادی و صنعتی آنان مرهون توجه خانواده و نظام آموزشی به مطالعه و پژوهش، توسعه و تجهیز کتابخانه ها ، ایجاد فرهنگ مطالعه و ... می باشد. اما در کشور ما هنوز به مطالعه به عنوان یک نیاز مطرح دائمی نگاه نمی شود. از آن جایی که دوره راهنمایی  نیز یکی از دوره های حساس و اثر بخش در امر توسعه اقتصادی، اجتماعی و ... کشورها می باشد ، توجه به مسائل این دوره مخصوصاََ میزان مطالعه و عوامل موثر بر آن برای گام نهادن به سوی توسعه و پیشرفت ضروری به نظر می رسد. عادت به مطالعه مستمر و مفید بخصوص برای جوانان یک نیاز اساسی در آموزش و پرورش کشور است.و لازم است اولیاء دانش آموزان و مسئولان راهنمایی ها و دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت با هدف به هنگام کردن اطلاعات خود و آشنایی با یافته های پژوهشی محققان و متخصصان در این امر مهم اقدام نمایند. یافتن راهی مناسب برای آموزش اولیاء با شیوه های تخصصی و ترغیب و تشویق دانش آموزان به مطالعه کتب غیر درسی امری ضروری به نظر می رسد. لذا تحقیق حاضر سعی در شناسایی میزان و نوع گرایش های مطالعه دانش آموزان دوره راهنمایی  و عوامل موثر بر آنها را از دیدگاه دانش آموزان دارد. امید است نتایج تحقیق مورد استفاده مسئولان و برنامه ریزان  در راه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی قرار گیرد.  

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی وضعیت تاثیر مطالعه کتابهای کمک درسی در بین دانش آموزان دبیرستانی پایه 2 گرمی

    فهرست:

    فصل اول: کلیات

    مقدمه. 1

    بیان مسئله. 2

    اهمیت و ضرورت پژوهش.... 5

    اهداف پژوهش.... 8

    مروری بر ادبیات پژوهش.... 8

    فصل دوم:

    تاثیر کتب کمک آموزشی بر افت تحصیلی

    بررسی وعلل افت تحصیل دانش آموزان.. 12

    راهکارهایی برای کاهش افت تحصیلی... 18

    افت تحصیلی... 23

    علل افت تحصیلی... 23

    راههای مقابله با افت تحصیلی... 24

    عوامل موثر در افت تحصیلی... 27

    بررسی علل پدیده کم آموزی و افت تحصیلی در مدارس و راههای مقابله با آن.. 28

    نقش مدرسه و برنامه‌های آن در افت تحصیلی... 34

    خانواده و افت تحصیلی... 35

    بررسی افت تحصیلی در مدارس.... 39

    ضرورت توجه به دوران راهنمایی تحصیلی... 40

    افت تحصیلی... 42

    علل افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع راهنمایی... 43

    ضرورت مشاوره تحصیلی در زمینه جلوگیری از افت تحصیلی... 46

    فصل سوم

    تاثیر کتب آموزشی بر اضطراب امتحان

    علایم اضطراب امتحان.. 48

    شیوع اضطراب امتحان.. 48

    مؤلفه های اضطراب امتحان.. 49

    مدل ها و نظریه های اضطراب امتحان.. 51

    الف)مدل شناختی... 51

    ب)فرآیند انتقالی... 52

    ج)مدل نقض مهارتها. 53

    د)مدل نقض دوگانه. 54

    ﻫ)مدل شناختی رفتاری... 54

    و)مدل پردازش اطلاعات... 55

    علل و همبسته های اضطراب امتحان.. 56

    الف)عوامل و همبسته های فردی... 56

    پیشنهادهای پژوهش.... 67

    منابع.. 69

     

    .

    منبع:

    - آهنگری، مریم. "داشته های ما و دیگران؛ میزگرد تطبیقی کتاب های آموزشی و مقایسه ی سایر کشورها با ایران". جوانه، شماره 8، زمستان 1383. ص:13- 22.

    - اسماعیلی، رضا ( 1383). "بررسی وضعیت کتاب، کتابخانه آموزشگاهی و سنجش علایق مطالعاتی دانش‌آموزان در استان اصفهان و ارائه راهکارهای مطلوب". فرهنگ اصفهان، شماره 29- 30. 79- 87).

    - اصغری نکاح، محسن؛ سعیدی رضوانی، محمود؛ آزادفر، نجمه ؛ باغ‌گلی، حسین (1388). "نگرش به خواندن دانش‌آموزان دوره ابتدایی: بررسی تفاوت حسب جنسیت، طبقه‌بندی اقتصادی، اجتماعی و پایه تحصیلی". در مهری پریرخ و شعله ارشطوپور، مجموعه مقالات کتابخانه‌های آموزشگاهی: پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی- یادگیری. 3- 4 اردیبهشت. تهران: کتابدار. 429- 444.

    - بیرانوند، بهمن ؛ بیرانوند، علی ( 1387). "بررسی وضعیت کتابخانه‌های آموزشگاهی مقطع متوسطه استان لرستان در سال "1387. مجله الکترونیکی ارتباط علمی، 8 (4)، بازیابی 14 تیر، 1388.

     

    - بیگدلی، زاهد ؛ باجی، فاطمه (1388). "عادت‌های کتابخوانی و استفاده از کتایخانه در میان دانش‌آموزان دوره راهنمایی شهر اهواز". در مهری پریرخ و شعله ارشطوپور، مجموعه مقالات کتابخانه‌های آموزشگاهی: پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی- یادگیری. 3- 4 اردیبهشت. تهران: کتابدار. 397- 413.

    - پاسیار، پریسا ؛ استقامت، نیره سادات (1388)." بررسی سئوالات تفکر نقادانه کتاب درسی زیست‌شناسی سال سوم دبیرستان با استفاده از مهارت‌های فاسیونه". در مهری پریرخ و شعله ارشطوپور، مجموعه مقالات کتابخانه‌های آموزشگاهی: پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی- یادگیری. 3- 4 اردیبهشت. تهران: کتابدار. 559- 578.

    - جوکار، عبدالرسول (الف 1374). "مجموعه‌سازی در کتابخانه‌های آموزشگاهی در شهر شیراز: گزینش مواد". مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 10 (2)، 111- 127.

    - جوکار، عبدالرسول (ب 1374). "بررسی و ارزیابی وضع موجود کتابخانه های آموزشگاهی شهر شیراز". مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز،11 (2- 1)، 143-  172.

    - حسن‌پور گل‌میشی، پرویز ( 1378). "بررسی وضعیت کتابخانه‌های دبیرستانی شهر مشهد". فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 2 (2)، 57- 76.

    - حسینی، وجیهه (1389). پیوند میان سؤال‏های پژوهشی کتاب‏های درسی دوره راهنمایی و کتاب‏های پاسخگو: پژوهشی پیرامون نوع‏شناسی سؤال‏های پژوهشی کتاب‏های درسی دوره راهنمایی و شناسایی منابع پاسخگوی این سئوال‌ها. (پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی، 1389).

    - دانیلز، هاروی؛ زملمن، استیون (1384). "درود بر یادگیری: خداحافظی با کتابهای درسی".ترجمه الهام امیر کیانی. رشد تکنولوژی آموزشی، (173)، 20 (6)، 6- 8.

    - داورپناه، محمدرضا (1375). "بررسی نقش کتابخانه‌های مدارس ابتدایی در تقویت آموزش و ایجاد عادت مطالعه".پیام کتابخانه، 6 (2)، 14- 20.

    - دفتر انتشارات کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش (1379). "درباره کتابهای کمک درسی چه می دانیم". کیهان، 1 آبان 1379،  9.

    - دمیرچی‌لو، منصوره؛ غفاری، مریم؛ علی‌بیک، محمدرضا ؛ حسینی، فاطمه (1388). "بررسی وضعیت مجموعه سازی در کتابخانه‌های آموزشگاهی دبیرستان‌های دولتی شهر تهران در سال 88- 1387".پیام کتابخانه، 15 (2) ، 77- 95.

    - رضاپور، یوسف (1378). "بررسی تحلیلی و تطبیقی کتاب‌های درسی پایه سوم دوره ایتدایی با عوامل خلاقیت". فصلنامه علمی- پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، 9، 71- 94.

    - رقابی، فرنوش ؛ نوروزی، سوسن (1388). "بررسی وضعیت مجموعه سازی کتابخانه‌های مدارس ابتدایی ودلتی شهر تهران در سال تحصیلی 88- "1387. در مهری پریرخ و شعله ارشطوپور، مجموعه مقالات کتابخانه‌های آموزشگاهی: پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی- یادگیری. 3- 4 اردیبهشت. تهران: کتابدار. 271- 283.

    - زال‌زاده، ابراهیم (1379). "بررسی مطالعه غیردرسی و میزان استفاده دانش‌آموزان دبیرستان‌ها از کتابخانه‌های عمومی شیراز". کتابداری، دفتر 35، 31- 47.

    - سالمی، نجمه (1385). "بررسی جایگاه کتابدار و کتابخانه در آموزش و پرورش ایران". فصلنامه تعلیم و تربیت، 23 (2)، 153- 167.

    - سلسبیلی، نادر (1382). "ارزیابی کتاب‌های کمک آموزشی دوره متوسطه به منظور ارائه چارچوبی مطلوب برای طراحی و تدوین آنها". فصلنامه تعلیم و تربیت، 19 (3)، 29- 64.

    - شرافتی، ثریا (1383). "وضعیت کتابخانه‌های آموزشگاهی (مقطع متوسطه) استان کهگیاویه و بویراحمد". فصلنامه کتاب، 15 (1)، 145- 153.

    - شعبانی، احمد و فاضل، مرتضی (1381). "مطالعات غیردرسی دوره متوسطه و شناسایی عوامل موثر بر آن از نظر دانش‌آموزان شهرستان شهرضا (استان اصفهان)". فصلنامه کتاب، 13، (2)، 47- 55.

    - صدیق‌بهزادی، ماندانا و حسین‌نیا، سیمین (1379). بررسی کتابخانه‌های دبستان‌های تهران (پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، 1351). چکیده پایان‌نامه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.

    - صدیق‌بهزادی، ماندانا و حسین‌نیا، سیمین (1379). نگرش مدیران و دبیران دبیرستان‌های شهر تهران درباره کتابخانه آموزشگاهی. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، 1374). چکیده پایان‌نامه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.

    - غلامی، هوشنگ. کتابهای کمک آموزشی یادگیری و آموزش را تسهیل می دهند: گفتگو با احمد حسینی،مدیر کل دفتر چاپ و توزیع کتابهای درسی رشد جوانه ( ویژه نامه اولین جشنواره کتاب های آموزشی رشد)،آبان 1379.

    - فاضلی، نگار و موسوی‌زدگان، صبرا (1388). "بررسی تاثیر استفاده از منابع کمک آموزشی بر یادگیری مبحث دستگاه عصبی و اندام های حسی از کتاب علوم تجربی پنجم دبستان بر اساس یادگیری بلوم". در مهری پریرخ و شعله ارشطوپور، مجموعه مقالات کتابخانه‌های آموزشگاهی: پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی- یادگیری. 3- 4 اردیبهشت. تهران: کتابدار. 301- 323.

    فخاری، احمدرضا، افشار،ابراهیم و امیدی‌فر، سیروس (1388). "بررسی کیفیت همکاری بین معلمان کتابداران در دبیرستان‌های شهر اصفهان. در مهری پریرخ و شعله ارشطوپور، مجموعه مقالات کتابخانه‌های آموزشگاهی: پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی- یادگیری". 3- 4 اردیبهشت. تهران: کتابدار. 133- 146.

    - فردوسی، طیبه(1372)."بررسی عوامل موثر در بی‌توجهی دانش‌آموزان به مطلب درسی". فصلنامه تعلیم و تربیت، 9 (2)، 21- 42.

    - کلباسی، محمد‌علی و شعبانی، احمد ( 1383). "بررسی میزان پویایی کتابخانه‌های مدارس دوره راهنمایی و متوسطه اصفهان". فصلنامه کتاب، 15 (2)، 72- 82.

    - کیوز، جان پی، (1376). دنیای یادگیری در مدرسه. ترجمه فرخ‌لقاء رئیس دانا.- تهران: وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت،

    - کتاب کمک آموزشی باید دانش آموزان را به فعالیت و تحقیق وادارد: گفتگو با دکتر علی اصغر فانی، معاون آموزشی وزرات آموزش و پرورش رشد جوانه ( ویژه نامه اولین جشنواره کتاب های آموزشی رشد،آبان 1379.

    - مجیدی، موسی (1387). "بررسی کتابخانه‌های آموزشگاه‌های براساس کندوکاوی اجمالی در آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش". فصلنامه دانش‌شناسی (علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و فناوری‌اطلاعات)، 1 (1)، 67- 84.

    - مدیرامانی، پروانه و فرجامی، فرزانه (1378). "بررسی وضعیت کتابخانه‌های آموزشگاهی استان خراسان و ارائه پیشنهادهایی برپایه استانداردهای موجود". فصلنامه کتاب، 10 (1) ، 102- 111.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت
  • سبد خرید خالی است